leuke poll : Z paarden losrijden tussen A/B pony's

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Kun je eigelijk wel Z1, z2 zzl enz paarden laten losrijden samen met A/B pony's ??

Ja, lachen
7 (9%)
Ja, (voor de Z ruiters) geen last van
16 (21%)
Ja, (voor de A/B ruiters) tussen Z ruiters ben je veiliger dan tussen B ruiters
8 (10%)
Nee. (voor de Z ruiters) ik ben serieus bezig kan dat gespring niet om me heen gebruiken tijdens het losrijden.
14 (18%)
Nee, vindt kleine pony's en paarden niet zo fijn in één bak.
22 (28%)
Nee, zonder commentaar
9 (11%)

Totaal aantal stemmen: 76

Otje

leuke poll : Z paarden losrijden tussen A/B pony's

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-05 21:10

Ik heb hier een vraagje over wat jullie nou vinden ... Ik zal jullie eerst een situatie schets geven.

Wedstrijd alle combinaties mogelijk t/m Z2, 2 buitenbaken, 1 van 60 x 20m, 1 van 40 x 20m. 1 binnenbak om los te rijden voor alle combinaties van 60 x 20m.
Ochtend programma, in de grote bak alle Z1 en Z2 ruiters, kleine bak alle pony ruiters t/m M2. 'smiddags wordt de grote bak omgebouwd voor de ruiters met paarden B t/m M2, zij rijden in beide bakken.

A/B rijdt dus los in grote en enige binnenbak samen met alle Z ruiters. OOk mijn dochter van 10 jaar op Sjimmie van 1.19
Sjim waant zichzelf al gauw tussen deze sportpaarden een groot dressuur paard van min. 1.70 en dochterlief houdt buitenhand er niet goed bij tijdens een volte in galop... Sjim ontsnapt spectaculair, breekt onder X uit in de galop en doet dit met een vliegende wissel ... om vervolgens bij een Z2 paard precies voor zijn neus leuk rond te gaan dartelen als een jong hertje.... Kind zoekt naar noodrem maar vindt hem niet.. Z2 meneer zet Z2 paard netjes en onmiddellijk stil...

Dochter: sorry!!
man op paard: Help... een vlo in de bak!!
Dochter: Niet zeuren, jij moet toch allang de handrem weten te vinden... ik zoek hem nog steeds... (grijns) Haha!

De band tussen de meneer en mijn dochtertje kon niet meer stuk die dag... maar wat vinden jullie nou??? Moet dit wel samen losrijden???

Later op de dag vroeg ik het eerst aan mijn dochter, haar reactie was: Ik rijd zowiezo niet graag met paarden, ik ben zelf erg klein en zit op een kleine pony, ik zie alleen maar benen en een buik .... Als ik dan toch moet, dan maar met ruiters die weten waar ze mee bezig zijn, dus het liefst tussen de Z ruiters (let wel, dit is haar uitspraak niet te mijne!)... maar hoe denken jullie er nou over?

Dit moet een leuke discussie blijven en is geen aanval op wie dan ook...
Ik ben gewoon benieuwd, hoe jullie daar nou over denken ... ik ben alleen maar een ouder, en vindt het maar eng zo'n kleintje tussen al die groten .. .maar ja, dat heb je als ouder.

Sodera

Re: leuke poll : Z paarden losrijden tussen A/B pony's

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-05 21:27

ik rijd ook liever niet met paarden, gewoon je eigen grootte is t fijnst, maar als het dan persé moet idd dan maar met Z paarden, alhoewel t vaak zo is, hoe hoger de dressuur, hoe arroganter(niet iedereen maar wel sommigen) en hoe zeikeriger de mensen en paarden zijn... ik rijd het liefst sowieso niet zo in, ik hou niet van binnenbakken als ik buiten concours heb, maar als het niet anders kan meot het, maar dan zoveel mogelijk met zelfde nivo en zelfde grootte in 1 bak....

Sylhouet

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-05 21:33

Ach, netjes opgelost toch van Z-meneer en dochter Lachen !
Ik denk dat het niet uitmaakt met wat voor combinaties (paarden, pony's, B, Z) dochter in de bak had gereden, als de pony gek doet, dan doet ie dat. Voor hetzelfde geld was de pony voor een iets heter of onstuimiger Z-paard langs gejumpt en had dat paard wel heftig gereageert.

Belangrijkste vind ik altijd met losrijden, dat er ten eerste voldoende ruimte is en ten tweede iedereen zich een beetje aan de bakregels houdt Lachen !

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-05 21:51

Op zo'n wedstrijd is het niet anders, gewoon ff rekening houden met elkaar.

Maar fijn rijd het niet met een pony tussen de paarden (ik rijd zelf shetlanders en ben 20). Met je pony heb je gewoon vaak het idee dat je de paarden echt in de weg rijd omdat ze gewoon sneller zijn en je steeds voorbij moeten.

kapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-05 21:56

Hoi,

Ik denk dat t toch beter is om ze niet met zn allen te laten losrijden. Ik was ook deze winter op een wedstrijd, kampioenschappen, en daar reed ook de Z2 met de AB pony's in, in een 20/40 bak. Het verschil was toch echt te groot. Zowel voor de kinderen vrij gevaarlijk als voor de Z2. Er was een shet die een paar keer bijna onder een groot paard doorschoot haha. D-E ponys zouden nog wel kunnen denk.
En tsja met arrogantie van de ruiters heb je altijd wel te maken. Er zijn altijd mensen die denken dat iedereen maar voor ze aan de kant moet gaan, of het nou pony's of paarden zijn... Maar dat is geen rede iedereen moet gewoon een beetje oppassen

WWWiske

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-05 21:58

Wat maakt het nou uit of dat je met A-tjes Ach gut in een baan moet losrijden? ik zie het probeem niet, wat zou dat probleem moeten zijn dan?
Laatst bijgewerkt door WWWiske op 04-05-05 21:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Margon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-05 21:59

Ik vind sommige Z -ruiters [echt lang niet allemaal hoor] zo verschrikkelijk arrogant.
Ik ben zelf B ruiter en als ik tegelijk moet losrijden met iemand die Z dressuur rijd weet ik soms niet wat ze aan het doen zijn en dan heb ik soms wel eens bijna een botsing en dan is het van "Zucht Rolleyes "

Iedereen moet gewoon rekening met elkaar houden.

kapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-05 22:00

Het ligt er verder ook aan hoe groot de bak is. Als het druk is dan is het ook weer minder fijn voor de ponytjes

Otje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-05 22:07

Ik wilde antwoord geven maar was weer alles kwijt ...

Dochterlief is nog niet zo heel lang geleden bijna van haar ponytje afgeslagen door een Friese, drachtige dame in de B... conclussie is snel voor zo'n kleintje getrokken... Ze slaan mij omdat Sjimmie te klein is en misschien was het bij een dame/heer in de Z nooit gebeurd. Maar goed dat is de redenatie van een meisje van 10 niet die van mij.

ONdanks het feit dat mijn dochter de bakregels kent, bloedserieus is ... bijna eng serieus, kan ik me voorstellen dat niet elke Z of M ruiter op een spring-in-het-veld zit te wachten. ... aan de andere kant, het ontspant wel een clown in de bak Haha!

confetti

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-05 22:17

Wij organiseren iedere maand KNHS wedstrijden en proberen toch altijd om de kleine pony's apart te houden van de paarden. Laatst reden ze bijelkaar in de buitenmanege en we hebben toen alle kleine pony's naar een ander losrijterrein gebracht, want het was niet verantwoord. In de zomermaanden hebben wij 3 ringen voor de proeven en een buitenmanege, wei en binnenmanege om los te rijden. Dus ruimte genoeg. Ik vind het persoonlijk niet prettig om met de kleine pony's los te rijden, mijn paard hoeft maar 1 onverwachte beweging te maken en het hoofd van een kind is dan snel geraakt. Dus laat mij maar lekker ergens anders rijden als er kleine pony's in de baan zijn (betekent niet dat mijn paard wild is hoor, maar je weet maar nooit er kan altijd iets gebeuren)

WWWiske

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-05 22:23

Je mag er toch van uit gaan dat we een beetje kunnen sturen als we wedstrijden rijden, kinderen blijven kinderen en dus soms onberekenbaar, dat vind ik dus echt een ander verhaal, maar als "volwassenen" kunnen toch wel een beetje rekening houden met die mini's en elkaar de ruimte geven mocht je echt met zijn allen opgezadeld zitten in 1 losrijdbak. Ach gut
Maar ja in de praktijk gaat dat denk ik moeilijk, want iedereen zit altijd maar in die manenkam te turen en dan heb je natuurlijk al snel een botsing, zeker met een A-tje. Vingers aflikken
En dat eeuwige ge..... dat men niet kan losrijden omdat er een hondje, een A pony, een kinderwagen of een parapluu door de bak loopt daar wordt ik zo moe van, altijd maar weer de schuld bij al het andere leggen, ga dan thuis losrijden.

Missouri

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-05 23:21

Helaas kun je geen 2 opties kiezen Haha!

Ik zou het geweldig vinden, tussen die kleintjes losrijden, ik heb er totaal geen moeite mee. Die kleine ponytjes kijken beter uit waar ze lopen dan grote paarden Knipoog

Helaas is het met mijn paard niet echt verantwoord om tussen de ukkies los te rijden, die vindt alles wat kleiner is dan zij erg leuk, TOT het gaat bewegen. Ze slaat en valt aan, zonder waarschuwing.
Ik ben al niet veilig tussen de grote paarden met losrijden, gewoon omdat Silly op z'n zachtst gezegd nogal onvoorspelbaar is.

En dat zou ik die kleintjes niet aan willen doen...

Otje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-05 23:31

Haha!

TisUnique

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-05 23:34

Ik vind het eerlijk gezegd ook nogal gevaarlijk.
Als een paard (en laten we wel wezen, oftie nou Z loopt of B, het kan altijd gebeuren) schrikt en slaat dan slaat hij wel zo ongeveer op 'hoofdhoogte' van zo'n kindje op een pony. Ik vind dat voor de veiligheid paarden en pony's apart moeten losrijden, je moet er toch niet aan denken dat een kind van zijn/haar pony afgemept wordt, beter voorkomen dan genezen.

Soph12

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-05 23:45

Als een paard trapt naar zo een kleintje (en dat zal niet snel gebeuren, maar als die kinderen nog niet zo goed het beestje in bedwang kunnen houden en tegen zo een grote aanloopt) dan is datr wel gevaarlijk voor het meisje.

Ik zou er best mee kunnen rijden, heb in principe normaliter een stuur en een rem dus zou ze makkelijk kunnen ontwijken zeg maar, maar ik heb dan wel een E pony..

Otje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-05 23:49

oh maar zij heeft ook een stuur ... maar af en toe slippen de remmen Haha!

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-05 00:58

Margon schreef:

Ik ben zelf B ruiter

en als ik tegelijk moet losrijden met iemand die Z dressuur rijd
weet ik soms niet wat ze aan het doen zijn
en dan heb ik soms wel eens bijna een botsing en dan is het van "Zucht Rolleyes "

Haha! Haha! Haha!
Appu..... eehhhhh ..... appu...... eeehhhh ...... GALOP! Ach gut

Soph12

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-05 08:32

haha

maar om die reden dat de grote paarden zouden trappen, kun je ze nog beter niet bij de B paarden laten.. volgens mij kan het best, ik denk niet dat er ongelukken gebeuren. En die Z paarden zijn trouwens ook wel eens de rem kwijt (laatst bij de Z2 kur in texel viel er nog iemand af!)

Mar__

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-05 09:34

Mij maakt het niet uit waarmee ik losrijd.

Heb vorig jaar toen ik nog onderling bezig was bijna een botsing gehad met een jongetje. En dat was onze schuld. Aman was alles aan t bekijken en met alles bezig te houden behalve met rijden. Niet luisteren, dus bijna botsing. Ik zeg tegen aman kijk nou eens uit trut. Dat jochie zegt: Ja jij ook. Ik zei al gelijk nee joh gek had het niet tegen jou hoor was mijn fout ik had het tegen mijn pony sorry! Hij lachen Haha!

Ik rijd zelf ook op een pony en heb weleens meegemaakt dat je gewoon 'omver' word gereden door mensen op een groter paard. Zulk soort dingen blijf je altijd houden en dat laat ik maar links liggen!

Dan rijd ik in principe nog liever los met kleine ukkies.

AnneloesF

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-05 12:12

Mja, maar dat ligt niet alleen aan dat je een pony hebt Knipoog Hoe vaak ik wel een bijna-botsing heb, en dikwijls ligt dat niet aan mij. Maar goed, ik zou er ook geen problemen mee hebben als ik bij A'tjes in moest rijden. Thuis rij ik ook dikwijls tussen ukken, naja... We zijn eraan gewend. En die kids kijken heus ook wel uit hoor, als ze met hun kleintje tussen al die grote, imposante paarden moeten rijden!! Ik denk dat het voor hun vervelender is dan voor de "groten". Want die rijden toch vaak door is mij opgevallen, onder het motto dat "dat kind maar uit moet kijken als ze met een oefening bezig zijn".
Zolang iedereen elkaar respecteert gebeurt er niets. En weet je van je paard dat ie kleintjes niet zo leuk vind, dan blijf je toch zo mogelijk uit hun buurt?!

laurae

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-05 12:42

Ik vindt het zelf niet verantwoord. Simpelweg omdat de hoofdjes van kinderen op schop-hoogte zitten bij de meeste paarden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-05 14:29

Ik vind het eerlijk gezegd niet kunnen, mijn ervaring is dat sommige Z-ruiters bij de paarden zichzelf erg goed vinden en denken dat andere maar op hen moeten letten en zelf de regels 'vergeten'.

Ook door het rijden van oefeningen van de Z is het voor de kleintjes moeilijk in te schatten waar ze veilig kunnen rijden, denk dat dit voor beide frustrerend is.

Melanie15

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-05 14:35

als Z-ruiter moet je toch wel kunnen uitkijken waar kleine kinderen heen gaan vind ik

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-05 15:06

Melanie15 schreef:
als Z-ruiter moet je toch wel kunnen uitkijken waar kleine kinderen heen gaan vind ik

kunnen wel, willen is iets anders....

benneton

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-05 15:09

Ik ben zelf Z -ruiter (goh dat klinkt wel erg) maar dan bij de pony's.
Ik let zelf altijd wel goed op als er A/B pony'tjes rijden, niet zo zeer omdat die zoveel kleiner zijn dan mijn pony (1.48 hoor), maar van die kinderen kan ik wel begrijpen dat ze niet door hebben dat ik zo nodig een appuyement moet gaan doen Haha! .
Ik let dus altijd wel op, maar vind het altijd superleuk losrijden met hun ( af en toe moet je wel een keer op de rem maar ach).
Het valt me altijd wel op dat als je zegt "geeft niet" of zo als hun sorry zeggen, dat ze je dan heel raar aankijken.
Er zijn namelijk ook Z-ruiters die heel erg diep zuchten of gewoon beginnen te schelden. En die niet uitkijken voor wat voor pony dan ook.. met hun neus in de lucht Tong uitsteken

*edit* Vroeger reed ik met een C pony van 1.30 Z dressuur.
Dan rij je dus meestal ook los met andere Z combinaties van de paarden. Dat vond ik altijd wel heel vervelend omdat je gewoon kleiner bent en je het gevoel hebt dat er ieder moment iemand over je heen kan walsen Clown Ook al keken de meesten meestal wel uit, en als ik dan de ring in moest: ja die kleine is nu eerst Sigaar