Wel wedstrijd maar bijna hele week niet gereden?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

daffodil

Wel wedstrijd maar bijna hele week niet gereden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-05 13:51

Pfff zeg, wie trekt het om met deze hitte overdag in een binnenbak te rijden, nou ik dus niet. Maar....ik heb van t weekend wedstrijd, zaterdag en zondag! Gewoon "thuis", dus lekker makkelijk. De laatste keer dat ik gereden heb is zondag geweest, hij liep wel lekker. Maandag heeft mijn man nog gelest, maar daarna hebben we geen van beiden gereden!
Wel staat er morgenavond nog een lesje op de planning. Maar dit is natuurlijk niet zo'n beste voorbereiding.....

Overigens loopt hij elke dag 4 tot 6 uur in de wei, dus het is geen kwestie van geen beweging krijgen!

Nu ga ik gewoon wel starten, want ik heb zoiets van....nou we zien t wel. Maar wat zouden jullie doen??

VValar

Re: Wel wedstrijd maar bijna hele week niet gereden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-05 13:54

Vind je dat nou wel eerlijk tegenover je paard? Ik zou iig geen wedstrijd rijden wanneer ik mijn paard de gehele week niet heb getraind. Overigens is er prima te rijden in de ochtend of avonduurtjes Ja

Unseen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-05 13:54

Ow.. dit heb ik ook heel vaak hoor, maar het ligt ook wel aan het soort paard je hebt. Het ene kan er goed mee om gaan als het een dag niet gereden wordt, maar het andere gaat dan lopen vervelen.
Mijn pony is dan gewoon heel normaal, als ik de dag ervoor haar even longeer of rijd. Verder... het kan gewoon hoor, als je paard er ook zo over denkt ! Tong uitsteken

VValar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-05 14:00

Het gaat mij nog niet eens zozeer om de hoeveelheid beweging die het paard krijgt. TS zegt zelf dat haar paard de gehele dag op de wei staat, dus lekker kan bewegen. Ik heb het meer over de training zelf. Persoonlijk ben ik van mening dat je (zeker voor een wedstrijd) het eerlijkste bent tegen over jezelf én je paard als je hem voldoende training geeft voor aanvang van een wedstrijd. Hoe kun je nou verwachten dat je paard in wedstrijdconditie is, wanneer je er zelf helemaal niets aan doet? Er hoeft echt niet elke dag hard getraind te worden, maar de spieren los rijden en oefeningen en overgangen bevestigen is toch het minste wat je kunt doen. En geloof me, dat bewerkstellig je niet zomaar wanneer je paard de hele week in de weide staat.

Eusebio

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-05 14:33

VValar schreef:
Vind je dat nou wel eerlijk tegenover je paard? Ik zou iig geen wedstrijd rijden wanneer ik mijn paard de gehele week niet heb getraind. Overigens is er prima te rijden in de ochtend of avonduurtjes Ja

Die van mij hoef je zeker niet te starten, hij staat nooit stil, maar mocht dit wel zo zijn, dan ga ik niet op wedstrijd.

SGWuppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-05 14:37

Ligt eraan op welk nivo je thuis rijdt en welk nivo je wil gaan starten. Je kunt het ook gewoon als een training zien. Maar dan moet je paard het nivo wel gemakkelijk aankunnen en niet op zijn tenen moeten hoeven lopen om een redelijke proef neer te zetten.

simongek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-05 14:38

Door vakantie van mijn ouders en dus geen vervoer hebben heb ik 3 weken niet kunnen rijden. Wel een aantal keer met passoa teugel gelongeerd.

Ik heb nu maandag een rondje gestapt, woensdag gereden en ga nu morgen of overmorgen nog een keer trainen.

Ik heb zondag ook gewoon wedstrijd. Misschien geen super voorbereiding maar met dit weer alle dagen in de binnenbak rijden met 40 graden vindt ik ook geen doen.

Buitenrijden is voor mij geen optie omdat onze bak daar te klein voor is. Longeren gaat wel maar rijden niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-05 14:38

Ik ga er vanuit dat het geen ZZ-zwaar proef is.

Ik heb door mijn ME ook wel eens een dag of 5 niet gereden en ging dan gewoon op concours. (normaal reed ik 3x per week een half uur, dus ook niet zo veel)
Ik ben sowiso geen ruiter die perse een eerste plaatst moet rijden ten koste van het paard.(die heb je ook en dat moet dan perse een uur 7 dagen per week perfect gaan)
Dus ik ga dan leker rustig losrijden en zonder gedram de proef in.
En er is dan helemaal niks aan het handje
Zo zwaar zijn de basis proeven niet.
Je paard is echt zijn conditie en spieren niet kwijt na 5 daagjes in het land lopen.
Maar als je er zelf rekening mee houd dat je niet alles uit de kast trekt, is er niks aan de hand.

_Jitske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-05 14:41

Ik zou gewoon starten, en als het dan niet zo goed gaat, achja, dan weet je waardoor het komt..
maar wie weet gaat het juist wel heel goed!

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-05 14:41

Ok, t levert wat vragen op zie, voor wat betreft het niveau in de training gaan we richting M1, proefjes loopt hij L2. Moet zeggen dat hij tot nog toe overal zelf ook vrij makkelijk over denkt. We hebben hem in december gekocht en door omstandigheden kon mijn man vanaf februari niet meer rijden. Daardoor kreeg ik er fulltime een tweede paard bij en dus moest ik mijn tijd verdelen. Meer dan vier keer in de week wordt hij dus zowiezo niet bereden!

Enne, smorgens rijden.....zou ik graag doen, maar helaas moet ik ook nog werken Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-05 14:52

Ik denk dat het wel kan, maar je moet je paard niet overvragen in de proef. Zorg wel dat je hem met rijden eerst goed de kans geeft los te laten, anders loopt hij daarna met spierpijn. Succes!

Margon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-05 14:59

Ik had 2 weken geleden een wedstrijd maar had de week ervoor gewoon bijna niet kunnen rijden omdat mn paard zooo ongelovelijk hengstig was. De vrijdag voor de wedstrijd was het over maar toen was het kl*te weer... toch er maar even opgestapt en nog even gereden maar tsja de volgende dag wedstrijd ging wel mooi slecht.

A.s. zaterdag heb ik weer wedstrijd maar ik heb deze week tot nu toe iedere dag nog een uur gereden vandaag vind ik het iets te heet en krijgt ze een keer een dagje vrij... maar morgen ga ik weer hard aan de bak en dan gaat het hopelijk zaterdag wel goed.

Samo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-05 15:17

ja hoor, ik zal gewoon gaan, mijn pony eerder liep alleen maar beter als ik een paar dagen niet had gereden. Maar het is natuurlijk wel per paard verschillend.

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-05 15:46

runningkawa schreef:
Ik ga er vanuit dat het geen ZZ-zwaar proef is.

Ik heb door mijn ME ook wel eens een dag of 5 niet gereden en ging dan gewoon op concours. (normaal reed ik 3x per week een half uur, dus ook niet zo veel)
Ik ben sowiso geen ruiter die perse een eerste plaatst moet rijden ten koste van het paard.(die heb je ook en dat moet dan perse een uur 7 dagen per week perfect gaan)
Dus ik ga dan leker rustig losrijden en zonder gedram de proef in.
En er is dan helemaal niks aan het handje
Zo zwaar zijn de basis proeven niet.
Je paard is echt zijn conditie en spieren niet kwijt na 5 daagjes in het land lopen.
Maar als je er zelf rekening mee houd dat je niet alles uit de kast trekt, is er niks aan de hand.

Mee eens. Afgelopen zondag naar t bos geweest, maandag is ze gelongeerd, vanavond naar het bos en zaterdag ga ik even rustig rijden. De rest van de week heeft ze in het land gestaan. Ik doe het rustig aan, en ga haar zondag op wedstrijd niet overwerken.

Walco_Aqua

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-05 15:50

Ik heb morgenavond ook wedstrijd en ik train alleen vanavond. Ik vind het echt niet veel uitmaken als je een keer een week weinig traint. Zal je paard ook wel een keer fijn vinden. Ik had vorig jaar een keer een wedstrijd en toen had ik met allebei mn pony's maar 1 keer geoefend en toen had ik 4x prijs dus ik denk dat het voor een keer echt niet uitmaakt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-05 15:54

Die van mij zou ontploffen, dat merk ik al ls ik hem 1 dag vrij geef en heb wedstrijd in diezelfde week.

Verschilt denk ik maar per paard, conditie enz enz..

kim__

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-05 16:19

als het gewoon een B of L proefje is zou ik het gewoon proberen hoor..

VValar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-05 16:23

Een B of L proef is voor een B of L paard net zo moeilijk als een M proef voor een M paard. Dat zou geen reden mogen zijn.

Venetia

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-05 16:27

Nou, ik zou het ook gewoon doen. Een paard wordt echt niet slechter van een paar daagjes rust. Als je goed getraind hebt daarvoor dan is hij dat heus niet vergeten hoor. Ik heb ook wel eens gestart na een week weinig rijden. Vaak lopen ze dan alleen maar beter, ze zijn hun pijntjes kwijt en zijn lekker fris.

Miranda40

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-05 16:35

Ik heb die van mij wegens mijn gezondheidsredenen ruim een maand niet kunnen rijden. Liep overdag in het land en af en toe werd hij gelongeerd. Had afgelopen weekend dressuurwedstrijd en had hem daarvoor 2 dagen weer gereden. Nu heeft die van mij wel wedstrijdmentaliteit; blaast zich helemaal op en gaat er voor. Kwam met 2 winstpunten thuis. Ik neem niet aan dat je paard alleen maar op stal staat. Ga lekker starten het weekend. Succes!!!

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-05 18:39

Als je een paard hebt die dat gewoon aankan, zie ik het probleem niet zo. Zolang je op de wedstrijd maar niet meer vraagt dan in de training, en niet boos word als het wat minder gaat.

Betteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-05 22:51

Gewoon gaan starten. Een weekje rust knappen de meeste paarden zelfs enorm van op.

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-05 23:15

ik zou gewoon starten.

Roxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-05 23:30

Ik zou ook gewoon starten. Als je paard normaal gesproken goed in conditie is kan hij na een weekje rust best een L2 proefje lopen. Als je gewoon thuis gaat rijden kun je na een week vakantie ook rustig op L2 niveau verder trainen. Of je nu thuis of op een wedstrijd rijdt maakt qua belasting dan niet zoveel uit. Calculeer desnoods gewoon in dat het misschien iets minder goed gaat als normaal, dan kan het in ieder geval niet tegenvallen. Maar om eerlijk te zijn denk ik dat het reuze meevalt. Sterker nog, soms lopen ze na een weekje vakantie ineens weer de sterren van de hemel! Heel veel succes!

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-05 08:28

Joh, een paard wordt echt niet slechter van een weekje kalm aan, vaak worden ze daar juist zelfs béter van, lekker fris tussen de oren. Als hij gewoon netjes in conditie is en bevestigd in z'n oefeningen, dan lijkt het me geen enkel probleem.