hoe krijg ik een tien voor de verzorging???

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

oosterhoff

hoe krijg ik een tien voor de verzorging???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-05 13:11

Ik doe al tijden mijn best om hoge cijfers te halen voor de verzorging. een 8 haal ik vaak wel. Mijn vraag hoe kan ik een 10 halen????

wat ik nu doe:
Zeer nette knotjes ook in de voorpluk een knotje.
zeer net invlechten staart
sokken wassen (geen lange sokken natuurlijk)
dressuurhoofdstel zwart (netjes gepoetst en in wedstrijd staat)
dressuurzadel zwart
plastron om mijn nek met zilveren speld.
haarnetje om mijn knotje heen
witte handschoentjes
wedtrijdkleding in superstaat.
leren rijlaarzen

Ofwel alles is in super staat en super netjes

wat kan ik nog doen..... of weten de dames en heren van de jury ook niet hoe een 10 paard eruit ziet??

Zou dus graag wat reacties willen van juryleden. (zou het fijn vinden als jullie erbij willen zetten als je jury bent.)

TeamSpirit

Re: hoe krijg ik een tien voor de verzorging???

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-05 13:15

ik denk dat dat ene puntje hoger wat je wilt, ook met de combinatie te maken heeft tussen paard en ruiter
iemand van 1.70 op een shetlander zou nooit een 9 krijgen denk ik.

Urbs

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-05 13:17

Tsja, ik ben geen jurylid maar volgens mij geven juryleden nooit tienen. Het hoogste cijfer wat ik ook gehaald had was een 9, en toen zag mn paard (en ik) er toppie uit! Waar je ook op kan letten ofdat het paard niet te lange tastharen heeft (niet helemaal wegscheren), dat de zwilwratten kort zijn en dat er geen haren uit zn oren steken. En natuurlijk grondig poetsen.
Maar een 10? Ik weet het niet, volgens mij wordt deze niet gegeven.

oosterhoff

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-05 13:19

tja dat is nou niet het probleem heb helaas geen dressuurfoto met dressuuroutfit maar voor de combi kan ik hier wel een foto plaatsen. (voor de duidelijkheid. Dit is een foto met beugels op springmaat, op een springzadel met springflapsingel en springhoofdstel)

Afbeelding

Misschien moet ik me dan toch maar een keer opmaken.

XLC70

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-05 13:23

Een 10 voor de verzorging kun je denk ik uit je hoofd zetten! Het is sowieso een onderdeel waar de jury minder aandacht aan schenkt maar vaak gewoon een standaard cijfer neerzet! Vaak een 7 of een 8, hoe je paard er ook uitziet.

Ik heb 1 keer een 9 gehad voor de verzorging, dit was bij een jury die er wel veel aandacht aan schonk. Die deelde toen ook gewoon zessen uit voor dit onderdeel.
Ik zie er op concours altijd hetzelfde uit, ik vlecht overigens wel altijd met pektouw, misschien dat dat iets uitmaakt...
Maar mijn cijfers liggen dus tussen de 7 en de 9....

Quidou

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-05 13:37

Lyte schreef:
Tsja, ik ben geen jurylid maar volgens mij geven juryleden nooit tienen. Het hoogste cijfer wat ik ook gehaald had was een 9, en toen zag mn paard (en ik) er toppie uit! Waar je ook op kan letten ofdat het paard niet te lange tastharen heeft (niet helemaal wegscheren), dat de zwilwratten kort zijn en dat er geen haren uit zn oren steken. En natuurlijk grondig poetsen.
Maar een 10? Ik weet het niet, volgens mij wordt deze niet gegeven.

vorig jaar op Concours Agterberg was er een Z2 combinatie die een 10 geeft gekregen ik geloof voor de uitgestrekte draf... dit is wel de enige keer dat ik gehoord heb van iemand die een 10 kreeg...

Samo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-05 13:42

Van mij mogen ze dat onderdeel wel weglaten, ik bedoel, dan krijg je een bijv. een 10 voor de verzorging en dan heb je je winstpunt behaald door die 10, dat vind ik eigenlijk niet kunnen.
Ik vind niet dat je winstpunt moet afhangen van je punten voor de verzorging.

oosterhoff

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-05 13:47

Ik heb wel vaker gehoord van mensen dat ze een 10 hadden voor een bepaals onderwerp dus dat kan wel. Als een jury een keuze heeft van 1 tot 10 dan vind ik dat je dus ook een 10 zou moeten krijgen als je voldoet. nu is dat voor alle andere dingen in d proef wat moeilijk te zeggen omdat je dat misschien anders kan inschatten maar voor de verzorging zou dat toch erg makkelijk moeten zijn. En als de jury het niets interesseerd dan mogen ze het wat mij betreft wel afschaffen. dan moeten ze andere regels stellen. maar zo lang de regels er nog zijn dan moeten ze ook een tien geven als het precies voldoet aan de regels. (wat de regels ook moegen zijn)

Ik ben het helemaal eens met het feit dat je winstpunt niet afhangt van de verzorging. Maar voor elk onderdeel zal toch wel een defenietie zijn waarom het cijfer wordt gebaseerd. dus ook voor de verzorging.

Vraag is dus eigenlijk: wat is de defenitie voor het behalen van de 10 op het onderdeel de verzorging.
Laatst bijgewerkt door oosterhoff op 10-06-05 13:51, in het totaal 2 keer bewerkt

hmmm

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-05 13:47

Ik vind ook dat een winstpunt niet moet afhangen van de verzorging.

Maar even off-topic over die 10, ik heb er ook wel eens een gekregen, voor het halsstrekken.

Mies7

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-05 13:49

Ik heb wel eens een 10 gehad voor verzorging toen ik nog L1 reed, en ook regelmatig een 9!
Zelf jureer ik overigens op FNRS-wedstrijden, heb nog geen tijd gehad om de KNHS-jurycursus te volgen Knipoog
Ik vlecht zelf meestal in met pektouw, zodat je van die mooie 'roosjes' krijgt. Verder is de staart bijgeschoren aan de bovenkant, of ingevlochten. Paard is gewassen, de hoeven glimmen, en voor de proef nog even met antiklit eroverheen zodat ie mooi glimt! Ik zorg er verder voor dat mn paard netjes getoiletteerd is, dus oren uitgeschoren, benen opgeschoren, staart recht afgeknipt, enz.
Hoofdstel en zadel poets ik altijd, eventueel kun je er (goedkope) haarlak opspuiten waardoor het leer extra glimt (wel goed schoonmaken na het rijden!).
Mn eigen haar in een knot, laarzen zijn netjes gepoetst en ik probeer mn rijkleding schoon te houden!

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-05 14:19

Ik maak er altijd misbruik van dat ik van te voren weet toch wel die zeven of soms acht te krijgen voor verzorging.....ik doe al die dingen dus echt niet he, knotjes ok, en haal en doek over mijn laarzen en zorg dat mijn paard schoon is, maar dat is het hoor! TIs ook wel eens gebeurd dat ik mijn rijjasje kwijt was, lag het al weken achterin de auto, nou ik trek het zo weer aan hoor, want voor dat cijfer hoef je het niet te doen....

knightloekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-05 14:45

een 10 ? hmm ik moet heel eerlijk zeggen dat mij dat niet zo veel uitmaakt.. ik krijg meestal een 8 of een 7.. Maar ga dus echt geen uren staan schrobben ed.. Ik wil liever een 10 hebben voor een onderdeel wat ik moet rijden Knipoog

#Ymke#

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-05 16:49

Vind jij het belangrijker om een 10 te krijgen voor verzorging dan een 10 voor een rijtechnisch onderdeel?

sharonalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-05 20:39

Ik heb nog nooit gehoord van een 10 voor verzorging, vind het wel jammer, als je een tijd hebt staan poetsen, moet je er ook voor beloond worden!

MSDH

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-05 21:43

ik ken iemand die heeft weleens een 10 gehad voor de verzorging... (was de enige man in de ring, met een vrouwelijk jurylid...) Bloos er zijn jury's die er op letten, maar dan moet je net geluk hebben. ik doe ook nooit zoveel moeite, paard wasse, invlechte mezelf een btje oppoetsen, en that's it! ik vin t maar zonde van me tijd Tong uitsteken

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-05 22:37

Ik vind de verzorging ook niet zoveel over de combinatie zeggen.
Misschien toiletteert iemand anders het paard wel en wast moeders de kleding en poetst ze de laarzen.

#Ymke#

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-05 23:04

sharonalover schreef:
Ik heb nog nooit gehoord van een 10 voor verzorging, vind het wel jammer, als je een tijd hebt staan poetsen, moet je er ook voor beloond worden!

maar een jury kan toch niet zien hoelang jij hebt staan wassen?
Misschien is jou paard doordeweeks zo goor omdat jij geen zin hebt om te poetsen en ben je voor een wedstrijd 3 uur bezig om hem schoon te krijgen. Of misschien ben jij doordeweeks gewoon netjes met je paard en ben je in een uurtje klaar..

Zo werkt het hetzelfde met je rijtechnische punten, jury's weten toch niet of een paard thuis wél altijd de hals strekt, maar ineens op wedstrijden niet. Zij zien dat het op dat moment niet gaat en dáár word je op afgerekend.

Zofy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-05 23:24

Ik denk dat je nooit een tien krijgt en ik vind het ook wel te begrijpen, want wat als je nou alleen 156 hebt gehaald omdat zo'n giga hoog cijfer (als een 10) voor de verzorging hebt. Dan gaat het niet meer om het rijden. Daarom heb je ook zoveel juryleden die standaard een 7 geven.

Guess001

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-05 23:56

Ik heb één keer een tien gekregen (pony zie link onderschrift).
Pony was helemaal gewassen, staart en manen waren superwit, alles was gevlochten en mijn kleding enz. was ook supernetjes.

Het was leuk voor een keer maar ik heb toch liever een 10 voor een rijonderdeel Haha!
Overigens had ik die proef een ruime wp die ik dus ook wel gehaald had zonder die 10 (ik meen 166 o.i.d.).

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-05 06:48

marjette schreef:
ik ken iemand die heeft weleens een 10 gehad voor de verzorging... (was de enige man in de ring, met een vrouwelijk jurylid...) Bloos er zijn jury's die er op letten, maar dan moet je net geluk hebben. ik doe ook nooit zoveel moeite, paard wasse, invlechte mezelf een btje oppoetsen, en that's it! ik vin t maar zonde van me tijd Tong uitsteken

En van de 9 kerels die rijden, poetsen 10 vrouwen dat paard en vlechten het in. Sigaar

Een 10 vind ik onzin, zeker als het alleen om poetsen en toiletteren gaat. En dat punten de meeste jury's.
Maar er hoort veel meer bij, conditie van ruiter en paard, de verzorging van de proef in zijn geheel( ondanks het "geredenzijn in zijn geheel")
Dus 1 keer een hoek niet diep genoeg rijden, of je voorlezer nietin het strakke pak en weg 10!

doe mij maar een 7 als er op andere punten goed gescoord kan worden. een 6jes proef met een 8 of een 9 voor verzorging ben ik niet blij mee.

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-05 06:52

oosterhoff schreef:
tja dat is nou niet het probleem heb helaas geen dressuurfoto met dressuuroutfit maar voor de combi kan ik hier wel een foto plaatsen. (voor de duidelijkheid. Dit is een foto met beugels op springmaat, op een springzadel met springflapsingel en springhoofdstel)

http://www.mijnalbum.nl/Foto=BIAXFMRV[/img]

Er steekt al zowiezo een knotje boven de rest uit. Daarbij steek je de ellebogen naar buiten! De piefjes van de martingaal zitten wat ver naar voren en de staartvlecht kan beter. Weg 10!

En dan heb ik het nog niet eens over een reclamedekje, dat mag wel maar het voegt niks toe.

Roos_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-05 08:40

ik dat een 10 geen onzin is, want als je nou heel goed rijd maar je paard wat moeilijker is en dat je dan net 2 puntjes te kort komt dat je dan best een 10 mag krijgen als dan echt alles helemaal perfect is.

Gjilke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-05 08:51

daffodil schreef:
Ik maak er altijd misbruik van dat ik van te voren weet toch wel die zeven of soms acht te krijgen voor verzorging.....ik doe al die dingen dus echt niet he, knotjes ok, en haal en doek over mijn laarzen en zorg dat mijn paard schoon is, maar dat is het hoor! TIs ook wel eens gebeurd dat ik mijn rijjasje kwijt was, lag het al weken achterin de auto, nou ik trek het zo weer aan hoor, want voor dat cijfer hoef je het niet te doen....

Ik ook hoor. Nu krijg ik geen cijfer meer voor verzorging, maar teon ik dat nog wel kreeg deed ik er niet zo veel voor hoor. Doekje over het zadel, bit maakte ik geloof ik wel schoon. Mijn moeder wast mijn pony's voeten altijd Bloos en zelf vlocht ik hem in. Snel even een boerstel eroverheen en klaar is kees.
Ik was mijn rijjasje btw wel, maar das niet omdat hij vies is, maar omdat hij altijd een beetje naar zweet ruikt Clown

oosterhoff

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-05 10:20

amondi schreef:
oosterhoff schreef:

http://www.mijnalbum.nl/Foto=BIAXFMRV[/img]

Er steekt al zowiezo een knotje boven de rest uit. Daarbij steek je de ellebogen naar buiten! De piefjes van de martingaal zitten wat ver naar voren en de staartvlecht kan beter. Weg 10!

En dan heb ik het nog niet eens over een reclamedekje, dat mag wel maar het voegt niks toe.

Volgens mij heb je niet begrepen waarom ik die foto erbij heb gezet?
Deze foto was alleen voor de cominatie. De foto is gemaakt op de onderlinge wedstrijd vlak na dat ik de ring uit kwam waar ik net had gesprongen. De piefjes van de martingaal geven in de dressuur 1 punt aftrek. dat heeft geloog ik wel eens in de p&s gestaan. Maar als je mijn eerste bericht had gezelzen had je ook kunnen zien dat ik met de dressuur een ander zadel en een ander hoofdstel gebruik.

Voor iedereen: het gaat mij echt niet om een tien voor de verzorging. dat boeit me eigenlijk geen r***. Ik wil alleen wel weten waarom je voor een onderdeel geen 10 kan halen als er wel een een schaalverdeling van 10 op zit.

Ik zie liever dat ze dat punt dan maar schrappen en het samenvoegen met een van de andere onderdelen ofzo.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-05 10:50

Ook al zie er er voor een 10 uit, je krijgt hem toch niet. De meeste jury's geven gewoon een standaard punt voor de verzorging. Dat vind ik op zich best wel vreemd. Ik vind wel dat er verschil in gemaakt moet worden. En ja, als je daardoor je wp krijgt dan is het zo. De verzorging is toch een onderdeel van de 26. En als je de uitgestrekte draf geweldig rijdt kun je er ook een 10 voor krijgen, dus waarom voor de verzorging niet?
Natuurlijk is het niet zo dat je wp puur van de verzorging af moet hangen.