Dressuur.........Jurysport.........

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Ludora

Dressuur.........Jurysport.........

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-05 12:36

Oh ik moet echt ff mijn frustratie van vorige week kwijt !!!

Vorige week in Sterksel gereden. En eerlijk waar de beste proef ooit !! Ik ben altijd heel erg kritisch over mijn proef, iets wat een ander niet zo goed zaf of ziet merk ik op als een (min)punt, maar goed hij liep zooooooooo goed, alleen het halsstrekken was net te weinig en ik maakte een overgang te vroeg (beter naar mama luisteren dus )

Aangezien ik iedere week toch een dikke (of 2) winstpunt rij en prijs heb was ik er van overtuigd dat ik nu zeker bij de eerste 3 zou zitten.

De uitslagenlijsten worden opgehangen en ik zoeken, hmmmmm nog een keer zoeken........ Nog maar wat lager zoeken, en ja gevonden 16de met 155..... IK ZWEER HET !!!! DAT KON ECHT NIET !!!! (zelfs al reed de rest ook goed)

Maar goed nu komt het, normaal zijn de eerste 5 altijd dezelfde personen. ik 3 andere van mijn LR en iemand uit de omgeving van Sterksel. Geen van ons 4 had prijs !! somige wel en sommige geen winstpunt maar net krap aan. Vervolgens zie ik dat een meisje, en sorry maar ze kan haar paard echt niet fatsoenlijk rond sturen, een dikke vette winstpunt had, de eerste van de 5 wedstrijden......... hhhhhhhhmmmmmmmmmm, ik werd toch wel heel benieuwd naar mijn coupon.

Ondertussen een aantal van mij club gesproken en duidelijk werd dat er een aantal meer vonden dat er ergens iets niet klopte...........

Krijg ik mijn staatje, heb ik 2 4en voor de gebrokenlijnen met als commentaar, te klein. Nou sorry ik kan het me niet herinneren, maar dan nog, als je die een halve meter of van mijn part een hele meter te klein zou rijden, dan nog krijg je er geen 4 voor, als het paard niet veranderd in hoofdhalshouding tact en regelmaat. Maar wat me nog veel meer opviel was de opbouw van de punten, het begon met 7, 7, 7, 7, 6, 7, 7 en toen ging het ineens 4, 6 bla bla bla......... (dubieus) Dan nog denk ik dat als je geen winstpunt kan geven dat je bij gereden in het algemeen, waar ie een 5 voor gaf (wat in mijn ogen niet kan met in totaal 10 x een 7), kan velmelden waarom hij het niet goed genoeg vond. Liep het paard niet door zijn lijk, onregelmatig, te hoog te laag WAT !?!?!? Maar nee alleen maar 2x te klein..........

Maar goed als ik nou ook aan het begin van de proef het zelfde gevoel had gehad dan had het nog gekunt, maar ik had em de hele proef constant, het was gewoon echt een goede proef, zonder twijffel, omstanders, zelfs de concurentie zei dat er in mijn proef genoeg zat voor een eerste plaats.....

Wat ik nog frustrerender vindt is; voor houding en zit het ik ALTIJD in alle jaren een 7 of 8 gekregen, nu een 5.

Die ^!!@$%@ jury moest mijn punten naar beneden halen omdat ik anders te hoog uitgekomen was, het kan neit anders..... Ik durf echt KEI HARD te zeggen dat ik een meer als voldoende proef had afgelegd.....

Gelukkig heeft het me mijn plaats in de kampioenschappen niet gekost, en helaas heb ik het niet gefilmt anders zou ik er echt wel wat mee doen...

Oh sorry voor mijn lange verhaal, maar ik ben er nog steeds een beetje pissig om, oude zak van een jury zeg !! dat ie koeien gaat melken.... Hij weet duidelijk niet hoe een goed en technisch door het lijf gereden paard hoort te lopen.

Kitty

Re: Dressuur.........Jurysport.........

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-05 12:57

Maar die jury zit daar wel vrijwillig en in zijn eigen tijd in de hoop dat hij leuke, goedgereden proeven ziet.
Deze proef liep niet zoals hij een proef wil zien, dus krijg je daar niet de punten voor.

Verder vind ik jou behoorlijk hoog van de toren blazen en is het misschien wel eens goed dat je wat minder hoge punten rijdt. Even weer met beide benen op de grond.
Let wel: ik ken jou verder niet, dus hier is niks persoonlijks aan bedoeld.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-05 13:03

Ben het helemaal met Kitty eens!!
Rustig, die mensen doen dat ook voor hun hobby. Zijn er ook dagen, tijd en geld aan kwijt.

Je had naar die jury zelf toe moeten stappen en niet hier in de rondten gaan roepen dat die jury waardeloos is. Misschien heb jij een heel ander idee over het ideale plaatje, dan die jury.

En over die cijfers, waarschijnlijk liep je paard in het begin wel goed. En vergeet niet; 5=voldoende!! Dus zo slecht is een 4 helemaal niet.

Alanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-05 13:03

Helemaal met je eens Kitty !!

db1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-05 13:08

Kijk eerst een naar jezelf ipv de jury zo af te kafferen. Misschien voelde het wel goed maar zag het er (in zijn ogen) gewoon niet goed genoeg uit. En daarbij bij iedereen komt het wel eens voor dat je een wp verdient en niet krijgt en dat je hem niet verdient en wel krijgt! Als je daar niet tegen kunt dan moet je gaan springen.

Succes op de kampioenschappen trouwens, als je paard echt zo goed gaat dan wordt je misschien wel kampioen!

Melanie15

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-05 13:12

Helemaal mee eens Kitty! Ik heb ook wel eens een proef gehad dat ik voor de 1e 8 cijfers 7ens had, toen een 6 en de rest alleen maar 4en en 5en. Terwijl het voor mijn idee gewoon hetzelfde bleef. Naja, je krijgt ook wel eens punten die je niet verdiend, het compenseert elkaar wel

laurae

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-05 13:15

Als je er niet tegen kunt dat mensen een andere mening hebben over een goede proef als jij moet je geen wedstrijden rijden.

Deze jury vond dat je geen goede proef reed. Punt. Niet zeuren, kijken of je wat aan het commentaar hebt, en zo niet rijd je lekker verder op je eigen manier.

Die jury zit daar in zijn vrije tijd. Een beetje meer respect graag.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-05 13:20

Weet je dat juist ruiters als jij het steeds minder leuk maken om te jureren?
Wees zuinig op juryleden ipv ze op een forum uit te kafferen. Vraag de beste man wat hij niet vond lopen ipv je frustraties achteraf te uiten.
Dat vind ik dus echt vreemd: na de wedstrijd komt er niemand naar je toe voor een toelichting maar wel achter je rug om gaan lopen z*iken.
Misschien viel hem ineens op dat je nogal grof met je handen was om maar een voorbeeld te noemen en kelderden de punten daarom.

Ludora

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-05 13:26

Oh ik had deze reacties kunnen verwachten geeft niet dames, ik ben zo nuchter als wat en sta echt wel met beide benen op de grond.

Ben zelf ook jury en snap het dus allemaal heel erg goed, dus respect heb ik zeker ook wel, maar niet voor deze meneer, het klopte van geen kant, en dat durf ik echt kei hard te beweren !!!

* baalt nu nog meer dat ze het niet op video heeft.

Dat de jury het nog goed genoeg vind vindt ik niet erg, maar zet er dan idd commentraar op, niet 2 x te klein, dat heeft niets met het rijtechnische te maken....

Als nou niet iedereen die dag hun twijffels had over de jury, had je mij waarschijnlijk echt niet gehoord, maar dit was echt te gek.

Ik snap dat jullie me niet persoonlijk kennen en het verhaal dan moeilijk in te schatten is, ik wilde het ook alleen maar van mij afschrijven, omdat ik daarvan baal.

@ vossie: zo hoog blaas ik toch niet van de toren wel ?!?!? Zo wil ik echt niet overkomen. Ik kaffer de jury niet uit, ik kan er alleen echt niet bij, als ik fatsoenlijk commentaar gehad zou hebben had ik er misschien iets aan. Ik heb niet beweerd dat ik zo'n goed paard heb, ik heb alleen toevallig zondag echt een dijk van een proef neergezet.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-05 13:29

Maar waarom ben je op de dag zelf niet naar hem toegegaan of hebt hem desnoods opgebeld ipv achteraf te lopen zeuren. Dat zou je als jurylid toch moeten weten.

Ludora

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-05 13:30

Fitzroy schreef:
Weet je dat juist ruiters als jij het steeds minder leuk maken om te jureren?
Wees zuinig op juryleden ipv ze op een forum uit te kafferen. Vraag de beste man wat hij niet vond lopen ipv je frustraties achteraf te uiten.
Dat vind ik dus echt vreemd: na de wedstrijd komt er niemand naar je toe voor een toelichting maar wel achter je rug om gaan lopen z*iken.
Misschien viel hem ineens op dat je nogal grof met je handen was om maar een voorbeeld te noemen en kelderden de punten daarom.

Aangezien ik de jury na de proef niet meer gezien heb heb ik niet meer die kans gekregen anders had ik het graag gedaan. Ik wil het nu nog weten. Ik ben echt nooit zo zeker van mijn zaak geweest dat ik echt goed gereden had.........

Ik baal gewoon..... Ik noem geen namen en kwets in mijn ogen niemand persoonlijk, ik schrijft t ff van me af..... Meer bedoel ik er niet mee.....

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-05 13:32

Bel hem op, ik neem aan dat je een persoonsnr hebt en een naam. Even Hippo's Vademecum erop na slaan en klaar.
(Grote kans dat hij het nu niet meer weet, dat had je eigenlijk op de dag zelf moeten doen)

Ludora

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-05 13:33

Fitzroy schreef:
Maar waarom ben je op de dag zelf niet naar hem toegegaan of hebt hem desnoods opgebeld ipv achteraf te lopen zeuren. Dat zou je als jurylid toch moeten weten.

Jawel, maar ik dat is het stomme. Ik had zoooo'n fijne proef gereden dat ik gewoon echt dacht (niet arrogant bedoeld ) dat ik eerste was.... Serieus.............. En dat heb ik niet snel, sterker, nooit.....

Ik ben na mijn proef niet naar hem toegegaan, en bij de prijsuitreiking zag ik em nergens. Om nu te gaan bellen, weet u nog zondag in Sterksel, ik was die en die........

db1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-05 13:41

Oh sorry voor mijn lange verhaal, maar ik ben er nog steeds een beetje pissig om, oude zak van een jury zeg !! dat ie koeien gaat melken.... Hij weet duidelijk niet hoe een goed en technisch door het lijf gereden paard hoort te lopen.[/quote]

Ik vind dit toch wel wat weg hebben van afkafferen, kan aan mij liggen.... Ik wil jou ook niet aanvallen maar ik vind dit gewoon een beetje kinderachtig en aangezien je zelf jury ben neem ik aan dat je 18+ bent.

Wat ik al zei en daar blijf ik bij soms verdien je meer dan je krijgt en andersom. Natuurlijk is 155 zeer l*llig, zeker op de laatse vier punten, maar ja het is niet anders, volgende keer beter!!

Ludora

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-05 13:56

vossie schreef:
Ik vind dit toch wel wat weg hebben van afkafferen, kan aan mij liggen.... Ik wil jou ook niet aanvallen maar ik vind dit gewoon een beetje kinderachtig en aangezien je zelf jury ben neem ik aan dat je 18+ bent.

Wat ik al zei en daar blijf ik bij soms verdien je meer dan je krijgt en andersom. Natuurlijk is 155 zeer l*llig, zeker op de laatse vier punten, maar ja het is niet anders, volgende keer beter!!

Wat ik al schrijf, ik ben gewoon overdonderd, zoo ver zit ik er meestal niet met mijn schatting naast. Ik ben idd 18+, maar ook al ben ik zelf jury mag ik toch nog wel eens pissed zijn omdat ik vindt dat hij een rare kijk had, en die kijk niet toeligt.... Ik vindt dat niet kinderachtig, wel uiting van teleurstelling..... En ook frustratie, maar ik mag dat toch wel uitten ?!?!?!

Mijn motto is ook volgende keer beter, maar dit vond ik zo dubieus dat ik er maar mee blijf zitten, vandaar mijn post....

db1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-05 14:01

Tuurlijk mag je je frustratie en teleurstelling uiten, zeker wel. Maar wat lost het op op zo'n topic te openen? Dat begrijp ik niet zo goed.....

Ludora

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-05 14:05

Ja.... waarom opend iemand een topic ?? Je wil je verhaal kwijt, foto's laten zien, iets verkopen, what ever.....

Ik bleef er mee in mijn buik zitten dat ik het allemaal niet fair vond gaan, en daarom wilde ik het alleen maar van mij afschrijven, thats all.

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-05 14:13

Kitty schreef:
Maar die jury zit daar wel vrijwillig en in zijn eigen tijd in de hoop dat hij leuke, goedgereden proeven ziet.
Deze proef liep niet zoals hij een proef wil zien, dus krijg je daar niet de punten voor.

Verder vind ik jou behoorlijk hoog van de toren blazen en is het misschien wel eens goed dat je wat minder hoge punten rijdt. Even weer met beide benen op de grond.

Ludora

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-05 14:45

Gulpje schreef:
Kitty schreef:

zucht.................... Ik denk dat ik in de bovenstaande berichten al duidelijk heb gemaakt dat ik niet denk dat ik zoooo goed ben, ik wel met beide benen op de grond sta, zelf heel kritisch ben over mijn proeven en dat ik echt een heel erg tegenstrijdig gevoel heb met wat die man mij aan punten gaf....

Ik noem geen namen, ik kwets niemand persoonlijk, ik UIT mij gewoon even.........

En ja soms zit het mee soms zit het tegen, maar dan kan ik nog teleurgesteld zijn. Slechts dát vermeld ik.

Malibu

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-05 14:58

Dressuur is 1 van de moeilijkste sporten om gemotiveerd in te blijven, kan me helemaal voorstellen dat je het even van je af moet schrijven hoor.
Aan de andere kant kan ik de andere reacties ook wel begrijpen.

Maar nu heb je je hart gelucht en weer met goede moed je volgende proef rijden.

Ik heb ook wel een paar keer gehad dat ik mijn eerste proefje niet zo vond gaan en tweede proefje beter terwijl dat andersom gejureerd werd

Het is ff zuur, maar daarna kan ik er wel om lachen hoor.

Je moet voornamelijk het 'gevoel' vast houden wat je had na die proef. Ze kunnen je je winstpunt afnemen, maar niet dat gevoel.

XLC70

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-05 15:04

Ik snap precies wat je bedoelt hoor! Kijk maar eens naar mijn topic wat ik vorige week gestart was (een 1 voor te laat aanspringen in galop...)
Soms kun je door de jury's zo overdonderd worden, heb je een super lekkere proef gereden, krijg je geen winst. Rijd je een keer een proef waarbij je voelt dat het kl*te gaat, heb je winst en prijs....

De dressuur is gewoon een jurysport, en dat kan soms erg jammer zijn!

Trouwens (zonder op de juryleden in het algemeen af te geven..) er zijn juryleden die heel erg kijken volgens het boekje en dus niet naar de combinatie en de harmonie ertussen. Kijk, rijd je een gebroken lijn die iets te klein is, zal de ene jury vinden dat hij een 4 of een 5 waard is omdat je niet tot X reed. Een andere jury, die meer technisch kijkt, zal je bij goede stelling en voorwaartse beweging je gewoon een 6 of een 7 ervoor geven!

En daar zit vaak het verschil en de teleurstelling in!!!!

Ludora

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-05 15:12

@ Malibu en XLC70 hehe jullie snappen waarom ik het opschrijf..... Ik bedoel er verder niets mee..... Ik baal(de) alleen....

Nu zand erover dan maar oke.....

Malibu

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-05 15:21

Ik zat een keer een halve meter naast de a-c lijn, maar kreeg een 7. Commentaar: naast a-c lijn, maar h.h. zeer correct...

Bij de welsh cup kreeg ik leuk en nuttig commentaar. Stond op wat ze mooi vonden en puntjes om te werken.
Super, daar kan je tenminste wat mee en dat soort dingen mogen ook gezegd worden.

Ik had vorige keer 1ste prijs voor mijn eerste proef 180. 3x commentaar op protocol waarvan 2 er complimenten waren
Toen stond ik wel even te glimmen hoor

Tweede proef had ik maar 163, erg streng, maar evengoed nog derde en een winstpunt.

Al met al kunnen we wedstrijden rijden omdat die mensen dat willen doen voor ons, daarom begrijp ik de andere reacties ook.
Maar ik kan me niet voorstellen dat iemand van de anderen nooit, maar dan ook nooit oneens is geweest met z'n punten etc. En dat ze jouw gevoel dus niet zouden herkennen...

Let_be

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-05 16:44

Ik ben het met Kitty een en acht, het gebeurt, maarja als je andere wedstrijden wel naar behoren gaat, vergeet het dan....

Het is zoals je zegt een jurysport.......

judithh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-05 18:02

ik ben het ook met Kitty eens...
en daarbij vind ik ook dat je het zeker als jurylid niet kan maken om zo over een collega te praten. en zeker de woorden als oude zak en laat hij koeien gaan melken..

Als je dressuurwedstrijden rijd dan weet je dat dit soort dingen kunnen gebeuren en dat het voor kan komen dat er niet naar je zin gepunt is...lekker belangrijk,... sh.t happens... zoals eerder gezegt als je hierdoor zo hoog van de toren blaast en op je achterste poten staat, moet je gaan springen of gaan recreéren!