KNHS schrapt Hippiade voor aangespannen disciplines

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Neonlight
Moderator Over Paarden

KNHS schrapt Hippiade voor aangespannen disciplines

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-05 23:32

Aan het begin van dit jaar hebben we de wedstrijdkalender vanuit de KNHS gekregen. Hierop stonden dus ook de kampioenschappen op, en categorie 3 voor tuigpaarden, hackney's en friezen werden zoals elk jaar weer op de Hippiade gereden. Plan je toch je seizoen op in. Nu , 2 weken geleden, krijgen de aangespannen verenigingen te horen dat de rubrieken van het programma geschrapt zijn. De opgegeven reden is, dat het programma te vol is. Vorig jaar werden de Kampioenschappen voor de L-ruiters nog toegevoegd aan het programma van de Hippiade.
En wat lees ik nu in Paard en Sport?
Citaat:
Als afwisseling op het wedstrijdprogramma zijn mooie demonstraties, leuke shows en interessante clinics gepland.

Daar hebben ze dus wel tijd voor. Vervelende is ook dat er zo kort van te voren geen ander alternatief is. Kans is aanwezig dat wij (nu spreek ik even voor de hackney's, weet niet of er bij de tuigpaarden of friezen nog wel alternatieven zijn) dit jaar geen kampioenschappen hebben, met dank aan de KNHS.

Wij worden al jaren ondergeschoven, zijn niet echt welkom op de Hippiade, maar zijn wel zo'n beetje hoofdsponsor voor de KNHS. Alles wordt steeds duurder, voordat je in aangespannen rubrieken kunt starten ben je al veel meer geld kwijt dan voor springen of dressuur. Startcoupons kosten wel hetzelfde (maar die worden ook voor iedereen ieder jaar duurder), maar wij moeten niet alleen een startkaart betalen maar ook nog een dure rijvergunning. Tja, waarvoor doen we het.

Zitten jullie (dressuur en springruiters) nu echt op die shows te wachten of vinden jullie ook dat wij aangespannen rijders een kans moeten krijgen op kampioenschappen?

Frantic

Re: KNHS schrapt Hippiade voor aangespannen disciplines

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-05 06:45

Of ik er zelf op zit te wachten of niet, leuk is anders. Zo ga je niet met een dicipline om. Waarom geen alternatief in Wanroy of iets dergelijks aangeboden? Of zijn er te weining aanspanningen om het interessant te houden?

Of tijdens de KNHS mendag ook jullie kampioenschap, er zijn wel alternatieven lijkt me.

Ik kan eigenlijk maar 1 reden bedenken, maar die zullen ze wel niet geven. Het spectakel en de herrie van het aangespannen rijden( ook op concoursen) wordt niet echt gewaardeerd door de dressuurruiters. Dus willen ze misschien die tegemoet komen, door jullie uit te sluiten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-05 09:18

Eerlijk gezegd vind ik niet dat aangespannen en dressuur/springen samen gaat op 1 kampioenschap, veel paarden vinden die karretjes en knallende zwepen toch maar niks. Maar is er niet al een NK geweest voor aangespannen?? Begin juli is dat toch altijd??

Ik vind clinics altijd wel erg leuk, vooral die vorig jaar van edward met gribaldi was echt leuk. Daarvoor ga ik vaak wel naar de hippiade om te kijken....

liberty

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-05 10:34

Dat ze het gewoon niet samen doen met de KNHS mendag, lijkt me beter dan tijdens de hippiade

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-05 11:29

Jullie hebben toch al een KNHS mendag? Wat is de status daarvan dan? Ik dacht dat er dan kampioenen uitgeroepen werden.

Elmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-05 11:41

Wat een onzin! Ben zelf niet zo voor het aangespannen rijden, maar om een discipline zomaar af te schuiven, vind ik wel erg ver gaan!

Ben ook van mening dat ze dan maar een alternatief moeten zoeken, want zoiets kun je gewoon niet maken. Diegene die aangespannen rijden, moeten net zoveel voorbereiden als dressuur/springruiters en dan worden ze zo aan de kant geschoven.

Vind het echt ongelooflijk dat ze dit zomaar kunnen doen!

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-05 13:42

Mennen en aangspannen rijden is totaal verschillend. Het is hetzelfde als voetbal en basketbal. Je hebt voor beiden een kar( of sjees) en een paard nodig maar dan stopt de vergelijking

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-05 14:10

amondi schreef:
Mennen en aangspannen rijden is totaal verschillend. Het is hetzelfde als voetbal en basketbal. Je hebt voor beiden een kar( of sjees) en een paard nodig maar dan stopt de vergelijking

Das nieuw voor mij! Wat is het verschil?? Mennen is dat soms die proef die gereden moet worden en aangespannen een parcours met cross enzo???

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-05 14:38

aangespannen is tuigen! Vol gas in de juiste kadans rondes rijden: zoiets als bestgaande onder het zadel.
Mennen is dressuur, vaardigheid en marathon. Bosritten etc.

Aangespannen zijn showbinken die je niet zo snel een los bosritje ziet stappen met een lange jan o.i.d.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-05 15:35

Ooo ja, nu snap ik m! Thanxx

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-05 18:21

Wat al eerder geroepen wordt; Bij de Mendag erbij. Hoppa. Meteen geen gezeik met van die troela's die iedere keer van hun knol vallen als jij je paard een keer aanroept.

Maar het is natuurlijk absurt dat je zo aan de kant wordt geschoven, 2 weken van tevoren...

NdV74

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-05 21:00

Sydney2005 schreef:
veel paarden vinden die karretjes en knallende zwepen toch maar niks.

Wordt het dan eens geen tijd dat die paarden dat leren? Levensgevaarlijk als ze overal maar van schrikken. Ik heb zelfs meegemaakt dat bij een dressuurwedstrijd het publiek geen paraplu mocht opsteken want daar kon het paard niet tegen. Belachelijk. De regen kwam met bakken gelijk uit de lucht.

Maar nu weer even on-topic
Ik vind het niet eerlijk dat ze dat nu ineens weer afschaffen. Aangespannen rijden en mennen blijft voor veel mensen nu eenmaal de "arme" tak van de paardensport. Met dressuur/springen valt blijkbaar meer te verdienen.
Wij (de menners en tuigers onder ons) hebben ook recht op een kampioenschap.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-05 21:18

Knallende zwepen? Die zie je bij ons echt niet, dat is een fabeltje die ik maar direct de wereld uit zal helpen. Wel geef ik toe dat de karren rammelen en veel dressuurpaarden daar niet van gediend zijn, maar aan de andere kant......als er wat te verdienen valt geven veel van die topdressuurruiters wel clinics op grote aangespannen concoursen. Op zich, de Hippiade kan mij gestolen worden, ik vind er niks aan (en om eerlijk te zeggen heb ik al verschillende jaren niet meer op de Hippiade of NKB-kampioenschappen gereden hoewel ik me ieder jaar voor alle rubbrieken heb gekwalificeerd) maar voor de mensen die wel waarde aan die kampioenschappen hechten onder ons rijders vind ik het heel triest. Inderdaad, de mendag zou mooi zijn geweest, maar ze komen er mee aanzetten als die al voorbij is.

Voor de hackney's was er wel een alternatief geboden in Rijswijk, op vrijdag (ook al weer zoiets ) 16 september. Alleen is er een groot concours in Doornspijk op 17 september, en die hebben daar dus al een officieel bezwaar tegen ingediend, omdat dat rijders bij hun zal weghouden. En terecht aan de andere kant, zo'n concours doet ook al jaren zijn best. Tja, en augustus en september zitten al iedere week vol met wedstrijden, dus dit blijf je houden. Ook op de Hippiade-dagen zou het niet kunnen, dan zul je ten eerste gezamelijk (friezen, tuigpaarden en hackney's) op korte termijn iets moeten organiseren, en ten tweede.....voor de hackney's was het de 3de, voor de friezen en tuigpaarden de 10de. De hackney's hebben de 10de weer een wedstrijd op de kalender staan. Moeilijk dus.

Al met al, het lijkt er wel degelijk op dat de KNHS de hele aangespannen sport wil afstoten, alleen het geld vangen doen ze wel. Voor de goede orde, ook het wedstrijdsecretariaat voor de aangespannen disciplines is verdwenen in Ermelo, de winstpuntenregelingen moeten door de verenigingen zelf maar worden bijgehouden. De KNHS is nu voorlopig even voor mij helemaal afgedaan!
En ik ga spikkeltjes kijken op 3 september in Kootwijk, kan ik mooi met mijn merrie en veulen naar de NAS keuring.

Ania

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-05 21:19

AAh!! Dat meen je niet!!! Zoiets mag toch nog niet eens? Is hetzelefde dat jij op de laaste dag beslist om met een ander paard te rijden waar je geen startkaart mee hebt!!
Kun je geen klacht indienen?? Ik weet zeker dat de knhs al veel eerder wist dat ze geen kampioenschappen wilden, want shows en clinic's heb je niet op 2 weken geregeld!!!

NdV74

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-05 21:24

Dat wisten ze zeker al veel eerder, dan kan toch niet anders. Net wat je zegt Ania, shows en clinics regel je niet in twee weken. Dat moet al veel langer bekend zijn geweest.
Als de knhs alles wil afstoten, dan ook geen geld meer vangen he. Het is alles of niets.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-05 21:33

Volgens mij hebben ze eerst shows gepland, en zijn ze er toen achter gekomen dat er geen ruimte meer was voor ons. Tja, en shows vinden de spring-en dressuurruiters leuker als aangespannen rubrieken, en trekt ook wat meer publiek (hoewel ze niet weten wat ze missen ).
Overigens is er donderdag wel een bijeenkomst met de KNHS.

Tja, en een klacht indienen? Denk dat de KNHS niks doet met die paar klachten. Dressuur en springruiters zijn in grotere getallen aanwezig, daar wordt eerder naar geluisterd.

Ania

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-05 21:37

dat klopt, en het is fijn om met zo'n "klein" clubje aangespannen rijders lid te mogen zijn van zo'n grote orgnisatie als de knhs. Maarvan de andere kant, als de knhs zo tegenzit, denk ik dat we maar weer terug moeten naar de goeie ouwe tijd en zelf een club moeten oprichten, weg van de knhs, want het is uiteindelijk je reinste geldklopperij.
Laatst bijgewerkt door Ania op 24-07-05 22:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-05 22:04

Ja, liever gisteren nog als vandaag......

NdV74

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-05 22:09

Alleen voor aangespannen rijders of ook voor menners?

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-05 22:12

Dat weet ik niet, ik weet niet hoe de menners over de KNHS denken.

NdV74

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-05 22:13

Zal eens informeren bij een vriendin van me. Zij rijdt mendressuur (met mij regelmatig als groom). Zal eens kijken hoe zij over de knhs denkt.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-05 15:28

Hier is al vaker over nagedacht. Ook door ons menners
Maar het is gewoon financieel onmogelijk om alles terug te draaien. De KNHS heeft zoveel ingenomen, dat het niet leuk is om hiervoor je best te doen. Rob is hier een paar jaar terug al mee bezig geweest en ook van het mennen waren ze er toen mee bezig.
Allemaal verwatert, omdat het gewoonweg niet op te brengen is.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-05 15:41

Ja, het vervelende is dat het eigen geld door de eenwording is opgeslokt door de KNHS. Financieel is het moeilijk haalbaar. Maar ik ben blij dat wij niet de enigen met ontevredenheid ben. Ben ook benieuwd wanneer de dressuur en springruiters het beu zijn, want ook voor hun begint het steeds duurder te worden en je krijgt er steeds minder voor terug. Voor ons gevoel zijn wij alleen nuttig om de verbouwing van Ermelo te kunnen sponsoren en de A-kaders die van alles op een presenteerblaadje krijgen.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-05 17:52

Ja maar de dressuur/spring ruiters krijgen nog wel een hoop geld. Zeker als ze in een 'team' komen, dan wel Youngriders, Rabobank Talentenplan of iets.

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-05 18:17

kijk even naar de namen van die kinderen in de talentenplannen: v vleuten, van Baalen, Voorn etc. Over 3 jaar betalen wij de eerste pony van dhr Jansen v Grunsven.
Er is al heel veel onvrede over die plannen, zeker in de oude opzet.
De rabo wil gewoon alleen grote resultaten zien( misschien wel logisch) maar voor de gewone sterveling is er geen cent te halen bij de KNHS, die kan alleen betelje!