Oefenwedstrijden Friesland: waar en wanneer?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

SophievdV

Oefenwedstrijden Friesland: waar en wanneer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-05 15:58

Hallo daar!

Ik rij op het moment een vierjarige Friese merrie en die wil ik graag uitbrengen op wedstrijden. Nu bedacht ik me dat het fijn zou zijn als ik af en toe eens kan oefenen op onderlinge wedstijden/oefenwedstrijden in Friesland! Want om nou meteen een startkaart aan te vragen... ze krijgt volgend jaar ook nog een veulen dus dat is ben ik bang verspild geld.

Daarom: weet er iemand van jullie hier in Friesland leuke oefenwedstrijden/ onderlinge wedstrijden waar ruiters van buitenaf ook aan mee mogen doen?

Laat het hier in dit topic weten! Graag plaats + datum

Thanks!

SophievdV

Re: Oefenwedstrijden Friesland: waar en wanneer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-05 09:02

Weet er nu helemaal niemand iets??

KayC

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-05 12:32

Sfieke schreef:
Hallo daar!

Ik rij op het moment een vierjarige Friese merrie en die wil ik graag uitbrengen op wedstrijden. Nu bedacht ik me dat het fijn zou zijn als ik af en toe eens kan oefenen op onderlinge wedstijden/oefenwedstrijden in Friesland! Want om nou meteen een startkaart aan te vragen... ze krijgt volgend jaar ook nog een veulen dus dat is ben ik bang verspild geld.

Daarom: weet er iemand van jullie hier in Friesland leuke oefenwedstrijden/ onderlinge wedstrijden waar ruiters van buitenaf ook aan mee mogen doen?

Laat het hier in dit topic weten! Graag plaats + datum

Thanks!

Een paar jaar geleden reed ik op een manege in Foudgum weleens onderlinge wedstrijden met een haflinger. Maar ik weet niet of ze dat nu nog doen.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-05 12:36

Hebben ze ook een site?

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-05 15:48

Naar mijn weten zijn er in Frl. geen wedstrijden voor mensen zonder startkaart. Voor zover ik weet kun je alleen op onderlinge wedstrijden starten die binnen een club of vereniging wordt gehouden. Maar dan moet je wel lid zijn van die betreffende vereniging. Of op een manege idd, wat DjunDjun ook zegt.

Enkele jaren terug kon je bij de pony's nog in een speciale rubriek voor mensen zonder startkaart rijden (in de kring die nu Tusken waad en klif heet), maar dat was naar mijn weten alleen bij de pony's en in 1998 voor het laatst.

Heb ook even voor je gekeken op de wedstrijdkalenders van Regio Friesland maar daar kon ik ook niks vinden.

KayC

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-05 16:24

Sfieke schreef:
Hebben ze ook een site?

www.hynsteblom.nl
Ik heb al even rondgekeken op de site maar niks gevonden over onderlinge wedstrijden waarbij ook mensen van buitenaf mee mogen doen, die geen lid van de manege zijn.

Moska

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-05 18:25

Ben je al lid van een vereniging? Wij hebben komende september weer onderlinge wedstrijden. En je kunt altijd vragen of je buiten mededinging mee mag doen op een officiele wedstrijd.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-05 18:47

thanks

Ow ja? Ja normaal gesproken rij ik altijd met een startkaart, maar deze merrie krijgt dus eerst nog een veulen. In ieder geval bedankt voor de tip! Waar zitten jullie Moska? Ik wil graag meedoen, ben nog niet lid van een vereniging!

marije1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-05 22:19

Bij de rijvereniging Trynwalden uit Oenkerk hebben ze rond de kerst ook altijd een aantal onderlinge wedstrijden. Deze tellen dan ook altijd mee voor de clubkampioenschappen. Mooie locatie voor wedstrijden, en volgens mij wel redelijk in de buurt voor jou!

wendely

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-05 22:42

marije1987 schreef:
Bij de rijvereniging Trynwalden uit Oenkerk hebben ze rond de kerst ook altijd een aantal onderlinge wedstrijden. Deze tellen dan ook altijd mee voor de clubkampioenschappen. Mooie locatie voor wedstrijden, en volgens mij wel redelijk in de buurt voor jou!

Dat is bij mijn rijvereniging 'Manege de Sanjes' bij PTC+ in Oenkerk..
Het zijn meestal 3 wedstrijd net zoals marije zei dit zijn de clubkampioenschappen.. Maar volgens mij is dit alleen voor leden van de club en niet voor buitenstaanders! Maar je zou altijd eens kunnen vragen.
En dat je niet wilt starten omdat ze een veulen krijgt vind ik persoonlijk de grootste onzin die er bestaat. Ik heb mijn Friese merrie begin januari ook uitgebracht terwijl ze in begin Juni ook een veulen zou krijgen.. Ik heb toen 2 maand uit de wedstrijden gelegen maar voor zo'n jong paard is dat helemaal zo verkeerd nog niet. Ik heb haar in totaal 3 weken op rust gehad. 1 week voordat ze moest smijten maar ze smeet een week later dan gepland en een week rust na het vuelen. Daarna gewoon weer begonnen met rijden!

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-05 08:58

wendely schreef:
marije1987 schreef:

Dat is bij mijn rijvereniging 'Manege de Sanjes' bij PTC+ in Oenkerk..
Het zijn meestal 3 wedstrijd net zoals marije zei dit zijn de clubkampioenschappen.. Maar volgens mij is dit alleen voor leden van de club en niet voor buitenstaanders! Maar je zou altijd eens kunnen vragen.
En dat je niet wilt starten omdat ze een veulen krijgt vind ik persoonlijk de grootste onzin die er bestaat. Ik heb mijn Friese merrie begin januari ook uitgebracht terwijl ze in begin Juni ook een veulen zou krijgen.. Ik heb toen 2 maand uit de wedstrijden gelegen maar voor zo'n jong paard is dat helemaal zo verkeerd nog niet. Ik heb haar in totaal 3 weken op rust gehad. 1 week voordat ze moest smijten maar ze smeet een week later dan gepland en een week rust na het vuelen. Daarna gewoon weer begonnen met rijden!

Sorry... ieder zijn manier van..

Dat kan jij best de grootste onzin vinden, maar ik wil het gewoon graag op deze manier doen. Dat doe ik niet zomaar, daar heb ik zo mijn redenen voor! En omdat je daar niet van op de hoogte bent denk ik dat je daar echt niet over kan oordelen!

En daarbij: het klinkt niet echt vriendelijk zoals je het verteld... ik citeer: "smijten" ?? wat zou jij doen als je hoogzwanger bent en amper de tijd krijgt om uit te rusten en weer bij te komen... dat is jouw manier en het is ook jouw paard en je mag het ook helemaal zelf weten -ieder zijn ding-, maar zo zou ik het iig nooit zo doen!

De Sanjes ken ik, daar heb ik stage gelopen bij PTC+. Het paard in kwestie staat in Berlikum... dus is nog wel een eindje rijden. Weet er iemand toevallig een andere vereniging in de buurt van Berlikum? En het zou fijn zijn als men bijvoorbeeld 1 keer in de week oefent. Ik weet dat het nog zelden voorkomt, maar dat is wel handig!

Thanks iig voor de tips

wendely

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-05 12:16

Sorry het was niet aanvallend bedoeld..
En zie ook dat ik het er een beetje kattig heb neergezet
Sorry hiervoor

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-05 16:16

sorry ook voor mijn pittige reactie

wendely

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-05 16:52

Ag is het weer bijgelegd

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-05 16:58

haha gelukkig maar doen we goed

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-05 17:11

Sfieke schreef:
Sorry... ieder zijn manier van..

Dat kan jij best de grootste onzin vinden, maar ik wil het gewoon graag op deze manier doen. Dat doe ik niet zomaar, daar heb ik zo mijn redenen voor! En omdat je daar niet van op de hoogte bent denk ik dat je daar echt niet over kan oordelen!

En daarbij: het klinkt niet echt vriendelijk zoals je het verteld... ik citeer: "
smijten

" ?? wat zou jij doen als je hoogzwanger bent en amper de tijd krijgt om uit te rusten en weer bij te komen... dat is jouw manier en het is ook jouw paard en je mag het ook helemaal zelf weten -ieder zijn ding-, maar zo zou ik het iig nooit zo doen!

De Sanjes ken ik, daar heb ik stage gelopen bij PTC+. Het paard in kwestie staat in Berlikum... dus is nog wel een eindje rijden. Weet er iemand toevallig een andere vereniging in de buurt van Berlikum? En het zou fijn zijn als men bijvoorbeeld 1 keer in de week oefent. Ik weet dat het nog zelden voorkomt, maar dat is wel handig!

Thanks iig voor de tips

Smijten is een typische Friese uitdrukking, alleen vertaald naar het Nederlands. Myn hynder moat smyte = Mijn paard moet veulenen.
Vandaar dat het wat verkeerd overkomt, denk ik.

Zo even uit mijn hoofd qua rijverenigingen bij Berlikum e.o. - De poptarúters uit Dronrijp.
En de andere rijvereniging die ik kan bedenken is de Sjaerdama Liackemaruiters uit Franeker - maar die hebben geen website. Op de site van de kring Tusken waad en klif kun je een telefoonnummer vinden van iemand van het bestuur, mocht je meer info willen.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-05 17:13

Dankje! Ik dacht al wel dat het Frysk was... aan de andere kant, dit is een Nederlands forum ... dus dacht ik: hmmm... nu weet ik het niet meer. Ik kom van oorsprong uit Tilburg dus het Frysk zit er nog niet echt ingebakken

Moska

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-05 17:21

Wij zitten in Firdgum! Dat is dichtbij Berlikum! Kijk maar eens op www.jelgersmaruiters.nl Ik zelf woon overigens ook in Leeuwarden, mijn paard staat dan wel weer in Firdgum zelf.

Waarschijnlijk hebben wij deze winter ook nog 2 andere wedstrijden (officiele weliswaar) die gehouden worden bij Japero in Berlikum, daar mag je als lid van onze vereniging ook buiten mededinging aan meedoen, mits de jury akkoord gaat (en gewoon startgeld betalen, maar dat is logisch). En we hebben natuurlijk onze onderlinge wedstrijd van de vereniging in september.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-05 17:25

deze is echt interessant en ook nog met verenigingslessen!! TOP! Ik ga meteen overleggen met de eigenaar van het paard! *maakt een vreugdehuppel*

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-05 18:39

www.radboudruiters.nl Radboudruiters Drachten (terrein bij FCD/FPC)
Wij hebben dit seizoen nog 1 onderlinge wedstrijd waar ook mensen van buiten welkom zijn. Die is 18 september

wendely

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-05 18:44

Denk idd dat het daarom wat verkeer overkomt ik ben raszuivere Fries dus ja.. Wij zeggen altijd van het paard moet 'smijten' en niet veulenen ofzo
Maarja dat zal dan wel typisch Fries zijn

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-05 10:49

haha daar heb je het al Ik dacht al: jeeetje was onaardig zeg haha

Spekky

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-05 14:27

Ja, bij de Radboudruiters mogen ook mensen meedoen die niet lid zijn van de club.... Ik heb op 16 mei meegedaan... Heel leuk georganiseerd enzo.... Misschien is dat wat, 18 september is er weer een onderlinge...

En in Oenkerk moet je inderdaad lid zijn van de club wil je meedoen aan die wedstrijden... Verder weet ik het niet, ik rijd ook altijd onderlinge wedstrijden maar het is zo jammer dat het maar een paar keer per jaar kan

Pinacolada

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-05 16:07

Ik rij bij de Poptaruters in Dronrijp. Wij hebben in januari altijd onderlinge voor wedstrijdruiters. Voor niet wedstrijdruiters 2x per jaar dressuur en 1x springen. Verder ook lessen enzo, ook apart voor mensen met eigen paarden.

Spekky

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-05 19:01