Juryvraag: wel of niet verkeerd rijden en dus -2?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anoukie

Juryvraag: wel of niet verkeerd rijden en dus -2?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-05 18:57

Even een praktijkvoorbeeld waar wat verwarring over was .

Stel: je moet H-K middendraf (lange zijde dus, niet de diagonaal). De ruiter gaat toch per ongeluk de diagonaal op, maar komt er meteen achter dat dit niet moet en stuurt dus direct terug naar de hoefslag en rijdt nog een middendraf. Er zit dus een boogje in de lijn zeg maar.

Wat moet de jury nu doen?

- een cijfer geven ter beoordeling van de oefening (dus een afwijking van de lijn en natuurlijk een mindere middendraf)
- een sein geven dat de ruiter de oefening opnieuw moet rijden en -2 geven
- niets zeggen, geen seintje geven, de oefening beoordelen die dus minder goed uitgevoerd is én -2 geven?

Graag jullie reacties!

Michelle77

Re: Juryvraag: wel of niet verkeerd rijden en dus -2?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-05 19:05

of het zo moet weet ik eigenlijk niet, maar volgens mij gebeurt heel vaak de derde optie!

missnynke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-05 19:08

3e optie volgens mij

Anoukie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-05 19:10

Graag ook motivatie. En je bent dus ook jury Missnynke begrijp ik?

Alanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-05 19:30

je komt er zelf dus redelijk snel achter dat je verkeerd rijdt, je moet H-K en daar wijk je dus vanaf, je wijkt dus af van de voorgeschreven lijn. Ik geef daar dan -2 voor, maar het cijfer voor de oefening hoeft dan nog niet zo slecht te zijn, als er toch nog een middendraf wordt getoond.

Anoukie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-05 19:33

Maar dan heb je toch al een stuk minder ruimte voor de middendraf, je verliest een aantal meters . Je kunt mij niet wijsmaken dat je dan nog een 7 voor de middandraf zult geven .

Ander voorbeeld: je moet wijken, A afwenden, D wijken voor het rechterbeen. Paard schrikt, schiet eerst naar links voor je het wijken in kunt zetten. Dan wijk je ook af van de lijn voordat je de oefening in kunt zetten.

Wat doe je dan als jury?

Alanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-05 19:36

Ik heb ook niet gezegd dat ik dan nog een 7 zou geven voor de middendraf !!
Met dat geval van schrikken tijdens het wijken, heb ik zelf eigenlijk nog geen ervaring mee (ben nog niet zolang jury) Ik denk dat als een paard ergens van schrikt en dan vooral in de B en de L dat ik daar redelijk soepel mee om zou gaan.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-05 19:39

En daar sluit ik me bij aan.

Anoukie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-05 19:39

Oke, voor de duidelijkheid, in mijn voorbeelden heb ik het over een L2 proef .

Maar Alanta, ben je het dan niet met me eens, aangezien een ruiter toch geen 7 meer kan halen voor dat onderdeel en je geeft als jury een -2, het dan wel zo netjes en fair is om en sein te geven dat de ruiter het onderdeel beter opnieuw kan rijden?

Niet iedere jury geeft er nl. -2 voor denk ik en een ruiter kan niet weten wat de betreffende jury zal doen.

Anoukie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-05 19:40

Scum schreef:
En daar sluit ik me bij aan.

Waarbij? De beoordeling van de middendraf + de punten aftrek?

Alanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-05 19:45

Anoukie schreef:
Oke, voor de duidelijkheid, in mijn voorbeelden heb ik het over een L2 proef .

Maar Alanta, ben je het dan niet met me eens, aangezien een ruiter toch geen 7 meer kan halen voor dat onderdeel en je geeft als jury een -2, het dan wel zo netjes en fair is om en sein te geven dat de ruiter het onderdeel beter opnieuw kan rijden?

Niet iedere jury geeft er nl. -2 voor denk ik en een ruiter kan niet weten wat de betreffende jury zal doen.

Je geeft zelf al aan dat de ruiter-/amazone er heel snel achterkomt en direkt begint te herstellen. Je kunt zo iemand toch veel beter laten rijden dan op je claxon te drukken met het risico dat het paard schrikt en de ruiter-/amazones helemaal uit zijn of haar concentratie komt?!

Anoukie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-05 19:47

Maar je geeft zelf ook aan dat je als jury dan niet zo snel meer een 7 zult geven voor het onderdeel. Dus wordt de combinatie dubbel gestraft. Die concentratie was toch al verstoord denk ik als je verkeerd rijdt .

Alanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-05 19:50

Anoukie schreef:
Maar je geeft zelf ook aan dat je als jury dan niet zo snel meer een 7 zult geven voor het onderdeel. Dus wordt de combinatie dubbel gestraft. Die concentratie was toch al verstoord denk ik als je verkeerd rijdt .

Dit wordt een discussie zonder einde denk ik, ik heb je mijn mening gegeven, misschien volgen er nog anderen

Anoukie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-05 19:51

Tuurlijk, in ieder geval bedankt voor je mening Alanta!

Sjel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-05 19:55

Als ruiter zijnde kun je zelf toch ook een volte draaien en opnieuw de lijn opgaan?
Die -2 heb je toch al, en door opnieuw de hele lijn te rijden, heb je alleen maar weer meer ruimte om een goede middendraf te rijden.

Anders heb je een 5 voor de middendraf én nog eens de -2 en als je een volte draait dan heb je misschien een 7 - 2 .
Zo is het mij altijd geleerd.

Anoukie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-05 20:00

Sjellii, heb jij het idee dat je altijd een -2 krijgt bij zoiets? Dat weet ik dus niet zeker, vandaar ook mijn vraag aan de juryleden .

Sjel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-05 20:03

Anoukie schreef:
Sjellii, heb jij het idee dat je altijd een -2 krijgt bij zoiets? Dat weet ik dus niet zeker, vandaar ook mijn vraag aan de juryleden .

Als hij schrikt dan draai ik geen volte omdat ik het dan niet zeker weet. Maar als ik hem zelf de diagonaal opstuur dan kan je denk ik wel rekenen op -2 . Alhoewel misschien is de ene jury er milder in dan de andere.

Het is idd een interessante vraag, wanneer er nou precies een -2 gegeven wordt.

Alanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-05 20:08

Anoukie schreef:
Tuurlijk, in ieder geval bedankt voor je mening Alanta!

Graag gedaan !

Anoukie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-05 20:09

Ik vraag me ook af wat er nu daadwerkelijk op de jurycursus over gezegd wordt . Dus wat er op papier/voorgeschreven staat.

Alanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-05 20:16

Anoukie schreef:
Ik vraag me ook af wat er nu daadwerkelijk op de jurycursus over gezegd wordt . Dus wat er op papier/voorgeschreven staat.

op de cursus wordt gezegd: een vergissing is een afwijking op de voorgeschreven lijn en dus -2

dit wou ik toch nog even zeggen

Anoukie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-05 21:06

Alanta schreef:
op de cursus wordt gezegd: een vergissing is een afwijking op de voorgeschreven lijn en dus -2

Oke dank je, dat is duidelijk. Staat er dan ook voorgeschreven wat jij als jury in dat geval moet doen (behalve die -2 geven )? Ik bedoel dus, de ruiter waarschuwen of niet ?

Alanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-05 21:51

Anoukie schreef:
Alanta schreef:

Oke dank je, dat is duidelijk. Staat er dan ook voorgeschreven wat jij als jury in dat geval moet doen (behalve die -2 geven )? Ik bedoel dus, de ruiter waarschuwen of niet ?

Om het voorbeeld van die H-K middendraf even te nemen: als de ruiter/amazone snel achter zijn/haar vergissing komt en hersteld doe ik nix, maar als ze doorrijden druk ik wel ff op de claxon. Als puntje bij paaltje komt, moet je altijd waarschuwen, maar nogmaals, als ze snel herstellen doe ik dat dus niet

AnneloesF

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-05 21:58

Ik heb dat ook eens fout gereden, kreeg geen -2 Maar herstelde ook vrijwel direct weer, maja die middendraf kon ik wel vergeten, alleen al omdat ik zelf uit mn consentratie was. Nu vergeet ik het nooit weer, al zegt mijn voorlezer het er wel bij (A).
Als jury zou ik kijken naar de grootte van de vergissing, als je bij het inzetten al door hebt dat je fout zit, ala... Maar rij je meerdere passen op de middenlijn, dan ist gewoon -2. En dan kijken wat er nog uit de middendraf komt, als dat voor een 5je is, jah pech hebben dan... Fout van de ruiter, eigen schuld vind ik dan.

Anoeska27

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-05 07:54

Op de bijscholing is nog eens duidelijk gezegd dat je de 1e poging moet beoordelen. Het heeft dus geen zin om de lijn opnieuw te (laten) rijden. Natuurlijk zullen er wat juryleden zijn die daarvan afwijken, maar in principe is dit de regel.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-05 08:03

toch is dat raar. Dan zou je dus beter de diagonaal af kunnen maken, zodat het daadwerkelijk als vergissing wordt gezien en dan pas de lange zijde rijden.