AARGHH snap dr niks meer van!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Let_be

AARGHH snap dr niks meer van!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-05 16:07

Tsja, vandaag weer wedstrijd. L2 met mn 6-jarige merrie. Even mijn ei kwijt.

Mijn eerste proef ging echt lekker. Dacht wel aan iets van 165, helemaal omdat de eerste plek 180 had. (veel 170-ers).
Mijn 2de proef ging echt bagger, wel paar goede dingen, maar ze pakte 2 keer echt bit ineens vast en ze had het gewoon gehad. Dat misschien net winst door de goede dingen.

Normaal kan ik erg goed inschatten wat mijn punten waren, maar nu (netals vorige week) zat ik er compleet naast, zelfs met het commentaar!

Eerste proef had ik 158 en alleen maar commentaar over niet vloeiend (zelfs 1 keer dacht ik wel vette 7 te hebben voor overgang naar draf vanuit galop) en dat ze op voorhand liep (okeej, eerste jury die dat heeft gezegt). Ook de dingen die echt lekker gingen kreeg ik gewoon 6-jes.
Tweede proef was helemaal bont. De jury heeft mijn gehele proef me afgekat op mijn 2 keer aanpakken van mijn paard (keer echt stelling trekken wegens vastpakken bit en even spoor erin; ze liep overal door heen; kon niet eens volte draaien in galop). Ik had heel veel 2en, 3en en 4en. Voor houding en hulpen een 3.
Voor halsstrekken een 4 (eerste proef had ik een 7). Ect ect. Totaal 143pnt.

Ik snap er helemaal niks meer van! Mijn lesgever zegt altijd; beter paar 3en en 8en dan allemaal 6jes.
Nou ik heb oefeningen gereden voor een 8 (is goed), maar kreeg alleen maar 6en en 7en (matig en voldoende).

Krijg bijna neiging om maar gewoon 'saai' te rijden, want als je 1keer misstap maakt voel je dat na 5 oefeningen nog....

Ligt het nou aan mij? Vroeger kon ik echt een 3 rijden en volgende oef weer een 8.

Eff foto-tje van rijden voor het idee:
Afbeelding

Morgen trouwens weer wedstrijd op dezelfde locatie. (nee ik rij niet elke dag, maar is 4 dagen concours waar ik er 2 dagen van meerij)

Rieta

Re: AARGHH snap dr niks meer van!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-05 16:18

idd soms snap je der echt helemaal niks van

Ik doe dat ook wel eens dan maar 1x een por geven dat ze dan de gehele proef goed loopt dan dat ie de hele proef loopt te kloten....

maarjah sommige jury's

Thessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-05 16:27

Tsja... het is niet leuk als je het zelf niet slecht vind gaan en dan toch slechte punten krijgt.
Maar zolang je zelf nog tevreden blijft
Volgende keer weer beter.
En je foto ziet er netjes uit hoor

GeJe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-05 16:33

Ja leuk he.... jurysport. Gewoon blijven lachen en voldoening halen uit het feit dat jij je proef wél lekker vond gaan. Op de foto ziet het er netjes uit, maar om een echt oordeel te geven had ik je moeten zien rijden. Morgen beter!

Thessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-05 16:36

Succes morgen trouwens

Sizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-05 16:39

Als je zelf tevreden bent is het toch goed???
(ik dacht eerst ook altijd anders. )

Een foto is een momentopname dus zo kun je niet zien of je echt wel of niet gelijk hebt.

Veel succes morgen.

Let_be

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-05 17:10

Die foto was maar voor het 'idee'.
Ik heb even mn lesgever gebeld en die zei: Die punten kunnen me geen reet schelen! Zolang jij maar tevreden en correct rijd! Of je rijd voor de proef met alleen 6en of zoals in je training met 3 en 7's.
En je paardje wordt nu omgeschoold (zit nog maar paar maanden weer bij hem; door andere stal heb ik voor gemak andere lesgever geprobeert; werkte niet, dus toch terug) en moet spieren gaan kweken, dat heeft tijd nodig.
En toen ik zei: Proberen we het morgen gewoon weer, werd ie meteen enthousiast met dat ik vooral zo moet denken
Dus ben weer beetje happy!

Ik zag het echt even niet zitten, geen idee wat ik nou verkeerd deed enzo.

AnneMieKe_89

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-05 17:15

Ja dat vind ik het nadeel van dressuur!
En het lijkt of er steeds minder goede jury's overblijven..
maar als je zelf indd maar een goed gevoel hebt!
en de foto ziet er netjes uit!

laurae

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-05 17:35

AnneMieKe_89 schreef:

Of steeds minder ruiters met een realistisch beeld van hun eigen kunnen...

Let_be

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-05 17:41

laurae schreef:
AnneMieKe_89 schreef:

Ik merk gewoon dat er steeds minder snel een 8 gegeven wordt ofzo... Kan niet ontkent worden! Er komen ook steeds meer discussies over wat de jury's van tegenwoordig doen.... Er is iets mis, maar krijg dat maar goed....

Het is nou eenmaal jurysport, maar het is jammer dat ik dan soms flink ga twijfelen aan mezelf en niet meer weet wat te doen. Zoals soms het tegenovergestelde commentaar over zelfs punten (zoals mn halsstrekken; ene 4, andere 7). Tsja verschil okeej, maar het moet toch wel ong. op 1 lijn zitten?

AnneMieKe_89

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-05 21:20

laurae schreef:

Geloof me, ik weet hoe ik gereden heb
mijn ouders rijden allebei al van kleins af aan, zijn met paarden opgegroeid, rijden ook nu nog.
En mijn vader is ook jurylid..
Dus ik krijg wel een aardig beeld van hoe ik gereden heb..

laurae

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-05 10:24

Was ook niet specifiek voor jou bedoeld

Valt mij alleen op dat er steeds meer topics komen over jureren. Ik schrijf en rijd zelf regelmatig en die 8-en worden over het algemeen heel terrecht niet gegeven. 70% van de paarden is van voor tot achter vast gereden. En zelfs als dan een oefening corrcet wordt uitgevoerd kun je nog niet erg hoog scoren aangezien dat ook het enige is wat goed ging.

Maar goed, dat is mijn mening.

Kylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-05 10:48

Opzich heb je gelijk Laurae. Maar als er WEL een correct gereden paard in de ring loopt maar die heeft met een oefening moeite en wordt een keer aangepakt, dan kan je geen 8 meer rijden in de hele proef. Tenminste, dat is mijn ervaring...
Achten worden tegenwoordig nog maar weinig gegeven, en als ze gegeven worden is het door juryleden die al lang jureren en echt een 1 en een 9 durven geven. De jury's die net van de cursus af komen doen dat zoiezo al niet snel...

Let_be

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-05 10:55

Kijk ik had ook geen superpunten verwacht, maar dat ik zo afgerekent werd op die 1ne inval. Kreeg ook 3 voor mn hulpen (stond ook bij dat het punt niet voor mn houding was, maar hulpen).
Nou echt ik rij daar altijd een 7! Heel soms een 6 en heb zelfs in de B en L1 bij dezelfde jury regelmatig een 8 gereden!
Ik weet ook wel dat er veel zeur topics komen en ik dacht ook; valt wel mee.

Maar volgens mij is het echt erger geworden en klopt er 'iets' niet. Wat en hoe op te lossen, geen idee.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-05 12:47

QuijoSavan, je hebt vandaag toch weer gereden bij de Goubergh in het L2? Wie ben jij dan, want ik heb zitten schrijven bij het L2.

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-05 12:52

met 1 ding ben ik het wel eens met de jury. je geeft zelf al toe dat je een keer flink getrokken hebt om de stelling erin te krijgen, en er een keer met je sporen ingehakt hebt.
denk je dan echt dat je een 7 voor de hulpen krijgt? natuurlijk niet! een 3 vind ik dan normaal.
nu snap ik jouw punt ook wel, beest moet gewoon luisteren, maar goed, dit ziet de jury op dat moment, en daar rekent hij je ( uiteraard) op af.

Let_be

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-05 15:24

Charos schreef:
QuijoSavan, je hebt vandaag toch weer gereden bij de Goubergh in het L2? Wie ben jij dan, want ik heb zitten schrijven bij het L2.

Ik zit in de middag ring.

Lowara; Ben ik met je eens hoor! Maarja om dan rest van mn proef zo laag mogelijk te punten....

Ach we zien zometeen weer, paardje staat al klaar.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-05 16:23

He das jammer en ik me maar afvragen wie je nou was.

Maaiikii

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-05 18:59

ja dat is balen, heb ik ook wel eens denk je dat het heel goed gaat maar dan denkt de jury er anders over.
als het voor je gevoel goed is, is het toch ook goed.
volgende keer beter!

Let_be

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-05 22:34

Vandaag weer veel beter gevoel.
Met inrijden was ze echt superheet.... Weer omhoog komen en opzijspringen voor de molen (bijna trap gehad van ander paard daardoor).
Eerste proef was ze ook erg tegen de hand en zeikerig. Reed daardoor ook veel verkeerd (-6 pnt). Toch nog 143 (148-6).
Tweede proef ging eerste helft echt super; ze bleef goed constant en gewoon braaf. Voelde wel dat ze na 3min ong. moeite had... En ineens na de galop; BOEM! Helemaal uit elkaar en ze was rest van proef dus ook echt half. Maarja logisch als je jezelf eerst zo druk maakt en daarna nog 2 proeven moet met 30min ertussen....
Ik had ook positief commentaar van jury;
- Paard met potentie die sterker moet worden
- mooi halt/binnenkomen, jammer wegrijden (ze viel weer uit elkaar/hield vast)
ect ect ect.

En ze hield me nog aan na de proef dat ik knotje in mn haar moest doen ivp haarnetje, nu was het net 1 geheel en knotje paste beter bij mij ivp dat ik jonge meid ben. Ze konden dan ook beter zien dat ik wel mooi rechtopzit. (nu is het aan achterkant 1 plat geheel)

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-05 22:56

Ik rij zelf geen wedstrijden meer, maar krijg van wat ik hier en daar zie wel de indruk dat er steeds meer verschil zit in waarvoor er op wedstrijden hoog gepunt wordt en wat er in het regelement staat. Zou het kunnen dat vele nieuwere juryleden geen goed vergelijkingsbeeld hebben meegekregen op de cursus?

AnneMieKe_89

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-05 23:07

of misschien steeds minder juryleden die echt met paarden zijn opgegroeid en er verstand van hebben..

Poffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-05 23:36

Moeten jullie voor de grap eens kijken bij de uitslagen van de Gelderse kampioenschappen! Ik weet niet hoe het bij de andere kampioenschappen gegaan is? Er zitten erg grote verschillen tussen hoe door verschillende juryleden een zelfde proef is beoordeeld. Goed, men ziet de proef niet vanuit de zelfde hoek, maar dan nog zijn soms de verschillen erg groot, bijv. bij de een een dikke winstpunt en bij de ander juist heel ver van een winstpunt af. Ik bedoel, dat kan toch niet aan het vershil van positie waar men zit liggen? Ik vraag me af of er door zulke verschillende waarderingen nb voor dezlfde proef, niet eens een belletje moet gaan rinkelen bij de KNHS om toch "de neuzen dezelde kant op te krijgen", dat er kleine verschillen zitten, nou ja, maar echt een duidelijk wel of geen winstpunt....

Kylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-05 08:48

Klopt Poffie... Heb je de uitslagen van het Nederlands Kampioenschap Indoor wel eens gezien? Daar zijn bij alle klassen zulke grote puntenverschillen Een meisje dat bij ons op stal staat was geloof ik bij een jury 2e, maar bij de andere jury's 15e en 11e, met punten verschillend tussen 178 en 196 (Z1) Dat mag niet kunnen.

Poffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-05 09:44

Nou ja, dat zouden toch graadmeters kunnen zijn voor de KNHS. Ze zouden dan kunnen bekijken hoe zoiets kan en waar het dan aan ligt. Want het is raar dat iets bij de een erg goed wordt bevonden en bij een ander juist erg slecht! Dan kan er toch geen sprake meer zijn van objectiviteit!