meedoen belangrijker als winnen of andersom?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Ik rijd om te winnen.
27 (50%)
Ik vind meedoen belangrijker.
7 (13%)
Ik vind het gezellig en gewoon leuk.
19 (35%)

Totaal aantal stemmen: 53

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-05 10:10

Nav een ander topic vraag ik me af met wat voor instelling mensen op wedstrijd gaan.

Ikzelf ga op concour om te winnen, dat ik mee mag doen is erg leuk maar de reden waarom ik op concour ga is om een goede proef neer te zetten en zo hoog mogelijk te eindigen.

Ik oefen thuis niet voor niets, en ga niet voor niets lessen.

Verder ga ik ieder concour met evenveel plezier erheen, en als het een keer wat minder is gegaan vind ik het ook niet zo heel erg.

wat is jullie reden van wedstijden rijden?

Mrijn

Re: meedoen belangrijker als winnen of andersom?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-05 10:15

Hmm, ik ga niet om te winnen (vind die bekers afzichtelijk lelijk!), maar rij wel voor mijn punten. Als ik het idee heb dat ik geen winst kan rijden (als we even vastzitten in de training oid), dan start ik liever niet. Ik zou er ook geen wedstrijd voor afzeggen hoor, maar ik wil eigenlijk altijd het gevoel hebben dat ik makkelijk een punt kan rijden. Zodra ik 10 punten heb in een klasse ga ik door of train ik thuis verder zonder nog in de oude klasse te blijven starten. Ik vind het zonde van het geld en de moeite om meer dan 10 punten in een klasse te rijden. Ik heb wel het voordeel dat ik een heel makkelijk paard heb op wedstrijd, ik hoef het dus niet voor de ervaring te doen ofzo.

Kitty

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-05 10:48

Ik start ook voor de punten en het winnen (bij ons voornamelijk geldprijzen), maar ook aan het plezier dat ik beleef aan het wedstrijdrijden.
Alleen starten voor het meedoen? Nee, ik wil wel het idee hebben dat ik wanneer ik meedoe ook een reële kans maak op winst.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-05 11:47

Marijn, je woont duidelijk in de verkeerde hoek van het land Haha!

Ik rijd niet per defenitie om te winnen, het hangt een beetje van de mogelijkheden van het paard af. Maar ik ben liever eerste met lage punten dan dat ik in de middenmoot sta met dezelfde lage punten.

Ik rijd geen wedstrijden "voor de leut" nee.

Jits

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-05 11:53

Ik rijd af en toe een wedstrijd zodat ik iets heb om voor te trainen. Maar niet om te winnen. Ik wil natuurlijk wel graag winstpunten rijden zodat je weer een niveau hoger komt, maar ik hoef niet de 'beste' te zijn. Ik merk dat naarmate er meer mensen meerijden die er zo over denken (en die dus voor zichzelf rijden en niet op andere letten), er minder jaloezie is.

Biertabje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-05 11:54

tja, ik rijd wel een beetje voor de winst hoor!! maar als ik voor mijn gevoel lekker heb gereden en ik hbe wat puntjes gepakt, kan ik daar ook echt wel mee leven!!
en op sommige wedstrijden hier hoef je het echt niet voor de prijzen de toen! Bloos

maar steeds hoger komen is wel ene kick Clown

VValar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-05 12:10

Ik ga voor de winst! Haha!

Vroeger hoorde ik altijd om mij heen dat het behalen van winstpunten belangrijker was dan een eerste plaats. Maar toch moet ik toegeven dat ik liever eerste ben met 145 punten dan laatste met hetzelfde punten aantal Knipoog

Voor de rest rij je je proef in weze voor jezelf. Je moet er een goed gevoel aan over houden en als je daarbij in de winst valt is het dubbelop feest! Daarom zou ik ook nooit op wedstrijden gaan als ik weet dat het rijtechnisch niet bevestigt is thuis. Dan val je door de mand op een wedstrijd, zijn de winstpunten ver te zoeken en ben je niet eerlijk tegen over je paard (en jezelf).

Alles hangt dus met elkaar samen. Maar als ik voel dat mijn paard er klaar voor is om op wedstrijd te gaan, ga ik 100% voor de wint én de winstpunten.

Evy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-05 12:11

Ik doe zeker mee voor de punten, anders hoef ik ook niet te starten.
Ik wil gewoon zo hoog mogelijk komen, wat me paard aankan, en dat geeft me gewoon een goed gevoel.
Het is toch heerlijk als je naar huis gaat met winstpunten én een prijs? Dat is toch een beetje je doel als je op wedstrijd gaat?

Tuurlijk doe ik het ook voor me plezier en de ervaring enzo, maar dat staat pas op de tweede plek Clown

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-05 12:12

Ik ga niet op wedstrijd als ik weet dat ik geen kans heb op winst. Heel simpel, ga me eigen daar niet voor aap zetten met 140-150. Dan kan ik beter thuis even doortrainen en geld besparen. Scheelt je tijd en geld. Ik moet er wel lol aan beleven, maar dat heb ik uiteraard als ik winst rijdt... Haha!

Jaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-05 12:19

Tuurliojk wil je, als je op concours gaat, wel eerste worden, wie wil dat nu niet?

Ik wil ook pas op concours wanneer ik weet dat ik een goede winstpuntwaardige proef kan laten zien, anders train ik liever even door.......

Het is niet zo dat ik perse, no matter what wil winnen, het behoud van mijn paard is ook belangrijk! Wanneer ik bijvoorbeeld door slechte weersomstandigheden ofzo niet heb kunnen rijden, kan ik niet op concours met die "wininstelling" Dan ga ik erheen om weer even te kunnen rijden Clown

Maar ik wil wel op een eerlijke manier aan m'n prijzen komen Bloos

AnneloesF

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-05 12:31

Ik rij mn wedstrijden voor de winstpunten. Dat er vaak aan goede punten een prijs verbonden zit is mooi meegenomen, maar ik ga niet van tevoren al met een win-instelling heen. Wel om zo goed mogelijk te rijden.
Als mn paard ff niet lekker loopt start ik niet, vind ik zonde van het geld en al het werk wat je ervan hebt... Dan train ik liever door tot ze weer op niveau loopt. Maar wanneer ik door weersomstandigheden niet heb kunnen trainen rij ik wel mn wedstrijden. Want ik heb nogal een makkelijk paardje, als iets erin zit, gaat ze op wedstrijd er helemaal voor, en kan ik dr rustig 2 weken stil laten staan voor die tijd.

Mrijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-05 13:24

Zep schreef:

Snap hem niet Bloos

carlijn83

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-05 13:30

Marijn4045 schreef:
Zep schreef:

Snap hem niet Bloos

Denk dat zep dit bedoeld voor dat jullie bekers krijgen.....?........

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-05 13:30

De eerste paar wedstrijden ga ik voor de ervaring, daarna rij ik voor de punten.

Onderlinge wedstrijden rij ik wel voor de gezelligheid.

carlijn83

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-05 13:34

Ik mis eigelijk een optie:

Voor je punten rijden en een goed gevoel

Soms heb je dat je wel een prijs wint maar geen punt gereden heb, dan ben ik daar minder blij mee dan met punt!

Ik rij in principe voor mn punten en een fijn gevoel in de proef. En natuurlijk is t top om bovenin te eindigen.
Laatst had ik 145, maar ik was er blij mee! Hij was in die proef echt van mij (hij heeft altijd veel spanning op indoorconcours) en ik kon m rijden. Toen boeide me die punten niet maar was erg blij met dat er weer vorderingen waren!

naam

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-05 13:47

Ik start voor de winstpunten (en voor t plezier natuurlijk)

Ik rijdt niet voor de prijzen. (al is een leuke extra centje natuurlijk wel erg leuk om te ontvangen!) ik vind t bijvoorbeeld verschrikkelijk om met 145 punten eerste te worden! Dat betekend dat ik een slechte proef heb gereden, waar ik dus zelf niet tevreden mee ben. Ik wordt er op zo'n moment niet vrolijker van als blijkt dat ik dan ook nog het beste ben...

Nee ik rijdt puur voor mijn winstpunten. Ik ben dan ook niet zo dat ik een klasse helemaal uitrijdt! Als ik 10 punten heb ga ik over! En als ik nog niet klaar ben om over te gaan, ga ik thuis verder trainen! Maar starten in een klasse waar ik de punten voor heb vind ik doelloos! En zonde van mijn geld en de moeite van t starten. Al begrijp ik goed dat er mensen zijn die wel een klassen uitrijden voor de ervaring.

lovelyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-05 14:19

hoii

Ik rij voor punten en als ik een beker krijg ofzo dat is leuk maar...het gaat mij meer om de winstpunten. Bloos
als ik lekker heb gereden en haal slechte punten dan ben ik toch wel tevreden omdat het voor mijn gevoel goed ging... Tong uitsteken .
het is beter als slecht gevoel en 1e plek ofzo..
(die 1e plek is dan natuurlijk wel gaaf dat moet ik wel toe geven... Nagelbijten / Gniffelen )

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-05 14:27

carlijn83 schreef:

Soms heb je dat je wel een prijs wint maar geen punt gereden heb, dan ben ik daar minder blij mee dan met punt!

Ik rij in principe voor mn punten en een fijn gevoel in de proef. En natuurlijk is t top om bovenin te eindigen.
Laatst had ik 145, maar ik was er blij mee! Hij was in die proef echt van mij (hij heeft altijd veel spanning op indoorconcours) en ik kon m rijden. Toen boeide me die punten niet maar was erg blij met dat er weer vorderingen waren!

Mooi verwoord Carlijn, zo zie ik het ook wel namelijk Lachen

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-05 14:32

Ik rii voor mijn punten, voor de gezelligheid en om mijn paard ervaring op te laten doen.

Sgw wedstrijden zijn echt een gezellig dagje uit. Springen is vaak ook erg gezellig en de dressuur rij ik alleen als mijn paard er klaar voor is. Dat is nu nog niet het geval dus start ik geen dressuur.

Ik vind dat zeker in tegenstelling tot de andere 2 disiplines een stuk ongezelliger. Bloos

Maar dat is mijn mening Knipoog

Piaffe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-05 14:36

Ik heb al gewonnen als ik met ee fijn gevoel van mijn paard af stap. Soms heb ik dan 154 punten, soms heb ik dan 168 punten. Dat laatste heb ik natuurlijk het liefste, maar mijn gevoel is wel het doorslaggevende.

Ik heb ook wel eens gereden en er geen fijn gevoel over gehad en toch 160 punten en 3e prijs gereden. Dan kom ik niet tevreden thuis en heb ik geen wingevoel.

Gevoel is voor mij doorslaggevend.

Effy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-05 14:43

Zoals ik dus in het andere topic al heb gezegd: winnen is voor mij niet het belangrijkst, maar winstpunten rijden en het idee hebben dat jij en je paard je uiterste best hebben gedaan, dat is wat telt.

none

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-05 15:01

Ik vind zelf meedoen belangrijker. Gewoon omdat het altijd leuk is. Maar natuurlijk, als het altijd slecht gaat, je nooit eens wint of geen winstpunten haalt kan ik ook gegrijpen dat de lol er snel van af is. Dus ik denk gewoon een combinatie ervan.

Mar__

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-05 15:04

carlijn83 schreef:

Ben het helemaal met je eens! Mooi gezegd!

WestBest

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-05 15:17

Ik vind wedstrijden rijden gewoon errug leuk, waarbij ik het liefst mijn rij-gevoel terug vindt in mijn punten (goed of slecht..) Prijzen maken me niets uit (ik geef ze toch terug), winstpunten wel al eerder.

Wel ben ik liever laatste, maar met winstpunt (die dan wel klopt met mijn gevoel), dan dat ik eerste ben, zonder winstpunt.

Jaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-05 15:21

Piaffe schreef:
Ik heb al gewonnen als ik met ee fijn gevoel van mijn paard af stap. Soms heb ik dan 154 punten, soms heb ik dan 168 punten. Dat laatste heb ik natuurlijk het liefste, maar mijn gevoel is wel het doorslaggevende.

Ik heb ook wel eens gereden en er geen fijn gevoel over gehad en toch 160 punten en 3e prijs gereden. Dan kom ik niet tevreden thuis en heb ik geen wingevoel.

Gevoel is voor mij doorslaggevend.

Ook hier ben ik het mee eens! Haha!