Jury negatief / zwaar

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Sione

Jury negatief / zwaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-05 17:21

Ik heb zondag mijn allereerste wedstrijd gehad. Paard was nog nooit op wedstrijdterrein geweest en was erg braaf.
Wat mij echter opviel is dat ik de jury erg streng / zwaar vond. Ik ben afgestraft op kleine dingetjes waarvan ik zeg... goed hoort niet maar in een B proef met onervaren paarden kun je dat verwachten. Ik bedoel veel (de meeste) B starters zijn onervaren paarden. En dan zo mierenN***kerig te doen. Wat verwachten ze dat hij er als Salinero bijloopt? Heb video gezien en het is best een nette proef.
ben tevreden over hoe mijn paard alles heeft gedaan hoor en ik was helemaal niet op winstpunt uit maar sommige 5-jes hadden ook best een 6 kunnen zijn.

_Noraly

Re: Jury negatief / zwaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-05 18:17

Tja zo gaat het nou eenmaal, je paard moet gewoon goed genoeg zijn voor de L

Fun_Fun

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-05 18:20

Wat waren je punten precies

Sione

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-05 18:40

135 maar daar gaat het niet om want ik ben dik tevreden. Maar valt mij gewoon tegen dat je zo zwaar afgestraft wordt voor een zwabbertje in het aanspringen. Dan denk ik.... hallo het is wel B hoor.

Lotjah

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-05 18:41

Die punten zijn niet zo belangrijk, de plaatsing dáár gaat het toch vooral om.
Een strenge jury vind ik absoluut niet erg, als de uitslag maar oké is

Margon

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-05 18:43

amie_x_mij schreef:

Voel jij je wel helemaal lekker?
Een jury die de B jureert kijkt echt niet of je als combinatie al klaar bent voor het L hoor! Waarom zou er anders verschil zijn tussen de B en de L!

Fun_Fun

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-05 18:45

Sione schreef:
135 maar daar gaat het niet om want ik ben dik tevreden. Maar valt mij gewoon tegen dat je zo zwaar afgestraft wordt voor een zwabbertje in het aanspringen. Dan denk ik.... hallo het is wel B hoor.

Ja dat weet ik. Ik rijd zelf ook B.
Het allerbelangrijkste is: Dat je tevreden moet zijn.

CD28

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-05 19:18

Sione schreef:

Toch hoort het aanspringen ook in de B correct te gaan. Een zwabbertje hoort daar niet bij vind ik. En een jury kan niet gaan kijken hoe oud je paard is. Ze moeten alle leeftijden hetzelfde beoordelen. En dan maakt het niet uit of hij 1x of 100x gestart is.

Sione

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-05 19:26

Margon schreef:
amie_x_mij schreef:

Een jury die de B jureert kijkt echt niet of je als combinatie al klaar bent voor het L hoor! Waarom zou er anders verschil zijn tussen de B en de L!

Nou ik heb het idee dat ze dit dus " stiekum" wel doen. Sommigen althans!! En dat je daarom zulke lage punten krijgt. Omdat ze iets niet L-waardig vinden terwijl je B rijdt.
Hierover staat ook een stuk in de nieuwe BIT.

hetismij

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-05 19:56

Sione schreef:

Nou ik heb het idee dat ze dit dus " stiekum" wel doen. Sommigen althans!! En dat je daarom zulke lage punten krijgt. Omdat ze iets niet L-waardig vinden terwijl je B rijdt.
Hierover staat ook een stuk in de nieuwe BIT.

indd, volgens dat artikel (waar ik het volledig mee eens ben) kijk de jury niet meer of het paard correct volgens het boekje loopt, maar alleen nog maar hoe de oefening word uitegevoerd

ik vind dat een jury zeker niet mag jureren in een Bproef met de gedachte van nou alleen als dit L waardig is krijgen ze hoge punten, want dat slaat toch helemaal nergens op, je rijdt niet voor niets B

Thessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-05 20:06

Sione schreef:

Hoeveelste ben je geworden? hebben ze alleen jou zo laag gejureerd of de hele ring?

SHALALA

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-05 20:13

Hmm.. Het blijft een jurysport. Als jij maar tevreden bent. Als de jury je laag wilt jureren dan doet hij/zij dat, daar kan je niks over zeggen; moet je maar tevreden mee zijn

Heb het ondertussen nu al zó vaak meegemaakt..

Poffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-05 20:16

Even nagekeken in het proevenboekje, ik had gelijk!!! Er staat inderdaad: "Een correct opgevoed paard dat redelijk gehoorzaam is op de zit-, been- en teugelhulpen, thuis bijna altijd in de goede galop wil aanspringen en een redelijke conditie heeft, kan met vertrouwen worden meegenomen naar zijn eerste B-wedstrijd. De B staat immers voor beginnend en niet voor 'beste der beste".

Had ik het toch goed onthouden! Het verhaal gaat nog verder, maar zoals ik het lees, zou een slingertje bij het aangaloperen best mogen. Er staat al helemaal niets over het L-klaar zijn....

Dit wordt toch steeds gekker! Kop op, misschien rijd je de volgende keer wel bij iemand die een B-proef als zodanig beoordeelt!

Jaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-05 20:27

Bij mijn weten krijg je je wp wanneer ze je de volgende klasse waardig vinden of wanneer ze denken dat je daartussen kunt rijden, daarom is er toch de promoveringsregel bij zoveel wp over? Wanneer je altijd wp's hebt gereden in de B en je gaat over naar de volgende klasse moet je daar ook bijna gelijk weer wp waardige proeven kunnen rijden, anders was je naar mijn weten die wp's niet waard.
Stel jij hebt 5 concoursen in de B gestart, dus 5 x 2 proeven, hiermee heb je allemaal dikke wp's gereden, in totaal heb je nu 15 wp en je gaat over, wanneer je dan in de L1 geen wp'tje kan rijden is er met het jureringssysteem iets mis. Ook al gaat het wijken voor geen meter, op de andere punten scoorde je in de B immers zo hoog dat je daamree het wijken mee op hoort te kunnen halen, tenzij er natuurlijk voor Sinterklaas is gespeeld in de B

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-05 20:30

Lotjah schreef:
Die punten zijn niet zo belangrijk, de plaatsing dáár gaat het toch vooral om.

Ik denk toch liever andersom...ik heb liever een winstpunt en geen prijs, dan een prijs en geen winstpunt.

Jaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-05 20:32

Poffie schreef:
Even nagekeken in het proevenboekje, ik had gelijk!!! Er staat inderdaad: "Een correct opgevoed paard dat redelijk gehoorzaam is op de zit-, been- en teugelhulpen, thuis bijna altijd in de goede galop wil aanspringen en een redelijke conditie heeft, kan met vertrouwen worden meegenomen naar zijn eerste B-wedstrijd. De B staat immers voor beginnend en niet voor 'beste der beste".

Had ik het toch goed onthouden! Het verhaal gaat nog verder, maar zoals ik het lees, zou een slingertje bij het aangaloperen best mogen. Er staat al helemaal niets over het L-klaar zijn....

Dit wordt toch steeds gekker! Kop op, misschien rijd je de volgende keer wel bij iemand die een B-proef als zodanig beoordeelt!

Maar er staat niet dat je dan een wp rijdt, het ligt er maar aan waar je de lat legt!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-05 20:34

Dat kun je idd liever hebben.
Maar qua plaatsing weet je beter hoe je het in het algemeen hebt gedaan.

Kijk ook naar de ounten van de rest.
heeft de eerste nog maar amper een punt, of was hij helemaal niet zo streng, want hadden de eerste paar wel hoge punten.
Allemaal dingen om te bekijken

En wij kunnen hier je zwabbertje niet zien, maar vergeet niet dat een 5 een voldoende is, alleen niet genoeg voor een wp

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-05 20:37

En 26 x 5 = 130 punten en daar zit je nog boven

Jaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-05 20:46

Fitzroy schreef:
En 26 x 5 = 130 punten en daar zit je nog boven

Haha, altijd positief blijven hé Fitzroy?!

fresco

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-05 21:50

Moeilijk om vanuit je verhaal te beoordelen (onmogelijk) hoe je je proef hebt afgelegd.
Wel weet ik (als jury zijnde) dat je paard in de desbetreffende proef niet de juiste balans heeft laten zien, waardoor je een winstpunt kon behalen.
Ik zou zo zeggen, nog even doortrainen en weer proberen!
Succes!

Frankinero

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-05 22:18

Sommige jury's jureren zoals het boekje en andere niet.
Ik moet zeggen dat ik in de B nog nooit goed ben aangesprongen in de linkergalop. Wat hij thuis wel deed verdomde hij op wedstrijd. Ik had altijd 1 of 2 winstpunten per proef. Ik corrigeerde hem voor de volte en had dan voor de rest wel goeie punten. Ach het is en blijft een jurysport.

Ik reed mijn 1e L2 proef als de beste die ik ooit heb gereden en toen had ik lage cijfers omdat de jury niet van bonte paarden hield.
Heb erover geklaagd bij de KNHS omdat zij er bekend om staat en als ik haar ooit heb start ik niet.

Als jij maar lekker gereden heb, de 1e keer M1 ging echt bagger, dat wist ik zelf omdat ik er niet voor reed. Ik vond het te warm. Tja dan vallen je punten tegen en mn 2e M1 wedstrijd ging ik ervoor en had ik 160 en 163 punten.

Thessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-05 22:21

Sione schreef:
.... maar sommige 5-jes hadden ook best een 6 kunnen zijn.

Vergeet niet dat een 5 ook nog een voldoende is Staat ook in je dressuurproeven boekje.

Let_be

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-05 22:28

Het jurysysteem werkt niet 100% en dat altijd blijven....

Daarbij blijft het jurysport.... Ene heeft voorkeur van die ander juist van de ander.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-05 22:30

En de opvatting wat er in een proef getoont moet worden, werkt ook niet 100 %

kammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-05 22:36

nouw ik vind het belaglijk voor woorden dat de jury zo beoordeelt het kan gewoon zo niet want het is een B proef niet zzwaar
maar ik hoop voor je dat de jury de volgende keer wel mee zit want ik heb dit ook wel is gehad en dan snap ik de jury echt niet hoor het slaat dan gewoon nergens op maar suc-10 voor de volgende keer

xx kammie