Jury's nu strenger dan 'vroeger'?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Mexx

Jury's nu strenger dan 'vroeger'?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-05 09:08

Ik ben ik wel benieuwd wat jullie hiervan denken. Ik kan alleen van mijn eigen ervaringen uitgaan natuurlijk, dus ik hoor graag hoe jullie het zien.

Ik heb het idee dat jury's veel strenger zijn dan 15 jaar geleden. Toen ik 15 jaar geleden met mijn pony in de B reed, hoefde ze echt niet aan de teugel te lopen, veel pony's in de B deden dat dan ook niet. Als je maar netjes op de letter reed, je pony actief hield en hij/zij goed op je been reageerde, had je al haast een winstpunt te pakken. Mijn pony liep heel lekker, heerlijk ontspannen en ik hoefde mijn been maar te verplaatsen en ze zat in een heerlijk galopje. Destijds moest je in de B ook al exact op de letter aanspringen en bij X halthouden enz. Dat deden Sonja en ik perfect, ik kreeg dan ook gewoon winstpunten en ben L1 met haar geworden, zonder dat ze ooit één wedstrijd aan de teugel heeft gelopen.

Tegenwoordig heb ik het idee dat je paard al haast L moet kunnen lopen, voordat je uberhaupt een winstpunt in de B krijgt. Als je paard niet netjes afbuigt, kan je een winstpunt sowieso wel vergeten. Op zich wel terecht hoor, het staat ook niet netjes als je paard zijn nek als een giraffe vooruit steekt, maar het gaat mij gewoon om het verschil tussen toen en nu. Je moet al meer winstpunten halen om een klasse hoger te komen dan toen, waarom dan ook nog veel strenger zijn? Imo hoeft een paard in de B absoluut nog niet perfect te lopen, de B staat tenslotte voor Beginner Knipoog

Nou brand maar los Haha!

Rytir

Re: Jury's nu strenger dan 'vroeger'?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-05 10:29

Tja, ik heb eigenlijk nooit wedstrijden gereden, alleen bekeken bij vriendinnetjes vroeger en mensen op stal nu (ben een beetje een bange poeperd voor wedstrijden Haha! ). Maar ik heb ook wel het idee dat het nu zelfs in het begin al perfect moet zijn. Vroegah liepen in de B idd bijna alle paarden en ponys met een wat 'langere' hals. Wel gewoon netjes maar de B was meer voor de lol en om kennis te maken met het wedstrijdelement. Nu moet je paard, bij wijze van, al super kunnen lopen; aan de teugel, netjes verzameld etc. Je knalt meteen in dat wedstrijdelement en dat vind ik jammer!

Effy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-05 11:09

Pony's worden tegenwoordig voor zover ik heb meegemaakt nog steeds soepeler gejureerd dan paarden. Aan de ene kant vind ik dit krom, aan de andere kant valt het te begrijpen.

Verder weet ik niet of 'strenger' het juiste woord is. Wat er nu gevraagd wordt in de dressuur is gewoon veranderd ten opzichte van wat er vroeger gevraagd werd. Het ideaalbeeld is veranderd en daar hoort anders rijden waarschijnlijk ook bij.

Ik denk niet dat het met strenger zijn te maken heeft. Wat mij betreft zijn jury's tegenwoordig nog niet streng genoeg.

knightloekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-05 13:29

ik heb er geen idee van ik rij nog niet zo lang Schijnheilig .. Maar ik vind het opzich wel terecht dat er streng gejureerd wordt !! Af en toe zie ik mensen rijden die absoluut niet in een bepaald niveau thuis horen en dan krijg je dus op een gegeven moment dat iedereen in een niveau blijft hangen.. Dat is toch ook niet de bedoeling..

gamble

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-05 16:49

Wij hebben niet de ervaring dat er alleen op hoofdhouding wordt gelet. Sara rijdt Corenzo namelijk niet met neus naar beneden maar wel ontspannen. Soms komt hij er zelf tegenaan, toch al drie x winst in 6 proeven de rest tussen de 150/155. Ze laat wel altijd een nette proef zien.
Gr Desiree

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-05 16:51

Ponys en paarden kun je nooit vergelijken qau punten

Logisch natuurlijk een pony ruiter kan nooit al die rijervaring hebben die een ouder iemand wel kan hebben.

En dat hoor je dan ook erg vaak zeggen, bij de ponys had ik altijd een wp en bij de paarden niet Lachen

Consort

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-05 14:07

Het lijkt mij volkomen logisch dat een winstpunt in de B betekent dat je klaar bent voor de L1. Naar mijn mening geeft de jury d.m.v. van het geven van een winstpunt aan dat je er klaar voor bent een klasse hoger te gaan rijden.

Kylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-05 14:19

Hoe het zo lang geleden was weet ik niet. Maar ik heb het idee dat zeker sinds twee jaar terug sommige klassen 'op slot' zitten. Dat er dus heel veel wedstrijden zijn waar niemand een winstpunt krijgt. Dat geldt met name voor de M klasssen.
Ik heb ook wel eens van een jury gehoord dat er op de jurycursus gezegd is dat er minder makkelijk een winstpunt moet worden gegeven. Op moment wordt er soms best wel streng gepunt. Wat me wel opvalt is dat er in sommige regio's makkelijker punten te verdienen zijn dan in andere regio's.

nel123

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-05 14:32

Ik vind nog dat jury's lang niet altijd even streng zijn. Toen ik in de B reed met mijn pony (fjord)( bij de paarden trouwens), liep hij nog niet de hele proef nageeflijk en in de galop nog helemaal niet. Het was niet zo dat hij in de galop zijn neus in de lucht stak en verzet toonde, hij liep ontspannen met zijn neus naar voren. Wel liep hij altijd met de juiste stelling en buiging en ik rij netjes op de letter.
Ik heb in de B iedere proef met winst gereden en ook nog prijzen gehaald.

Mijn menig is dus dat je eerst moet zorgen dat je paard in tact loopt en met de juiste stelling en buiging en natuurlijk van voren niet in verzet komt. Dan komen de winstpunten ook vanzelf hoor.

Ik rij nu trouwens met hem in de L1, 3 proeven waarvan 2 net tegen winst aan en 1x 165. Haha!.

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-05 20:43

Ik zal het niet erg vinden als jury's strenger worden.Als ze maar eens op een lij gaan zitten. Net zoals vandaag, paard was steeds aan het trappen en in verzet. Toch had ik 156 en 161 punten. Terwijl 2 weken gelden hij pergfect liep. Toen had ik ook 156 p. Dat vind ik dus echt niet kunnen.

Chrissetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-05 20:47

de ene jury jureerd strenger dan de ander Vork
zo heb ik vaak mensen zien rijden die er niks van konden en toch een prijs hadden Scheve mond maarja...

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-05 22:05

Wat ik me soms afvraag is hoe kan iemand een winstpunt krijgen als:
houding en zit van de ruiter: 5
Effect van de hulpen: 5
is?
die zijn toch het belangrijkste, of redeneer ik nu krom?

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-05 07:42

Niet krom, maar ook niet juist.

Ruiter zit voorover, maar de onderdelen worden netjes tot heel netjes uitgevoerd. Dan kan die jury die houding van de ruiter alleen bij dat punt kwijt en niet bij(b.v.) B halve volte halve baan.

Effect van de hulpen idem dito, natuurlijk zal daar ook een opmerking bij onderdelen staan als impulsverlies o.i.d. en zal dat gestraft worden met een lager punt, maar onderdelen, figuren, waarbij het paard gewoon doorloopt op zijn eigen benen kunnen toch echt een 7 opleveren. Zeker in de B en L.

Ik denk dat een jury zich wel de hele proef zit te verbijten, maar je moet jureren wat je ziet en niet wat je denkt!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-05 09:18

Iemand die voorover zit, hoeft niet perse het paard te hinderen.
Dus kan alle onderdelen goed rijden.
Alleen bij houding en zit, krijg je dan een onvoldoende.

Een paard dat niet aan de hulpen is, is geen gezicht, maar als hij toch aan galopeerd waar moet, kan er toch geen slecht punt gegeven worden, behalve bij effect van de hulpen.

Alleen is het zo dat je bij die beide onderdelen jezelf tegen gaat komen in de hogere klasses.
Want een sb zonder goed op de benen te zijn, zal zeker stranden in weinig impuls, om ff een voorbeeld te geven.

patos

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-05 16:18

Wel vreemd eigenlijk, als je in het Z je paard niet voldoende verzameld hebt lopen zie je dat in elke oefening terug (was toen een vriendin van mij eerste keer Z ging starten), ze had over de hele linie zo'n 20 punten minder dan normaal zou zijn voor de uitgevoerde oefeningen. Terwijl wanneer je voorover zit/verkeerd zit/oid., je dat dus alleen in het cijfer voor houding en zit terug zou zien.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-05 16:20

Als je zit uiteindelijk beinvloed dat je hem niet kunt laten verzamelen omdat je simpelweg niet goed op je paard zit, zie je dat ook in de verzamelde onderdelen terug.
Of als je daardoor je paard als een duikboot laat lopen ook.

Maar zit je wat voorover en je hindert je paard niet in de beweging, wat in B en L makkelijk gaat, dan heb je daar niet de hele proef last van Lachen

Ik denk dat je het zo moet zien. Lachen

Mexx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-05 10:00

Consort schreef:
Het lijkt mij volkomen logisch dat een winstpunt in de B betekent dat je klaar bent voor de L1. Naar mijn mening geeft de jury d.m.v. van het geven van een winstpunt aan dat je er klaar voor bent een klasse hoger te gaan rijden.

Dit staat in het proevenboekje bij de B:

Een correct opgevoed paard dat redelijk gehoorzaam is op de zit-, been- en teugelhulpen, thuis bijna altijd in de goede galop wil aanspringen en een redelijke conditie heeft, kan met vertrouwen mee genomen worden naar zijn eerste B-wedstrijd. De B staat immers voor "beginnend" en niet voor "beste der beste".

Dat is imo heel iets anders, dan klaar zijn voor de L. Ik neem mijn paard mee naar een wedstrijd, omdat ik denk dat ze klaar is voor een B proef, niet omdat we al perfect een L proef kunnen rijden Afbeelding

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-05 10:12

En dus moet je een dikke voldoende kunnen scoren. zo tussen de 145 en 155.

Klaar voor de L1 ben je pas als je boven de 155 zit, althans in de ogen van de jury!

vannie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-05 19:52

ik vind dat het zeker strenger is geworden.

ik zie vaak genoeg combinaties waarvan ik zou zeggen dat is wel winst.
maar tevergeefs geen winst

het gebeurt (hier bij ons in de buurt) vaak zat dat aleen de 1e net aan winst heeft of soms zelfs niet eens nou belachelijk vind ik dat
en zeker in de lagere klasses , soms willen ze echt te veel zien naar mijn mening
gelukkig is het niet altijd zo

ik had laatst zelf 2 vrij gelijke proeven gereden en bij de ene had ik 165 en de andere maar 148 nou sorry dat vind ik echt niet kunnen kijk wat verschil ok maar zo veel 17 punten
maarja het blijft een jurry sport he

groetjes

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-05 20:32

Tja ik hade laats ook 2 vrijwel dezelfde proeven neergezet. Met de een 178 en met de ander 156 Dat zijn 22 punten verschil!!!

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-05 12:38

PP -> WD

Gjilke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-05 13:01

Consort schreef:

Dat zou betekenen dat je dus als je B rijd, klaar bent voor de L1 en daar dus ook een wp zou kunnen halen. Maar hoe kan het dan dat in de B 10 keer zoveel ruiters zijn dan in de Z2...
Hmm beetje briek uitgelegd.... maar hoop dat je snapt wat ik bedoel.

judithh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-05 13:51

Effy schreef:
Verder weet ik niet of 'strenger' het juiste woord is. Wat er nu gevraagd wordt in de dressuur is gewoon veranderd ten opzichte van wat er vroeger gevraagd werd. Het ideaalbeeld is veranderd en daar hoort anders rijden waarschijnlijk ook bij.

Ik denk niet dat het met strenger zijn te maken heeft. Wat mij betreft zijn jury's tegenwoordig nog niet streng genoeg.

hier ben ik het mee eens, het gevraagde is inderdaad anders dan vroeger en hier wordt dus ook anders naar gekeken.

Kleintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-05 13:58

Het is niet strenger, het is anders. Vroeger wisten de meesten mensen niet eens hoe een paard naar beneden gereden moest worden. Dus... trek maar in de krul.

Nu zie je mensen die hem in de krul trekken lager eindigen dan iemand bij wie het paard niet aan de teugel is maar ontspannen de proefjes loopt.

Vroeger zat er in de L1 ook geen wijken, dus... ja, de proeven zijn veranderd.

Het is onzin dat een paard L klaar moet zijn om door de B te komen, maar... de jury kijkt wel of je met de basis die je hebt verder kunt. Zo niet, dan is de basis niet in orde. Dus kan je geen punt krijgen.

Er is maar 1 basis om verder te komen, een paard wat (redelijk) ongedwongen en ontspannen de oefeningen loopt en wat aan het been is. Dan kom je verder.

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-05 14:29

Maar met alleen de basis in orde kom je er ook niet.
Dan moet je ook nog de gevraagde oefening goed tonen.

Bv, gebroken lijn 5 meter, als je te ver gaat, maar wel correcte stelling en buiging houdt, presteren sommige jury's het nog om je een 5 te geven met als opmerking: te groot.

En dat kan dus in mijn ogen niet, als alles correct is dan is het een 8 of misschien zelfs een 9, en daar moet je dan een puntje aftrekken voor te groot.

En dat is waar het in mijn ogen bij het nieuwe jureren aan ontbreekt, men durft niet te punten!
Niet omhoog en niet omlaag.

Als je geen middendraf laat zien op een van hand veranderen moet daar gewoon een 3 komen, een 0 voor de middendraf maar wel 3 punten omdat je wel van hand bent verandert! Maar dat vindt een jury dan zielug, en zegt: ik punt nooit lager dan 4. Maar daar heb je als ruiter eigenlijk niks aan, want die jury blijft hangen bij een 6.

Een 5jes 6jes proef kan je m.i. alleen krijgen als je paard stug op de voorhand loopt, zonder aanleuning, maar wel alle oefeningen netjes bij de letters doet.

Een paard dat in de basis goed gaat, of bijna overal goed moet dus in ieder geval winstpunten bij de vleet scoren. En het gekke is dat je dat dus niet terugziet.

Nog veel te veel jury's die pas een 7 geven als iets bovenmodaal getoont wordt, terwijl( in de B en L) je al een 7 of hoger moet krijgen als het "gewoon" gaat. Want B staat voor beginner. En gewoon is al fantastisch voor een beginner.