vandaag nieuwe Z2 proeven (20x40) voorgereden.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

benneton

vandaag nieuwe Z2 proeven (20x40) voorgereden.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-05 22:16

Hey,

Ik kreeg vanmiddag een telefoontje van iemand van het kringbestuur, of ik vanavond de nieuwe proeven voor de Z2 pony's kon voorrijden. (voor het nieuwe boekje april 2006). Dat wilde ik wel doen

Wim Ernes, Mattie Boomaarts en Jan Peeters waren er bij om te kijken of de proeven logisch waren.

De Z proeven zijn trouwens niet echt veel veranderd, ik heb nog wel iets gezegd wat ze ook wel vonden (appuyement D-F enzo, was iets te lang voor mij, dus voortaan mag je tussen B en F uitkomen enz.)

De B en L proeven zijn veeeeeeel veranderd! Zoals gezegd geen binnenkomen meer met halthouden en groeten (wel afgroeten op het eind) En heel veel grote voltes. Overgangen worden ook in de L niet op de letter gevraagd maar op een hele korte zijde bijvoorbeeld: tussen F-A-K aangaloperen. Het doel is dat een ruiter nu leert paardrijden/ dressuurrijden, in plaats van "kunstjes doen". Verder waren de L proeven wel erg "vrijblijvend". Bijvoorbeeld deze oefening:

A afwenden en na een paar paardlengtes rechtvooruit, minimaal 5 meter wijken voor het rechterbeen en daarna rechtuit de hoefslag volgen.

Je mag dan dus 5 meter wijken maar ook 10
De juryleden zullen dan bijgeschoold worden zodat ze bv. het aangaloperen zullen beoordelen, maar dan het "hoe" en dus niet het "waar". Mattie Boomaarts is wel heel bang dat de juryleden niet in staat zullen zijn om de proeven te beoordelen op techniek en dus niet op het kunstje, en daar zullen er meer het mee eens zijn denk ik!

Meer info over de nieuwe proeven kun je ook vinden in de P&S van deze week!

Michelle77

Re: vandaag nieuwe Z2 proeven (20x40) voorgereden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-05 22:18

klinkt interessant! Heb je ook iets mee gekregen van de veranderingen bij het M2??

miisshOrse

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-05 22:19

Nee hé ?
Ik was net een beetje gewent aan de proeven. Vind het persoonlijk echt niet nodig dat ze dit weer gaan veranderen

hetismij

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-05 22:20

oe ik hou niet van veranderingen! ze gaan de B en L proeven ook korter maken maar 4-5 minuten, ik moet maar snel in de M komen dan is het minder verschil geloof ik

ik snap echt niet waarom ze het groeten eruit laten, dat hoort er toch bij, ook op lager niveau vind ik dat het erbij hoort! wat ik wel een goed aspect vind is dat ze gaan kijken HOE je de oefening uitvoert en niet of je het wel precies op het goeie plekje gaat uitvoeren

wat voor verschil is er in de M proeven dan? of weet je dat niet>

benneton

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-05 22:21

Michelle77 schreef:
klinkt interessant! Heb je ook iets mee gekregen van de veranderingen bij het M2??

Hey
Nee die hebben ze niet doorgenomen, maar de richtlijnen blijven heel erg hetzelfde: Dus ook in het M2 geldt, een correct gereden oefening is belangrijker dan waar het precies gebeurd.

benneton

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-05 22:27

Niet alleen de B-L proeven worden korter, ook de M-Z.
Het gaat veel meer om het "hoe" en minder om het "waar", en ook niet om het hoelang dus! Correctheid is belangrijker.

In 1 van de 3 Z2 proeven is trouwens ook weer travers ingevoerd bij de pony's. En er zit ergens een slangenvolte met 4 bogen in en bij het passeren van de AC-lijn steeds een eenvoudige wissel.
En ergens schouderbinnenwaarts op de AC-lijn.
En... ehm, in alle proeven zitten 2 keertwendingen en achterwaarts.
Persoonlijk vond ik de 3 proeven erg verschillend van niveau.

De "lijnen" zijn wel makkelijker geworden, en ook weer : minder belangrijk. Dus ze gaan je niet in allerlei moeilijke bochten wringen om een wissel te rijden, maar bv gewoon : F-E van hand veranderen en wissel bij het passeren van de AC-lijn.

Iets anders is dat op alle niveau's de onderdelen zo veel mogelijk gescheiden zijn, zoals ook in de P en S stond. Bv:
K-X-M Van hand veranderen in middendraf
M verzamelde draf.

Houding en zit
Effect van de hulpen.

Ook in de B en L proeven wordt er een punt gegeven voor de stap, en een punt voor de draf, en een punt voor de galop, onderaan.
Dus ik hoop echt dat de juryleden goed onderscheidt gaan maken en niet zomaar 6jes gaan zitten schrijven

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-05 22:30

ai.. dat zou dus betekenen dat mensen veel meer op techniek zullen moeten werken. ik vond het altijd wel hanig, dat je punten kreeg wanneer je zo'n oefening doet. denk dat er behalve voor mij nu heel wat ruiters 'door de mand"gaan vallen.

benneton

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-05 22:33

Ja, dat zeiden hun ook.. zo van de slechten zul je heel makkelijk door de mand zien vallen, terwijl de goeien zo heel makkelijk doorstromen.. (maar naar mijn zin de L proeven iets te makkelijk :/ Die zijn echt, vind ik, tussen het B en L1 niveau van nu in)

Coberlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-05 22:34

hey
wat een goed initiatief! nuja, als er dan voordeel uitgehaald wordt door de jury, en niet zoals je zegt, alleen maar 6jes worden geschreven.

Hoe werkt dat eigenlijk met niet meer hoeven af te wenden en te groeten? gewoon "ergens" beginnen??
xxx

Michelle77

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-05 22:35

Wat ik ook begrepen heb is dat ze oefeningen "uit elkaar"gaan halen. Zoals B afwenden, X halt, 4 sec stitlstaan, 4 passen achterwaarts, vw in draf E rechterhand.
Ik had nl afgelopen zaterdag op de ZHkamp een 7 en een 4 voor hetzelfde achterwaarts, de 4 was omdat hij te diep ging met aw. Maar het afwenden, de overgang naar halt, de 4 sec, het aandraven en het op de rechterhand gaan wordt niet genoemd en dat vind ik toch jammer.

Er zijn soms jury's die daadwerkelijk 3 cijfers geven voor deze oef en dan het gemiddelde noteren. Vind ik ook wel beter.

Het zal voor de jury's, en dan zeker voor de jury's die stammen uit het stenen tijdperk best moeilijk om op het rijtechnische te gaan letten. Vroeger hoefde je niet zelf paard te rijden voordat je een jurycursus ging doen.

De veranderingen zullen zichzelf nog uit moeten wijzen, maar ik sta er wel achter! Vooral dat er ook eens veel zwaarder wordt gekeken naar houding, zit en hulpen. Ik zie soms mensen rijden, die elke pas aan het schoppen zijn, en constant links rechts trekken, het zgn zagen. Ik vind dat dat hard afgestraft mag worden. Het gaat er toch in de dressuur om dat er harmonie is? en dat je niet ziet dat de ruiter de hulpen geeft? Ik kan het daarom ook niet begrijpen dat iemand in het M2 terecht kan komen die daadwerkelijk alleen maar zaagt. Je ziet het bit de hele tijd van links naar rechts schieten.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-05 22:37

Aaah, tof.
Ik had al veel gehoord.
Ik ken via via een jurylid die ook de nieuwe proefen maakt en juryleden opleid.
Dus ik had al een aardig idee hoe het zou gaan worden.
Maar wel leuk om nu van een amazone te horen hoe zij het vind.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-05 22:40

Als ik zo lees hoe de L proeven er uit komen te zien dan wordt dat echt een stuk makkelijker . Maar snel de L uit dus .

benneton

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-05 22:42

KimS schreef:
hey
wat een goed initiatief! nuja, als er dan voordeel uitgehaald wordt door de jury, en niet zoals je zegt, alleen maar 6jes worden geschreven.

Hoe werkt dat eigenlijk met niet meer hoeven af te wenden en te groeten? gewoon "ergens" beginnen??
xxx

Als het goed is gaat het zo:
Ruiter 1 rijdt zijn proef en groet af op de AC-lijn, en mag direct (ook in de B en L) de rijbaan bij A verlaten (dus geen vrije stap meer). Ruiter 2 mag in de ring zodra ruiter 1 heeft afgegroet, en de ring verkennen. De jury zal een seintje geven als de proef begonnen mag worden. Het binnenkomen gaat bv zo:

1.A-F-B binnenkomen in arbeidsdraf op de linkerhand.
2. Voor B doorzitten, B volte 15 meter.

enz

Sullie97

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-05 22:45

Dat is wel een apart begin, maar hoe zat het dan met de punten?

Exit13

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-05 22:46

Ik ben erg benieuwd hoe de nieuwe proeven worden! Maar ik denk wel dat dit een goede verandering is, nu maar hopen dat de juryleden het op de juiste manier kunnen jureren. Denk dat je vooral in het begin nog best wat puntenverschillen krijgt.

Vind het wel fijn dat je meer ruimte krijgt voor overgangen, vooral met galop-draf heb ik weleens wat moeite om precies op de letter te mikken, maar aan de andere kant; kwestie van training. Verder erg goed dat ze onderdelen splitsen. Ik rij nu L1 en zie soms onderdelen bij elkaar dat je je echt afvraagt wat die met elkaar te maken hebben. Zeker als er dan geen commentaar bij staat, weet je als ruiter niet wat de jury nou precies wel en niet goed vond.

Ctal

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-05 22:46

En zijn er dan geen L1 en L2 meer? En wordt het dan hoger gewaardeerd als je 10m wijkt ipv 5m ? Want ik denk dat daar toch nog wel naar wordt gekeken door een jury en dan wordt er dus nog naar een kunstje gekeken.
T klinkt allemaal wel leuk maar ja ik hoop idd dat alle jury;s dan ook echt naar het rijden kijken en niet meer naar de kunstjes dat is nog maar afwachten hah.

Pascha

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-05 22:47

Als de L dan zo makkelijk wordt, wat wordt de B dan? Ik ga binnenkort over naar de L1 , maar hoef dan in april niet veel verandering te verwachten, geloof ik....

Coberlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-05 22:52

Dat is raar! Maar misschien ook beter. Hoewel ik het groeten zeker wel iets vind dat erin mag blijven. Het blijft toch altijd een stukje traditie!
ben benieuwd of België hier ook in zou volgen Hier zijn de proeven pas helemaal ingewikkeld en klopt er niks van.

vb: niveau 00: stap, draf, galop, middengalop
niveau 0: stap, draf, galop, middengalop, keertwending om voorhand
niveau 1: idem, middendraf, kleine volte in draf, halt-achterwaarts
niveau 2: idem, + contragalop, keertvoltes in galop, eenvoudige wissels, keertwending om achterhand.
niveau 3: idem, vliegende wissels, sb, travers, appuyeren.

Wel moeten ten allen tijde alle overgangen op de letter. Het gaat er dus meer om wie er op het juiste moment zo goed mogelijk de overgang kan maken ipv degene die de overgang correct maakt maar bvb een meter te laat...
xxx

hetismij

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-05 23:00

alleen wat ik niet snap is, zeker in de M en Z kan je toch wel verwachten dat iemand op de letter een goeie overgang kan maken, dus dat die daar niet net zoveel tijd voor nodig zou hebben als iemand in de B

maar verder ik ben benieuwd, hopelijk werkt het ook!!

Solitair

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-05 23:22

benneton schreef:
In 1 van de 3 Z2 proeven is trouwens ook weer travers ingevoerd

dacht ik eindelijk van die lastige travers af te zijn..krijg ik het nog een keer..:S

Solitair

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-05 23:25

maar is het nu niet zo omdat er bij de z de oefeningen bij de letter gevraagt worden een groot verschil. aangezien in de b/l de oefeningen niet precies bij de letters gevraagt worden. nouwja..de volgende p&s maar is goed bestuderen.

co2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-05 23:42

Ben erg benieuwd naar de nieuwe proeven!
Wel raar dat je niet meer hoeft te groeten aan het begin. Bij de B was het nog zo dat Tussen de X en G gegroet mocht worden, dus opzich niet eens op de letter. Lijkt mij juist een heel goede oefening, dat stilstaan. Zo'n beetje de helft van de paarden heeft daar moeite mee. Zeker de paarden die net beginnen, lijkt het mij juist goed om te kunnen stil staan.
Laatst bijgewerkt door co2 op 15-08-05 23:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Liza_vL

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-05 23:44

Pff dat wordt anders zeg! Hoe wordt de M dan?

Jura

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-05 23:52

Ik vind het wel leuk dat de proeven weer veranderen. Ik vind de verandering altijd erg leuk. Op een gegeven moment ken je al die proeven wel.

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-05 08:47

oei oei, ik ben bang dat er idd een hoop jury's door de mand gaan vallen. De instructies voor de jury's waren voor dit jaar al dat er meer gekeken moest worden naar het rijtechnische gedeelte, maar er zijn zat jury's die daar niet aan willen.

Nu zullen ze wel moeten, ik ben dan ook benieuwd hoeveel jury's zich vrijwillig terugtrekken.