hoe deed jou jonge paard het voor het eerst op wedstrijd?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

boeflover

hoe deed jou jonge paard het voor het eerst op wedstrijd?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-05 22:45

hey,
binnenkort wordt vip ingereden, en ik kan niet wachten tot ik er lekker op kan rijden en wie weet dan ook wel wedstrijdjes(al zal dat minstends januari worden of nog later..)
ben erg benieuwd hoe jullie jonge paard(of paard wat voor het eerst wedstrijden ging rijden) reageerde op een nieuwe omgeving ed. heb je eerst een paar keer in een binnenbak gereden voor je wedstrijden ging rijden(ik heb alleen een buitenbak tot mn beschikking), ben je een paar keer tussen andere paarden gaan rijden etc.
hoe reageerde jou paard bij het weggaan van de anderen en alleen in de bak(wat waren je punten)??

daantjuhhh

Re: hoe deed jou jonge paard het voor het eerst op wedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-05 23:02

hahah, leuk..

Met Olly ging het super.
Ze is normaal erg druk met zadelen, maar op wedstrijd had ze zoveel te loeren.. (trailer stond tegen de springring aan)
Dus ze was heel rustig met proppen draaien en zadelen.
Ze werd nerveus toen we richting de dressuur baan liepen.
Een maal opgestapt ben ik gelijk voorwaards gaan rijden, want dit paard moet iets bewegen om rustig te worden.
Als ik bijvoorbeeld als ze druk/nerveus is 5 minuten gaat stappen gaat ze er vandoor.
Dus ik ging lekker draven, figuurtjes rijden,, voorwaards neerwaards.
Ze vond het wel eng dat er iemand in het midden stond te longeren.

het was buiten en hier en op stage rij ik ook buiten dus das niet nieuw. met les rij ik in de hal.
Olly is 8 jaar, maar heeft tot vorig jaar alleen maar bij mensen op het land gestaan en daar af en toe (2 x per jaar) onder het zadel geweest.
Toen ik haar kreeg kende ze verder helemaal niks, ze had zelfs nog nooit een ruin gezien, auto ook niet..
Alles was vreemd, maar ze heeft alles goed opgepakt.

Mijn punten de 1ste x waren 163 en 164 en 2x de 2de prijs.
Ik was apetrots.

Tayga

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-05 23:11

Moos heeft het hele terrein bij elkaar geblerd Eerst toen hij aankwam en met inrijden. Werd hij eindelijk rustig met losrijden, moest hij in zijn eentje de ring in, dus begon het concert weer opnieuw

Dat was in de groen, ik had 147 punten met als commentaar. 'Veel spanning, maar een leuke pony waar je nog ver mee kan komen!'

2e wedstrijd hadden we 169 punten, dus het is nog goedgekomen

Heel veel plezier met het inrijden en de eerste wedstrijdjes enzo! Dat is toch altijd heel speciaal

jaggie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-05 23:15

Ik kreeg mijn paardje vorig jaar zomer toen werd hij net 3 jaar. Hij was zadelmak en daar had je dan ook alles mee gezegd. Daarna heb ik hem 1 jaar thuis gehouden, lekker opgebouwd. In de winter heb ik hem wel eens in de groepsles gereden. En begin april nam ik hem mee op wedstrijd, het stukje naar het losrijden toe vond hij het wel interessant, maar was hij braaf en bij het losrijden, ineens pats boem alle aandacht bij mij, super fijn in de mond en in de aanleuning en toen liep hij me toch ff een fijne proef. Waarvoor we 170 punten en een 3e prijs kregen! Was ik toch wel ff trots op mijn springpaardje, die geen spectaculaire verschijning is en ook geen spectaculaire bewegingen laat zien Daarna ben ik ook direct L1 gestart en we hebben 5 wedstrijden gereden, waarvan 4 x L1 en 3 wp gehaald. (wel 2x "pech"gehad, 1tje x ijzer eronderuit en 1tje mismanagement m.b.t losrijden).

Maarre jij volgend jaar ook succes op je eerste wedstrijden, gewoon rijden en vertrouwen geven, die punten komen vanzelf wel, daar moet je nog helemaal niet voor rijden het eerste seizoen!

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-05 23:19

dat ben ik helemaal met je een Jaggie!
Die punten komen vanzelf wel, zorg maar dat je lekker geniet en dan komt de rest vanzelf.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-05 23:41

Oki was 4 en net 3 maanden zadelmak, startte L1 zonder verwachtingen. Was opzich wel tevreden, enigste nadeel was dat de wedstrijd 20 ringen telden en oki's stal tegenover haar ring lag en 'onze' bak als inspringbak werd gebruikt. Na de proef was ze dus ook zo thuis
Had 148 ofzo, niet eens laatste. Keren daarna ging het steeds beter.

Alvast veel succes!

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-05 23:55

Mijn paard was nog net geen 5 toen ie voor t eerst mee ging. De galop was totaal nog niet bevestigd (nu nog een probleem soms), maar ik wou zo graag! Gelukkig had de vorige eigenaresse hem veel meegenomen overal naar toe, om m overal aan te laten wennen. Dus hij was super braaf en hadden 2x 153 punten. Was apetrots. Halsstrekken was slecht en de galoponderdelen. De rest liep ie super.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-05 08:51

De eerste wedstrijd was wel lachen. Hij was nog niet zo vaak tussen de andere paarden geweest. Op het losrijterrein raakte hij helemaal overstuur. Daarom begon hij zich te showen (heel hoog opdraven en snuiven). Maar ook flink bokken. Hij gaf een complete rodeoshow weg.
In de bak werd hij iets rustiger omdat hij daar alleen was. Hij liep super, 168 pt en een 2e plaats.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-05 09:49

Mijna was 3 de 1e wedstrijd, was binnen in een best kijkerige bak met hindernissen aan de kant enz. Ging heel erg goed, keek nergens naar en deed enorm zijn best! Had 165 en was meteen 5e!!

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-05 10:06

Ik ga altijd eerst eens ergens anders oefenen, een keer op vreemd terrein rijden met andere paarden.

Pablo was zijn eerste (officiële) wedstrijden met losrijden zo maf als iets, ik viel eraf omdat het juryhokje wel heel eng was. Proeven zelf gingen prima, 2 * 163 oid en 2 * 1e.
Raimaer liep als 1e wedstrijd een B parcours en die was de rust zelve. Foutloos en in de barrage een tijdfout. 1e dressuurproef (L1) idem met 2 * een wp.

Van de andere paarden afgaan en alleen in de bak blijven was geen probleem.

Maar wat ook enorm scheelt is je eigen ervaring.

palatijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-05 10:10

Toen ik Patatje voor het eerst mee nam ergens anders naar toe (wel gestart bij ons op de manege, daar is hij gewoon super braaf), verwachte ik eigenlijk niet dat hij zo zou gaan doen !
hij is normaal erg braaf, binnenbak, buitenbak of verkeer maakt nooit iets uit bij hem en veel paarden om hem heen is hij wel gewend want hij staat op een manege..
maar toen hij er was en dat enorme inrijterrein zag ging hij meteen het eerste stuk onwijs rennend en bokkend over! kreeg hem gelukkig terug voor hij een ring in zou gassen
toen ik verder wilde stappen naar het stuk waar ik wilde inrijden kreeg ik hem niet eens meer terug in stap, dan maar langzaam draven dacht ik nog...was hij het niet mee eens bleek even later..hij wilde rennen, ik hield hem tegen, toen deed hij zijn oude vertrouwde "trucje" maar weer eens (dacht toch echt dat ik hem dat afgeleerd had, deed hij al maanden niet meer )..gaat hij eerst steil omhoog en zodra hij voor op de grond is gaat de achterkant omhoog. na dat drie keer herhaald te hebben stond ik er dus mooi naast
toen maar effe gelongeerd daar en daarna was hij weer gewoon zichzelf, fijne proef gereden en een winstpunt gehaald, punten weet ik niet precies meer.

om een lang verhaal kort te maken..vergeet je longeerlijn niet want ook brave paardjes zijn wel eens een tikje te veel opgewonden!

Vajramani

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-05 10:34

Mijn paard was drie en een half jaar onder het zadek toen ik mijn eerste wedstrijd met haar reed. Wel op eigen terrein bij de club. Maar ze was superbraaf. Ook op ander terrein. Ze loopt nu driekwart jaar wedstrijden en binnenkort moeten we wel over naar de L2

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-05 10:40

De ruin die ik nu rijdt was 4e en in de andere proef een ook een winstpunt en een zak brokken. Hij liep eerst wel als een tuiger over het losrijterrein. (staart de lucht in en maar snurken) Na een paar minuten was ie goed te rijden.

Het scheelt natuurlijk wel een boel dat het voor mij niet de eerste keer met een jong paard op wedstrijd was.

Rosa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-05 11:10

Mijn fjordje *17* was op de eerste wedstrijd echt geheel opgefokt. Na 2 wedstrijden ging het al wat beter, maar pfff heb mijn handen kapot gereden Ik had 149 en 151, dus bij nader inzien was ik heel erg tevreden, met springen was ik 2 keer uitgebeld :p op de laatste hindernis :p Het gaat nu altijd wel goed, alleen vlak nadat ze uit de trailer komt moet ze ff showen, en haar knieen tot haar neusje optillen :p Succes!

Margriet_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-05 11:15

Turella was heel koel! Er stonden en witte hekjes en overal nepbloemen en ook nog eens een halve kant van de bak die open was! Ik was al bang dat het niks werdt maar dat viel reuze mee. Ik had nog 154 punten! Ze vondt gewoon de oefeningen nog wat moeilijk maar verder niet!

marijkuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-05 11:19

mijn paard was 4 jaar toen ik met haar voor het eerst een wedstrijd ging rijden, ze was echt helemaal opgefokt en zenuwachtig, ik heb haar dus eerst moeten longeren en deed ze net of ze nog nooit een zadel had opgehad, toen ze een beetje rustig was ik er op en toen deed ze dat ook nog een keer... later werd ze wel rustig en ben ik tussen de andere paarden gaan rijden, dat was natuurlijk ook nog spannend, toen ik de ring in mocht voor mijn proefje werd ze weer wat gespannen omdat het in een binnenbak was en helemaal alleen was, ze heeft bijna de hele tijd met haar hoofd omhoog gelopen maar ze was verder heel braaf, ze deed geen rare dingen, ze hield gewoon alles netjes in de gaten... maar nu naar veel wedstrijden gaat het super en is ze nooit meer gespannen!!
jij veel succes met je wedstrijden en die winstpunten stromen vanzelf wel binnen!

Vonkie2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-05 11:37

Hahaha wat errruuug grappig zeg. Mijn 3-jarige heet ook V.I.P. Hij is inmiddels zadelmak en ik rijd hem nu 1 x per week want ik houd hem nog een tijdje thuis. Ik mag zowieso niet B starten en hij is enorm aan het groeien dusssss hij mag nog even spelen. Mijn vierjarige heb ik vorig jaar op dezelfde manier gedaan. Wel thuis doorrijden tot L2 niveau en verder niets. Uncle Sam is nu inmiddels wel mee naar de wedstrijden. Hij liep zijn eerste buitenwedstrijd op 30 april en scoorde 197 (!!!!!) pnt in de L2 en was eerste. Hij is eigenlijk van zichzelf al heel cool , dus hij was erg lief. Ik hem hem wel eerst even laten kijken aan de longeerlijn en ben daarna opgestapt. De tweede proef was hij tweede met 173 en de tweede wedstrijd ook eerste en tweede en 5 winstpunten. Heb hem nu al een tijdje niet mee gehad omdat ik de kampioenschappen graag in de L2 wil rijden...... Het hangt wel heel erg van het karakter van het paard af hoe ze op concours zich gedragen, maar ik laat ze eigenlijk altijd eerst even aan de longeerlijn kijken. Kan ik ook direct even zien wat ze doen....

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-05 11:38

Een paarweken geleden was het Ulysses zijn debuut in Oosterwolde(toen 3, nu 4). We hebben een paar maatregelen genomen.
Het schot van de trailer hadden we thuisgelaten, zodat er in de trailer gezadelt kon worden.
Geen ijzers, dan hoef je ook geen proppen te draaien.

Toen Saskia erop zat ging het vrij normaal richting inrijveld. Het woei windkracht 8 en zodoende werden de Friese- en de Nederlandse vlag met een reveille door de neusgaten begroet.

Maar als ik voor hem uit liep dan ging hij wel mee.

Op het inrij terrein liet hij direct zien dat hij gekomen was voor de ZZGP, een hele acceptabele Piaffe gevolgt door een Passage die we de eerstkomende jaren wel nooit meer terug te zien krijgen.

De proef zelf was van ondergeschikt belang, ik dacht 153 en 147.
Maar het is zo gaaf om met zo'n jong ding alles voor het eerst te ontdekken.

Hij is nu een ervaren rot, tenslotte is hij al 4 x op wedstrijd geweest en hebben ze zich hoogstwaarschijnlijk zelfs geplaatst voor de FK.

Hij gaat nog wel eens uit zijn schuif maar piaffe en passage heb ik niet meer gezien.

Joki

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-05 16:03

Mijn eerste wedstrijd was een onofficiele HCstart (ik had geen coupons gekregen op tijd van de KNHS) op een officiele indoorwedstrijd. Eigenlijk vond ik dat hc wel makkelijk, kon je gewoon rijden zonder je druk te maken om punten. Maar mijn paard liep super. Het nieuwe terrein maakte hem weinig uit. Hij werd er door mensen uitgehaald als routinee, hij was nog nooit op vreemd terrein geweest ! Ik had in theorie 1 winstpunt met hem gereden de tweede proef was hij net iets te moe.

Mijn tweede concours was op hetzelfde terrein, alleen waren ze dit keer in de losrijdring de bordjes van zolder aan het gooien. Zelfs daar deed hij niks op.

Mijn derde concours raakte hij iets gestresster; we moesten opzadelen met alleen het licht van de koplampen (geloof me dat is donker om 10 uur 's avonds in de winter). Toch liep hij zijn proeven weer als vanouds.

Mijn enige probleemconcours was mijn eerste buitenconcours. Toen hebben we met 2 mensen aan de longe moeten hangen. Hij heeft bijna mensen doodgetrapt, zo in paniek was hij. Maar toen ik moest starten uiteindelijk heeft hij 2 superproeven gelopen. Ik denk dat het probleem ook aan mijn concourskeuze lag. Het rabobankteam moest er ook rijden dat geeft de grote wel een beetje aan.

Ik zou als ik jou was gewoon lekker op een rustig klein concoursje beginnen. Succes ermee

_RobinA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-05 16:31

Mijn vorige paard (Unika) heb ik mee op concours genomen toen ze drie maanden onder het zadel was.
Op zich was ze best wel braaf. Wel heel veel kijken met het opzadelen enzo en met inrijden was ze heel braaf. (Ik had wel even voor de zekerheid de slof eraan hangen, niet nodig gehad later natuurlijk afgedaan ) Maarja dan gaat het in de ring natuurlijk mis Ik heb twee maal steigerend voor de jury gestaan, de draf onderdelen waren midden/uitgestrekte draf (ik had haar gewoon niet meer in de hand ) En galop was vol gassen. Ben ook nog twee keer over de bordjes gesprongen . Resultaat: 138 pnt.
Dus maar besloten dat ze de week erop maar meeging om ervaring op te doen op het losrijterrein. Dat heb ik geweten. Ik ben al bokkend en steigerend over het losrijterrein gegaan en bijna door de ringen gestoven. Uiteindelijk heeft ze me midden op het losrijterrein erafgesmeten. (madam schrok ervan dat ik haar even aanpakte, knalde daardoor van voren omhoog, dus ik naar voren, madam kop tussen de benen en als een gek gaan bokken en toen in volle galop het terrein over met mij aan de onderkant van de hals ) Oh, ik kon wel door de grond zakken. Verder is ze nooit meer meegeweest en inmiddels is ze verkocht.

alette

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-05 17:30

nou, mijn eerste wedstrijd was niet zo'n succes!
mn paardje is 7 (en toen ik een paar maanden geleden voor t eerst startte ook) maar zij is nog helemaal niks gewend. zij heeft altijd lekker buitenritjes gemaakt en af en toe eens een keertje in de bak, maar als ze dan geen zin had dan hoefde ze ook niet meer. maar goed, ik erop een half jaar geleden ofzo. was eigenlijk nog lang niet wedstrijdklaar maar ik wilde zo graag omdat dit mijn laatste kans was de komende tijd (ik ga studeren in amsterdam)
nou, meteen een binnenwedstrijd te pakken, was de week ervoor wel in een binnenbak geweest, maar die was kennelijk niet zo eng als deze. het was een bakrand met allemaal kleine balkjes zeg maar in plaats van van de grote platen.
madame vond het eng en wilde er dus niet langs, ik ben de hele proef niet op de hoefslag geweest ik had 137 punten
de volgende wedstrijd stonden we ineens op de rem (spiegel) en eigenlijk waren alle binnenwedstrijden een ramp. we hadden allebei geen ervaring.
maar buiten gaat t al wel beter, is ze niet meer zo gespannen als binnen.
wel geven we zo nu en dan een mooie rodeoshow op het inrijdterrein (we hebben moeite met aangalloperen en als we niet mooi ontspannen zijn laten wij dat merken )

Splinter

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-05 18:30

Leuk om alles zo te lezen, ik heb volgende week een wedstrijd met een jong paard (haar eerste keer) Dus ik ben benieuwd!

Joki

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-05 19:41

@ splinter vergeet je longe niet en een heleboel tijd teveel!

Fun_Fun

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-05 19:42

Oeh mijn (toen nog) vier jarige had ik toen ervoor gelongeerd, dus die gedroeg zich als een oud paard.

Joki

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-05 19:47

longeren werkt heel goed als ik op een concours kom wat te groot en dus te kijkerig is gaat mijn jonge paard is ook een tijd spartelen aan de longe