Fries geen dressuur paard???

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Kehylan

Fries geen dressuur paard???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-05 15:15

Veel mensen denken dat friese paarden zijn om voor de kar te lopen. maar dat is egt niet zo!
Sinds vorig jaar april rijd ik een friese ruin Wiebe. Die rijd ik voor de eigenaar van de pensionstal waar ik sta.
Daarvoor reed ik altijd met mijn e-pony met doordat hij zijn straalbeentje heeft gebroken en daarvoor ook geopereerd is mag hij niet meer de L, M, en Z oefeningen niet meer. Gelukkig mag hij nog wel gewoon rijden en daar ben ik dus ook hartstikke blij mee en hij loopt dus ook goed.
Maar met wiebe rijd ik nu dus wedstrijden.
Met wiebe zat ik binnen een half jaar rijden in de L1 dressuur. Ik heb nu een tijdje niet meer zoveel wedstrijden gereden dus hij zit nog in de L1. Pas geleden hadden wij een onderlinge wedstrijd op de stal en daarmee werd ik met wiebe 1e met 169 punten dus daar was ik heel erg blij mee Tong uitsteken en aankomende zondag heb ik een friese wedstrijd dus ik ben heel benieuwd hoe het dan gaat

hunter87

Re: Fries geen dressuur paard???

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-05 15:17

huhm, ik ben het flink met je eens. ik rij ook een fries. nou geen dressuur paard is dus echt onzin!! Haha!

45u

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-05 15:46

:)
Laatst bijgewerkt door 45u op 10-03-22 13:00, in het totaal 1 keer bewerkt

LuvdaTossa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-05 19:15

Japke_Z schreef:
goh, dacht dat friesen springpaarden waren....

Hier springen ze alleen maar!

Rest van Nederland loopt hopeloos achter!

Casca

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-05 22:05

ik vind het zo'n onzin:
Een jury die een fries een karrenpaard noemt is gewoon niet kundig genoeg om te jureren, ze zoeken dan gewoon een smoesje omdat ze niet weten wat ze er mee aan moeten..

Een vriendin van mij heeft een lusitano hengst, het winstpunten halen gaat moeizaam omdat veel juryleden hem maar raar vinden lopen. Toch heeft ze een keer les gehad van anky van grunsven en die zei dat hij heel veel kwaliteiten had.. BAROKKE PAARD OF NIET, EEN PAARD MOET JE BEOORDELEN OP WAAR DIE GOED IN IS EN NIET HOE DIE ERUIT ZIET.. (je kunt ook wel met een belg een kür op muziek rijden als je het wil)

Wilma1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-05 22:44

Hi,

Nou geen dressuur paard ben ik het niet mee eens...mijn fries loopt wel M2 hihi! En heeft ook gesprongen in het verleden!
Ik heb ooit in het verleden een keer een 4 voor mijn verzoring gehad omdat mijn paard niet ingevlochten was ook zoiets Knipoog !!

Ik vindt persoonlijk het maakt niet uit wat voor een paard het is...een jury moet beoordelen op het geen wat ze zien!! Toch???

hunter87

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-05 08:41

ik ben het eens met wilma1983, een jury moet beoordelen op wat ze te zien krijgen. voor mijn verzorging zit ik dan wel goed. mijn fries heeft ontzettend lange maanden, die pluis ik uit, staart ook en en heb er nog steeds iedere x een 8 voor gekregen! Haha!

friezen niet kunnen springen?:S nou mijn paardjes record staat op 1.05 en 1 van haar dochtes (was toen 2 weken oud!!!) is over het draad van het weiland gesprongen wat ong. op 0.75 hoog staat....:S zonder het aante raken! die kan echt zo goed springen.. word echt een springbeestje. de 2 andere dochters van haar, springen los makkelijk over de 1.20 heen....

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-05 09:45

Het is het algemene beeld. Hoeveel Friezen lopen er niet rond die totaal geen balans hebben en compleet uit elkaar vallen in het galop en het drafgedeelte? Hoeveel komen er niet over de rug? Hoeveel zijn er niet die iets scheef lopen?

Dit zijn allemaal punten die aan een Fries paard worden gekoppeld, omdat het vaak als algemeen beeld wordt opgevangen. Een gewoon kwpn-paard bijv. wordt gekoppeld aan zijn ruiter, die niet kundig genoeg is. Ik heb een keer een Fries in de ring gehad in de L, hartstikke mooi, niets mis mee, maar dat beest zwaaide constant uit... maar ook een Fries die gewoon echt netjes werd voorgesteld. Lekker ontspannen...

Ik denk dus echt dat het aan het algemene beeld gekoppeld wordt. En ja, mijn vader is van het principe Fries=karrenpaard. Ik daarentegen vindt dat er zeker Friezen zijn met wedstrijdpotentie, maar er zit een heeeel groot verschil tussen een Fries en een Fries.

_Lola_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-05 11:14

Nou ja ik rijdt zelf ookal weer een tijdje een fries (heb hiervoor ook 1.5 jaar fries gereden maar had toen ff time-out..) Maar iig Die fries heeft ook M2 gelopen..
en ik start zaterdag met hem voor de 1e x...!!

Het mooie is dat dit paard echt gefokt is met tuigersbloed..
Maar hij loopt echt super netjes en regelmatig...!

sharonalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-05 11:17

Een fries die goed en mooi dressuurt, vind ik wel wat extra's hebben, ik vind het echt wel een dressuurpaard, ik vind sommige friezen zlefs mooier voor de dressuur dan voor de kar!!

laurae

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-05 11:19

Er zijn friezen die worden gefokt voor de kar, en sinds kort worden ze ook dessuurgericht gefokt. Maar ik vraag me af wat er hier dan wordt verstaan onder een dressuurpaard.

Tot en met het Z hoef je in mijn ogen echt geen 'dressuurpaard' te hebben. Een paard met drie fatsoenlijke gangen en geen lichamelijke belemmeringen moet gewoon Z kunnen lopen.

Ik rijd M met mijn lipizzaner. Maar ze is echt niet geschikt voor de dresuursport. Kan verder prima met haar dressuren, maar haar bouw zorgt ervoor dat ze (in elk geval onder mij) nooit hoger zal kunnen lopen dan Z in de sport.

Effy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-05 11:22

Van oorsprong is een Fries ook geen dressuurpaard. Dat er mensen zijn die er nu wel mee de ring inkomen is prima. Dat er jury's zijn die die mensen minder punten geven 'omdat het een Fries is' is tot op zekere hoogte waar omdat een Fries nu eenmaal beperkingen met zich meebrengt. (het gaat dus niet zo zeer om het 'fries zijn', maar om de beperkingen die dat met zich meebrengt)

Met andere woorden: een Fries is er niet op gefokt om dressuur mee te rijden (alhoewel dat tegenwoordig wel steeds meer gebeurd), dus zal een gemiddelde Fries meer beperkingen met zich meebrengen in een dressuurring, waardoor sommige oefeningen niet optimaal uitgevoerd kunnen waardoor de punten lager zullen zijn.

Hetzelfde geldt voor Fjorden, Haflingers, Tinkers enz. En ja, er zijn uitzonderingen, maar die zijn er altijd. Over het algemeen zijn deze rassen geen dressuurpaarden. En een Fries vind ik dan nog één van de betere niet-dressuurpaarden, die redden zich nog wel aardig. Maar een Fjord, Haflinger of Tinker koop je niet als je als doel hebt zo hoog mogelijk in de dressuur te komen. Maar goed, dat is weer een hele andere discussie.

Oh en btw... Dit is een mening, dus hou je commentaar netjes.

Mariek_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-05 11:41

Het klopt dat van oorsprong een fries echt geen dressuurpaard is. Maar dit komt er wel steeds meer in! Ze worden steeds luxer en met een hoger voorbeen. Ook lopen er steeds meer friezen hoog in de dressuur.
Een prachtige fries dressuur paard: Goffert, wereldwijd de beste onder de friezen in de grand prix en grand prix special!
Ook de combinatie Adel - Peter Spahn, super! Kwijl Haha!

45u

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-05 11:48

Laatst bijgewerkt door 45u op 10-03-22 14:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Mariek_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-05 12:10

...sommige 'gewone' paarden ook.. Knipoog

45u

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-05 15:55

Laatst bijgewerkt door 45u op 10-03-22 14:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-05 13:10

Het grootste probleem zijn meestal de ruiters van Friezen.
Een fries kan voor zijn doen wel géweldig strekken, maar vergeleken bij de andere paarden uit de rubriek was het niets. De jury geeft een 4, logisch, hij toonde immers een stuk minder dan de anderen.
Meestal wordt dit meteen afgeschreven als; Die jury houdt niet van Friesen, ze vonden me paard lelijk etc. Maar een jury kan niet eerst 3x bij jou thuis komen kijken, wat het maximale van jouw paard is. Jouw paard kan wel super zijn best doen, maar als dat vergeleken bij de anderen alsnog té weinig is, verdien je niet die 8 te krijgen. Want wie bepaalt dan dat jouw paard echt álles toonde wat hij kon.

Ik denk dat dat een veel groter probleem is, dan dat er mensen zijn die een fries alleen voor het aangespannen werk willen zien.

pearl_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-05 14:20

Sjonniej schreef:
Ik denk dat dat een veel groter probleem is, dan dat er mensen zijn die een fries alleen voor het aangespannen werk willen zien.

Nou dan ben ik daar heel erg benieuwd naar vertel......

geeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-05 14:27

natuurlijk kan een fries dressuur!! ik vind dat zo'n onzin om te zeggen dat dat niet kan! net als zoveel andere rassen die het ook wel kunnen!

hunter87

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-05 15:02

pff sommige mensen kramen echt onzin uit!! niet hier op bokt ofzo hoor dus niet allemaal persoonlijk opvatten. maar jah sommige mensen weten niet eens waar ze het over hebben...

I(L) my dressuur miepie... (krij fries..Tong uitsteken)

Chrissetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-05 16:10

ik vind ze beter voor de kar passen dan voor de dressuur Bloos
ze kunnen mss wel goed lopen,maar qua uiterlijk past het gewoon niet vind ik.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-05 17:57

pearl_tje schreef:
Sjonniej schreef:

Nou dan ben ik daar heel erg benieuwd naar vertel......

Het staat erboven Lachen

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-05 19:57

Het ligt er maar net aan of die fries dressuurmatig goed loopt.. dat geldt voor elk ras. Maar friezen zijn oorspronkelijk niet voor de dressuur gefokt, gelukkig is dit gedeeltelijk aan het veranderen.

Mariek_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-05 20:01

beautylover schreef:
ik vind ze beter voor de kar passen dan voor de dressuur Bloos
ze kunnen mss wel goed lopen,maar qua uiterlijk past het gewoon niet vind ik.

Wat vind je dat er niet past dan?

misty1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-05 21:35

ik vind dat friezen voor bijna elke sport kan maar springen zi eik ze niet zo veel