Boven de 170 punten

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Manoeska

Boven de 170 punten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-05 12:58

Mijn dochter heeft het afgelopen weekend een wedstrijd gehad waarbij ze in de B 173 en 171 punten heeft gehaald. Dus dat zijn 4 winstpunten in één weekend. De wedstrijd daarvoor had ze ook al 170 punten. Dus zeggen ze dat wij zo snel mogelijk moeten over gaan. Wat vinden jullie hiervan het paard wordt in april pas 4 jaar.

Caesar

Re: Boven de 170 punten

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-05 13:01

Manoeska schreef:
Mijn dochter heeft het afgelopen weekend een wedstrijd gehad waarbij ze in de B 173 en 171 punten heeft gehaald. Dus dat zijn 4 winstpunten in één weekend. De wedstrijd daarvoor had ze ook al 170 punten. Dus zeggen ze dat wij zo snel mogelijk moeten over gaan. Wat vinden jullie hiervan het paard wordt in april pas 4 jaar.

Je moet zelf de keuze maken. Bij een jong paard geldt voor mij kilometers maken en ervaring opdoen. Winstpunten krijg je als de jury je klaar vindt voor een hogere klasse... wat dus getuigt aan de puntenaantallen. Het paard is nog jong... je kunt de keus maken om even de B vol te rijden en gewoon relaxt de overstap te maken en lekker ervaring opdoen of naar de L1 gaan.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-05 13:05

Naar de L1 kun je wel de overstap maken,als je niet te vaak op wedstrijd gaat,dat is voor een paard nog niet zo heel veel verandering..als je je dan niet teveel fixeert op oefeningen enzo,dan komt dat best goed.

idje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-05 13:12

Gewoon lekker op het gemak doen met een jong paard.
Trek je niets aan van al dan niet goede raad van buitenaf.
Laat je dochter overgaan op het moment dat zij vindt dat zij EN haar paard er klaar voor zijn en niet eerder.
Het goede begin is er en dan zou het toch zonde zijn dat ze later vast zou lopen omdat ze nu te snel gaat?
Veel succes verder!

Evy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-05 13:14

Nou, zo te horen gaat je dochter heel erg goed zeg!

Maar laat je niet opjutten door andere mensen, en neem die overstap alleen als je denkt dat hun er klaar voor zijn Ja

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-05 13:15

Je dochter is degene die daar het beste antwoord op kan geven. Als zij het gevoel heeft er aan toe te zijn kan ze over.

Ik start jonge paarden juist weer liever niet zo heel vaak, Hermesdeux.

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-05 14:03

Zep schreef:
Je dochter is degene die daar het beste antwoord op kan geven. Als zij het gevoel heeft er aan toe te zijn kan ze over.

Ik start jonge paarden juist weer liever niet zo heel vaak, Hermesdeux.

Licht eraan wat je de rest van de week doet. Als je hem 3x rijdt en 2x per maand op wedstrijd vind ik dat ook genoeg. Zeker niet elk weekend. Maar met kilometers maken bedoel ik gewoon ervaring opdoen met wedstrijden. Dat kan je elk weekend doen, maar ook 2x per maand. Ben geen voorstander van 6x pw erop incl. wedstrijd!! Laat dat even duidelijk zijn Haha!

Vajramani

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-05 15:23

Het bovenstaande verhaal herken ik goed. Ik heb dit ook. Mijn advies overgaan als de combinatie zelf denkt dat ze er klaar voor zijn. En laat de anderen mooi praten. Diertje is nog jong en moet nog een hoop ervaring opdoen.

Odie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-05 16:57

Ik ben er voorstander van om een jong paard pas op zijn vijfde uit te brengen en dan direct in het Z. In deze klasse dan een stuk of drie/ vier wedstrijdjes rijden en m dan weer lekker thuis houden en doortrainen voor de lichte tour.

Een vierjarige rijd ik elke dag en dus niet slechts 3 keer in de week, maar dan zit ik er per keer maar maximaal 10 minuutjes op en probeer zo min mogelijk kilometers te maken. Het is de bedoeling dat hij het spelletje leuk gaat vinden. Stiekem laat ik m dan aan allerlei oefeningen ruiken, zodat ie nieuwsgierig wordt.

Wanneer je dochter steeds boven de 65% rijdt is de tijd rijp om over te stappen naar een volgende klasse, maar hier is geen tijdslimiet aan verbonden!

Pasha

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-05 17:58

Ik zou het ook gewoon rustig aan doen...
Ik lees wel aandachtig mee in dit topic want zit nu namenlijk in het zelfde schuitje Knipoog

Van het weekend voor het eerst op concour geweest met een 5 jarige Nf hengst en we werden daar ook 2x 1 met 177 en 175 pnt.

Dan zegt ook iedereen hup, naar de L1 en doorstromen naar het M
maar dit is iets dat wij niet willen, we willen het rustig voor hem opbouwen en zeker niks overhaasten want zo maak je ze kapot..

laurae

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-05 18:07

Ik had het hier laatst over met de instructeur van iemand die het ook zo goed deed. En die kwam nog met een extra argument: Je kunt veel beter lekker lang doorrijden en hoge punten halen dan iets te vroeg overstappen en in de nieuwe klasse hele lage punten halen.

Je dochter rijd gewoon voor de lol, en wat is nu leuker dan zulke hoge punten halen Lachen (even los van de leeftijd. Ik zou qua leeftijd gewoon alle tijd van de wereld nemen)

Liza_vL

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-05 18:24

Ik zou gewoon L1 gaan starten, dit is iets meer uitdaging.
Maar L1 is nog geen zwaar niveau dus prima te doen voor een 4 jarige.

Patriesja

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-05 18:38

ik zou lekker rustig aan doen.. lekker kilometers maken in de B ...
niet te snel gaan!

valori

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-05 18:43

Dat gaat lekker zo. volgens mij kan een 4 jarige best de L aan, maar als ze nog weinig ervaring heeft zou ik eerst een paar wedstrijden buiten rijden, daar kunnen ze heel anders reageren, gaat dat ook goed dan zou ik de overstap maken.

Careano

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-05 19:04

Ik had dit ook, ik was in 5 wedstrijden door de B heen. Nou had mijn paard nog nooit eerder dressuur gestart, wel gesprongen en is hij al 8 maar goed. Ik heb toen ik 10 winstpunten had nog gestart met het kringkampioenschap, ik werd kringkampioen en moest dus nog een maandje in de B blijven voor het regiokampioenschap. Dit beviel mij best. Hij wende ook beter aan een nieuwe omgeving enzo. Nu ga ik zondag voor het eerst L1 starten met hem Lachen Dus ik zou zeggen: Lekker op je gemakkie rijden. Je mag 20 winstpunten halen dus waarom zou je zo snel gaan..?

frunnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-05 19:06

Je kunt wel hard doorstromen, maar dan loop je straks toch vast in het M. Hiervoor moeten ze toch vooral meer kracht krijgen en dit kost sowieso kracht. Je kunt nu dus wel snel doorstromen, maar dan zul je straks een stapje terug moeten doen.
Ik heb hetzelfde probleem, maar heb gewoon alle klassen zo veel mogelijk uitgereden en ben de laatste tijd juist wat minder gestart omdat mijn paard gewoon nog niet klaar is voor het M1. Ik reed voorheen ook niet ieder weekend wedstrijd ofzo hoor Knipoog

Het ligt er gewoon een beetje aan hoe vaak je start. Start je 2 keer per maand of vaker, dan zou ik iedere klasse uitrijden. Start je maximaal iedere maand een keer, dan kan je wat sneller promoveren. Knipoog

Melanie15

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-05 20:24

Een vriendinnetjes van mij heeft een paard die 4 is, had ze laatst in 1 wedstrijd 5 winstpunten mee in t L1. Ze heeft tot nu toe op elke wedstrijd(ook in de B) minstens 1 proef boven de 170 gehad(echt knap, want ze heeft het paard zelf ingereden) Dus ja, die moet ook over, nu rijdt ze niet zo heel veel wedstrijden dus ze heeft nog 1 of 2 wedstrijden volgens mij, maar ja, je moet het zelf weten, als je rustig aan doet, vind ik dat het wel kan

kadans16

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-05 20:40

Odie schreef:
Ik ben er voorstander van om een jong paard pas op zijn vijfde uit te brengen en dan direct in het Z. In deze klasse dan een stuk of drie/ vier wedstrijdjes rijden en m dan weer lekker thuis houden en doortrainen voor de lichte tour.

Een vierjarige rijd ik elke dag en dus niet slechts 3 keer in de week, maar dan zit ik er per keer maar maximaal 10 minuutjes op en probeer zo min mogelijk kilometers te maken. Het is de bedoeling dat hij het spelletje leuk gaat vinden. Stiekem laat ik m dan aan allerlei oefeningen ruiken, zodat ie nieuwsgierig wordt.

Wanneer je dochter steeds boven de 65% rijdt is de tijd rijp om over te stappen naar een volgende klasse, maar hier is geen tijdslimiet aan verbonden!

Hahahaha ja en dan moet de ruiter wel net zo getalenteerd zijn als het paard.Als iedereen deze methode (kon) volgen dan was nu driekwart van Nederland lichte tour.We moeten wel reël blijven.Dit is slechts voor weinigen weggelegd.Paard en ruiter moeten het dan beiden in zich hebben om op vijfjarige leeftijd van het paard Z klaar te zijn.En dan ''gewoon'' Clown lekker door trainen voor de lichte tour.
Ik ken deze combinatie niet maar, in de meeste gevallen gaat deze theorie natuurlijk niet op.Voor degenen die dit wel kunnen.Veel succes.

Manoeska

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-05 21:33

Bedankt tot zo ver voor jullie reakties. Mijn dochter is met haar E pony M1 dressuur geweest. Toen hebben we de fout gemaakt om volgens ons achteraf te snel te promoveren. Dus liep ze vast in het M1. Uiteindelijk is dit een probleem van het zadel geweest, daarna is het wel goed gegaan. Maar nu is ze 18 en moet ze bij de paarden starten. Dit paard is een nakomeling van de E pony. Maar pakt het allemaal heel makkelijk op. En je ziet dat ze er plezier in heeft, evenals mijn dochter.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-05 00:00

Ik heb dat ook gehad. Overal 2 of 3 wp en opmerkingen van andere combinaties dat ik nou maar eens moest opzouten naar het L. Maar ik hoef niet te doen wat andere mensen zeggen.
Zelfde geldt voor je dochter. Niks van zulke opmerkingen aantrekken. Als ze zelf het gevoel heeft dat ze klaar is voor de volgende klasse, dan lekker overgaan. Ook al rijdt ze de 20 punten helemaal uit. Heb ik zelf ook gedaan.

Barbara_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-05 12:33

Gewoon lekker L1 starten. Deze klasse is echt niet veel moeilijker dan de B. Wanneer t paard dit jaar nog M2 moet lopen, tja dan maar nadenken over een wedstrijdpauze, vind ik.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-05 12:56

kadans16 schreef:
Odie schreef:

Hahahaha ja en dan moet de ruiter wel net zo getalenteerd zijn als het paard.Als iedereen deze methode (kon) volgen dan was nu driekwart van Nederland lichte tour.We moeten wel reël blijven.Dit is slechts voor weinigen weggelegd.Paard en ruiter moeten het dan beiden in zich hebben om op vijfjarige leeftijd van het paard Z klaar te zijn.En dan ''gewoon'' Clown lekker door trainen voor de lichte tour.
Ik ken deze combinatie niet maar, in de meeste gevallen gaat deze theorie natuurlijk niet op.Voor degenen die dit wel kunnen.Veel succes.

Ja dat dacht ik ookal,als dat zou kunnen deedt iedereen dat..

carlijn83

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-05 13:22

Heel afhankelijk van hoe je dochter er tegen over staat!
De L1 is niet heel veel zwaarder ofzo dus t zou best kunnen.
En ligt er erg aan (zoals al gezegd) hoeveel start je per maand?
Als ze zou hard zou blijven gaan ook in t L, dan zou ik minder gaan starten. Als je dochter en t paard er maar lol in houden! En het lichamelijk&psychisch aan kunnen!

Vorig weekend zag ik iemand een 4jarige in t M2 starten.
Ligt natuurlijk erg aan wanneer ze begonnen zijn met paard zadelmak maken enzo maar in principe zou t kunnen.
Alleen kon dit paard nog niet eens fatsoenlijk aangalloperen.
Dan vind ik t dus niet kunnen!

Barbara_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-05 13:23

kadans16 schreef:
Odie schreef:

Maar het is wel erg makkelijk hoor, hoef je niet verplicht al die klasse door te lopen. Net als versneld promoveren... erg makkelijk Bloos

Manoeska

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-05 14:06

Wij starten ongeveer 1 keer soms 2 keer per maand. Maar straks in het buitenseizoen gaat het natuurlijk eens zo snel met 2 proeven per dag. Dat het nu zo goed gaat ben je natuurlijk wel nieuwsgierig hoe het in de adere klasses zal vergaan. Dus is het wel moeilijk om rustig aan te doen. Maar het welzijn van het paard staat wel voorop. Misschien krijgt ze nog wel een terugslag wie zal het zeggen. Maar tot nu toe lijkt het of het vanzelf gaat bij het paard. Mijn dochter is de onderdelen voor de hogere klasses al wel aan het proberen en dat heeft ze al aardig onder de knie, gaat haast vanzelf.