Wanneer Stang & Trens?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Sjef

Wanneer Stang & Trens?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-05 13:22

Vraagje,

Wanneer zijn jullie (de wedstrijdruiters dus ) begonnen met het rijden en oefenen op Stang en Trens.

En hoe reageerde je paard hierop, merkte jullie veel verschil?

Ik ben zelf begonnen met S&T toen ik de halverwege de M2 was (5 wp) en merkte eigenlijk weinig verschil, paard liep niet veel anders dan op een gewone trens

Wat zijn jullie ervaringen hiermee???

Mloui

Re: Wanneer Stang & Trens?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-05 13:30

ik ga ook binnenkort beginnen met het oefenen op stang en trens, mn hoofdstel en trens zijn al binnen, mn stang alleen nog niet. Ik heb nu 3 wedstrijden in het M2 gereden en ook al enkele winstpunten gehaald. In het begin ga ik er wel alleen onder toezicht van mn instructeur mee rijden, ik wil zeker weten dat ik er goed mee om leer gaan.

Opzich verwacht ik van mn pony niet veel problemen, hij is vrij makkelijk in de mond. Misschien zijn er mensen die het nogal vroeg vinden om er nu al mee te beginnen, maar ik wil gewoon dat hij compleet gewend is aan de nieuwe optoming. Als hij er nog niet goed genoeg op loopt start ik in het begin in het Z nog gewoon op mn good-old trensje!

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-05 13:43

Ik ben in de M2 begonnen met twee teugels aan een trensje en daarna de stang en trens. Hij vond het voornamelijk raar om ineens zo'n mondvol te hebben. Hij heeft er niet veel last van gehad verder, ik liet ook in het begin de stangteugel heel lang om hem niet te storen. Het heeft langer geduurd voor ik eraan gewend was dan het paard

fransheijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-05 13:46

Ik ben in de Z begonnen met oefenen! In de Z1 is gewone trens ook goed! Gewoon ff aan laten wennen door een paar keer stang erin te hangen vervolgens nog maar 1 keer in de maand de stang erin! (en op wedstrijd) Voor de rest rij ik alleen op trens!

versace

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-05 13:53

Ik ben ook pas begonnen met stang en trens te rijden en gelukkig reageerde mijn paard er goed op hij had wel door dat hij makkelijk zijn hoofd een keer omhoog kon doen omdat ik dan geen tegen druk durfte te geven omdat hij toch best een scherp bit in zijn mond heeft vond ik dat wel een beetje sneu:+ . Ik heb er nu 2 keer meegereden en de 2de keer ging het al beter. Ik moet nog 4 punten in het M2 dus ik kan nog wel goed oefenen voor het Z want ik wil hem wel goed voor elkaar hebben op mijn stang en trens wil ik ook Z starten met S&T.

Sjef

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-05 14:51

Dank voor jullie reactie

Wat ik alleen een beetje mis is of je echt veel verschil merkte tijdens het rijden zelf.
Zoals, bleef je paard licht aan de voorkant of werd hij juist zwaarder? En hoe reageerde hij met je overgangen, was de reactie nu nog vlotter??
Merk je duidelijk verschil tijdens je oefeningen?
Bij mij had mijn paard bijv. moeite met de overgang galop- stap. Zodra ik met S&T reed was hij hier een stuk scherper aan de hulpen.

Kitty

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-05 15:26

Doordat ik zelf nog wat moeite heb met het vasthouden van die bult teugels vind ik het momenteel nog fijner om met trens te rijden en gebruik ik de S&T alleen af en toe tijdens de les.

Als je moeite hebt met de overgang galop-stap, moet je meer doorverzamelen in de galop voor de overgang (staptempo opzoeken) en niet met je S&T gaan werken.

Sjef

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-05 15:30

Kitty schreef:
Als je moeite hebt met de overgang galop-stap, moet je meer doorverzamelen in de galop voor de overgang (staptempo opzoeken) en niet met je S&T gaan werken.

Nou oke moeite is een groot woord, hij deed het wel correct maar ik was gewoon niet volledig tevreden.
Ik merkte gewoon dat hij met S&T net iets fijner reageerde en ook vlotter doorstapte na die overgang, het hele gebeuren was dus actiever en vlotter om te zien, ipv een paard wat zo onwijs verzameld galop vertoont en vervolgens in stap rolt.
Snap je wat ik bedoel?

Let_be

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-05 15:36

Ik ga zolang mogelijk met mijn Bustrensje rijden van weetikveel hoeveel dikte.
Ik vind het bij sommige nogal onzin; expres gaan rijden met S&T omdat ze Z zijn, het is nodig of niet.
Het is denk wel makkelijk bij een paard wat nogal explosief is of heel erg hangt. Noem maar op.

Emeraldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-05 15:54

Ik heb nu 2 keer met S&T gereden. Geleend van een stalgenoot. De 1e keer tijdens mijn les. In het begin hing de stang helemaal los. Op een gegeven moment mocht ik de stang erbij pakken. Hij trok zijn achterhand er beter onder, en kon hem voor iets meer rond rijden. (Tijdens de les werken we aan het laag en rond rijden)
Paar dagen later heb ik weer de S&T erin gehangen. Vooral om Emeraldo aan een volle mond te laten wennen. De stang heb ik los laten hangen.

Mijn ervaring kan ik nog niet omschrijven Hij loopt nu ook super op een gewone trens, en zolang dat goed gaat laat ik dat zo.

Mies7

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-05 23:58

Ik heb met Kingston inmiddels 15 winstpunten in de Z1 en ga binnenkort de overstap maken naar de Z2. Ik heb 'm nog nooit op S & T gereden, omdat ik zijn aanleuning nog steeds niet goed genoeg vind. Kingston had in het begin (3 jaar geleden) heel veel aanleuningsproblemen, hij krulde zich makkelijk op en liet dan het bit compleet los waardoor ik echt niks meer in mn hand had. Z'n aanleuning is enorm verbeterd, maar nog steeds niet goed genoeg. Thuis kan ik 'm nu goed met de neus voor de loodlijn rijden, maar omdat Kingetje erg kijkerig is op concours en zich dan makkelijk opkrult, rijd ik 'm liever eerst nog even door op een dubbelgebroken bitje. En die S & T is toch pas verplicht vanaf de ZZ-Licht.... dat duurt voor ons nog 15 winstpunten hihi

Denise82

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-05 00:09

Ik ben in de Z1 meteen met stang en trens begonnen en eigenlijk gewoon omdat ik het een stuk chiquer vind. Ik ben ook pas de week voordat ik in het Z startte begonnen met oefenen, als het niet zou gaan zou ik eerst gewoon met trens hebben gereden, maar hij pakte het meteen goed aan. Ramses loopt ook een stuk opgerichter met stang en trens en niet eens omdat ik de stang teugel er strak bij heb want ook bij mij hangt die nog vaak los. Hij is gewoon een stukje attenter geworden en dat merk ik dus ook bij de eenvoudige wissels. Dus dat zal bij jouw ook wel zo zijn.
Ik rijd meestal de dag voor de wedstrijd met stang en de rest van de week op trens, beetje afwisselen.

Angeliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-05 00:17

Ik begon ermee toen ik mn punten voor het M2 had. Ik heb hem er nu nog geen 10 keer ingehad heb.

Ixo leip in het begin wel wat diep met zn hoofd hals houding (Hij kon al dat ijzerwerk niet tillen )
Maar nu loopt ie er super op!
Je bent veel gecontroleerder op je teugel hulpen, en je teugelhulpen kun je verkleinen.
Hij heeft ook mee oprichting.

Ik rij 1x in de week op stang en trens, soms 2x in de week, maar dat gebeurd bijna nooit.

Dressuurgek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-05 12:52

Mloui schreef:
ik ga ook binnenkort beginnen met het oefenen op stang en trens
Opzich verwacht ik van mn pony niet veel problemen, hij is vrij makkelijk in de mond.

Rij je met je pony tussen de paarden ofzo?

Zwelgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-05 14:58

Ik ben begonnen met S&T toen de M2 echt bevestigd was. Mijn hengst is niet de makkelijkste in de aanleuning en hij bleef in het begin teveel van de stang af. Hij nam het bit niet aan en wilde absoluut niet nageven. Dat is nu wel beter maar hij opent zijn mond nog wat te vaak, de aanleuning is op de S&T nog niet optimaal.
Ik start in het Z momenteel daarom nog met trens omdat ik hij daar fijn op nageeft, daarbij ben ik nog niet echt gewend om met zo'n bult teugels te rijden.
In de lessen gaat het steeds beter en ik probeer hem binnenkort ook wel met S&T te gaan starten.
Maar ik ben van mening dat de aanleuning op de trens eerst goed moet zijn alvorens je met S&T begint.
Dus om de vraag te antwoorde; ja, ik voelde wel verschil. Vooral op gebied van nageefelijkheid. Maar dat wordt al beter.

Melanie15

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-05 15:05

Ik heb een nieuw paard en als ik met mn pony een winstpunt heb in de Z moet ik met Kalinka ook in het Z beginnen. Nu ga ik nog niet met s&t rijden, haar aanleuning is nog niet goed genoeg. Eerst moet dat voor elkaar zijn en dan pas ga ik een keer met s&t rijden

Bayja

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-05 15:58

Ik ben met S&T begonnen toen ik nog een paar puntjes in het M2 moest. Ik train erg weinig met stang en trens, af en toe in de priveles, verder niet.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-05 17:02

Ik heb de stang en trens er een keer ingehangen toen ik 2 puntjes in de M2 had. Gewoon kijken hoe mijn paard er op zou reageren. Aangezien hij meteen deed of het de normaalste zaak van de wereld was, heeft hij hem nu niet meer in gehad. Ik merkte een heel klein verschil in de hoe licht ik mijn ophoudingen kon geven. Daarbij kon ik hem er iets makkelijker doorheen vragen als hij wilde kijken naar iets. Allebei maar heel erg kleine verschillen en misschien alleen maar omdat ik zo zat te klungelen met die teugels.

Mloui

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-05 18:39

Dressuurgek schreef:
Mloui schreef:
ik ga ook binnenkort beginnen met het oefenen op stang en trens
Opzich verwacht ik van mn pony niet veel problemen, hij is vrij makkelijk in de mond.

Rij je met je pony tussen de paarden ofzo?

jup ik rij met mn welshcob tussen de paarden

patty1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-05 19:14

Ik start nu ook M2 al even en ik ben pas vorige week begonnen met mijn stang en trens.Toen ik hem indeed bij mijn merrie stond ze de hele tijd met dr mond open haha echt zo van wat is dit en hele grote ogen haha. Ik ben er mee gaan rijden en heb dr alleen op t trensje gereden de stang laten hangen.Ik heb er nu al vaker me gereden en ze loopt er super goed op ze pakt t ook gelukkig goed op ik ben tevreden:P

yentle01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-05 19:31

Ik start mijn paard nu Z1 met winstpunten, maar zolang hij goed loopt op mijn trensje ga ik niet over op stang en trens.
Ik ben niet zo'n voorstander van direct tot stang en trens overgaan, aangezien mijn mening is dat je (juist) in de hogere klasses alles met alleen een trensje op zou moeten kunnen lossen...

yentle01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-05 19:38

En over dat een stang en trens chiquer zou tonen vind ik echt klinkklare onzin.
Het is denk ik meer het 'status' idee wat mensen daarbij hebben.
Als ik ruiters/amazones in het Z met een trensje zie rijden en zij scoren daar nog goed mee, heb ik daar juist meer simpathie voor.
Maar mijn mening zullen waarschijnlijk weinig mensen delen.. .

Let_be

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-05 20:10

Ik ben het eens met yentle01.....

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-05 20:27

yentle01 schreef:
En over dat een stang en trens chiquer zou tonen vind ik echt klinkklare onzin.
Het is denk ik meer het 'status' idee wat mensen daarbij hebben.
Als ik ruiters/amazones in het Z met een trensje zie rijden en zij scoren daar nog goed mee, heb ik daar juist meer simpathie voor.
Maar mijn mening zullen waarschijnlijk weinig mensen delen.. .

Ik ben het wel met je eens
Ik vind het zelf echter wel meer fair tegenover je paard om hem/haar er rustig aan te wennen in plaats van twee weken voor je start in t ZZ ineens de handel erin te hangen. Dat je in het M2 de ST&tr erin hangt betekent niet dat ze ineens 7/7 ermee moeten lopen en de proef ermee moeten ingaan in het Z natuurlijk. Je moet er zelf de tijd voor nemen om te leren de teugels te hanteren en je paard de tijd gunnen
eraan te wennen. Daar hoort voor mij ook bij dat ze eens een proef in het Z (of Z2) mogen verknallen want op concours reageren ze ook anders dan thuis en zijn de meeste ruiters ook wat gespannen en minder los in de hand.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-05 20:30

Ik ben gaan oefenen toen ik de punten voor het Z had

Ik wilde zelf graag weten hoe het was om er mee te rijden.
En kawa vond ik daar een ideaal paard voor.
Deze had al een heel fijn gevoelig mondje op een gewone trens.
1x te hard in komen met de S&T zou hij onmiddelijk afstraffen.
Dus geen beter leermeester daarin

maar het viel me alles mee hoe hij reageerde op S&T, helemaal niet heftig, zoals ik had verwacht.
Heel groot verschil merkte ik dan ook niet, behalve dat ik hem net wat beter kon sluiten.