Min 2 voor stemhulp voorlezer

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Min 2 voor stemhulp voorlezer

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-05 13:43

Afgelopen zondag was er wedstrijd bij ons op stal, en een vriendin moest voor mij starten, haar zus leesde haar voor en daarna mij ook. We starten beide L1, op een begeven moment word er F-M middendraf gevraagd. Aangezien ik nog wel eens verkeerd wil rijden, is het handig als de lezer zegt, lange zijde F-M middendraf. De lezer heeft dit bij ons allebei gedaan (maar goed ook, want ik was zeker te weten van hand gaan veranderen!) Toen mijn vriendin haar protocol later kreeg stond er onderaan –2 STEMHULP VOORLEZER, we vroegen ons af wat dat dan geweest zou moeten zijn, want ze heeft alleen voorgelezen. Het bleek dus dat ze niet mocht zeggen F-M lange zijde middendraf, de lange zijde staat niet in het boekje en mocht dan ook niet gezegd worden. Bij mij heeft ze dit ook gezegd, en ik kreeg geen min 2. De jury vond dat mijn vriendin al alles zo perfect gereden had, dat dit wel gezegd mocht worden, beetje oneerlijk, anders had de 3 winst gehad ipv 2…

Is dat meer voorgekomen, dat je afgestraft word doordat de voorlezer alleen maar LANGE ZIJDE erbij vermeld? Ik hoor het altijd zoveel mensen voorlezen, en vind het dan ook erg vreemd. Zijn het dingen zoals een klik om hem aan te sporen kan ik begrijpen, maar zoiets banketstaaf?

Scum

Re: Min 2 voor stemhulp voorlezer

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-05 14:09

Bij hulp van derden volgt uitsluiting van de combinatie voor die proef. Dan had de jury je moeten uitsluiten.
Als het echt zo is dat de voorlezer alleen maar zei "lange zijde" dan is het wel een hele flauwe actie van de jury. Er wordt zo vaak fout gereden omdat het meestal op de diagonaal is. Ik zeg er zelf ook altijd bij "let op, lange zijde". En daar heb ik nog nooit een probleem mee gehad.

AnneloesF

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-05 14:19

Dat zei mijn voorlezer ook altijd, ook nog nooit commentaar op gehad... En nee, officieel zal het niet mogen maar ik vind het ook wel erg flauw om je hier voor te straffen... Zet er dan iets bij op de coupon in de orde van: Volgende keer geen aanwijzingen meer door voorlezer oid...

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-05 14:24

Officieel mag het echt niet, maar ik vind het ronduit verwerpelijk dat er bij de één wel op afgestraft wordt en bij de ander niet!!!! Dan heb je als jury geen principes....of je straft het altijd af of niet!

Ik moet zeggen dat het veel voorkomt dat mensen lezen: F-M lange zijde maar het mag dus echt niet. Ik maak het zelf nog bonter hoor met verkeerd rijden want ik doe het dus andersom. Uit angst een keer van hand te veranderen, rijd ik nu dus rustig rechtdoor terwijl ik wél van hand moet veranderen.......

Solitair

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-05 14:36

ik laat het mijn voorlezer ook altijd zeggen..ik knal altijd de diagonaal op:S
t is niet eerlijk dat ze bij de een wel -2 gaf en bij de andere niet.
als dit een officiele wedstrijd was was ik echt naar de knhs toegestapt..dit mag toch niet! dit is voortrekken!
t scheeld wel wat..2 of 3 winspunten!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-05 15:04

Voortrekken kon bijna niet hoor haha.. want zij had zelf 170 –2 en 164 of zoiets. Ik had 151 en 156. Misschien heeft hij mij dus gespaard door mij geen –2 te geven. We hebben het ook nagevraagd, en hij vertelde toen, dat bij haar proeven alles al zo lekker gesmeerd liep, dat dit dan wel gezegd mocht worden, de punten had ze toch wel. De reden dat hij het bij misschien niet afgestraft heeft, is dat het bij mij dus iets minder goed ging (volgens hem, volgens mij ging het echt lekker!). Het paard waarbij hij de –2 gegeven heeft, is trouwens 1 van zijn favorieten, dus voortrekken is het zeker niet geweest.

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-05 15:18

WAARDELOZE JURY. PUNT.

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-05 15:28

Ik zeg al 5 jaar, Lange zijde! Dat is nog nooit als hulp van buitenaf aangemerkt. Net zo goed als PAS tussen F en M in arbeids draf.

Saskia is ook al een keertje bijna uitgesloten geweest omdat ik riep: hij zit weer verkeerd! Dat is wel hulp van buitenaf. ( dit kon trouwens wel de goedkeuring van CGJ112 krijgen)

Ik denk dan ook dat er misschien iets anders gefluistert is tegen de ruiter, iets wat de jury zag of hoorde. Als het echt alleeen lange zijde was, dient de jury een min 2 te krijgen wegens onkunde.

Frankinero

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-05 17:16

Het is best banketstaaf eigenlijk maar ja aan de andere kant hoor je het wel te weten. Ik lees mijn proef net voor het starten nog 1 keer door zodat ik dit soort dingen weet.

Ik had een houtje van het op het verkeerde been lichtrijden.
Heel mijn proef ongeveer gedaan, zelfs van been verwisseld na de diagonaal. Heeft er iemand aan de kant elke keer tegen mij gezegt dat ik verkeerd zat, maar ik hoor alleen de voorlezer.
Ach ja sommige juries zijn niet te begrijpen maar het is wel banketstaaf.

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-05 17:24

Dit gaat over amber toch? VOlgens mij had amber wel gewoon 3 winst hoor, ondanks die -2 aftrek. Het is sowieso belachelijk natuurlijk..

Antoinette

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-05 18:02

Tja...ik begrijp wel het punt van de jury...ik ben ook zovaak de diagonaal opgereden (en mijn zus nog vaker).
Uiteindelijk ben ik me gaan concentreren op de letter X. Als ik die niet hoorde wist ik dat ik recht door moest.
Het werd bij ons trouwens wel uitgesproken als EFFFFF, EMMMM of ander bijv. K-X-M, dus de nadruk op de X.

Maar natuurlijk moet het aftrekken van punten en/of uitsluiting voor alle combinaties hetzelfde zijn.

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-05 18:26

Krijg ik dan + punten voor alles wat ik niet op lees?
Hulp is niet toegestaan, dus niet langs de kant brullen dat je verkeert zit( althans niet als de jury je kan horen) Niet zeggen meer been, hij loopt er niet door. Dat is lesgeven. Maar een proef duidelijk voorlezen mag wel.
Zou mooi worden, in de Zet met zo'n grote bak ben je de helft van de tijd onverstaanbaar. EPBV wel eens opgelezen met Windkracht 7 of de springring naast je? E eduard, P pieter, B bernhard etc is dat dan ook hulp van buitenaf? Tenslotte voorkom ik ook hiermee dat ze bij E afwendt ipv bij C.

Nogmaals de jury is abuis als ze hiervoor min geeft. In ieder geval onredelijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-05 18:49

Ienemienie schreef:
Het is best banketstaaf eigenlijk maar ja aan de andere kant hoor je het wel te weten. Ik lees mijn proef net voor het starten nog 1 keer door zodat ik dit soort dingen weet.

Ik had een houtje van het op het verkeerde been lichtrijden.
Heel mijn proef ongeveer gedaan, zelfs van been verwisseld na de diagonaal. Heeft er iemand aan de kant elke keer tegen mij gezegt dat ik verkeerd zat, maar ik hoor alleen de voorlezer.
Ach ja sommige juries zijn niet te begrijpen maar het is wel banketstaaf.

Ik ken mijn proeven allemaal harstikke goed, maar dan nog kan ik verkeerd rijden, ik zit sowieso altijd te dubben met links en rechts, en als ik een F en een M hoor, dan denk ik hup diogonaal, omdat je gewoon niet anders gewend bent als je L1 rijd. En kom op, een fout maken is menselijk.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-05 19:42

ik laat altijd lezen VAN F TOT M middendraf (dus met nadruk op van en tot), volgens mij mag dat wel? Ik vind het wel heel flauw om puntaftrek daarvoor te geven! Met de Z-proeven wordt veel voorgelezen zoals Amondi het doet F-Ferdinand tot M-Marie middendraf, vraag me af of dat dan ook stemhulp is van de voorlezer. Ik vind het eerder ongeoorloofde hulp als een voorlezer zegt dat je op het verkeerde been lichtrijdt, of in de verkeerde galop zit oid.

Solitair

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-05 20:21

ik bespreek bij het losrijterrein met mijn voorlezer wat ze moet zeggen als ik toevallig bij haar langs rijd(bijvoorbeeld: hand naar voren houden, weinig been bij aangalloperen of schouder iets naar binnen)
heb dr nog nooit minpunten voor gekregen.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-05 20:43

CGJ12 schreef:
WAARDELOZE JURY. PUNT.

Soms ben ik opeens helemaal met CGJ12 eens.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-05 21:03

Ach, er staat duidelijk in het reglement dat het niet mag, dus om de jury nu voor waardeloos uit te maken (zelfs door CGJ ) gaat mij echt te ver. Alleen het letterlijk voorlezen van de proef is toegestaan.
Zo hadden wij op cursus nog eens een discussie of alles 2 x voorgelezen mocht worden. Daar waren ook juryleden bij die vonden dat dat absoluut niet mocht.
Wel vind ik het net als jij vreemd dat de jury niet consequent is. Of bij allemaal -2 of bij niemand.

Overigens maakt het mij niet uit (voordat ik de naam krijg een regeltjesjury te zijn )

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-05 21:15

Fitzroy, ik dacht altijd dat het officieel 2x gelezen mocht worden en dat de derde keer ongeoorloofde hulp is, maar dat is dus ook niet zo?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-05 21:26

Ja klopt, je mag het maar 2 keer voorlezen.. ik probeer altijd maar 1 keer voor te lezen..

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-05 21:30

Urielle, met name de voormalig NKB-juryleden vonden echt dat het maar 1 x mocht.
De oud-NBVR juryleden hadden er totaal geen moeite mee als er 2 x voorgelezen wordt.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-05 21:41

o okay, ik heb vroeger altijd NBVR gereden, vandaar dus
Weet je of er inmiddels regels voor zijn opgesteld? Als ik weer in Nederland ga starten zou het best ziek zijn als ik -2 kreeg voor mijn voorlezer

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-05 21:56

Fitzroy schreef:
Ach, er staat duidelijk in het reglement dat het niet mag, dus om de jury nu voor waardeloos uit te maken (zelfs door CGJ ) gaat mij echt te ver. Alleen het letterlijk voorlezen van de proef is toegestaan.

Maar dan moet je dat ook bij alle deelnemers toepassen.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-05 22:02

Fitzroy schreef:
Zo hadden wij op cursus nog eens een discussie of alles 2 x voorgelezen mocht worden. Daar waren ook juryleden bij die vonden dat dat absoluut niet mocht.
Wel vind ik het net als jij vreemd dat de jury niet consequent is. Of bij allemaal -2 of bij niemand.

Volgens mij staat dat ook in mijn post, Katja

rhijnauwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-05 22:05

ShannaY schreef:
Ja klopt, je mag het maar 2 keer voorlezen.. ik probeer altijd maar 1 keer voor te lezen..

waar staat dat dan in de reglementen? laat de jury dat maar eens aanwijzen!
net als de -2 voor de hulp van buitenaf...bij hulp volgt uitsluiting -2 is een programmafout, zoiets kun je wel melden als jury, maar om het op deze manier af te straffen... laat de jury maar eens aanwijzen waar dat staat

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-05 22:07

Fitzroy schreef:
Fitzroy schreef:

Volgens mij staat dat ook in mijn post, Katja

Het is bijna bedtijd voor me.