Na het chippen willen ze nu ook weten waar je paard staat...

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

WWWiske

Na het chippen willen ze nu ook weten waar je paard staat...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-05 12:12

We hebben hem allemaal weer ontvangen, de Paard en Sport, "de bijbel" voor wedstrijdrijdend Nederland.
Normaal gesproken blader ik het ding door en daarna gaat hij de oud papier bak in, maar nu viel mijn oog op de Column van ir. J. Lokhorst op pagina 3. Hierin staat het volgende:

Als ik goed geluisterd heb naar de adviezen van de sprekers tijdens het 5e paardencongres, dan moeten de dierziekten nog altijd de eerste prioriteit hebben.
Na de identificatie van onze paarden ( het chippen) moet er nu haast gemaakt worden met de registratie. We moeten in tijd van nood weten waar ieder paard staat. Dat is ook zo bij rundvee, varkens en kippen en dat is bij de paarden ook noodzakelijk, aldus spreker Joop Atsma, lid van het CDA en de tweede kamer.

Als ik dit lees moet ik direct denken aan de MKZ crisis of de vogelpest, waarbij huilende boeren met lede ogen moeten toezien hoe hun veestapel prefentief geruimd wordt, omdat er ergens in het land een gavalletje MKZ of vogelpest gesignaleerd is.

Voor mijn paarden geef ik straks wel een vals adres op...........

Wat vinden jullie van deze ontwikkelingen?

Ilsemarie

Re: Na het chippen willen ze nu ook weten waar je paard staa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-05 12:17

En dan willen ze over een tijdje zeker ook weten hoelang je paard/pony buiten staat en wat hij te eten krijgen?! Clown

Bijna iedereen gaat toch wel in de buurt op concour. Er zijn vast niet veel mensen uit de prov. groningen die in limburg op concour gaan... (kampioenschappen daargelaten)
Aan de ene kant is het misschien wel goed maar hou het dan gewoon bij een plaats en niet adres en dergelijke...

WWWiske

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-05 12:44

Ilsemarie schreef:
En dan willen ze over een tijdje zeker ook weten hoelang je paard/pony buiten staat en wat hij te eten krijgen?! Clown

Bijna iedereen gaat toch wel in de buurt op concour. Er zijn vast niet veel mensen uit de prov. groningen die in limburg op concour gaan... (kampioenschappen daargelaten)
Aan de ene kant is het misschien wel goed maar hou het dan gewoon bij een plaats en niet adres en dergelijke...

Ik denk dat je niet echt helemaal begrijpt waar het hier daadwerkelijk over gaat.

YvonneS

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-05 12:56

Net als bij onze schapen en koeien moet je idd een vervoerspapier invullen. Onze buurman haalt vaak schapen bijons op die naar de slacht gaan. Je moet dan een papier invullen met bedrijfsnummer, aantal schapen die vervoerd worden, door wie ze vervoerd worden, enz.
Ik denk dat ze er met de paarden dus ook naar toe willen?? Ik ga dus morgen op concours naar Ommen, dan zou ik in moeten vullen dat ik met mijn paard naar ommen rij. Mijn moeder rijd vaak op de terugweg, dus dan moet zij het invullen?? Beetje flauw, maar zo ver kunnen ze gaan.... Lachen

WWWiske

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-05 13:21

Persoonlijk lees ik in het artikel aan iets heel anders.

Misschien wel wat zwartgalig Extreme duivel maar ik lees het dat als men eenmaal weet waar alle paarden in Nederland staan, dus als de paarden geregistreerd worden op adres van verblijf, dat bij de uitbraak van e.o.a. ernstige ziekte "het ruimen" van paarden Huilen een stuk makkelijk zal zijn dan waneer dat nu het geval is.

En niet te vergeten de paardenbelasting en de mestbelasting.

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-05 15:39

Ik ga met WWWiske mee. Waarschijnlijk moet er weer ergens geld in een laatje gepropt worden en wil men op deze manier een snelle duit verdienen door alles te registeren.
En idd ook een makkelijk hulpmiddel voor als de paardenpleuris is uitgebroken: 1 klik op de knop en de gehele database aan paarden in een gebied staat op de kaart.

Melanie15

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-05 15:51

Ik vind dit een beetje overdreven, als er iets uitbreekt, kan je dan alsnog de paarden die in een bepaalde zone wonen, "registreren op waar ze wonen"

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-05 16:05

Ik vind dit een hele enge gedachte, en inderdaad, het eerste waar ik aan dacht was de MKZ crisis.. Nog even en alle paarden komen in handen van de overheid.. Tenminste, niet letterlijk, maar zoveel controleren vind ik zwaar overdreven. Wat zijn de gevolgen en wat willen ze ermee bereiken?

Fleurtje100

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-05 16:23

Het word steeds extremer met die paspoorten, chippen ed. Bij de verzekering moeten ze ook weten waar hij staat. Daar staat hij ook nog op naam van vorige eigenaar met pensionstallingadres van 3 jaar terug geloof ik. Mijn oude paard is nog steeds niet gechipt. Van de andere ga ik iig niet zomaar een juist verblijfadres opgeven. Met de kippenpest konden kippen nog wel onderduiken op zolders maar met paarden is dat een beetje lastig.

Barco

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-05 16:57

Ik vind het echt te gek voor woorden! Voor echt alles verzinnen ze wel een regeltje. Is het niet binnen paardenland dan wel erbuiten. Ik dacht dat er juist minder regels zouden komen, maar het tegendeel blijkt maar weer eens!

WWWiske

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-05 17:40

Melanie15 schreef:
Ik vind dit een beetje overdreven, als er iets uitbreekt, kan je dan alsnog de paarden die in een bepaalde zone wonen, "registreren op waar ze wonen"

En ga jij dan soms als er "iets" uitbreekt roepen: "hallo , hiero moet u zijn, ik heb hier nog een paard staan" Doei, doei

Melanie15

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-05 17:42

WWWiske schreef:
Melanie15 schreef:

En ga jij dan soms als er "iets" uitbreekt roepen: "hallo , hiero moet u zijn, ik heb hier nog een paard staan" Doei, doei

Nou nee, maar dan kunnen ze de mensen die daar in de buurt wonen, vragen het alsnog te zeggen waar hun paard staat. Ik vind trouwens dat je nu jezelf tegen spreekt, je wilt niet zeggen waar je paard staat, ik reageer erop, ben het met je eens, en dan ben jij het niet met mij eens, Verward

Suzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-05 18:12

ik vind het triest hoor, Nederland lijkt helemaal door te slaan in hun wetgeving. Het is al een van de weinige landen die e chipverplichting erdoor heeft weten te duwen en het is dus nog niet genoeg.
Als het werkelijk gaat gebeuren den ik dat ik hem maar een km zuidwaarts ga stallen in Belgie. Geeft mij een veiliger gevoel....

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-05 22:12

En stel nu eens, in een heel naar geval......
Er breekt een heel erge ziekte uit onder paarden in bijvoorbeeld Limburg. En niemand weet hoeveel en waar de paarden in Limburg staan. Jij zit hoog in droog in Friesland en denkt veilig te zijn. Nou neemt een of andere dwaas zijn paard mee uit Limburg en komt jou paarden in Friesland besmetten......
Leuk? nee! Zeker niet. Maar misschien had je door een betere registratie wel kunnen voorkomen dat die ziekte zich verder verspreid had.

ik vind het ook te afschuwelijk voor woorden om er aan te denken maar om nou je kop in het zand te steken......

VValar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-05 22:40

pol013 schreef:
En stel nu eens, in een heel naar geval......
Er breekt een heel erge ziekte uit onder paarden in bijvoorbeeld Limburg. En niemand weet hoeveel en waar de paarden in Limburg staan. Jij zit hoog in droog in Friesland en denkt veilig te zijn. Nou neemt een of andere dwaas zijn paard mee uit Limburg en komt jou paarden in Friesland besmetten......
Leuk? nee! Zeker niet. Maar misschien had je door een betere registratie wel kunnen voorkomen dat die ziekte zich verder verspreid had.

ik vind het ook te afschuwelijk voor woorden om er aan te denken maar om nou je kop in het zand te steken......

En draai de rollen nu eens op. Stel jij zit met jouw paard in de besmette zone, buiten het feit of jouw paard ook daadwerkelijk genifecteerd is of niet. Hoe zou jij tegenover een beetje 'preventief ruimen' staan? Als deze regelgeving doorgevoerd wordt zal dit namelijk wel een stuk makkelijker worden...

Maar dat is natuurlijk wel het ergste doem scenario die je kunt bedenken. Hoe zou dat zitten ivm andere wetregelingen waarin paarden betrokken worden?

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-05 09:02

WWWiske schreef:
. We moeten in tijd van nood weten waar ieder paard staat. Dat is ook zo bij rundvee, varkens en kippen en dat is bij de paarden ook noodzakelijk, aldus spreker Joop Atsma, lid van het CDA en de tweede kamer.[/i]

Voor mijn paarden geef ik straks wel een vals adres op...........

Wat vinden jullie van deze ontwikkelingen?

Ik zie er het nut niet van in om te weten waar ieder paard staat, of willen ze bekijken in welke regio ze het meeste belasting kunnen heffen straks?
Of idd bij rhino uitbraken of droes, leker stallen gaan ruimen.......

Vals adres, ja strak plan, allemaal als adres: Binnenhof 1 te Den Haag opgeven , hihihihihi

Ik vind het onzin, alle paarden staan al geregistreerd via de eigenaar en de eigenaar woont nooit ver bij zn paard vandaan Pling

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-05 14:32

Ik vind het ook wel een beetje ver gaan hoor, de kosten (natuurlijk voor de eigenaar Boos! ) zullen gigantisch worden. Het registreren waar elk paard staat is bijna niet bij te houden dat alleen al gaat een vermogen kosten, hoe willen ze dat gaan doen?

De volgende stap is paardenbelasting en een paardenpolitie die alles komt controleren.

Vippie, niet alle paarden staan op naam, dus via die manier gaat de vlieger niet op.

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-05 20:42

Mijn paarden staan op papier straks allemaal bij Wwwiske......... Haha!

WWWiske

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-05 20:57

CGJ12 schreef:
Mijn paarden staan op papier straks allemaal bij Wwwiske......... Haha!

Da's goed, tegen de tijd dat de paardenpest uitbreekt staan die van mij namelijk allang op 5 km. hier vandaan over de grens in België Haha!
en "de ruimers" zullen dan hooguit mijn zwarte geit meenemen, een zwarte Balzflug of een zwarte geit, die zien het verschil toch niet Clown

zobras

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-05 23:38

Vippie schreef:

Ik vind het onzin, alle paarden staan al geregistreerd via de eigenaar en de eigenaar woont nooit ver bij zn paard vandaan Pling

Tja, en laat dat nou net een puinhoop zijn. De meesten paarden staan niet geregistreerd op de naam van de eigenaar. Misschien wel de groep paarden waarvan de eigenaar lid is van een stamboek, maar dan nog heeft een deel nooit de papieren over laten zetten naar hun eigen naam. KNHS papieren zijn waardeloos, dat is alleen combinatie en daar staat niet de naam van de eigenaar in, alleen van de ruiter.

De regering komt eindelijk uit hun stille droom. Voor ons wel jammer, want de bewustwording wordt steeds grotern, in de paardenwereld wordt veel verdient. En tja, hoe kan de regering daarvan profiteren? Een van de middelen is registratie, uitvinden hoe groot deze nieuw ontdekte industrie eigenlijk is. Dan gaan ze vast wel leuke dingen verzinnen om geld uit te halen. Om dingen te beperken (zie maar de beperkingen aan buitenbakken....). En ja, ruimingen vallen daar straks ook onder, kan je op wachten. Want, ondanks de paardensport een leuke inkomen kan zijn voor hun, het paard is nog steeds een slachtdier wat kan eindigen bij hun zelf op hun bordje..... en dan vallen de paarden onder dezelfde regelgeving als de koeien, varken en schapen. Registratie is dan de eerste stap. Nu nog wachten op een oormerk...... want een chip zien ze niet als ze het land voorbij rijden Haha! Haha! Haha!

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-05 07:13

Goh, de regering neemt de paardensector eindelijk serieus en dan krijg je deze reacties. Op het moment dat er een ziekte uitbreekt is het alleen maar makkelijker om de ziekte tegen te gaan, als ook de paarden geregistreerd staan. Bovendien is dit er juist voor om de paarden uit de vervoersverbodregeling te houden als men weet waar de paarden staan. Men weet namelijk ook waar het andere vee staat, dat staat tenslotte al geregistreerd.

Vippie schreef:

Goh, mijn paard staat 10 km verderop. Vind het al behoorlijk ver als je in een straal van 10 km mijn paard moet zoeken. En de paarden in de opfok? Vaak staan die nog een stukkie verderop.

Ctal

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-05 07:18

Zal wel ook wel zijn voor de mestwet. Ze willen toch ook het een en ander veranderen dat je straks met misschien 2 paarden al wel extra geld moet betalen? Ze zoeken uiteindelik gewoon weer nieuwe inkomsten. Het lijkt me wel dat paarden wel ingeent mogen worden bij ernstige ziekten, wat bijvoorbeeld bij de vogelpest niet mocht omdat dat dan in het consumptievlees terecht kwam.

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-05 07:48

Neonlight schreef:
Goh, de regering neemt de paardensector
eindelijk serieus

en dan krijg je deze reacties.
.

Ctal schreef:
Zal wel ook wel zijn voor de mestwet.

Dankzij al die paardenstront. Haha!

Amarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-05 09:12

Misschien is het wel voor de belasting, om te zien wie er stallen verhuurd etc. dit om zwart geld op te duikelen.

Zal wel een hele administratieve rompslomp geven, wat te denken van paarden die ergens (tijdelijk) in de opfok staan, of die b.v. een maand weggebracht worden om zadel mak gemaakt te worden, of die door tijdelijk door een andere ruiter uitgebracht worden en daar dan ook op stal staan.

Of die overdag bij de overburen op het land staat en 's-nachts bij je thuis op stal.

Geloof er geen bal van dat ze dit doen voor het bestrijden van eventuele ziektes, dit is allemaal om straks sneller geld te innen.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-05 11:42

Blijkbaar zijn jullie de impact van de vogelpest en de MKZ vergeten op de paardenbranche. De paardenbranche heeft hierna gesmeekt om deze maatregelen, omdat ook in de paarden veel gedupeerde bedrijven waren wat op dat moment niet erkend werd.