En waarom rijdt JIJ wedstrijden?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Lusitana

En waarom rijdt JIJ wedstrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-05 17:12

In een ander topic kreeg ik ineens door dat een aantal ruiters een beetje "het doel heiligt de middelen" mentaliteit hebben en afstappen van normale africhting om betere resultaten te halen op wedstrijden.

Dus daarom de vraag waarom jullie zelf wedstrijden rijden.
Zouden jullie nog beoordeeld willen worden op de prestaties van het paard en de ruiter
als er niks mee te winnen viel?
Of bv
als je anoniem bleef?
Of bv
als je de proef op andersmans paard moest rijden, waar je niet van te voren op hebt kunnen oefenen?

Anoniem

Re: En waarom rijdt JIJ wedstrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-05 17:18

Ik zou best een proef willen rijden op andersmans paard die ik niet ken hoor, ook als er niks te winnen valt doen we mee (al vaker gedaan)Anoniem blijven (nouja lucky mogen ze wel leren kennen)

We rijden nog geen echte wedstrijden toevallig heb ik 28 Mei een onderling wedstrijdje maar denk niet dat we iets winnen:) Ik zou wel wedstrijden willen gaan rijden maar meer voor de Fun en om te kijken of je nou vooruitgaat..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-05 17:32

Lusitana schreef:
Zouden jullie nog beoordeeld willen worden op de prestaties van het paard en de ruiter

*** Alleen als ik dan niet zo achterlijk veel hoefde te betalen voor de wedstrijden. Ik ben nu per wedstrijddag per paard 50 euro kwijt alleen al aan inschrijfkosten...

Of bv
als je anoniem bleef?

*** Dat maakt me niets uit

Of bv
als je de proef op andersmans paard moest rijden, waar je niet van te voren op hebt kunnen oefenen?

*** Nee want ik rij voor mezelf, om mijn vorderingen met mijn paard te meten en deskundig te laten beoordelen. Dus waarom zou ik op een ander paard en/of zonder te oefenen willen starten?

Effy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-05 18:13

Ik rijd wedstrijden om mijn paard en mijzelf te toetsen op wat we in trainingen zo goed mogelijk proberen uit te voeren. Mijn doel is om zo goed mogelijk te leren rijden, en daarbij is een wedstrijd een uitstekend middel om te testen of je daadwerkelijk vooruit gaat. Vooral omdat je door veel verschillende mensen gejureerd wordt, is het extra fijn als je dus bij allemaal goede beoordelingen krijgt en mag je daaruit dus ook afleiden dat je de goede kant op gaat. Dat is objectiever dan altijd maar van je eigen trainer/instructeur te horen krijgen dat je het goed doet.

Een wedstrijd waar niets te winnen valt maar waar je wel eerlijk beoordeeld wordt zou ik dus ook best willen rijden.En anoniem blijven is ook geen probleem. Proef op andermans paard rijden heb ik ook wel eens gedaan (vanuit onze manege hebben we elk jaar een equipe-wedstrijd met een andere manege, waarbij wij een keer op hun paarden een proef komen starten en zij een keer bij ons op onze paarden). Het voordeel van een proef op andermans paard rijden is dat je heel snel merkt of je zelf nu echt wel zo goed bent als je denkt Lachen

joycie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-05 21:06

ehm ja, geen problemen mee, win nu eigenlijk ook nooit iets Bloos
maakt me ook niet uit of ik een prijs heb of niet, een rozet en een beker is leuk, maar uiteindelijk gaat het om je paard en niet om iets dat je hebt gewonnen..
vind het best zielig als mensen alleen daarom wedstrijden gaan rijden!!

Of bv
als je anoniem bleef?
geen problemen mee

Of bv
Dat lijkt me juist hartstikke leuk, op een paard rijden van iemand anders. ook als het slecht gat, kun je er altijd nog iets van leren!

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-05 08:30

Lusitana schreef:

nou weet ik niet hoe dat met anderen zit, maar die 15 euro (oh ja, en twee stukken vlaai + 2 dozen champignons) van dit weekend woog nou niet echt op tegen
- 35 euro inschrijfgeld
- 150 km autorijden
dus ik geloof niet dat ik het daarvoor doe.

Citaat:
als je anoniem bleef?

Wat versta je onder anoniem? Ik haal nou niet echt de krantenkoppen met mijn 4e plek van zaterdag, dus publiciteitsgeil ben ik ook niet echt.

Citaat:

daar zie ik de lol niet zo van. Ik zal het best doen (dressuur, en een simpel springparcours, geen sgw) maar voor mij zit de lol van de wedstrijden in het trainen van mijn paard en het toetsen van die training op een wedstrijd door een buitenstaander (dressuur) of in andere omstandigheden (springen/cross). En dat doe je niet als je met een vreemd paard gaat starten.

Bovendien is het opbouwen van wederzijds vertrouwen zodat je echt al combinatie optreedt voor mij een basisvoorwaarde om wedstrijden te rijden (crossen zonder dat is dus geen aanrader) en dat lukt je niet in een half uurtje losrijden.

Diva

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-05 13:06

Lusitana schreef:

ja hoor, het gaat mij toch niet om prijzen.
Maar om winstpunten wel een beetje wat dat is toch een teken dat je goed bezig bent en op een gegeven moment verder kan ik een andere klasse.

Lusitana schreef:
als je anoniem bleef?

maakt mij niet uit....

Lusitana schreef:

Nee. Ik rij wedstrijden omdat ik dan een doel heb met oefenen om naar toe te leven. Een keer op een ander paard voor de lol is leuk.
Maar ik train (dressuuur en endurance) met Domi, en wil met haar dus ook die wedstrijden rijden. Het gaat mij om het vertrouwen, aanvoelen en samenspel tussen ruiter en paard; hoe beter, hoe beter het resultaat (of iig het gevoel dat je na een wedstrijd overhoudt, ongeacht de punten)

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-05 13:26

Ik rijd geen wedstrijden, en denk ook niet dat ik dat in de toekomst weer regelmatig ga doen. Misschien eens een keertje onderling ofzo, of heel misschien endurance, dat spreekt me namelijk wel aan.
Anoniem is niet echt een probleem, niks mee te winnen zou volgens mij juist goed zijn voor de sport.
Ik zou soms graag zien dat mensen eens wat meer gaan focussen op de totale training, en niet alleen op hetgeen toevallig in de dressuurproef gevraagd wordt. Ook heb ik geen hoge pet op van de 'objectiviteit' van een aantal juryleden.
Volgens mij leer je ook meer van het schrijven bij een jurylid in de auto, dan van het daadwerkelijk rijden van een dressuurproef, als je toch wilt weten hoe bepaalde onderdelen eruit horen te zien.
Op andermans paard een proef rijden vind ik wel leuk ja!

Jettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-05 13:42

Ik rijd niet officieel, maar wel eens een onderling wedstrijdje. Voor prijzen doe ik het niet, er vallen overigens ook geen grote prijzen of geldprijzen te verdienen. Niet verkeerd begrijpen, want daarvoor doe ik het dus niet. Ik rijd af en toe een wedstrijdje om te zien hoe ik er voor sta met m'n paard en omdat ik het leuk vind. Officieel zou ik best wel willen rijden, maar ik ben te jong om bij de paarden te starten. Maar dan doe ik het nog steeds voor de lol en om mijn niveau even te peilen en niet voor de prijzen.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-05 13:44

Jettie, hoe oud ben je? Je mag vanaf je 12e bij de paarden rijden Ja

Marritt

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-05 14:01

Ik rijd soms onderlinge wedstrijden en nu ga ik in juni starten bij officiële wedstrijden!!
Ik zou net zo goed meedoen als er niets te winnen viel, het gaat mij om de fun, en je leert er ook veel van, bijvoorbeeld omdat je op andere plekken komt dan waar je normaal rijd.
Het maakt me ook niets uit of ik nu anoniem blijf, het is wel grappig als mensen zeggen van hé zie ik jou hier ook weer!! '
Ik zou ook best wel eens zonder te oefenen op andermans paard wedstrijd willen rijden! Lijkt me juist grappig! en je leert er ook veel van, al zou ik wel liever gewoon zonder wedstrijd gedoe op andermans paard rijden.

Jettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-05 14:24

Lielle schreef:
Jettie, hoe oud ben je? Je mag vanaf je 12e bij de paarden rijden Ja

11. Mijn zus was er zeker van dat het 14 was en mama wist het niet zeker, "Het kon ook wel 12 zijn hoor". In de reglementen op de KNHS-site kon ik het toen niet vinden, en nu kan ik het ook niet meer uitgebreid opzoeken, want Acrobat Reader is per ongeluk van de computer afgegooit. Maar weet je het zeker? Dat zou ik wel heel gaaf vinden!

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-05 14:26

zie PB

Dapnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-05 16:17

ik heb 22 mei een onderlinge en doe het gewoon om te kijken of ik vooruit ga.Dit is dan de 1e wedstrijd op deze pony dus weet nog niet hoe ze met wedstrijden is.Maakt me niks uit als ik niks win hoor.

Jow

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-05 16:18

k rij wedstrijden om de paarden beter te verkopen Clown

knightloekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-05 14:18

Lielle schreef:
nou weet ik niet hoe dat met anderen zit, maar die 15 euro (oh ja, en twee stukken vlaai + 2 dozen champignons) van dit weekend woog nou niet echt op tegen
- 35 euro inschrijfgeld
- 150 km autorijden
dus ik geloof niet dat ik het daarvoor doe.

haha jij bent zeker naar de SGW in Castenray geweest Haha!

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-05 15:01

klopt Haha! Was jij er ook ?

x_shirley_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-05 16:16

Lusitana schreef:
In een ander topic kreeg ik ineens door dat een aantal ruiters een beetje "het doel heiligt de middelen" mentaliteit hebben en afstappen van normale africhting om betere resultaten te halen op wedstrijden.

Dus daarom de vraag waarom jullie zelf wedstrijden rijden.
Of bv
als je anoniem bleef?
Of bv

Ik rijd alleen onderling, maar dat doe ik voor mijn lol Lachen

Ik zou ook gewoon meedoen als er niks mee te winnen viel, als ik anoniem bleef, en als ik op andermans paard moest/zou rijden Lachen.
Gewoon voor de lol, als het fout gaat gaat het fout..als het goed gaat heb je geluk! Lachen.

Maar als iemand die echt wedstrijd rijd, het neit doet als er niks te winnen valt snap ik dat eigenlijk ook wel, je betaalt zoveel inschrijfgeld, moet misschien een eind rijden...En voor 35,- p.p. inschrijfveld vind ik wel dat ze ook prijzen moeten kopen Lachen...Voor dat geld vind ik dat heel logisch Knipoog.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-05 16:21

Waarom?
voor de lol
kijken of de jury ook de vorderingen van mijn training ziet Haha!
Zo niet pech, zowel fijn.

Een prijs is dan lekker, heb je met geluk je inschrijfgeld terug.
Maar voor het grote geld hoef je het niet te doen.
Wedstrijdrijden kost simpelweg meer dan dan dat een prijse opbrengt Lachen

Anoniem, euh, de eerste krantenkop moet nog komen hoor Tong uitsteken

En ik zou best starten op het paard van een ander
Maar het nut zou me ontgaan.
Dit omdat ikzelf graag naar harmonie toewerk.
Thuis is dat ook weer heel anders als op concours en vind het ook wel leuk of ik die harmonie ook kan vinden op een vreemde plek in de drukte tussen andere paarden Lachen

Saar4

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-05 16:38

Ik heb maar heel sporadisch wedstrijden gereden (endurance) en dat is puur voor de lol. Ik wil volgend jaar ook dressuur en springwedstrijden gaan rijden. Ik start met een pony van 1.44m tussen de paarden en als je het dan niet puur voor de lol doet ben je imo niet erg realistisch bezig. Knipoog

Ik vind het gewoon gezellig, lekker met mijn paard bezig zijn. Rijden op nieuwe plekken. Ze wordt er ook makkelijker van omdat ze steeds weer nieuwe ervaringen opdoet.

Anoniem ben ik toch wel dus dat maakt niet zo veel uit. Haha!
Meedoen op een vreemd paard waar je niet mee hebt kunnen oefenen lijkt me niks. Dan ga ik liever een uurtje thuis rijden.

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-05 17:36

voor mn plezier en voor de afwisseling en voor de gezelligheid(gaan altijd met heel de club, jaja zelfs bij de paarden doet onze club dat nog Knipoog )

en tsja ik wil graag Z2 rijden en dan kur op muziek gaan rijden, helaas werd mn paard afgekeurd toen we Z1 waren, maar er staat een heeele knappe 2 jarige nog ff lekker te groeien en mooi te worden, die gaat over 1,5 jaar me eop concours Haha!

lekker in de B en dan eens kijken wat die er van bakt Clown

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-05 18:33

ik zou het doen voor de lol en omdat mijn pony het leuk vind, bekend worden hoeft van mij niet en rijk worden ook niet, een prijsje is wel leuk (vult me kamer een beetje) maar geen must

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-05 20:41

Ik rij wedstrijden omdat ik het leuk vind om naar iets 'tastbaars' toe te werken. Daarnaast heb ik zo een beter zicht op mijn vooruitgang, ieder winstpuntje en iedere klasse zijn weer een meilpaal. De wedstrijden (1 x per maand) zijn een extra stimulans om ook te rijden als het regent, vriest, waait etc.
Ik zou accuut stoppen met wedstrijden rijden als het een negatieve invloed zou hebben op mijn lol in het rijden door de week. Als ik zo vaak moet oefenen dat ik niet 2 keer per week een buitenrit kan maken (en nog 1 keer met iets anders kan aanprullen) houdt het voor mij op.

Voor de prijzen ga ik niet. Ik heb geen enkele invloed op hoe goed/ slecht de rest het doet dus ik kan ook weinig aan de uitslag doen. Het enige waar ik invloed op heb zijn mijn punten (en die zijn nogal eens verschillend per jurylid) en die zijn dan ook het belangrijkste. Een eerste plaats is natuurlijk altijd leuk. Ben altijd wel benieuwd naar mijn plaats in het klassement omdat me dat weer iets zegt over hoe gepunt is. Hoge punten en laag in het klassement? daar hoef ik dus niet veel waarde aan te hechten.

Anoniem op wedstrijd gaan lijkt me heerlijk. Dan kan ik me ook niet druk maken over wat de rest weer te zeuren heeft over me (ja ik weet het, dat is een slechte eigenschap)

op andermans paard rijden lijkt me niets. Dan heb ik te weinig invloed op wat het paard kan. Ik wil het liefst een paard zelf africhten zodat alles wat hij doet ook mijn eigen werk is. Wat we er samen van bakken, daar gaat het om.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-05 16:25

hoe ga je om met oneerlijkheid? Ik ben eens met een jong paard dat op zich alles keurig deed maar geen spectaculaire gangen had, lager geplaatst dan iemand die de hele proef in draf deed, ook waar gestapt en gegaloppeerd moest worden, alleen omdat dat paard met een zusje als hoger reed en de jury vond dat ook dit meisje maar moest doorstromen...
Of je krijgt je protocol terug met alle punten doorgestreept en met lagere vervangen omdat er een meisje die flut gereden heeft de eerste prijs moet halen? Of je rijdt tegen iemand wiens pappie op TV komt, dus de jury wil dochter niet onderaan laten eindigen, etc etc... ?
Zou zoiets je zin om wedstrijden te rijden beïnvloeden? Wetende dat je diezelfde personen steeds weer tegen komt op de wedstrijden die je rijdt?
Of, andersom, zou je de jury willen beïnvloeden door hem/haar uit eten te vragen de dag ervoor ofzo iets?

Mickey

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-05 17:46

PP-WD