Jaloezie onder ouders van ponyruiters op concours

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

bokkenootje

Jaloezie onder ouders van ponyruiters op concours

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-05 15:51

Hoe gaan jullie om met jaloezie van met name ouders op ponyconcoursen. Ik walg er inmiddels van dat als je kind regelmatig wint er meteen gezegd wordt dat je je punten cadeau krijgt en beestje zal alles al wel kennen. Ik moet zeggen ik word hier een beetje misselijk van. En mijnsinziens bestaat er geen pony die uit zich zelf werkt maar moet de combinatie het samen doen. En als ze succes hebben is het ook leuk als er oprecht gezegd kan worden van leuk voor je hebt er hard voor gewerkt!!! Wij zijn nog wat groen in de paardenwereld maar ik moet zeggen het drukt de pret voor een trotse moeder!!!

Ilsemarie

Re: Jaloezie onder ouders van ponyruiters op concours

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-05 17:09

Moeilijk moeilijk maar wel waar. Ik ben ook van mening dat je het sámen met je pony moet doen, wil je de punten verdienen die je krijgt. Tegenwoordig gaat er steeds meer duur paardenmateriaal om, ook onder jonge ruitertjes. Steeds meer starten ze op pony's die al Z2 zijn geweest of in ieder geval veel hoger. Ik vind het jammer als je ziet dat ze soms echt meeliften en die pony al het werk verricht en zij alleen sturen. Gelukkig heb je ook nog altijd die mensen die wél heel hard werken om iets te bereiken. En het drukt gedeeltelijk inderdaad de pret. Dat ben ik helemaal met je eens!

(let op: dit is géén aanval naar mensen die eventueel met een goede pony starten of wat dan ook. Het is gewoon iets wat ik om me heen zie en dat niet specifiek iets met dit forum te maken heeft)

sharonalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-05 19:54

Mijn pony is ook Z1 geweest, maar ik moet er ook wel wat voor doen, oke, ik haalde in de B wel vbaak prijzen, en ook goede punten, en het is wel makkelijker, maar je moet het nog wel voor een gedeelte zlef oden, die van mij is bijv, sosm behoorlijk heftig, je moet dus echt niet bang zijn, alleen dan lukt je dat, het is idd wel zo dat je steeds valker kleine kinderen ziet met grote pony's ziet, met dure spullen, kinderen hebben nog weinig ervaring, maar er word wel van verwacht dat ze 1e worden, tsja, als zij dat nou plezier vinden, dat lijkt mij niet veel aan.

Sodera

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-05 20:00

haha Sharona, bij ons in de kring zie je het idd nog wel eens ja Tong uitsteken ik kan me er ook wel aan ergeren, iedereen zeikt elkaar af, maar owwww op concours zijn ze toch altijd allemaal zo gezellie met elkaar!!! Misselijk!!!!

verwijderd09

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-05 20:15

jah, je kunt er over zeggen wat je wilt maar het valt wel op dat duurdere ponies vaker in de prijzen vallen, vooral in de lagere klassen omdat ze dat zo opvallen onder de gewone ponies. maar ik denk dat dit meer iets dat hoort bij de paardensport, het is nog steeds een beetje een elitesport waarbij je met een zak met geld al een boel kunt.

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-05 00:10

Alles heeft twee kanten Knipoog

Ik gun het de meeste kids wel om een ervaren leerpony onder hun kont te krijgen en vind het vreselijk om andere kinderen(en ouders, want die doen net zo hard mee) dan vervolgens op zo'n meisje/jongen te horen griepen...Gezeur over met zo'n pony kan ik het ook, die pony's hebben minstens internationaal gelopen, blabla. Kan me daar ontzettend aan ergeren.

Aan de andere kant bekruipt me ook weleens het gevoel dat ik met één van die wereldpony's al dolgelukkig zou zijn geweest...Ik ben er echt niet minder van geworden door alles zelf bij elkaar te werken, maar wat had het een eind gescheeld als ik met een fijn dier had kunnen beginnen in plaats van met een pony die meer overeind stond dan dat hij liep.
Dat neemt niet weg dat ik het de meeste kinderen met zo'n pony van harte gun, zij krijgen iig de kans om zich onder goede omstandigheden en met begeleiding te bewijzen! Maar toch steekt het weleens, zeker bij die verhalen in de paard & sport over de kampioenen op het NK die dan thuis nog vier fijne ervaren pony's hebben staan en les krijgen van die en die. Nauurlijk moeten die kinderen er ook gewoon voor rijden, maar vaak realiseren ze zich gewoon niet hoeveel voorsprong ze hebben dankzij hun ouders(en daar zijn het dan weer jonge kinderen voor Knipoog )

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-05 07:19

In de lagere klassen zal je zeker afgunst hebben, maar geef die ouders eens ongelijk. Ze moeten hun kroost vertellen waarom ze niet hebben gewonnen van "dat ruitertje met die goede pony"

Om hun eigen kinderen en keuzes dan wat op te peppen zoeken ze het in de kwaliteit van het materiaal van de tegenstander. En terecht waarschijnlijk!
Je moet dat accepteren en niet vervallen in boosheid op anderen.
Zeg gewoon dat de pony idd goed is en dat jouw kind daar een hoop van kan leren.
Wij hebben die keuze ook gemaakt toen Saskia naar de middelbare school ging en uit de C pony was gegroeid. Geen tijd voor het opleiden van een jong beest en zodoende een hele fijne NRPS Z2 pony gekocht.
Kon ze direct op wedstrijd en lekkere bosritten rijden, heel relaxed allemaal. En idd in de L vlogen de punten je om de oren terwijl ze er maar weinig aan reedt, hij kende de weg.

Maar in het Z moest er gewoon keihard gewerkt worden voor de puntjes en toen heeft ze een hoop geleerd.

Als hij/zij in de hogere klassen komt lost het "probleem" zich vanzelf op, dan zal je kind net zo goed moeten gaan rijden als de pony kan lopen.

Maak er geen probleem van, anders wordt het er niet gezelliger op.

bokkenootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-05 10:26

We maken er geen probleem van, tenminste niet op de club alleen gisteren werd ons heel leuk verteld dat onze dochter het cadeau kreeg, toen heb ik toch wel gezegd dat je zo'n opmerking beter niet kan maken, want in ons geval is dat dus niet waar! Onze dochter rijdt hem 6x in de week, lest veel (realiseer me wel dat dat niet voor iedereen is weggelegd) en heeft een pony met supergangen en een goed karakter, hij is echter nog nooit eerder geklassificeerd geweest ! Maar het is wel een in basis goed opgevoede en beleerde pony en daar heeft een kind gewoon heel veel voordeel aan!!! Maar het rijden van 2 of gisteren zelfs 3 winstpunten in een proef is geen cadeautje dat is gewoon het resultaat van hard werken met een goede pony!!! Maar verder houden we het gezellig en gaan we binnekort in de hogere klassen kijken, zeker met een C-pony wordt daar de concurrentie kleiner en zullen er meer zijn die daar gewoon rijden omdat ze dat echt heel erg leuk vinden en al wat meer gehard zijn in het "wedstrijdwereltje". Overigens merk ik bij de kinderen zelf alleen maar bewondering en geen afgunst hoor!!!

Ilsemarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-05 11:27

@gomir: had misschien veel gescheelt maar jij heb zóveel meer eer van je werk, vind ik!!

Sodera

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-05 12:05

hm ja idd.... je ziet t hier ook... en tis idd vaak niet dat de kinderen elkaar afzeiken, maar ouders( als ze + ong 12 worden gaan ze zelf ook lopen zeiken).... Kind of pony had een wat slechtere dag, dus gaan ouders en kind gewoon wat sneller naar huis, dan krijg je het gezeik owja tuuuuuuuuuuuuuuurlijk het ging weer eens niet goed dus gaan ze maar snel weg... Daar kan ik me zo aan ergeren!!!!!

Ik heb op zich ook best een leuke pony onder mn kont zitten, maar dat ding is zo groen als gras, en daar heb ik ECHTTTT heel hard mee moeten trainen... en ik heb een tijd gehad dat ik echt 4 of 5 keer in de week les had, en dat mijn instructrice mijn pony reed, maar dat was gewoon omdat de pony het nodig had... en nog rijd ik geen WP op concours maar daar gaat het mij op dit moment nog niet om. Ik wil nu eerst lekker concours ervaring opdoen, dan gaat het vanzelf beter hoop ik!!!
En die verwende kindjes met dure pony's komen in de hogere klasses vanzelf vast te zitten, pony kan het wel maar kind niet, pony zit in de stop en dan tja dan wordt het beestje maar weer verkocht.......

_lautje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-05 12:10

Ik vindt dat er juist in de hogere klasse vreselijk veel afgunst is. Als ze bijelkaar zijn is iedereen gezellig en aardig en is het één groot kliekje. Maar achter de rug om worden de meest vreselijke dingen over elkaar gezegt. Heb letterlijk wel eens meegemaakt dat iemand mij allerlij vreselijke dingen zat te zeggen over een meisje. Dat meisje komt langs en ze wordt begroet alsof ze haar beste vriendin was. dat is echt 'zum kotsen' .

Sodera

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-05 12:11

ja idd... onder de ruiters zelf in de hoge klasses, onder de ouders in de lagere klasses( dit zijn dan vaak kinderen die op n grotere pony zijn overgestapt en dan weer bij het begin beginnen.....)

bokkenootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-05 13:15

Als ik het goed begrijp maar mee leren leven dus, en wie het laatst lacht lacht het best! Als we maar een ding niet vergeten en dat is dat een kind rijdt omdat het zelf graag wil rijden en niet omdat de ouders hun jeugdfrustraties overdragen op hun kind, of dat hun kind hun eigen droom in de sport waar moet maken, en dus ook hun ideale pony moet rijden die vaak niet bij het kind past. Want ik zie tegenwoordig al kinderen die kalmeringstabletjes krijgen voor ze de ring in gaan. Want ze hadden zo aan mama beloofd een winstpuntje te rijden... oops..

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-05 13:27

als je een goeie pony hebt zit gewoon veel meer mee, kijk naar mijn vorige pony: die had hele goeie gangen en daardoor was het standaard een 8 op de middendraf en middenstap enz. Daar word je gemiddelde een hoop mee opgekrikt! Nu rij ik op een NRPS pony met behoorlijk veel arabisch bloed die erg snel gaat dribbelen, en die vind ik zelf beter lopen dan mijn vorige pony maar de punten vallen daar altijd tegen.

De meeste mensen die in de B en de L de punten cadeau krijgen komen zichzelf nog wel tegen in de M. dat heb ik ook gehad met mijn vorige pony, we zijn heel snel M gestart omdat we steeds 170 punten enz krijgen, in de M werden de punten n één keer een stuk lager. En toen moest ik er echt hard aan werken, en ik had toen ook het gevoel dat het niet veel uitmaakte of je op een goeie of minder goeie pony reed (werd er bijna altijd afgereden door ponys met minder kwaliteit).
dat zie ik nu ook bij het meisje die nu op mijn oude pony rijd, ook snel door de B en de L, en nu zit ze vast in de M Bloos

CarmN

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-05 15:05

ik ben 14, rijd op manegepony wedstrijden (officieel) en verlies altijd van mensen met pony's die het kunnen..! maar als ik in de losrijdbak kijk, zie ik ook genoeg pony's die vertikken om netjes te lopen! dus ik denk dat die mensen er hard voor werken, en dan vind ik het niet erg om van ze te verliezen... maar die pony's die op Z niveau hebben gelopen en dan met een ruiter die het zelf niet kan..? VRESELIJK Misselijk

Liza_vL

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-05 15:53

In onze omgeving merk ik daar eigenlijk nooit was van. Krijg juist dan positieve reacties. Het is inderdaad de kunst om het er uit te rijden, zijn weinig pony's die op hetzelfde niveau blijven lopen als de ruiter slechter rijdt.

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-05 17:36

CarmN schreef:
ik ben 14, rijd op manegepony wedstrijden (officieel) en verlies altijd van mensen met pony's die het kunnen..! maar als ik in de losrijdbak kijk, zie ik ook genoeg pony's die vertikken om netjes te lopen! dus ik denk dat die mensen er hard voor werken, en dan vind ik het niet erg om van ze te verliezen... maar die pony's die op Z niveau hebben gelopen en dan met een ruiter die het zelf niet kan..? VRESELIJK Misselijk

kijk, jij snapt het dus niet. Jij wordt er altijd afgereden door pony's die het kunnen en je moet kotsen van ruiters die het niet kunnen.

Dus ben jij waarschijnlijk een ruiter die het niet kan, met een pony die het ook niet kan. Dan ben je in het nadeel, jammer dan. Je kiest er zelf voor om op wedstrijd te gaan.

Je moet naar jezelf kijken als je lage punten hebt en niet naar een ander. Je weet nooit hoe hard iemand ervoor werkt en hoevaak hij of zij traint. Er is echt geen 1 pony die helemaal vanzelf gaat, alleen heb je met ervaren pony's in de lagere klassen het wat gemakkelijker.

als jij daarvan moet kotsen hoop ik niet dat je ooit in de gelegenheid komt, om eens een goede pony uit te brengen op concours. Je zou er ziek van worden.

JenRocky

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-05 19:30

Ik ben het met Amondi eens.

Ik kom dit bij 9 van de 10 wedstrijden tegen. Ik ben zelf 13 en mag nu bijna Z springen.
Als ik een foutloos parcour rijd, dan wordt er aan de kant gelijk door de ouders met de 'pony's die het (net) niet kunnen' gezegt dat mijn pony het al 10 keer heeft gedaan. En dat ik daarom foutloos spring.....

Ja, ze heeft al een keer M mogen springen. Maar betekent dat dat ik er niet voor werk?
Ik neem 2x per week les, rijd veel, doe er alles aan om verder te komen, dus Nee. Ik werk er minstens zo hard voor als ieder ander. Ik doe net zo mijn best.
En denk je echt dat mijn pony eroverheen gaat met alleen erop af sturen? Nope... niet dus.
Dat vind ik jammer, waarom mogen wij er geen lol meer inhebben? Dat vind ik nog het ergste.
Ik doe mee voor de lol, als hobby. Puur omdat ik het leuk vind...

Kijk opzich kan ik het me best voorstellen. Zeker in de lagere klasses zie ik vaak genoeg kinderen die crossent door het parcour gaan, zonder enkele controle. En letterlijk alleen maar sturen, en dan nog foutloos rijden ook. Kijk dat vind ik natuurlijk ook niet leuk. Zeker niet als je er zelf hard voor werkt, met je groene pony. En er alles voor geeft. Maar toch krijgen de kinderen problemen als ze in de hogere klasses komen, daar redden ze het echt niet!
Maar in de M en de Z is de combinatie belangerijk. Hier kom je er echt niet overheen als je zelf niet kunt rijden, ook al heeft je pony het al 1000x gedaan. En juist hier is de jaloezie zo erg.

Wat CarmN zegt klopt niet (vind ik dan).
Je hebt ook nog de ruiters die er niks voor doen en er niet voor werken. En dan vertikken de pony's het ja.
En juist de ouders van deze kinderen, met pony's roepen altijd 'die pony kan het al'.

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-05 08:22

Afgunst moet je verdienen, medelijden krijg je gratis.

laatmederin

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-05 23:26

Nou ja, die discussie over of het makkelijker is met een ervaren pony is een ding.

Maar ik heb toch ook menig keer meegemaakt dat de ruitertjes die zo'n pony hadden er ook een setje ouders bij hadden die elk voordeel van de pony direct weer teniet deden. Die langs de kant tegen het kind stonden te schreeuwen dat ze het maar eens goed moest doen, want de pony was zo duur geweest, en anders kon -ie wel weer weg. Waarschijnlijk zelf ooit gestrand in de B zonder galop, en het kind mag nu de droom waar maken.

Volgens mij zijn er veel te veel mensen in de paardensport die vergeten zijn dat het allemaal maar een spelletje is, en eigenlijk bedoeld om plezier aan te beleven, zeker bij de (kleinere) ponies. Hoe oud zijn die kinderen nou helemaal zeg?

Tayga

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-05 00:03

Van echte afgunst van de ouders hier op concours merk ik weinig.

Wel van de kinderen zelf. Ik heb een leuk paard om te zien, maar moet er behoorlijk aan rijden wil ik wat fatsoenlijks laten zien. Wat overigens bijna nooit lukt Clown

Wat mij wel opvalt is die grote bek van kinderen tegen hun ouders/instructie wanneer het niet helemaal vanzelf gaat. Wat naar mijn mening komt doordat ouders enzo zich er veel te veel mee bemoeien op concour en te veel prestatie verwachten van hun kind...

No way dat mijn ouders nog meegingen als ik z'n bek open zou trekken. Net zoals ik niet meer op concour zou gaan als mijn ouders zich er zo vreselijk mee zouden bemoeien.

Wedstrijd rijden moet toch leuk zijn!

livo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-05 11:47

afgunst en jaloezie is niet alleen bij de ponyruiters aanwezig maar zeker ook bij de paarden...
Toch vind ik het idd niks irritanter dan ouders die op hun kinderen lopen te bekken of kinderen die eigenlijk helemaal geen interesse tonen maar moeten rijden omdat paps en mams het nodig vonden een pony te kopen....
Bij ons op de club zijn er ook een boel ouders die drukker zijn met op en af zadelen, borstelen etc. dan hun kind....
en die kinderen lopen ondertussen met honden in de bak te spelen...te gillen te rennen en te spelen in een manegehal....daar kan ik sjachie van worden!!

Pasha

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-05 17:58

Ik maak het van 2 kanten zelf mee,

Ik zelf heb mijn eigen pony helemaal zelf ingereden, op wedstrijden voor het eerst uitgebracht enz. Het is gewoon geen bloedpaardje, haflinger x welsh maartoch kon ik goed mee komen en haalde toch pest vaak prijzen.
Nu in de m1 gaat het nog steeds redelijk goed.

Sinds kort rij ik een hengst erbij en die heeft de uitstraling en gangen mee! Dan wordt er al snel gezegd, ja met zon dier kan ik het ook wel, daar rij je zo de punten mee en hoef je niks voor te doen!
Nou reken maar dat ik alles moet doen! het is echt hard werken op hem.. en dan is het idd niet leuk dat als je dan 1e wordt iedereen zegt van jah.. Met de hengst.....

gelukkig heb ik dan nog m'n eigen pony en daarvan kunnen ze niet zeggen van: Vind je het gek met zo'n goede pony Tong uitsteken
maargoed afgunst hou je toch.... dan verzinnen ze wel weer wat anders om over te zeuren!

Wat is wedstrijden rijden toch leuk he Haha!:D:D

kip

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-05 18:11

ik rij geen wedstrijden omdat ik de wedstrijd sfeer ronduit haat! altijd maar die sneue competitiedrang... waar is de gezelligheid gebleven? 4 jaar geleden deed ik een poging om met mijn pony een wedstrijd te rijden... mijn allereerste westrijd samen met haar. Ik deed mee in de B groen (dus word er niet veel van je verwacht). Mijn pony is een echt hoogstandje, altijd nerveus en gaat er best vaak vandoor. het is ook een vuilnisbak (wel een mooie trouwens) en kan zich nogal lomp gedragen. Maargoed, ik dat proefje (ronduit keurig) rijden... ze heeft zich de hele tijd gedragen, ze deed alles voor me en geen stap verkeerd gezet (ik stond er zelf van te kijken)... hoor ik aan het eind: goh, ze kan die pony beter naar de slacht doen... wat is dat beest waard: 100 gulden? ik kon me oren niet geloven, echt... ja en dat waren volwassenen die dat zeiden. sorry hoor... maar waar gaat het dan nog over? tel je alleen mee als je een pony hebt van 10.000 euro en met een goede achtergrond? dus sindsdien doe ik niet meer mee, terwijl het wedstrijdrijden opzich me best leuk lijkt...

sorry voor het eventuele offtopic gaan...

Pasha

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-05 18:27

tjah.. zo'n opmerking kan wel eens gemaakt worden..

maar ik vraag me dan af, of ze het wel meenemen, de helft is gewoon jalours hoor!

Ik kan me er dan ook echt helemaal niet meer druk om maken wat andere over mij en mijn ponies denken!
Ik vind wedstrijden rijden ontzettend leuk en gezellig Ja Haha!