Waarom letten mensen op concours niet beter op hun paarden??

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

YvonneS

Waarom letten mensen op concours niet beter op hun paarden??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-05 15:40

Vandaag had ik een wedstrijd en ik vraag me toch elke keer weer af, waarom letten mensen op concours toch zo slecht op hun eigen paarden. Heb vandaag wel 3 paarden los over het terrein zien gaan!

1e kon er niks aan doen, jong paard, meisje was eraf gevallen. Maar de 2e die ik zag. Staat ze het hoofdstel af te doen, teugel er uiteraard ook meteen bij af en voila! Je paard kan gaan en staan waar die wil... Nou dit paard heeft ff het hele terrein op stelten gezet, langs de auto's en vrachtwagens, paarden die daar werden gestapt helemaal over de zeik. Op een gegeven moment moest ie nog uitwijken voor een vrouw die stond te zwaaien en boem daar lag ie, gleed zo onderuit. Staat weer op en gaat weer net zo hard verder.

Dan vraag ik me af, waarom denken mensen op concours dat hun paard daar hetzelfde is als thuis!? Kan dr echt niet bij....

mirjamalvaro

Re: Waarom letten mensen op concours niet beter op hun paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-05 15:44

heb ik nog noooit last van gehad. Maar het is inderdaad nogal dom als ze het hoofdstel helemaal afdoen.

jamiro

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-05 17:31

ja je kan inderdaad beter eerst het halster indoen, en dan pas de teugels af doen. Mijn paard heeft ook al een paar keer los gelopen over wedstrijdterrein Koe , maar daar kon ik echt niets aan doen hoor! Hij kan zich ergens anders soms nogal debiel gedrage Clown

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-05 18:28

Pling Om dergelijke taferelen bij het opzadelen te voorkomen doe ik ten alle tijde het hoofdstel al om in de trailer, vlak voordat ik haar eruit haal.
Nu is mijn paard heel rustig dus kan ik na het rijden het er wel op wagen om haar gewoon buiten de trailer het hoofdstel af te doen. Overigens zorg ik er dan wel voor dat één van beide ouders om haar nek hangt en ik haal pas de teugels van haar hals als ze het halster om heeft, mocht mevrouw het op de heupen krijgen en rondje parkeerterrein willen gaan. Zou mijn paard heel onrustig zijn, dan doe ik het hoofdstel pas af in de trailer. Ik hou liever de eer aan mezelf. Knipoog

Zerena

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-05 11:06

Net als Porscherider doe ik altijd het hoofdstel om in de trailer en haal dan pas het paard van de trailer, maar ik doe het hoofdstel pas weer af als het paard in de trailer staat! Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-05 12:49

Ik ga dat ook doen, Vivaar doet over het algemeen niet zo heel raar, maar je weet maar nooit.. de vorige keer vond ik het niet zo leuk om het hoofdstel buietn om en af te doen, het lijkt me echt een ramp als ze losraken...

krientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-05 13:01

Je hebt gelijk, maar als je ook ziet met wat voor paarden mensen op concours gaan!! Verdrietig Ik was laatst op die B-wedstrijdjes in Hoogeveen en daar liepen echt paarden rond die volgens mij nog nooit van huis waren geweest of die eerst een half uur moesten uitbokken aan de longe, Verward ja dan kun je verwachten dat zoiets een keer misgaat. (ik ben trouwens ook wel eens een pony kwijtgeraakt op de keuring, maar dat was omdat ik de sluiting van het halster per ongeluk openklikte met mijn hand... Bloos Koe )

_10_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-05 13:17

Gister in Waddinxveen ook, de eerste gooide de ruiter eraf en ging in volle galop over het wedstrijdterrein heen.... de volgende wilde haar paard inladen toen het paard ineens naar achter rende en er met halster vandoor rende.

Is vervelend als het gebeurt, maar aan de andere kant, liever daar dan ergens in je uppie in het bos.
Op concour stikt het van de paarden mensen dus je hebt je paard zo weer terug Knipoog

AnneloesF

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-05 13:38

Wij hadden laatst ook een pony los lopen, maar dat was omdat het ruitertje eraf gevallen was. Ze was ook snel weer gevangen, en we hadden weinig schade aangericht. Maar ik was laatst op wedstrijd en daar brak ook een paard uit. Nou die heeft echt alle terreinen gezien, incl weg e.d. Niet normaal!!! En allemaal mensen proberen dat beest te vangen, terwijl het meisje waarvan ie was een beetje bang stond te niksen... Raar hoor... Verward

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-05 15:10

krientje schreef:
Je hebt gelijk, maar als je ook ziet met wat voor paarden mensen op concours gaan!! Verdrietig Ik was laatst op die B-wedstrijdjes in Hoogeveen en daar liepen echt paarden rond die volgens mij nog nooit van huis waren geweest of die eerst een half uur moesten uitbokken aan de longe, Verward

Euh, niet aanvallend bedoelt hoor maar is een B wedstrijd daar niet voor? B staat tenslotte voor beginner, die paarden moeten alles nog leren.

Je kunt best een paar keer oefenen door op ander terrein dan thuis te rijden maar als je op een wedstrijd komt is het allemaal best heel spannend voor een B-paard. Sommige gedragen zich dan (ondanks eventueel oefenen) alsof ze voor het eerst van huis zijn...

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-05 15:17

precies de reden waarom ik ook in de trailer opzadel en zeker het hoofdstel in doe. Uitdoen, doe ik soms wel erbuiten, dan is ze al aardig afgekoeld Knipoog

nicolina

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-05 20:03

tja maar als er mensen afvallen, doordat de organisatoren het terrein niet goed in orde hebben, en daardoor de helft van de deelnemers onderuit gaan, met paard en al, dan kan je die niet die eigenaren de schuld geven!

DendroFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-05 23:22

Ik was dus ook zo'n muts met een loslopend paard. Ik was kalkoenen aan het indraaien toen ze ging hangen. Ik heb al een touw met elastiek maar deze keer brak dus wel de musketon en ging ze achterover. Daarna stond ze rustig op en ging lekker grazen. Ik heb dus op mij gemak een ander touwtje gezocht, want het was op een vrij afgesloten veldje.
Maar vraagje, als je het hoofdstel in de trailer al om doet, hoe zadel je dan op. Bij mij wil ze dan continu met d'r kop naar de grond en ik moet toch ook de kalkoenen nog indraaien. Het is altijd wel makkelijk oordelen maar er zijn nog steeds mensen die alleen op wedstrijd gaan en waar geen schare fans omheen draaien. Ik heb wel een halster gekocht die bovenop de neus te openen is zodat ik eerst het hoofdstel erover kan doen en pas daarna het halster eraf kan halen.

YvonneS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-05 07:07

Vastzetten aan de trailer zou ik ook nooit doen!! Dat zie je zooo vaak fout gaan.... Er hoeft maar een paard langs te rennen, hij schrikt en klaar, hij is zo los!

Raiza

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-05 07:43

Gisteren op het concours in Bergeijk liepen ook een aantal paarden los. 2 waarvan de ruiter eraf gevallen was en 2 waarvan ze buiten het hoofdstel aan wilden doen.

1 van die paarden kwam zonder hoofdstel of halster vrolijk tussen de trailers doorgerend, toen ze bijna ingesloten hadden sprong hij tussen de auto en trailer door om te ontsnappen. Aan de andere kant van die trailer stond een jong meisje van een jaar of 3, die bijna omvergelopen werd. Hij raakte haar net niet.

Het andere paard was helemaal door het dolle en lette helemaal niet op zijn omgeving met het gevolg dat ie bij een noodstop, op het natte gras doorgleed en bovenop een auto terecht kwam. Het paard had zover ik weet niks, maar die auto had wel wat geleden

Ik doe altijd het hoofdstel aan en uit op de trailer. Het zou wel gaan om hem buiten de trailer uit te doen, maar ik neem liever het zekere voor het onzekere.

ponymeid1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-05 09:26

Jeetje. Nou moet ik zeggen, ik zie het ook vaak gebeuren. Maar gister niet. Ik vind het ook een beetje dom eerlijk gezegd. Je ziet maar weer, of paarden lopen los door vallen, of door buiten de trailer het hoofdstel om doen. En dat laatste daar kun je zelf nog wat aan doen ook!

moowsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-05 10:03

Ik heb daar eigenlijk nooit bij stilgestaan, maar idd, je ziet dat nog best vaak op wedstrijden. Raar eigenlijk, zou het thuis ook zo gaan. Tong uitsteken Op wedstrijd let ik juist extra goed op, maarja ik bedoel, een paard is heel sterk, alsie wil komtie zo los...

Solitair

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-05 10:14

ik doe zelf meestal ook de teugels gelijk af..je hebt bijna geen 'macht'als je de teugels dr om heen laat zitten..dus heeft het weinig zin. en als die wegrent..met de teugels dr om heen nog..heeft die z'n hoofdstel tussen de benen hangen!

k heb wel eens meegemaakt dat paarden/ponys losliepen. hierbij was dr ook 1 heel erg eng....dat paard had zoveel verwondingen, kon haast niet meer lopen...en heeft terplaatse een spuitje gekregen.

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-05 10:29

zo heb ik wel een smee gemaakt op een concour was iemand langs mij die wou dus het hoofdstel af doen dus teugels er over heen laten hangen en toen dus het halster paard schrikt van een traktor rukt zich zo los komt met zijn benen in het hoofdstekle en vliegt vervolgens over zijn kop toen dacht ik op dat moment had ie beter helemaal los kunnen lopen was er dat niej gebeurd.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-05 11:00

DendroFleur schreef:
Ik was dus ook zo'n muts met een loslopend paard. Ik was kalkoenen aan het indraaien toen ze ging hangen. Ik heb al een touw met elastiek maar deze keer brak dus wel de musketon en ging ze achterover. Daarna stond ze rustig op en ging lekker grazen. Ik heb dus op mij gemak een ander touwtje gezocht, want het was op een vrij afgesloten veldje.
Maar vraagje, als je het hoofdstel in de trailer al om doet, hoe zadel je dan op. Bij mij wil ze dan continu met d'r kop naar de grond en ik moet toch ook de kalkoenen nog indraaien. Het is altijd wel makkelijk oordelen maar er zijn nog steeds mensen die alleen op wedstrijd gaan en waar geen schare fans omheen draaien. Ik heb wel een halster gekocht die bovenop de neus te openen is zodat ik eerst het hoofdstel erover kan doen en pas daarna het halster eraf kan halen.

Ik heb zelf geen kalkoenen, omdat Moenira geen ijzers heeft, maar het meisje die ik naar wedstrijden rijd (met een fries) doet in mijn trailer al de kalkoenen onder vlak voor ze er uit gaat. Anders staat hij niet stil.
Dat gaat prima, maar is dan ook een (smalle) anderhalf-paards trailer.
Met een twee-paards zal het wel wat te krap zijn.

Ik zadel als ik alleen ben ook altijd op in de trailer. Dan staat ze tenminste redelijk rustig (af en toe beetje geplet i.v.m. stress) Als ik haar buiten de trailer wil zadelen doet ze niets anders dan druk rondjes draaien en zo...
Ik ga elke week alleen naar les, maar vind het wel lekker om met wedstrijd iemand erbij te hebben... scheelt veel gedoe... Wordt wel steeds moeilijker iemand te vinden!

Hanna1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-05 12:53

Ik was dus ook iemand die met paard en al helemaal onderruit ging vanwege het slecht terrein Clown En toen ik mijn paard eenmaal weer had was de volgende al in de ring, jury zei ook nix Boos! Ik zit nu met een witte rijbroek met een helemaal zwarte kont, iemand belang bij? Tong uitsteken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-05 12:56

klopt wat je zegt...vorig jaar bij de ck in veghel ook...tja..als je eraf valt kun je er niets aan doen..maar om nou op vreemd terijn me paard los te laten staan nou nee

Soph12

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-05 13:04

ik heb op springwedstrijd ook een keer een helemaal loslopend paard gevangen, idd rende het dier weg bij het hoofdstel omdoen. en mijn eigen heb ik ook wel eens gevangen Tong uitsteken hij wou niet inladen en heb dus was hij super irritant en was ik niet sterk genoeg om em te houden. Uiteindelijk hebben we met 4 mensen hem er in gekregen, maar wat een gedoe was het..

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-05 13:22

DendroFleur schreef:

Maar vraagje, als je het hoofdstel in de trailer al om doet, hoe zadel je dan op

. Bij mij wil ze dan continu met d'r kop naar de grond en ik moet toch ook de kalkoenen nog indraaien. Het is altijd wel makkelijk oordelen maar er zijn nog steeds mensen die alleen op wedstrijd gaan en waar geen schare fans omheen draaien. Ik heb wel een halster gekocht die bovenop de neus te openen is zodat ik eerst het hoofdstel erover kan doen en pas daarna het halster eraf kan halen.

Ik laat mijn groom mijn paard altijd vasthouden. Ideaal! Multifunctioneel: vasthoudmens en voorleesmens. Haha! En als je alleen bent, dan doe je toch gewoon het halster óver het hoofdstel heen en zet je je paard vast aan de trailer. Knipoog

Let_be

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-05 15:15

Eigenlijk zou je een soort van boete moeten krijgen als je het paard zijn halster/hoofdstel afdoet buiten de trailer!

Mijn paard is er ook een keer gepeerd. Met inladen trok ze ineens zo hard dat het hoofdstal het begaf... Tsjaa... Maar ze draafde een rondje en stond alweer bij mij (ik helemaal opgelucht).