Heb jij ook in de loop der jaren zoveel rotzooi verzameld? Ik wel!
Zo ligt in mijn kast een manenborstel, hoefborstel (inderdaad, hij bestaat en ziet eruit als een enorme tandenborstel) manenborstel hoofdborstel (heel klein dingetje) shampooborstel en nog veel meer rotzooi, die ik nooit meer gebruik. het heeft allemaal wel veel geld gekost...
Mijn standaardpoetsbeurt doe ik nu met een hele beperkte vaste set. Die ziet er als volgt uit:
* rubberen roskam met hele dikke noppen
* harde rosborstel
* geitenharen zachte borstel (wordt niet statisch zodat het vuil niet blijft "plakken"
* een metalen roskam om de borstels aan schoon te maken, niet voor het paard dus.
* en natuurlijk de hoevenkrabber
* de harde plastic borstel gebruik ik alleen als er echt dikke modderkorsten zijn.
Voor de grote beurt voor een wedstrijdje ofzo was ik uiteraard mijn
tinker die voor 3/4 wit is. Dat doe ik met hele goedkope shampoo en een boendertje uit de supermarkt. Daarnaast een gebruik ik een paar hulpmiddeltjes die niet duur maar wel effectief zijn:
* voor de staart, sokken en manen gebruik ik na het uitpluizen met de hand een fohnborstel (ja, gewoon een goedkope van de drogist)
* opwrijven met een oude wollen lap geeft een mooie glans (kost niks)
* mijn paardje vindt het heerlijk als ik haar hoofd wrijf met een sisal douchehandschoen (alweer de drogist)
* voor mestvlekken werkt een horzelblokje heel goed (die is wel van de paardensportzaak)
succes met de poetswedstrijd!!