hoelang over gedaan van L2>M1

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

annalover

hoelang over gedaan van L2>M1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-05 20:27

Nou ik vroeg me dit dus even af...
Een meisje dat ik les geef zit nu namelijk al behoorlijk lang in de L2, dus ik vroeg me af wat gemiddeld was. Zelf wee tik zo niet meer hoe lang ik erover deed. Koe

krunsjkim

Re: hoelang over gedaan van L2>M1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-05 20:39

ik heb er klein winterseizoen over gedaan. Rijdt niet aso veel wedstr ong 2 keer in de maand ofzo.

patos

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-05 20:45

5 wedstrijden, had toen 9 punten terwijl je er toen nog maar 5 nodig had.

Ctal

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-05 20:49

13 proeven en 14 wp Lachen dus nog ff doorgereden na de 10.

Tazz

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-05 20:53

5 wedstrijden , 2 proeven per wedstrijd. 10 punten nodig dus redelijk snel... Haha!

Liza_vL

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-05 21:07

16 proeven, 10 winstpunten. Eerste wedstrijd 13 maart, laatste 22 augustus. Bijna 5 maanden. Nagelbijten / Gniffelen

13-03-04 150 (hij vond de bak gigantisch eng, enrom veel spannend.)
04-04-04 148 & 156 (Deze bak vond ie nog enger, ik kreeg hem niet eens normaal de bak rond. Ook was bij aan het wisselen: tond naar buiten enz.)
25-04-04 161 & 165 (eerste keer buiten, gelukkig genoeg tijd om de bak te verkennen)
02-05-04 154 & 153 (Kantelen, tong)
23-05-04 152 & 154 (ook)
05-06-04 159 (ook)
12-06-04 122 (Ik was pissig omdat hij zo aan het scheiten was Bloos )
26-06-04 155 (Kantelen, tong.. )
17-07-04 164 & 166 (eindelijk zijn tand door dus kon normaal rijden)
22-08-04 171 & 172 (Exact hetzelfde)

Mijn pony is nou niet echt bepaalde de makkelijkste wedstrijd pony. Hij is enorm snel afgeleid, een scheiterd dus. Tong uitsteken
Maar als ie eenmaal goed loopt halen we de punten en prijzen wel.

YvonneS

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-05 21:40

Ik heb best lang over L2 gedaan, zat toen in een periode dat ik me wp net haalde (156, 157) maar ook vaak net niet. Me laagste was 148 en me hoogste geloof ik maar net in de 160. Matige klasse dus voor mij.

Missouri

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-05 22:02

De L2 heb ik gewoon m'n punten gehaald, uit 5 wedstrijden (met 2 proeven) 14 winstpunten Bloos

De L1 heb ik ook gewoon volgereden, dat ga ik in de M1 ook doen maar de M2 sla ik over. Wat een ontzettende kl#te-klasse, dat ga ik mezelf en m'n paard niet aandoen hoor.

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-05 22:03

6 maanden, na 3 maanden mochten we over, maar ik ben bij 20 winstpunten overgegaan.

Ragne

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-05 23:48

5 wedstrijden, 10 proeven, 10 punten...
maar maak je niet druk, iedereen komt wel eens in een dipje. Een maandje niet starten doet soms wonderen!

Soph12

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-05 07:59

15 proeven, 14 wpen.

Raiza

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-05 09:07

Ik had mijn 1e wedstrijd op 15 mei en laatste in het L2 op 18 sept, dus 4 maanden en 14 winstpunten. M1 duurt iets langer Bloos

Mirkim

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-05 09:17

6 wedstrijden toen had ik de punten voor de M1 klaar liggen Lachen Bij mij is het erg snel gegaan Ja

Sjaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-05 09:33

Ik ben met Murphy al wat langer in de L2, maar hij is er net een jaar tussenuit geweest wegens een peeblessure. Ik ben nu weer 3 keer gestart en we zitten weer dichtbij een winstpnt. Even weer wat inkomen.

Ilsemarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-05 09:45

Ik ben nog nét voordat de L werd opgesplitst overgestapt. In totaal 14 wedstrijden Lachen

jaggie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-05 09:47

Met Jaggie had ik 3 wedstrijden, 3 proeven, 6 wp (toen mocht je nog over met 5 wp)

Nu met Pietje heb ik het winterseizoen L2 gestart, weet niet meer precies hoeveel proeven maar ik gok 6 à 7, 10 wp. Inmiddels zijn we M1+3 Knipoog

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-05 09:55

Hoe doen jullie dat toch zo snel?

Zijn jullie dan altijd een klasse vooruit? maar dat betekent dat je jezelf en je paard in 3 maanden al weer een klasse hoger hebt getraind? Of begin je pas op latere leeftijd aan wedstrijden dat het paard al meer uitgegroeid en sterker is geworden zodat hij alles lichamelijk beter aan kan en sneller op pakt?

Kost het niet steeds meer tijd om op niveau te komen naarmate je hoger komt? Omdat de oefeningen steeds zwaarder en moeilijker worden, zowel voor ruiter als paard?
Ook jury's willen steeds meer een opgericht/opwaarts lopend paard zien dat mooi gesloten kan worden maar ook duidelijk kan verruimen. Sommige paarden kunnen dat makkelijker van nature dan andere... En dan moet de ruiter alles ook nog er uit kunnen rijden of aan kunnen leren.

Ik ben een pony in september gaan rijden, toen was ze zadelmak (stap draf en galop kon ze, maar vraag niet hoe)
Half mei zijn we B gaan starten maar toen ging ze nog regelmatig overkruist in de galop. We waren in juli na 5 wedstrijden (9 proeven) B+12 en toen ging ik op vakantie.
Toen ik terug kwam was ze doorgereden door iemand anders en wilde het niet goed meer. Een enorme terugslag! (Ze liep in de krul de grond in met gespannen hals en rug en achterbenen kwamen er niet meer onder. )

In september toch L1 gestart, was allemaal nog niet bevestigd (overspringen in middengalop als ik te veel vroeg, of niet verruimen en wijken ging ook nog niet altijd lekker) We hebben nu 7 maanden gereden met elke maand 1 proef (behalve september en maart toen 2 proeven), en hebben nu 4 punten. Als er niet te veel spanning is rijden we winstpuntwaardig (maar binnenbakken is helaas meestal een drama)
Buiten zal het kwa punten denk ik weer harder gaan met 2 proeven per wedstrijd en minder spanning (als ze net zo is als vorig jaar)

Maar klaar voor de L2? Nee... Achterwaarts begint langzaamaan te komen met aarzelende minipasjes, middengalop is erg verbeterd zal straks geen probleem meer zijn denk ik, maar wijken is nog steeds niet super.
Ik heb nog wel een paar maandjes doortrainen nodig. Denk dat we rond augustus/september pas overgaan naar L2, en dat we daar misschien sneller doorheen gaan kwa wedstrijden en winstpunten, maar wel weer meer tijd nodig hebben om haar M1 klaar te krijgen (als ik haar zo lang blijf rijden)

Nou ja, misschien speelt bij ons mee dat we allebij onervaren zijn, ik de pony maar 3x per week rijd en ze daarnaast een paar keer per week mee loopt in manegelessen en dat dat altijd wel iets laat wegzakken van wat je aan probeert te leren.
Ze is ook nog jong (wordt 5) en nog erg tenger (arabiertje zijn vaak laat rijp) ze moet echt nog breder en sterker worden...

Misschien vinden julie het of-topic, maar denk dat het wel relevant is voor hoe snel je door een klasse komt...

Kun je iets meer vertellen over jouw leerling en haar paard/pony en hun ervaring, sterke en zwakke punten?

Mirkim

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-05 10:06

@ joyce
Ik heb natuurlijk al een wat 'ouder' paard. Hij is wel eigenlijk alleen voor recreatie gebruikt toen ik hem gekocht had, maar hij is wel heel ijverig. Toen ik met hem ging starten was Mirk eigenlijk al klaar voor de L1 / L2. Hier en daar moest wel wat bij gespijkerd worden, maar steeds naar mate we overgingen waren de nog niet zo bevestigde onderdelen bevestigd.
een jury wil vooral netheid zien in een proef. Dus ik ben altijd heel veel aan het schakelen. Op de bordjes aan het rijden en aan het gymnastiseren. Daarbij h eeft Mirk een apart beengebruik, wat een boel juryleden wel kan waarderen... Lachen

jaggie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-05 11:21

M'n eerste pony (Jafet ben Jaquar, die ken je toch wel joyce B?) had zelf al Z1 gelopen (ik was nog zo groen als gras) en hij leerde me erg veel, ik kon alles snel oppakken en daarom reden we na een seizoen al M1.

Op de andere pony rijd ik nu bijna 3 jaar, waarvan 2 jaar wedstrijden, maar zomers starten we niet veel, omdat ze ook menwedstrijden lopen en eigenlijk zijn we 's winters ook niet veel gestart. In het begin had ik veel moeilijkheden om hem rustig te krijgen en echt te kunnen rijden, dus oefeningen kon ik doen bijna niet vragen, maar naarmate hij ouder is geworden (is nu 6 jaar) en ik meer ervaring gaat het stukken beter en kan ik het controleren. De oefeningen pakt hij makkelijk op, maar dat komt omdat ik ze zelf wel al ken. Ik rijd nu net M1, maar hij kent de travers eigenlijk al, netzoals het appuyement, eigenlijk is hij al bijna Z klaar op het moment...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-05 12:28

ik denk 4 maanden in totaal, waarvan ong 1,5 maand wedstrijdstop.

Ik had zelf al M1 gereden, Oki was nog groen.

Soph12

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-05 12:51

joyce B schreef:
Hoe doen jullie dat toch zo snel?

Zijn jullie dan altijd een klasse vooruit? maar dat betekent dat je jezelf en je paard in 3 maanden al weer een klasse hoger hebt getraind? Of begin je pas op latere leeftijd aan wedstrijden dat het paard al meer uitgegroeid en sterker is geworden zodat hij alles lichamelijk beter aan kan en sneller op pakt?

Ik heb rikky gekocht de dag voordat hij 6 was, kon der verder niets mee.. Hij staakte was scheef enz. Nadat ik hem 1 jaar en 2 maanden had ben ik mijn eerste B wedstrijd gestart (voor allebei de eerste wedstrijd in ons leven) en die week erop nog een keer. Daarna is hij 3 manden kreupel geweest door een spierprobleem, hij bokte gelijk een stuk minder en het rijden ging veel beter. Uiteindelijk heb ik 9 proeven gereden met 12 wpen, met als afsluiter 185 punten! In die klasse ben ik al heel erg gegroeid, overgegaan naar de L1, 10 proeven, 10 wpen. In die klasse ging het ook snel en goed, en ben ook weer een stuk gegroeid. In de L2 zijn we samen nog het meest vooruit gegaan, ik begon te begrijpen wat "het achterbeen" was en hoe oprichting in zijn werk ging. De L2 hebben we toen in 15 proeven en 14 wpen gedaan. We hebben slechte en goede proeven gehad en bijna elke keer een wp! De M1 werd wat lastiger omdat ik ineens zonder zweep moest gaan rijden, dat was erg lastig en daar moest ik goed op oefenen. Totdat hij ineens erg begin te kantelen en niet meer lekker wou buitgen. uiteindelijk bleek na een proef of 10 gereden te hebben dat zijn hele gebit slecht was. Toen dit opgelost was zagen we dit gelijk terug in de punten==> kringkampioen Haha! . Ook ben ik sinds de M1 in stata een betere uitegstrekte draf neer te zetten. Na de gelderse ben ik na nog een wedstrijd te starten (169 en 162en daardoor 11 wpen) overgegaan. Nu ben ik 1x keer M2 gestart.. Ik ben aan het werken aan een nog betere lengtebuiging in travers, nog meer verzameling en ik denk dat als ik mijn winstpunten heb, dat ook allemaal voor elkaar is. Overigens heb ik ongeveer 5 maanden per klasse gedaan(ik doe ook springen), op 20 juni rij ik 2 jaar wedstrijden.

Annash
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-05 12:54

4 weken Clown

L2 ging nogal uh.. hard Tong uitsteken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-05 13:26

Ik heb in 7 wedstrijden 14 punten gehaald.
Ik sta nog voor 3 L2 wedstrijden ingeschreven, ik rij dus mijn punten in de L2 vol.
In totaal start ik zo'n 2 keer per maand, de laatste tijd iets minder i.v.m. gladheid etc.

Melanie15

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-05 14:47

Anderhalf jaar! (wel met mkz ertussen)ben met 10 punten over gegaan, had nogal moeite met de L2

Snappie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-05 15:00

Sorry, ik ben helemaal aso Bloos
Ik ben begonnen in de L1 > 6 keer starten 15 wp, vorig zomerseizoen L2 gestart en in 7 wedstrijden 19 wp !!!
Ik heb zolang doorgereden omdat ik eerst kringkampioen was, daarna 3-de regiokampioenschappen en daarna Hippiade gereden en ik wou pas overgaan in het winterseizoen.
Nu M1 met 4 wp en dat in twee keer starten Haha! Haha! maar nu al 5 maanden niet gestart i.v.m. hoefproblemen.

Ik probeer het thuis altijd moeilijker te hebben dan op wedstrijden.
Dus thuis al M1 en M2 trainen en in de wedstrijden gewoon M1 starten.

Ik start niet zo vaak, want ik spring namelijk ook en wil straks ook nog sgw starten(volgend jaar, maar wel dit jaar alvast wat oefenen en een oefencross meerijden)
Dus hooguit 1 x per maand dressuur en 1 x springen.