Nadeel als je als eerste moet starten?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

anydale

Nadeel als je als eerste moet starten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-05 17:28

Vinden jullie dat als je als eerste van je klasse moet starten dat een nadeel? En dan bedoel ik dat qua punten en commentaar. Ik hoor weleens van mensen dat ze over het algemeen lagere punten hebben als ze als eerste moeten starten omdat de jury dan nog geen andere combinaties voorbij heeft zien komen.

Ik moet as zondag dus als eerste van mijn klasse starten. Wat vinden jullie?

Jamy

Re: Nadeel als je als eerste moet starten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-05 17:30

Ik heb er nooit iets van gemerkt iig. Ik vind het alleen wel handig dat er al een beetje een hoefslag in de bak gereden is als er al wat voor mij zijn geweest
Succes zondag!

Miranda40

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-05 17:33

Ik weet niet of dat een nadeel is. Ik dacht ook altijd zo maar toen ik zelf een paar keer als eerste moest starten en vervolgens bij de 1e drie eindigde met dikke winst geloof ik daar niet meer echt in. Je kunt het ook zo zien dat als jij als eerste moet en je zet een goede proef neer dat het voor andere weer een nadeel is dat ze jou voor hun hebben starten. Ik denk wel eens dat als je achterin moet starten dat je juist een sterke en goede proef neer moet zetten wil je goede punten rijden. Maarre... waar moet je zondag starten? Succes alvast!

anydale

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-05 17:38

Bij mij op stal in Almere. Het is de Almere Cup dus wie weet wordt ik nog kampioen van Almere

Unfaithful

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-05 17:40

Ik zie het eerder als een voordeel . Idd, als je een goede proef neerzet, moeten de anderen nog extra hun best doen.. en ja, aan de andere kant is er dan nog geen hoefslag ingereden (als je op gras moet dan).. maargoed.. dat gaat vast wel lukken!

Veel succes zondag!

Fun_Fun

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-05 17:41

jaa ik zou het niet leuk vinden, omdat ze in het begin meestal strenger zijn..
Maar dat kan ook een voor-oordeel zijn

Ellebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-05 17:46

Het maakt me eerlijk gezegd geen klap uit....het paard gaat er niet beter of slechter van lopen, de jury komt er wel uit hopelijk.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-05 18:32

Niet altijd. Mijn laatste indoor heb ik 2 keer als eerste moeten starten, en ik had ook twee keer de eerste prijs. Mijn bijrijder moest gisteren ook als eerste en had ook 2 keer de eerste prijs.

Ik heb ook wel eens als eerste gereden dat ik daarna echt heel sterk het idee had dat ik daarom lager gepunt was. Maar ik heb ook wel eens meegemaakt dat iemand anders die echt heel slecht gereden had tweede stond, met 2 winstpunten, gewoon omdat ze als eerste gestart had en de jury wat hoog had ingezet.

Soms zit het mee, en soms zit het tegen. Maar dat kun je ook hebben als je in het midden of aan het einde start.

Serendipity1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-05 18:34

Tjah, dat kan op twee manieren uitpakken: Of lagere punten, terwijl de rest misschien net zo goed reed, of hogere punten, omdat ze een lagere dunk van de rest van de deelnemers hebben.

Als je als mindere combinatie als laatste start, heeft de jury de rest al gezien, en word je laag beoordeeld. Als je als mindere combi als eerste start, weet de jury nog niet hoe de rest rijdt.

BailyKarlos

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-05 19:32

ik heb van me 6 wedstrijden pas 1 keer als 1e gemoeten.
Toen had ik meteen 2 winstpunten en een beker.
En nog wel door een jury die niet hoog punt.

Ik was ook de 1e van de dag dus ik heb heerlijk rustig in kunnen rijden. Lekker in mijn eentje.
Nou ik vind het heerlijk!

Jisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-05 19:38

als je goed rijd dan lijkt mij dat het geen nadeel MAG zijn maar of het wel zo is... ik baal er altijd wel van als ik als eerste moet op een speciale wedstrijd maarjah..

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-05 19:52

Nee, je hoeft dan niet in het nadeel te zijn.

Als ik zelf jureer maakt het niet uit, de eerste kan net zo goed winnen als de laatste, als je maar goed rijdt.

Ik vind het eerder een nadeel om na een heel goede combinatie te moeten starten.

Thessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-05 20:04

Ik heb er zelf eigenlijk nooit niet veel van gemerkt.
Heb wel van veel andere mensen gehoord dat de jury dan geen punten durft te geven en niet weten hoe de rest rijd.

michele

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-05 12:18

KarinvdM schreef:
Nee, je hoeft dan niet in het nadeel te zijn.

Als ik zelf jureer maakt het niet uit, de eerste kan net zo goed winnen als de laatste, als je maar goed rijdt.

Ik vind het eerder een nadeel om na een heel goede combinatie te moeten starten.

Ben het helemaal met je eens karin. ik heb ook meer moeite om na een goeie te starten dan als eerste of als laatste te starten.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-05 16:14

Ligt aan het humeur van de jury
Als die vrolijk is wakkergeworden, is het een voordeel. Anders kan het ook behoorlijk in je nadeel werken.

Maar als jij als laatste moet rijden en die jury heeft er al 30-40 gehad, moet je wel hard je best doen om er nog een 8 te halen. (meestal)

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-05 16:17

Ik ga de proef op de som nemen voor jullie. Ik regel t wedstrijdsecretariaat voor onze vereniging en deel dus de wedstrijden in. Ik heb mezelf als allereerste op zondagochtend gezet om half negen. Jaaa heel moedig....

Vertel ik er nog bij dat ik geen wereldcombinatie ben, heb pas twee keer gestart in de M1 en het gaat verre van vlekkeloos. Kan pas de uitslag geven op 25 september want dan is de wedstrijd.

Ben zelf ook heeeel benieuwd!

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-05 16:28

Sjonniej schreef:
Ligt aan het humeur van de jury
Als die vrolijk is wakkergeworden, is het een voordeel. Anders kan het ook behoorlijk in je nadeel werken.

Maar als jij als laatste moet rijden en die jury heeft er al 30-40 gehad, moet je wel hard je best doen om er nog een 8 te halen. (meestal)

Die vlieger gaat niet altijd op. Zo heb ik laatst geschreven bij een vriendin, en ik denk dat we wel 35 combinaties voorbij hebben zien komen, en de laatste puntte ze nog net zo eerlijk en fris als de eerste.

Miranda40

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-05 17:23

anydale schreef:
Bij mij op stal in Almere. Het is de Almere Cup dus wie weet wordt ik nog kampioen van Almere

Gewoon lekker rijden zoals je altijd doet of dat je nu als eerste moet starten of niet, je gaat het gewoon effe maken die dag en dan mag je lekker de cup mee naar huis nemen. SUCCES!!!!!!!!!

Mies7

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-05 19:34

Maakt volgens mij ook niet echt uit of je nou als eerste start of als laatste, je moet gewoon zorgen dat je zo goed rijdt dat de jury er gewoon weg niet omheen kan!!! Succes!!!

Kimble

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-05 09:57

Ik geloof niet dat het echt een nadeel is. Maar er zijn wel jury's die met de 1e combinaties altijd wat voorzichtig zijn met punten geven.
Vaak genoeg geschreven bij een jury en dat meegemaakt. Hebben ze ook wel gelijk in. Maar ze waren wel altijd zo, als jij als 1e start en je blijkt de beste te zijn qua rijden dan krijgt iedereen na jou ook mindere punten.
Er zijn ook veel jury's die bij de startlijst punten bij houden en als ze dan vinden dat 1 persoon toch beter (of slechter) is dan de andere, dan gaat er ergens een punt (of af).

knightloekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-05 13:33

Ik heb wel eens als eerste moeten start en ben toen ook eerste geworden
En ik heb laatst moeten schrijven en degene die als eerste gestart was, had dik en dubbel gewonnen
Dus wat dat betreft denk ik niet echt dat het nadelig is. Maar ik denk wel dat het niveau van de rest vergeleken wordt met de eerst starter

anydale

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-05 16:01

Ik ga er gewoon voor! Ik zet zondag wel even een verslagje neer voor jullie

samoth

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-05 18:57

- bij eerste starter is de rijbak vaak heel goed en licht
- je hoeft dan minder goed opletten wanneer je beurt is
- tijdens inrijden is ook wat minder vol in bak als je om 09,00 moet starten

ik ga voor 1e starter dan laaste!! en liefst om 09,00

Marrepar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-05 18:58

Ik zie het eerder als een voordeel, ze hebben niks om te vergelijken dus dat is alleen maar mooi..

Rachacha

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-05 22:58

Ehh het hoort er toch om te gaan hoe goed je rijd, niet hoe goed de gemiddelde ruiter in je categorie rijd Dat je vergelijkt als jury begrijp ik wel, maar om nou op de 1e ruiter alle anderen te gaan beoordelen... beetje vreemd... alsof de 1e ruiter de maatstaf is van (wat ik hieruit leid) of het toonbeeld van een goede proef, of het toonbeeld van een slechte proef Meteen na een goede/mindere ruiter starten kan idd vervelend/gunstig zijn lijkt me, dan zie jij er meteen heel wat minder/beter uit. Maar dat is wat anders dan de 1e ruiter, die door toeval 1e is, als standaard te gebruiken...