laarzen... leer of rubber?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

tallie

laarzen... leer of rubber?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-05 21:59

Ik had even misschien een stomme vraag...

Ik zie eigenlijk altijd op een wedstrijd dat er met leren laarzen gereden wordt..
Neem toch aan dat er ook met rubberen gereden mag worden???

Ik vraag dit omdat ik eigenlijk niemand zeker bij de paarden met rubberen laarzen zie rijden... En vraag me af dus of leren laarzen een must is...

Missouri

Re: laarzen... leer of rubber?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-05 22:04

Je mag best met rubberen laarzen rijden hoor. Geen enkel probleem, ze zijn pas verplicht vanaf het ZZ-L Haha!

Je ziet alleen niemand ermee rijden omdat ze gewoon niet lekker zitten Knipoog Ja

annetjuh1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-05 22:40

ik rijd nog gewoon met rubberen laarzen.. weet niet waarom.. ben er aan gewend

JollyJumper

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-05 22:45

Tja, ik rijd bij de paarden wedstrijden met rubber laarzen (wel gevoerde Eagles) maar ik had gisteren dus wel mooi een onvoldoende voor verzorging en dat is het enige wat ik kan verzinnen waar het over ging want mijn paard was helemaal glimmend gepoetst, gewassen en geschoren en zag er pico bello uit en zelf had ik ook nergens vlekken of andere rare dingen... Het was wel zo'n wedstrijd waar de duurste vrachtwagens stonden met bijpassende paarden en iedereen in de L 2 met hoedje reed ... Sigaar , dan steken die laarzen natuurlijk wel een beetje af... Haha!
Ik heb dat trouwens ook al eens een keer gehad omdat ik met een zonnebril op reed!
Volgende maand ben ik jarig en dan kan ik eindelijk leren laarzen gaan bestellen, ik ben nou eenmaal maar een arme hobbyist en ik heb afgelopen jaren nou eenmaal al mijn extra geld nodig gehad om mijn paard gezond te krijgen en te houden (en dat vind ik eerlijk gezegd belangrijker dan status Bloos )

annetjuh1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-05 22:52

JollyJumper schreef:
Tja, ik rijd bij de paarden wedstrijden met rubber laarzen (wel gevoerde Eagles) maar ik had gisteren dus wel mooi een onvoldoende voor verzorging en dat is het enige wat ik kan verzinnen waar het over ging want mijn paard was helemaal glimmend gepoetst, gewassen en geschoren en zag er pico bello uit en zelf had ik ook nergens vlekken of andere rare dingen... Het was wel zo'n wedstrijd waar de duurste vrachtwagens stonden met bijpassende paarden en iedereen in de L 2 met hoedje reed ... Sigaar , dan steken die laarzen natuurlijk wel een beetje af... Haha!
Ik heb dat trouwens ook al eens een keer gehad omdat ik met een zonnebril op reed!
Volgende maand ben ik jarig en dan kan ik eindelijk leren laarzen gaan bestellen, ik ben nou eenmaal maar een arme hobbyist en ik heb afgelopen jaren nou eenmaal al mijn extra geld nodig gehad om mijn paard gezond te krijgen en te houden (en dat vind ik eerlijk gezegd belangrijker dan status Bloos )

wat raar ja dat je daarom een onvoldoende krijgt.. stond er ook geen commentaar bij dan?
vind het een beetje raar van de jury.. het lijkt mij dat als leren laarzen verplicht zijn in de ZZ-L dan mogen ze bij 'lagere' klasses natuurlijk geen onvoldoende geven als je met rubberen laarsen rijd :S

maar ja ach.. sommige jury's :S

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-05 22:58

Dat vind ik eigenlijk schandalig dat je daarop wordt afgestraft, dus de mensen die niet rijk zijn of geen zin hebben om leren laarzen aan te schaffen hebben minder kans?
Maar eigenlijk had je het even na moeten vragen bij de jury.
Ik rij altijd met rubberen laarzen op wedstrijden, vind het prima zitten.

JollyJumper

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-05 23:07

Ik weet ook niet zeker of het daar aan lag hoor, maar de jury was al weg dus ik kon het ook niet meer vragen. Maar ik heb dit al vaker meegemaakt. Probeer maar eens met een grote vos met veel wit, een litteken op zijn flank en een springafstamming een dressuurwedstrijd te gaan rijden in dit dressuurmekka land waar alles Jazz, Gribaldi en Krack C is wat de klok slaat. Hoe vaak ik daar al geen commentaar op heb gehad wil je niet weten. Tot de opmerking op een startcoupon aan toe dat ik eerst maar eens een ander paard moest kopen! Ik kan er niet meer mee zitten. Het is wel in het indoorseizoen het ergste, als het buitenseizoen weer begint trekt toch iedere echte hobbyist zijn paard weer uit de stal om op wedstrijd te gaan, dan is het ook veel gezelliger vind ik. Ik rijd volgend jaar gewoon geen indoor seizoen meer, scheelt me een hoop ergernis... Clown

tallie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-05 10:36

dat is zeker raar dat ze je daar op beoordelen...

Je houdt je toch aan de regels wat betreft rijlaarzen???

Melanie15

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-05 11:51

Dat vind ik ook heel raar!!

Ik heb leren laarzen, omdat ik rubberen gewoon echt niet lekker vind rijden, ik heb ze zelf moeten kopen, mn ouders hebben een klein bedrag bijbetaald, omdat ze duurder werden dan die man eerst zei

maaiketje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-05 13:20

ik vind t nogal stom dat je daar een onvoldoende voor kreeg Verward
ik rij zelf met rubber laarzen, heb geen geld voor leren Bloos en ik ben vegetarier, en daarom draag ik liever ook geen leer...

AnneG

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-05 14:03

Ik vind leren laarzen ook veel fijner. Ze bieden veel meer stevigheid aan de benen en zijn daarbij ook veel mooier Lachen

Rosalie123

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-05 14:11

In onze regio zijn er genoeg mensen die met rubber laarzen rijden, vooral in de B en L. Ik zelf heb ook altijd met rubber laarzen gereden, vanwege de prijs. Het verschil is ook best wel groot.
Maar nu ik leren heb, wil ik eigenlijk ook geen rubberen meer aan. Maar om de overstap te maken van rubberen naar leren zou ik wel 2e hands leren kopen, die hoef je niet in te lopen en kosten wat minder Haha!

maaiketje schreef:
ik rij zelf met rubber laarzen, heb geen geld voor leren Bloos en ik ben vegetarier, en daarom draag ik liever ook geen leer...

Ik zeg het maar even.. de meeste zadels en hoofdstellen zijn ook van leer. Wel rare gedachten dat het ooit de huid van een koe is geweest, maar ik denk dat we daar beter niet zo bij stil moeten staan Lachen

krientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-05 18:55

Ik rijd ook altijd met rubberen laarzen. Ik ben gewoon niet zo rijk dat ik leren kan kopen... Ik zie ook wel eens dat mijn zus bij de paarden in de Z1 rijdt met een springzadel (zit gewoon lekkerder) en dat ze bijna nooit een winstpunt rijdt (ok, het paard is ook niet moeders mooiste en heeft een dun staartje), maar hoeveel we ook trainen ze krijgt gewoon nooit 180 bij elkaar. Ik heb het zelfs op video gezet en het ziet er gewoon degelijk uit (ik overdrijf echt niet), maar ze krijgt echt lage punten.... jury's: Koe

Kylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-05 19:38

Ik rij met leren laarzen, die zitten veel fijner. Ik heb wel tm de M1 met rubberen gereden. Sinds ik die leren heb wil ik niet meer anders! Echt geweldig. Ik heb ze voor niet te veel geld kunnen kopen, en ze zitten super, niet zo keihard als die petries (vreselijk vind ik dat, daar kan je echt niks mee). Gewoon lekker soepel leer, ziet er netjes uit.

Rubber mag wel, daar mogen ze niet over mutsen...

@jollyjumper: Zo'n opmerking op je coupon slaat echt nergens op. Bij de paarden maakt het bloed idd nog veel te vaak uit wie er wint, jammer is dat. Het ligt er wel aan in welke regio je rijdt, hier in de buurt valt het heel erg mee, maar als ik soms wat verderweg ga, dan zie je wel eens dingen Clown Een gezond paard is inderdaad veel belangrijker dan al die dingen...

TypicalDutch

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-05 12:36

Ik rij gewoon met rubberen laarzen hoor, het is dan wel B dressuur maar ik vindt ze prima zitten. Daarnaast zijn ze gewoon een stuk goedkoper en ben ik echt geen leren laarzen waard, ik banjer werkelijk overal doorheen en ik ben bang dat leren laarzen me dat niet echt in dank afnemen... Ik moet ze dan wel met een plasticzakje aantrekken omdat ik anders de hele voering meeneem met het uit trekken, maar ach, ik kan me der niet druk om maken! Je hoeft ze ook niet in te vetten oid, gewoon even onder de kraan en dan een beetje 'back to black' erop spuiten en klaar is kees!

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-05 13:58

persoonlijk vindt ik leren laarzen lekkerder zitten,maar een jury mag daar nooit naar kijken,net zo min als naar het zadel,kleur,uiterlijk of afstamming..jammer dat niet alle jury's objectief zijn/blijven.

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-05 14:24

Persoonlijk vind ik leren laarzen prettiger rijden en ook mooier staan/passen.

anydale

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-05 20:14

Ik heb wel leren rijlaarzen, ik vind het veel lekkerder zitten en ik moet ook leer om mijn voeten hebben anders gaat het fout Tong uitsteken
Ik heb altijd tweedehandse laarzen gekocht, hoef ik het zelf de laarzen niet in te lopen Haha!

Jurga

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-05 18:38

Eenmaal leren laarzen, wil je nooit meer rubber, vraag maar aan Peet hoe goed het bevalt! *LOL*
Jury's mogen er niet op afstraffen, maare je komt het zowiezo weinig tegen nog, rubberen laarzen. Ik ken amper mensen die ze hebben eigenlijk. Wel veel mensen die áltijd met chaps rijden en alleen voor een wedstrijd de laarzen uit de kast trekken. Maar toch hebben ook die mensen wel een keer geinvesteerd in leer.

tallie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-05 19:19

dan ken je er denk ik vrees ik toch 1 jurga...

Ik heb ze namelijk...
Heb ook leren... maar dat is een ander verhaal Bloos

SplashIsLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-05 19:42

Ik heb ook gewoon rubber laarzen. Ik vind mezelf te slordig voor leren laarzen! En rubber is makkelijk in onderhoud!

AnneG

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-05 21:18

SplashIsLief schreef:
Ik heb ook gewoon rubber laarzen. Ik vind mezelf te slordig voor leren laarzen! En rubber is makkelijk in onderhoud!

Als je in de modder wilt stampen doe je toch gewoon je leren laarzen uit en andere schoenen aan Knipoog

JollyJumper

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-05 22:43

Ik heb ook altijd leren laarzen gehad, op maat gemaakt. Maar op een gegeven moment gingen die echt kapot ( mag wel een keer na 20 jaar dacht ik zo... Haha! ) en ik had op dat moment echt geen geld om andere op maat te laten maken ( en dat moet bij mij, ik heb geen 'confectiemaat' , daarom lukt tweedehands ook niet helaas Boos! ) dus ik heb toen maar rubber gekocht. Maar ik ben bijna jarig en dan ga ik toch weer over op leer, moet alleen nog uitzoeken welk merk mij het beste past.

Guess001

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-05 00:03

Inderdaad; heb je eenmaal leren rijlaarzen, dan wil je nóóit meer rubber Bloos Haha!

Naast dat ik leren rijlaarzen veel mooier vind, is voor mij het belangrijkste dat ze veel steviger zitten. Op landelijke wedstrijden (paarden) zie je het bijna nooit meer. En leren laarzen kunnen inderdaad mooi op maat gemaakt worden. Het is wel even een investering (en pijnlijk in het begin Haha!) maar als je goede laarzen hebt doe je er jaren mee.

karin1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-05 09:02

Wat belachelijk dat je daar een onvoldoende voor kreeg!
Ze gaan toch ook niet kijken bij een hardloopwedstrijd of iedereen wel Adidas schoenen aanheeft? Het gaat toch om hoe je rijdt?!!!???
Verzorging is heel wat anders dan letten op wat iemand aan heeft.

Ik vind het zo SLECHT dat daar op gelet wordt, eigenlijk vind ik daarom dressuur ook helemaal niet eerlijk ("kijk die eens met dat lelijke paard...") en iedereen let op elkaar...

"Stop met zeiken, ga rijden!" denk ik dan.

Anyway ik heb gewoon rubberen rijlaarzen. 500 euro voor leren laarzen? Dacht het niet. Doe mij maar die Aigles...