gemeen rijden

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

leonora2

gemeen rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-05 15:31

iedereen op Bokt houdt zich bezig met het welzijn van paarden/pony's. Wat ik niet begrijp is waarom ik dan op wedstrijden zoveel met name kinderen gemeen zie rijden. Vorige week op wedstrijd in Maasdriel een ponykind in de Z1 die een supergave pony reed, maar waarvan de mondhoeken helemaal stuk waren. Tijdens de (HC)proef trok ze het dier enorm in de krul en natuurlijk verzette het dier zich en gooide zijn hoofd een paar keer omhoog; resultaat buiten de ring werd het dier even grondig rechtgezet door zijn amazone: trappen en nog meer rukken!! en niemand die er wat van zegt......... Gisteren GK Gelderland, een aantal supernetjes sturende kinderen, maar ook bij het M-springen een tweetal dat zich vreselijk afreageerde op het dier nadat het een 'fout' maakte in de springring. Fout tussen aanhalingstekens omdat de dieren zo fout voor de hindernissen werden geparkeerd dat ze zich niet meer konden redden. Een omstander durfde iets tegen de moeder te zeggen en werd aangevallen door een aantal omstanders. En waar was de federatievertegenwoordiger??? De ponyruiters van nu zijn de paardenruiters van morgen; als ze nu al geen respect meer hebben voor hun dier, wat mag je er dan later van verwachten?????

Liza_vL

Re: gemeen rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-05 15:42

Daar wordt je inderdaad moedeloos van.. Ze komen der op ten duur toch wel achter dat je op deze manier niet verder komt. Een paard gaat heus niet beter voor ze lopen als je rukt en trapt zonder reden. Hopen maar dat ze later verstandiger worden. Ik heb eerlijk gezegd zelfs gisteren op de GK geen rukkende combinaties gezien. Maar ik heb eigenlijk ook voornamelijk om mn eigen pony gelet.

Kimberley_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-05 15:54

alle dingen die een paard ´fout´doet komt door de ruiter...er zijn geen valse paarden tenminste zo zie ik het

ponymeid1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-05 15:57

Tsjaa 't is zeker zonde, maar je ziet het vaak genoeg. Respect is bij kinderen naar hun pony soms ver te zoeken

masja

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-05 16:01

Tja, dat soort mensen heb je inderdaad nog rondlopen. En als je er wat van zegt het jij het gedaan.... Moet eerlijk toegeven dat ik mijn mond ook snel hou en ik me omdraai om gezeik te voorkomen als ik zoiets zie.

Welkom op bokt trouwens!

Kimberley_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-05 16:05

Als ik iemand zo zie doen dan zeg ik er echt wel wat van..!!! arme pony´s. Ze willen alles voor hun doen maar zijn ook niet perfect en hebben ook wel eens een baaldag pfff. Zulke kinderen gewoon op dammen zetten ofzo

Roos_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-05 16:50

Ik ga mee met liza van loon

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-05 18:11

Het is niet de bedoeling om hier specifieke combinaties te bespreken, ik heb dan ook een vraag naar de pony verwijderd.

Maaiikii

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-05 18:37

Dat vind ik dus ook!
Kinderen die gemeen rijden krijgen dan ook nog hoge punten!
Met inrijden flink in de mond rukken en in de paard zijn buik trappen..
En tijdens de proef doen ze dat dan niet.
Ik vind dat echt niet kunnen hoor!

rensju

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-05 18:57

ik ben het helemaal met jullie eens...
zelfs op maneges zie je vaak genoeg kindjes van 7/8 jaar met dikke sporen aan en maar stampen met die dingen.....
echt walgelijk om aan te zien.....

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-05 19:01

Maar lieve mensen jullie vergeten het belangrijkste punt: Die kinderen wordt het zo geleerd!!!!!

Ilsiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-05 19:18

ik ga idd met Sjonniej mee ja, het is hun zo geleerd!! ik rij zelf NIET zo, ik zou niet durven tegenover het paard.. maar op de manege mag je pas sporen als de instructie vind dat dat kan..

beleachelijk is dat, echt!!

leonora2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-05 19:36

blijkbaar zijn de ouders blind voor de fouten van hun kroost. Goed is goed en slecht is slecht. Er is niet iets vaags er tussenin, dus als zo'n kind de springring uitgaloppeert onderwijl de pony in zijn mond plukt en met beide benen vol in zijn buik stampt en ook nog een paar kletsen met de karwats geeft, dan is dat gewoon hartstikke fout en dan zegt zo'n moeder ook nog dat het aan de pony ligt en dat het meisje altijd vervelende pony's te rijden krijgt, rara hoe zou dat komen, je krijgt volgens mij terug wat je erin stopt!!! ik ben geen penny-meisje en een terechte tik moet kunnen. Frustratie en ongeduld horen niet thuis in de ponysport. En Maaiikii wat jij ziet valt mij ook vaak op, gisteren in het Z nog zo'n combinatie pony liep in de proef iets beter, maar wel constant de oren in de nek en de staart als een propeller, beslist geen happy athlete!!!!

Patriesja

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-05 20:06

idd, die kinderen worden vaak zo onwijs door die ouders gepushed.... en tsja als het dan een keer niet lukt dan worden die kinderen nijdig.......en tsja jullie weten het toch?? het ligt ALTIJD aan de pony..............

leonora2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-05 21:21

maar waarom wordt er dan zo weinig ingegrepen, dat je blind bent voor de fouten van je kind, daar kan ik misschien nog inkomen, maar een federatievertegenwoordiger moet toch optreden in het belang van het dier en die doen volgens mij collectief aan 'horen, zien en zwijgen' Hadden we nog maar een mevrouw Turksma, bij de NBVR was iedereen bang voor haar vanwege haar doortastend op gebied van dierenwelzijn; bitten, sporen en zwepen werden door haar bijzonder kritisch bekeken en iedereen had ook nog eens respect voor haar, want ze vertelde eenieder ongezouten haar mening als ze een dier oneerlijk behandeld zag worden!!

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-05 21:36

leonora2 schreef:
maar waarom wordt er dan zo weinig ingegrepen, dat je blind bent voor de fouten van je kind, daar kan ik misschien nog inkomen, maar een federatievertegenwoordiger moet toch optreden in het belang van het dier en die doen volgens mij collectief aan 'horen, zien en zwijgen' Hadden we nog maar een mevrouw Turksma, bij de NBVR was iedereen bang voor haar vanwege haar doortastend op gebied van dierenwelzijn; bitten, sporen en zwepen werden door haar bijzonder kritisch bekeken en iedereen had ook nog eens respect voor haar, want ze vertelde eenieder ongezouten haar mening als ze een dier oneerlijk behandeld zag worden!!

dat was idd een type, mevrouw Turksma _/-o_

Bettine

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-05 21:37

Hihi ja inderdaad.
Heel wat bittencontroles gehad van haar

Maxima

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-05 21:50

Ik heb ook iemand gezien op concour en dat paard had een wond zo groot als een voetmaat 36 en dat kwam door sporen.. En toen had ze nog steeds sporen aan met wieletjes en lange dat dat waren.. Die reed ook al Z1..

leonora2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-05 21:57

Z-starten is geen garantie voor diervriendelijkheid!!! maar 'doorgespoorde' paarden kom ik in alle klassen tegen. Vraag me af of een jury een combinatie wel eens de ring uitzet om die reden? ben PAVO-selectie Ermelo wezen kijken, als je daar al zag hoeveel vierjarigen gereden werden met wielsporen en zweep!!! Vierjarigen, nou vraag ik je en maar 'douwen en tegenhouwen' misschien dat de ponyruiters dit ook zien en denken dat het gewoon is!!

Patriesja

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-05 22:15

ik vind idd dat er weinig wordt opgetreden door mensen die daarvoor zijn....

Bar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-05 22:23

Ik probeer mijn kinderen te leren inzien dat als hun pony iets niet goed doet dat dat meestal aan hun zelf ligt.
Dat vinden ze soms wel lastig te accepteren maar dat is dan hun pech

Respect voor het beest staat voorop. Ik heb liever dat de pony in de proef met zijn hoofd loopt te schudden, wat hij helaas ook doet, dan dat ie in de krul getrokken wordt. Daar staat bij mij een absoluut verbod op. Dan maar geen winstpunt, op die manier hoeven we ze ook niet. Ook met sporen rijden is er niet bij voor de heren Ze leren maar hoe ze hem zonder sporen voorwaarts houden. En als ze ooit aan de moeilijkere oefeningen toe zijn zien we wel weer verder.

Ze moeten tijdens het losrijden altijd eerst een poos voorwaarts neerwaarts rijden voordat er aan nageeflijkheid en aan de teugel gewerkt mag worden.

Het is inderdaad jammer dat je nog genoeg kinderen ziet die stevig door ouders gepushed worden.
Maar ik ben wel zo'n lafaard dat ik er niets van durf te zeggen als ik het zie gebeuren.

Kaiya

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-05 22:29

Idd, ze mogen wel wat meer optreden. Het is soms echt erg!
Bij het springen bijvoorbeeld; een ruiter die haar paard véél te kort door de bocht stuurde, paard kon de hindernis op geen enkele manier nemen, weigerde, en zij trok hem vréselijk in de mond en sloeg hem tegelijkertijd met haar zweep over de hindernis heen.
Dat vind ik dus écht niet kunnen . Ik vraag me af waarom niemand er dan iets van zegt .. Als ik weet waar de mensen zitten die over dit soort dingen gaan, zou ik er zeker op afstappen ..

Kaiya

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-05 22:35

leonora2 schreef:
Z-starten is geen garantie voor diervriendelijkheid!!!

Ik vind dat als je Z rijdt, je kundig genoeg moet zijn om je paard te kunnen rijden op een diervriendelijke manier! En zo niet, mag je van mij thuis blijven.
Als je op hoog niveau rijdt, moet je fatsoenlijk kunnen rijden.
Ik vind het jammer dat veel mensen toch nog allerhande (slechte) middelen nodig hebben om hun paard te laten doen wat met een beetje meer moeite ook zonder hulpteugels, lange sporen en scherpe bitten kan. (En daar bedoel ik niet mee dat iedereen die met hulpteugels e.d. rijdt het ook zonder moet kunnen oid)

OemmiejO

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-05 22:56

Misschien dat ze daarom nieuwe dressuurproefjes gaan maken. Om te kijken of je wel vriendelijk met je paard omgaat. Hopelijk gaat het dan veranderen en wordt er op de protocol wat van gezegd..

Yeahh.. vndaag 2 keer eerste mt 2 winst.. !!

leonora2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-05 23:13

Een Z-ruiter heeft nog een verantwoordelijkheid omdat hij of zij vaak een voorbeeldfunctie heeft voor de ruiters in de lagere klassen, maar ga maar eens een keer bij de ring staan en kijk eens hoe vrolijk die paarden zijn, ik zie veel te vaak de tong tegen het bit duwen, de mond geopend, de oren strak in de nek en de staart al zwiepend, niemand kan mij wijs maken dat een paard het op dat moment naar zijn zin heeft!! dit zie je ook al bij ponyruiters. Vorige week in Maasdriel ging overigens zo'n Z-meisje al bijna huilend de proef in; losrijden was blijkbaar niet goed gegaan, en die ouders maar roepen dat ze rijden moest, jaja denk ik dan kruip er lekker zelf op!!!