wat zou je doen als een paard afslaat in de proef?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

muiltje

wat zou je doen als een paard afslaat in de proef?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-05 17:01

Wat zouden jullie doen als je paard afslaat in de proef. Zweep niet toegestaan! En liever geen reacties, als dan moet je hem beter aan je been hebben. Want het paard is vlijmscherp aan het been alleen zo plots uit het niets denkt hij ik ga je pakken!!

L0veR0sanna

Re: wat zou je doen als een paard afslaat in de proef?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-05 17:07

Bij het inrijden goed aanpakken als hij zoiets doet, en onder je proef goed in de gaten houden. Teugels niet te lang en goed je hand erbij

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-05 17:10

Paard slaat af: mmmmmm. Contactsleuteltje opnieuw omdraaien? Controleren of je genoeg benzine hebt? Sorry, geintje, maar ik vind je beschrijving wel humor.

Ik kan je maar één advies geven: zorg tijdens de proef dat je hem vóór bent. Is het eenmaal gebeurt, dan kan je niet veel meer, behalve hem verbaal aanpakken (en vervolgens op je duvel krijgen van de jury).

Rijd je hem thuis ook (wel eens) zonder zweep? Zo niet, train daar dan op. Lok thuis het 'afslaan' uit, en pak hem zo ongenadig aan met je stem (en evt zweep) dat-ie het uit z'n hoofd gaat laten je uit te proberen tijdens een proef. En werk op de grond aan je dominantieverhouding met je paard, want daar is wel wat mis mee als hij z'n kans schoon ziet zodra jij geen zweep bij je hebt. Parelli en freestyle zijn daar goede hulpmiddelen bij.

Succes.

Sue_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-05 17:17

Tip: Rijd een keer een wedstrijd buiten mededinging mee..... (en vergeet dan niet je zweep).

Anoukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-05 17:19

Ehm, wat versta je onder afslaan? Niet meer lopen, stilstaan, inkakken, protesteren?

Emeraldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-05 17:52

Gewoon een keer een flinke schop geven. Er is dan één onderdeel (oke, misschien nog een paar onderdelen onderaan je protocol) mislukt. Maar hopelijk leert hij het dan wel af.
Denk zelfs dat de meeste juri's liever zien dat een paard wordt aangepakt op zo'n moment.

muiltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-05 08:44

Citaat:
Paard slaat af: mmmmmm. Contactsleuteltje opnieuw omdraaien?

hihi ja als dat zou kunnen!!

Citaat:
Ehm, wat versta je onder afslaan? Niet meer lopen, stilstaan, inkakken

,
Nou net als je auto, broem broem en dat plots valt de moter uit en dan kun je gas geven roepen en schoppen maar dan doet ie niets meer he

Citaat:
Gewoon een keer een flinke schop geven. Er is dan één onderdeel
steren?

Hihi, jaaaa, daar ben ik ook niet zo bang voor hoor, stem gebruik ik dan thuis wel eens al doet hij het thuis nooit dat hij helemaal afslaat. Dan treitert hij dan krijgt hij een goede schop en wat zweepgebruik en dan loopt hij als een trein. Op de minste beenhulpen!! Maar in de preof kan ik met mijn spoor echt in zijn buik porren en schoppen en dan pakt hij gewooon mijn voet beet!! En vervolgens lijkt het ofdat hij een ingeving krijgt en dan loopt hij weer als een trein. Hij doet het zooo onverwachts.
Maar alle tips zijn welkom!!Ben gewoon benieuwd wat iedereen daar zelf aan zou veranderen.

Anoukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-05 09:08

Hij doet het alleen op wedstrijd, nooit thuis? Je voet vastpakken is echt ongehoorzaamheid, hondsbrutaal ook. Aanpakken die hap, desnoods 1 proef compleet verknallen door hem die hele bak door te trappen, zo hard als je kan. Volgende proef zal hij vast minder brutaal zijn en anders vol blijven houden, hij moet weten dat hij dit niet mag!

bruine

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-05 09:50

een keer een proef opofferen en hem in de ring flink aanpakken, vaak voelen ze zich in de ring *veilig* en denken alles te kunnen maken, probeer het gewoon eens

Miona

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-05 10:05

Die van mij doet zoiets juist niet op concours maar thuis (met losrijden)... Schoppen heeft inderdaad niet heel veel zin, worden ze alleen maar kwader van (als je paard je voet wil pakken, wees hem dan voor en en geef hem een tik tegen zijn mond met je voet). Op de zweep gaat die van mij wel weer vooruit, maar als dat niet kan met de proef is stemhulp denk ik de beste optie. Probeer toch te voelen wanneer het komt en wees hem voor, even een flinke afstraffing met je stem. Ik weet natuurlijk niet wat er in jouw situatie precies gebeurt, maar kijk eens op wat voor moment het precies gebeurt. Ga je zelf misschien onbewust iets strakker zitten? Past je zadel wel goed op je paard? Kunnen ze ook raar van gaan doen, zeker als jij met wat meer spanning rijdt (zoals op een wedstrijd). Misschien is het goed om je instructeur eens mee te nemen op concours, zodat die er eens kritisch vanaf de grond naar kan kijken.. Succes!

Annash
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-05 12:09

Heet is mij ook wel eens gebeurd en ik probeer gewoon door te rijden.

Maar ik kan je wel vertellen dat een Z1 proef in een 20- x 60 dan ineens heeeeel lang duurt

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-05 12:43

Anoukie schreef:
Aanpakken die hap, desnoods 1 proef compleet verknallen door hem die hele bak door te trappen, zo hard als je kan.

Weet je wat er dan gebeurd? Dan staat ie stil, steigert en valt vrolijk achterover.

Anoukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-05 13:06

Suzanne F. schreef:
Anoukie schreef:
Aanpakken die hap, desnoods 1 proef compleet verknallen door hem
die hele bak door te trappen, zo hard als je kan.

Weet je wat er dan gebeurd? Dan staat ie stil, steigert en valt vrolijk achterover.

Je kent het paard in kwestie begrijp ik? Dan zou de TS er ook bij moeten zetten dat dat geen optie is.

Maar wat zou jij dan doen, met jouw berg ervaring?

Faline

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-05 13:46

Ik zou stil blijven staan net zolang tot ie zelf weer wil gaan lopen en dan laat je m juist niet lopen. Dan blijft ie ook maar fijn stil staan. Dit kan je jammer genoeg niet in de proef doen. Maar probeer het anders eens thuis na te bootsen of probeer ergens te starten zonder mededinging waar je dit kan gaan uit proberen.
Ik denk dat het paard juist van jou verwacht dat je kwaad word en gaat schoppen en slaan. Doe dan maar gewoon eens wat hij niet verwacht. En probeer het ook thuis zonder zweep op te lossen.
Als je het op de beschreven manier doet, zal hij juist weer voorwaarts willen = voorwaartse drang en die moet ie hebben om door te lopen. En die drang laat je een beetje op lopen door te wachten en m stil te laten staan op het moment dat hij weer voorwaarts wil. En tegelijkertijd is dat zijn 'straf'.
Probeer er verder eens goed op te letten op wat voor momenten hij gaat stilstaan. Probeer te ontdekken en aan te voelen wanneer hij wil gaan staken en zet hem dan op de rem voor hij dat zelf kan doen. Dan is het als t ware op jou hulp en hou je je paard voor de gek ipv hij jou. En verder als je oorzaken proberen te vinden en uitsluiten zoals spanning, verkeerde beenhulp, afleiding wat je ook maar denkt dat het enigszinds zou kunnen veroorzaken.

Dit zou ik overigens pas doen als een keer goed doordrijven en evt zweep niet (meer) werken.
Maar blijkbaar heeft hij dit zichzelf aangeleerd en op een of andere manier gevonden dat hij er best redelijk mee weg kwam en het dus nog maar eens deed.
Had je er meteen bij geweest met been/zweep/stem vanaf de eerste of tweede keer en hij er dus niet zomaar mee weg kwam, dan had hij het wrsch niet nog eens gedaan.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-05 14:25

Doet hij het iedere proef? Ik heb er 1 gereden die het eigenlijk altijd deed met zijn vorige eigenaar. Toen heb ik geregeld dat de eerste keer dat ik hem meenam ik HC startte en mijn zweep mee mocht nemen in het Z.
Gelijk toen hij achter mijn been kroop heb ik hem op zijn nummer gezet en ik heb daarna nooit problemen gehad in de ring.

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-05 15:58

Een keer hor concour starten en dan gigantisch op zijn flikker slaan!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-05 16:08

Ik heb het een paar keer bij Kawa gehad
Die stond niet echt stil of zo, maar hij was niet meer het paard dat anders zo fijn voor het ben was.
Maar ik kneep me fijn om hem naar voren te krijgen.
Dus laat staan dat er nog een vlotte SB of zo uitkwam.
En ik kwam vuurrood de proef uit.
Losrijden was gewoon oke, dus hem daar naar voren stampen vond ik niet eerlijk.
En Kawa kennende deed hij het niet op te staken, maar het was extra goed zijn best doen in braaf te zijn. (ja hij hij heeft meer dingen gedaan om extra zijn best te doen, die voor mij wat anders leken)

Voor mij hielp het toen om wielsporen aan te doen.
Daar vloog hij voor. (en iedereen maar zeggen dat ze zachter zijn dan gewone, wat ik dus tot vandaag nog niet snap)
Met losrijden moest ik dus ook echt zorgen hem daar niet mee aanraakte.
En in de proef, heerlijk, hij kwam terug zoals de paar vorige proeven.
Ik heb hem echt zachtjes aangeraakt met het wiel en hij was er direct door heen.
De wijdstrijd erop ook nog aangehad en toen ben ik weer terug gegaan naar mijn gewone spoortje en Kawa was er door heen.

Maar staakt die van jou wel, zal andere aanpak nodig zijn lijkt me.
Dan lijkt HC wel wat

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-05 16:29

Opnieuw starten

Even een flauwe opmerking na een rare topiczin..

Eventueel een ander spoortje met de wedstrijden gebruiken, dit is hij niet gewend, en zal dus wat feller reageren. Wat veel mensen met slome paarden ook vaak niet in de gaten hebben, is dat ze constant met hun benen klemmen om het paard (dus de druk is er altijd al) daar worden ze "inmuum" voor, en kan dus slechter reageren.

Dit hoef je als ruiter niet altijd in de gaten te hebben..

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-05 16:31

Anoukie schreef:
Je kent het paard in kwestie begrijp ik? Dan zou de TS er ook bij moeten zetten dat dat geen optie is.

Maar wat zou jij dan doen, met jouw berg ervaring?

Nee dit gaat niet over het paard in kwestie maar over die van mij...

Ik bedoelde dit als voorbeeld dat dit niet altijd kan. Ik geef je over het algemeen gelijk hoor. Bij heel veel paarden is een keer heel streng duidelijk aanpakken erg effectief maar bij die van mij werkt dit dus niet. Die kruipt in de proef achter je been maar zodra je m een schop geeft staat ie stil en dan heb je een probleem, zweep reageert ie niet op, sluit zich compleet af en steigert en laat zich vallen. Zo eentje sluit zich door spanning zo af dat niks meer uithaalt. Die moet je met je laten werken en hem nooit tegen je krijgen maar ja makkelijker gezegd als gedaan...

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-05 16:34

Tooske schreef:
Een keer hor concour starten en dan gigantisch op zijn flikker slaan!

Bij sommige paarden een optie maar niet bij de gevoelige paarden die zich daarop afsluiten en dichtslaan en levensgevaarlijk worden daardoor zoals ik hierboven beschrijf.

Maar het is zeker een optie, ik kan zo niet inschatten wat voor type paard het is en of het paard van de TS juist dominant en overheersend is of juist heel erg gevoelig, gespannen en onzeker.

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-05 16:55

suepergirl schreef:
Tip: Rijd een keer een wedstrijd buiten mededinging mee..... (en vergeet dan niet je zweep).

Succes gegarandeerd...

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-05 17:45

dat heb ik dus gehad, in de M op X in galop moeten en hij denken dat hij al klaar was. Niet meer vooruit de BRANDEN, is de hele proef zo door gegaan, niets mee te beginnen. Ik was echt kapot, tweede proef kreeg ik hem echt niet meer vooruit en heb ik de rijbaan verlaten. Kon hem een schop geven wat hij wilde, hij reageerde nergens meer op.

Achteraf had ik voor het vroegtijdig verlaten nog een minpunt kunnen krijgen hoorde ik, maar daar had ik geluk mee. Kon echt niet meer, zo zwaar dat het was

Thuis heeft ie nog wel wat te horen gekregen

Noukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-05 17:51

die van mij had dat ook wel eens (niet zo brutaal als de jouwe overigens maar wel gewoon de ring inlopen en niets meer doen, niet meer vooruit te krijgen en als hij dan liep was het gegarandeerd winst)
Normaal was het echt angst, en dan was het echt een kwestie van wachten, belonen (hoe debiel dat ook klinkt ) praten en weer langzaam aan vooruit zetten.
Tot hij op een gegeven moment bedacht dat hij ook gewoon geintjes kon uithalen met dat gedrag. Toen heb ik 1x HC gestart met zweep en gelijk aangepakt. Toen was dat verder klaar ook.
Het gekke is alleen dat als hij staakte uit angst ik echt niet met zweep moest komen of vooruit trappen, want dan reageerde hij net als Suzanne beschreef. Als hij echt aan het etteren was, was aanpakken geen probleem, dan wist hij dondersgoed dat hij fout zat.

muiltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-05 20:27

ShannaY schreef:
Opnieuw starten

Even een flauwe opmerking na een rare topiczin..

Eventueel een ander spoortje met de wedstrijden gebruiken, dit is hij niet gewend, en zal dus wat feller reageren. Wat veel mensen met slome paarden ook vaak niet in de gaten hebben, is dat ze constant met hun benen klemmen om het paard (dus de druk is er altijd al) daar worden ze "inmuum" voor, en kan dus slechter reageren.

Dit hoef je als ruiter niet altijd in de gaten te hebben..

hij is dus absoluut niet sloom, hij is verder ook goed aan het been, dat is nu juist niet het probleem. Maar dat heb ik misschien niet goed genoeg uitgelegd. Hij slaat dus werkelijk in een keer af, zoonder aanleiding en zonder achter mijn been te zijn. In de les(les overigens bij frenk jespers) heeft hij dit ook wel eens en dan kan ik met been en zweep!!komen en dan reageerd hij meteen. Voor mijn sporen heeft hij op zo'n moment niet genoeg respect. Maar hc starten is inderdaad een optie. Zoals iemand hierboven noemde. En hij doet dit dus zeker niet altijd iedere preof maar ja het hoeft er maar een te zijn om een rotgevoel te krijgen!!

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-05 21:52

Heb je enig idee waarom hij het doet?
Ik zou er in ieder geval voor kiezen om in de les te rijden zonder zweep en te zien hoe je het daar kunt oplossen.