L1 - Lichtrijden met wijken...

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Malibu

L1 - Lichtrijden met wijken...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-05 13:28

Ik heb nog 2 winstpunten nodig voor de L, dus ben me een beetje aan het voorbereiden en even proefjes doorgelezen.

Nou kwam ik er dus op uit, dat je met wijken moet lichtrijden dat vind ik echt super onhandig want ik heb het altijd geoefend met doorzitten. Nou is het gerust wel aan te leren, en het is ook maar 5 meter.

Maar ik vond het een beetje vreemd. Iemand die mij nog goede tips kan geven om het snel onder de knie te krijgen, en wat de jury graag ziet?

knightloekie

Re: L1 - Lichtrijden met wijken...

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-05 14:14

nou je moet hat paard dus echt laten scharen..en zeker de voorhand voor houden.. het is gewoon een even wennen
Met dat lichtrijden erbij vind ik ook erg vreemd.. maar ja het is nu eenmaal zo.. Gelukkig hoef ik nog maar 1 puntje in het L1 en mag ik EINDELIJK doorzitten dus ook bij het wijken
Succes in het L1

oosterhoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-05 14:17

Er zijn gelukkig meer mensen die dat heel onhandig vinden. Ik hoef gelukkig ook nog maar 3 puntjes en dan mag ik ook doorzitten. met mijn andere paard moet ik er helaas nog 9 maar dat gaat waarschijnlijk snel lukken. ik heb nog maar een proef gelopen dus het lijkt makkelijk te gaan

nog een kleine tip. kom zo min mogelijk uit het zadel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-05 16:21

ik ging altijd doorzitten met wijken, nooit een opmerking over gehad. Kan je dus ook proberen.

Kylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-05 16:46

Ik heb ook heel vaak doorgezeten met wijken, bijna geen jury let daarop. De meeste zijn zo druk met kijken of de beentjes wel scharen, dat ze de ruiter vergeten. Het hoort niet zo, maar vaak gaat het wel zo.
Lichtrijden met wijken mag opzich niet uitmaken. Het is eigelijk gewoon een oefening dat je paard op zijwaartse kuitdruk reageert, dat moet hij ook doen als je lichtrijdt.

sharonalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-05 20:46

Ik reed eerst gewoon keurig netjes licht, maar was het op het gegeven moment erg zat!!
Ik ben toen gewoon gaan doorzitten, en heb er nooit commentaar op gehad.
Mijn pony wil nou eenmaal niet met lichtrijden, maar wel met doorzitten.
in de L1 had ik met lichtrijden regelmatig een 5, in de L2 een keer met doorzitten een 8!!
dus gewoon gaan doorzitten!!

Effy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-05 10:36

Doorzitten of lichtrijden maakt bij mijn paard echt niets uit. Hij doet het bij allebei even goed En dat moet toch ook gewoon kunnen?

In de L1 reed ik altijd gewoon licht bij het wijken, er staat immers toch nergens dat je mag doorzitten? En zoals Kylan al zei gaat het erom dat het paard op kuitdruk opzij gaat, en dat moet je ook met lichtrijden voor elkaar kunnen krijgen.

xAstrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-05 10:43

Hoi

Ik rijd (nog) geen wedstrijd (omdat ik mijn pony nog niet zolang heb had eerst een andere pony maar daar werd ik al gauw te klein voor)

En vind het wel vreemd alleen als ik oefen ben ik altijd aan het lichtrijden.

maar een vraag: Wat is makkelijker??

Groetjes van astrid en ik hoop dat iemand mij helpen kan

P.S. Hoefjes van laura

Malibu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-05 10:50

Effy schreef:
Doorzitten of lichtrijden maakt bij mijn paard echt niets uit. Hij doet het bij allebei even goed En dat moet toch ook gewoon kunnen?

Mijn pony kan het ook wel met lichtrijden, daar ben ik niet bang voor. Ik ben meer het probleem ik kan met doorzitten veel beter voelen hoe mijn pony zijn benen neer zet, en kan veel eerder ingrijpen als ik denk dat de achterhand meer opzij gaat dan de voorhand...

haike schreef:
ik ging altijd doorzitten met wijken, nooit een opmerking over gehad. Kan je dus ook proberen.

Ga ik misschien wel proberen . Eerst maar netjes volgens het boekje proberen, en als dat niet gaat dan proberen met doorzitten

Pipsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-05 10:51

Haha gelukkig zijn er mensen met hetzelfde probleem. Nou ja een echt probleem is het niet, maar mijn wijken gaat ook beter als ik doorzit hoor. Ik kan mijn been er dan veel beter aan houden. Met lichtrijden doet hij het ook wel maar lang zo goed niet. Zo snel mogelijk L2 starten...

xAstrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-05 10:51

Heel erg bedankt!!!

miesie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-05 13:50

Ik ga het denk ik zondag ook even proberen.. Een stalgenoot zit ook altijd door en krijgt ook nooit commentaar! En laatst was ik op wedstrijd en toen zag ik ook een meisje gewoon doorzitten..

@ Effy, bijna alle paarden kunnen goed wijken alleen de ruiter moet het ook kunnen Ik heb zelf ook moeite met wijken terwijl als er iemand anders op zit komt het er vaak beter uit.. Maar omdat ik het op haar geleerd heb en ze meestal in verzet ging zet ik me nu onbewust vast in mijn lichaam denk ik..

anydale

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-05 15:15

Nou ik vind dat het ook lichtrijdend moet kunnen, maar als ik doorzit met wijken gaat het wel makkelijker. Ik vind het dan een beetje raar dat jullie gaan doorzitten in de L1, als iets moeilijk is ga je toch niet iets anders doen dan wat er gevraagd wordt?

miesie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-05 16:25

Ja alles moet op alle manieren kunnen.. Maar waarom zou je voor een 5 gaan als je ook voor een 7 kan gaan en je paard dan ook nog 's in de weg zitten..

Blijkbaar hebben jury's er geen moeite mee...

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-05 17:28

DAn heb ik weer eens een "vreemde " jury gehad haha. Kreeg van de week nog de opmerking rijdt op verkeerde beenb licht met het wijken. Dus weet niet of het slim is om gewoon te gaan doorzitten.

#Ymke#

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-05 17:31

Ik snap niet wat er moeilijk aan is? Je paard moet ten alle tijden aan jou hulpen staan, of je er nou horizontaal of achterstevoren opzit.
Je geeft je beenhulp op het moment dat je zit en laat hem met rust op het moment dat je staat.

dyaco

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-05 19:33

ik vind lichrijden ook eigenlijk moeilijker dan door zitten maar ik ben er wel mee eens dat je paard het ook met lichtrijden makkelijk moet kunnen een kuitdruk blijft een kuitdruk

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-05 22:10

Ik had er in het begin ook moeite mee, maar ben toen gaan oefenen, en hij lukt zo prima!

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-05 01:30

ik vind wijken&lichtrijden makkelijker

oke doorzitten gaat ook prima, maar wijken en lichtrijden gaat ook soepel, heb nooit L1/L2 gereden altijd gewoon L want was uit de L toen de 1/2 ingevoerd werd, maar met losrijden zet ik mn paard weleens wat pasjes opzij, terwijl ik dus aan t lichtrijden ben, ff kijken of ie nog aan mn been is, gaat in 1 moeite mee net als tempowisselingen etc
en dan daarna als ik aan het doorzitten ben vraag ik meer zijgangen, en nouja wijken met doorzitten of lichtrijden moet imo niet veel moeilijker of makkelijker zijn!

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-05 01:39

maar weet je doorzittend blijft een paard vaak beter nageeflijk (of makkelijk)
Tenminste dat zie ik vaak.
Als mijn paard loerd in een hoek ga ik ook doorzittem dan hou ik hem/haar beter bij me!

Ik heb ook laatst de L proefjes geoefend (moet ook nog maar 2 puntjes) en heb gewoon lichtgereden, gaat prima.
Alleen zit ik stiller als ik doorzit dus stoor ik mijn paard minder en gaat het voor mijn paard wat fijner.
Ik kan het allebei en mijn paard is goed op de hulp.
Maar doorzitten vind ik bij bijna alles fijner.
Zit ik zelf stiller.

oosterhoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-05 08:24

daantjuhhh schreef:
maar weet je doorzittend blijft een paard vaak beter nageeflijk (of makkelijk)
Tenminste dat zie ik vaak.
Als mijn paard loerd in een hoek ga ik ook doorzittem dan hou ik hem/haar beter bij me!

Ik heb ook laatst de L proefjes geoefend (moet ook nog maar 2 puntjes) en heb gewoon lichtgereden, gaat prima.
Alleen zit ik stiller als ik doorzit dus stoor ik mijn paard minder en gaat het voor mijn paard wat fijner.
Ik kan het allebei en mijn paard is goed op de hulp.
Maar doorzitten vind ik bij bijna alles fijner.
Zit ik zelf stiller.

Helemaal mee eens.

Ik denk ook dat het te maken heeft met je evenwichtsorgaan. Die is bij iedereen anders. Als je doorzit dan kan je je evenwocht makkelijker corrigeren dan met doorzitten. Daarbijzou het ook nog wel eens zo kunnen zijn dat als je dikkere bovenbenen hebt het moeilijker is dan met dunne bovenbenen. Als je lichtrijd en je gaat staan kan je je kuit moeilijker aan het paard houden als je dikkere bovenbenen hebt. (misschien is et wel banketstaaf maar 4 jaar geleden toen ik nog 13 kilo minder woog ging het lichtrijden me veel makkelijker af)

knightloekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-05 11:48

Jaaaaa en daarom wil ik heeeeeeeel graag naar het L2

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-05 11:55

ik heb smalle bovenbenen misschien dat ik het daarom niet moeilijk vind?

maar juist bij een kijkerig paard, die dus zn rug strak houd, blijf ik liever lichrijden, ga je op een gespannen rug doorzitten, wordt de beweging er niet beter op

als ie onder me uit wil rennen ga ik net iets onder het tempo lichtreijden en blifjt ie keurig bij me

heb de 10e een oefenwedstrijd(start al heel lang niet meer ivm blessure) en rij dan eerst een L1 proef, en halfuur daarna pas L2, juist omdat ik niet meteen wil doorzitten op een kijkerige knol

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-05 11:58

tja ik ben dan wel een super lichtgewichtje, maar ik krijg mijn paard als ze loerd juist sneller ontspannen als ik ga doorzitten.
Ze loopt graag onder me uit als ze iets eng vind.
En ik als klein meissie kan haar beter bij mij houden als ik doorzit.

Kan aan mij liggen,, ik weet het niet.
Maar mijn paard word serieus ontspannender met doorzitten.
(Ik begin wel gewoon met lichtrijden losrijden)

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-05 12:09

denk dat het ook per paard verschilt, en omdat de mijne een blessure aan rug/bekken heeft gehad merk ik nog beter dat doorzitten terwijl hij zich strak houd in zn rug niet echt goed is, gaat ie meteen achter korter lopen

ach voor degene die het wijken en lichtrijden niet fijn vinden, het is maar 5 meter en na 10 wp ben je er vanaf