Wedstrijd gehad met de jonge Udo

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Udo2001

Wedstrijd gehad met de jonge Udo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-05 12:30

Omdat ik vorige week nogal een aantal tips heb gehad hoe ik mijn paard het beste kan rijden in de proef, ben ik deze week vol goede moed gaan rijden. De hele week goed geoefend, veel overgangen gereden. Van stap naar draf, naar galop weer terug, van stap in galop noem maar op. Hij stond dus goed aan mijn been en was met losrijden goed te rijden, (het is een jonkie van 3,5 jaar oud). Maar ja toen moest ik de ring in, hij keek echt overal naar en schrok en sprong steeds weg.
Dus daar ging mijn proefje helemaal op verloren, geen enkele hoek in kunnen rijden, vaak stilvallen op iets engs dat ik hem echt een mep heb moeten verkopen om door te lopen, dus echt geen succes geweest. Ik heb mijn puntne later niet meer opgehaald, maar dat kan dus nooit iets zijn geweest. Denk je het ene te hebben opgelost komt het volgende probleem om de hoek kijken, maar ja volgende keer beter.

Elisa2

Re: Wedstrijd gehad met de jonge Udo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-05 12:35

je kunt niet verwachten dat je als je met een jong paard voor het eerst gaat starten,dat je dan punten scoort,het belangrijkste is dat je je paard een goed gevoel meegeeft zodat hij het leuk gaat vinden en ontspant.Ik heb mijn 4 jarige nu ook 2x gestart en ook hij hinnikte de hele proef vondt alles eng enz. maar dat hoort erbij je moet hem gewoon rustig laten wennen die punten komen later wel.daar moet je het niet voor doen.

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-05 12:38

Geef je paard eens tijd! Het komt echt als prestatiedrang over! Hij is 3,5, heeft weinig gezien in dat halfjaartje en dan ineens in een vreemde omgeving met spanning en andere dingen. Tijd genoeg hoor! En kan bij iedereen fout gaan. Dat je je coupons niet op hebt gehaald is zeker geen slimme zet, daar staan vaak punten op waar je aan kunt werken of een tip. En waarom geef je je paard een mep als die niet wil? het is toch geen staken? Het is pure onwennigheid, angst. Laat hem even staan, beloon hem en probeer hem er weer voorwaarts langs te rijden...

Udo2001

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-05 13:00

Ik heb zeker geen prestatiedwang en weet dat deze verschijnselen normaal zijn voor een jong dier. Maar ik vind wel dat als hij slaat op mijn been als ik hem aanspoor voorwaarts te gaan in een enge hoek dat hij dan best een tik mag krijgen. Thuis zou hij ook een tik krijgen want ik wil niet dat hij weet dat hij het in de proef wel zou kunnen proberen.

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-05 13:05

Udo2001 schreef:
Ik heb zeker geen prestatiedwang en weet dat deze verschijnselen normaal zijn voor een jong dier. Maar ik vind wel dat als hij slaat op mijn been als ik hem aanspoor voorwaarts te gaan in een enge hoek dat hij dan best een tik mag krijgen. Thuis zou hij ook een tik krijgen want ik wil niet dat hij weet dat hij het in de proef wel zou kunnen proberen.

Ja zo kwam het dus niet op mij over. Meer dat als hij niet de hoek inging omdat hij het niet echt vertrouwde dat je hem voorwaarts sloeg. Als die slaat op je been is het logisch, ook thuis. Maar dan nog had ik het denk ik wat rustiger aangepakt...succes met de volgende wedstrijd iig.

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-05 13:38

Als hij in de wedstrijd jouw been negeert, kan ik bijna niet geloven dat hij dan thuis in de training hier ook al wel echt klaar voor is. Ik zou eerst je paard echt bevestigen in de B thuis, dus dat alles echt perfect gaat, en dan langzaam doortrainen. En dan pas starten. Dan weet je zeker dat er niks mis kan gaan.

Udo2001

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-05 14:14

Heb toch al duidelijk vertelt dat dit paard thuis wel goed loopt!!!
Waarom zou hij dan niet meekunnen, omdat hij nogal heftig reageert op de omgeving??? Daar zal hij op ten duur maar tegen moeten kunnen, hij is wel klaar om mee te gaan dat kan ik zelf het beste bepalen toch???

VValar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-05 14:16

Veel trainen en oefenen op vreemd terrein. Kun je niet eens op vreemd terrein rijden om je paard te laten wennen, zonder een wedstrijd te rijden? Misschien kun je eens in de binnen/buiten bak rijden van een manege bij jou in de buurt? Geef je paard te tijd om overal aan te wennen maar als je paard ongehoorzaam is wees dan niet bang om hem af te straffen. Rij zoals je thuis ook rijdt, straf hem af op dezelfde dingen af waar hij in je training ook ongehoorzaam is. Beloon hem daarentegen ook weer tijdens de goede dingen.

Jammer dat je proef zo slecht ging. Hopelijk gaat het na veel trainen de volgende keer een stuk beter!

Udo2001

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-05 14:21

Ik rijd al op verschillende tereinen dus daar ligt het niet aan, heb altijd 3 mogelijkheden om te rijden. De proef was ook op eigen terein misschien heeft dat ook wel invloed. Ik vind dat je best ergens een proef kunt gaan rijden om te wennen. Ik ben van mening, hoe vaker mee hoe sneller gewendt.

VValar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-05 14:24

Je kunt ook thuis je proefje doornemen en oefenen zodat het rijtechnisch goed zit. En zodat jullie beide kunnen wennen aan het proeven rijden. Misschien ben jij wel ervaren maar voor je paard is het weer heel wat anders. Ben je zelf misschien niet zenuwachtig? Of wil je het te goed doen waardoor de spanning misschien op je paard slaat? Ik zeg niet dat dit zo is, maar het kan een mogelijkheid zijn.

essie79

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-05 15:42

Udo2001 schreef:
Ik rijd al op verschillende tereinen dus daar ligt het niet aan, heb altijd 3 mogelijkheden om te rijden. De proef was ook op eigen terein misschien heeft dat ook wel invloed. Ik vind dat je best ergens een proef kunt gaan rijden om te wennen. Ik ben van mening, hoe vaker mee hoe sneller gewendt.

Het was op eigen terrein? Dan snap ik de redenatie niet dat je hem vaak moet meenemen eerlijk gezegd niet.
Dat paard snapt toch niet of het nu training of wedstrijd is, als het toch op eigen terrein is?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-05 15:45

gewoon veel doen,en niet voor punten rijden maar voor ervaring.

Udo2001

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-05 19:35

Ik was op eigen terrein, maar het terrein is wel totaal anders dan met de trainingen, snap je dat???? Hekjes enz??

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-05 19:44

Hermesdeux schreef:
Geef je paard eens tijd! Het komt echt als prestatiedrang over! Hij is 3,5, heeft weinig gezien in dat halfjaartje en dan ineens in een vreemde omgeving met spanning en andere dingen. Tijd genoeg hoor! En kan bij iedereen fout gaan. Dat je je coupons niet op hebt gehaald is zeker geen slimme zet, daar staan vaak punten op waar je aan kunt werken of een tip. En waarom geef je je paard een mep als die niet wil? het is toch geen staken? Het is pure onwennigheid, angst. Laat hem even staan, beloon hem en probeer hem er weer voorwaarts langs te rijden...

Ben het helemaal met je eens.
Idd niet slim om je protoollen niet op te halen (erg onsportief ook), juist daar kun je wat mee, en geloof me, soms vallen die punten best wel mee.
Hij is pas 3,5 en blijkbaar nog niks gewend, geef hem de tijd het is nog een peutertje wat ineens prestaties moet gaan verrichten terwijl hij pas net heeft geleerd wat een mens op zn rug is en zn balans nog aan het zoeken is.

frunnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-05 21:12

Udo2001 schreef:
Ik was op eigen terrein, maar het terrein is wel totaal anders dan met de trainingen, snap je dat???? Hekjes enz??

Je zegt het zelf al, je paard loopt in een voor hem enge situatie en is nog maar een peuter. Je moet een beetje geduld met hem hebben en ik vind het eigenlijk niet zo eerlijk hoe je je paardhier afschilderd.

Het is niks raars dat je paard zo reageert en de enige manier om dit te verbeteren is je paard vertrouwen te geven. Niet door hem de baan door te schoppen, want dan zal hij het volgende keer echt niet met meer plezier doen. Als hij een keer naar je been trapt mag je best wel een keer een schop terug geven. Maar als jij op de eerste schop geen reactie krijg (door de spanning van je paard) dan heeft een 2de en 3de schop echt geen nut hoor. Beter is het om gewoon rustig je been eraan te houden, tijdens het verkennen van de rijbaan je paard rustig toe te spreken en het gewoon netjes oplossen als hij ergens niet langs wil in plaats van gelijk je hakken tussen zijn ribben te plaatsen.

Beestje is nog maar 3,5 wees blij dat je al aan wedstrijdjes kunt denken. Het kan best een tijd duren voordat hij voldoende vertrouwe heeft.

Pikolino

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-05 21:56

ik ben het helemaal eens met mijn bovenbokker Haha!
maar ik snap niet dat je zo tegenstrijdig doet,,
je wilt wat leren en weten hoe je dit het beste kunt oplossen lijkt mij!

iedereen wilt je helpen maar dan moet je niet zo tegenstreidig doen Knipoog

Pikolino

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-05 21:59

Udo2001 schreef:
Heb toch al duidelijk vertelt dat dit paard thuis wel goed loopt!!!
Waarom zou hij dan niet meekunnen, omdat hij nogal heftig reageert op de omgeving??? Daar zal hij op ten duur maar tegen moeten kunnen, hij is wel klaar om mee te gaan dat kan ik zelf het beste bepalen toch???

deze reactie bedoel ik,, een beetje tegenstrijdig Knipoog
en het is idd niet verstandig en ook onsportief om je protecollen te laten liggen je kan er ten alle tijden van leren Knipoog
het komt een beetje over alsof je niet tegen kritiek kan op je protecollen Haha!

Udo2001

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-05 22:56

Waarom krijg ik van deze rare reacties, onsportief?? Die protocol heb ik niet opgehaald vanwege een andere persoonlijke reden, die ik niet hoef te verklaren. Mijn punten heb ik inmiddels gekregen 138 punten, meer als ik verwachte. Het lijkt of dat ik hier afgeschilderd word als een onervaren ruiter die niet weet waar ze mee bezig is, erg spijtig. Jammer dat er mensen zijn die conclusies trekken alvorens ze iets van je afweten of van het paard waarmee ik rijd. Iedereen moet zelf weten met zijn of haar paard om te gaan, ik ken mijn paard het beste!!! En daarbij hoort hij wel respect te hebben voor mijn been, en niet voor mijn "HAKKEN". Ik wilde alleen maar vertellen hoe deze wedstrijd verlopen is meer niet.

frunnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-05 23:18

Ik vind de meest rare reacties in dit topic nog steeds die van jouzelf. De mensen die hier reageren proberen hierbij alleen maar tips te geven om jou te helpen. Ik vind dat je zelf nou ook niet echt positief overkomt. Hiermee zeg ik niet dat je ook niet positief bent!!!! Ik trek geen conclusies, ik reageer alleen op wat er hier gemeld wordt en dat doen de anderen ook. Knipoog Wil niet zeggen dat ik daarbij altijd gelijk heb ofzo. Als mensen je verkeerd begrijpen moet je dat gewoon even melden, dan moet het geen probleem zijn toch?

Succes met je paard, het komt vast allemaal goed. Jonge paarden zijn nou eenmaal niet altijd even bevoorderlijk voor je humeur Haha!

Udo2001

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-05 23:38

Hoezo rare reacties??? Geef gewoon uitleg hoe ik iets ervaar, is dat raar?? Heb het beste voor met mijn paard en wil dat zo houden, maar er ligt een grens. Ook ik weet best dat hij nu nog jong is, maar moet dat altijd de reden zijn om maar over je heen te laten lopen??? Ook hij moet weten dat er grenzen zijn, of ze nou 3 zijn of 20 jaar. Geef je een vinger, nemen ze je hele hand. Omdat ik weet dat dit smoesjes zijn en geen echte "angst"

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-05 10:54

Udo2001 schreef:
Hoezo rare reacties??? Geef gewoon uitleg hoe ik iets ervaar, is dat raar?? Heb het beste voor met mijn paard en wil dat zo houden, maar er ligt een grens. Ook ik weet best dat hij nu nog jong is, maar moet dat altijd de reden zijn om maar over je heen te laten lopen??? Ook hij moet weten dat er grenzen zijn, of ze nou 3 zijn of 20 jaar. Geef je een vinger, nemen ze je hele hand. Omdat ik weet dat dit smoesjes zijn en geen echte "angst"

Het is niet raar, en iedereen begrijpt hier wel dat je het beste voor je paard wilt, maar er worden hier tips gegeven en er wordt niemand aangevallen. Misschien dat je dat nu voelt omdat meerdere mensen over dingen eens zijn. En tuurlijk moet je consequent zijn met jonge paarden, maar op de manier hoe jij het brengt als TS komt het echt over dat je een beetje te streng hebt gereageerd. En ook wordt je niet afgeschilderd als een onervaren ruiter, dat heeft niemand in zijn mond genomen. Zelfs de woorden: Neem Les, zijn niet uitgesproken. Daaruit blijkt al dat ze het beste met je voor hebben en je alleen maar willen helpen.

patos

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-05 15:44

Klinkt voor mij als een nog erg onzeker paard, en dat 'negeren' van je been waar jij zo boos om werd heeft in dat geval meer te maken met het blokkeren van je paard door stress en een hoop nieuwe indrukken. Door hem te straffen krijg je in de meeste gevalllen alleen maar een negatieve reactie. Mijn eerste wedstrijd ging ook niet super, je moet gewoon wat ervaring opdoen samen zodat je paard vol vertrouwen onder jouw door de baan gaat. Ik zie ook regelmatig Z ruiters die een paard voor het eerst meenemen naar wedstrijd, en dat gaat ook niet altijd goed. Heeft niets te maken met het niveau waarop het paard is afgericht en het aan het been staan. En ik wil me nergens mee bemoeien hoor, maar ik zie het nut van overgangen stap-galop bij een 3,5 jarige niet zo.

Charlotte_F

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-05 18:42

Je kunt beter je protocol hoe flut je proef ook was gwoon ophalen. et staat een stuk sportiever en je kunt er vaak een hele hoop van leren. 3.5 jaar is trouwens erg jong om een super proef de 1e keer te lopen. Ik ben een tijdje terug met een 8-jarige pony voor het eerst met de trailer wedstrijd gaan rijden, alleen maar hinnekken (en zen rug wegdrukken) enzo, maar van mn protocol kon ik een hoop leren.(kan je na gaan, hij was al 8 jaar) Zie er de lol van in Clown

frunnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-05 19:23

Ik blijf erbij dat het een kwestie van tijd is, ik geloof er ook niet zo in dat een paard iets niet doet om jou te pesten. Meestal doe je dan toch zelf wat anders dan anders.
Het heeft met mijn paard ook een jaar geduurd voordat hij een beetje gewend was aan het hele wedstrijdgebeuren. Ook als ik thuis gereden had was hij erg gespannen. Hij kropte dit zelfs zo op dat ik de volgende dag echt niet aan rijden hoefde te denken en dat ik hem echt eerst even los moest gooien om alle stress eruit te bokken. Mijn paard was onrustig op de trailer, stond te schrapen enzo. En was met rijden veel sterker als thuis en kijkerig.
Nu een jaar later is mijn paard steeds rustiger op wedstrijden en op de trailer en na het eerste rondje in de vreemde bak heeft hij genoeg vertrouwen om aan het werk te gaan. Maar toen wij laatst een clinic hadden thuis en er hekjes en plantenbakken in de bak stuurden bleef hij daar ook het gehele uur naar kijken. Ik kreeg hem er wel langs, maar hij bleef ze toch goed in de gaten houden.

Dit doen paarden echt niet om jou voor paal te zetten hoor. Succes ermee!!!

Vajramani

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-05 23:00

Ik begrijp de TS wel. Je denk op bekend terein te beginnen en dan krijg je dit. Soms is het wel eens verstandig om op vreemd terein te beginnen vooral met een jong paard. Ze doen dan zoveel indrukken op dat ze volledig op je vertrouwen. Ik rij nu op een 4 jarige wedstrijden, en die is ook met 3,5 jaar de wedstrijden in gegaan. Tot nu toe heb ik nog de meeste problemen gehad als ik op eigen terrein reed. Ook bang voor hekjes etc. Want die staan er anders nooit. Ook dan pak ik haar wel door. Reden: dat ze bang is ok, maar ik wil absoluut niet dat ze van deze situatie misbruik gaat maken.
Wat ik nog wel eens doe als ze heel gespannen is voordat ik de proef begin, is een stukje galop door de bak.. Mijn paard raakt hierdoor zijn spanning kwijt, deze spanning heb ik dus niet meer in mijn proef. Hierdoor zijn jullie beide een stuk ontspannender. En blijf lekker tijdens de proef wat met je paard smoezen.
Hou je buitenteugel er goed aan, hoofdje licht naar binnen gesteld en rij hem evt iets meer voorwaarts door de hoek heen. Zodat hij de aandacht bij jouw heeft en niet bij de hoek.
Veel succes en het komt allemaal wel goed.