Wedstrijd rijden bij de paarden met een pony

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

evita_

Wedstrijd rijden bij de paarden met een pony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-05 00:22

Titel zegt het al..wat vinden jullie hiervan?

Met een D of E pony zoals een arabier, wedstrijden rijden bij de paarden als je 18 jaar of ouder bent? Maakt niet uit welke klasse, dressuur en springen.

Dribbelkont

Re: Wedstrijd rijden bij de paarden met een pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-05 06:41

ik rij met mjn haffie van 1.42 bij de grote paardjes Haha!

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-05 07:44

Ik rij met fjordenpoonie van 140 L2 tussen de grote knotjespaarden.
Gaat prima hoor Haha!

confetti

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-05 08:52

Hier zijn al heel wat topics over geweest. Hier in de regio zie je best wat D en E pony's lopen bij de paarden en die doen het goed. Het is wel voornamelijk in de dressuur.

Emeraldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-05 09:31

Ik rij met mijn pony van 1.51 tussen de paarden in de Z1.

Woestein

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-05 10:32

Ik rij met mijn Haffie van 1.44 in de L1 tussen al die grote en enge paarden... en ben nog geen enkele keer door een jury gediscrimineerd...
(ik zwijg wel over bepaalde ruiters...)

scooby09

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-05 12:17

ha sommigen ruiters ja Verdrietig
die rijden me gewoon van mijn pony af
zo van je bent toch niet zo groot(1.45)

Denk dat ik de volgende keer maar een rode strik in doe,want ze raakt helemaal van slag als ze steeds ondersteboven wordt gereden.

Pikolino

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-05 19:45

met dressuur kan het makkelijk maar met springen kloppen de afstanden tussen de dubbels niet Knipoog

Biertabje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-05 19:48

zoek even, want er zijn tig topics hierover!!

ik reed met mijn E-pony
M springen bij de paarden(mocht Z)
M1 dressuur bij de paarden

Pikolino

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-05 20:01

reddytobias schreef:

ik reed met mijn E-pony

een E-pony is eigenlijk een paard Tong uitsteken
ik denk dat D-pony's het niet redden Knipoog

evita_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-05 20:38

Kan niet zoekenvoor zelfde topics, funtie doet het niet.

De reden dat ik dit vraag is omdat ik ooit drie westrijden bij de paarden heb gereden op mijn, toen nog 4 jarige arabier. Ik heb haar beleerd toen ik nog geen 18 was en wedstrijden bij de pony's gingen zo goed dat ik door wilde gaan bij de paarden. Ik wist dat dit mocht.
Mijn ervaringen zijn alleen niet zo goed. Ik werd toch een beetje gedicrimineerd door zowel ruiters als jury. Iedereen vond dat ik 'ver' genoeg was om op paarden over te stappen. Maar dit wil ik dus niet! Want dat betekent arabieren de deur uit (nu inmiddels 2) en wedstrijdpaard kopen.
Nu ben ik vier jaar verder en ben aan het zoeken wat ik nog met haar kan doen. Ze heeft een rottijd achter de rug omdat we haar verkocht hadden wegens tijdgebrek. Op dat adres is ze verwaarloosd waardoor ze nu heel gecompliceerd is. Ik heb haar teruggekocht en ze wordt dus nooit meer verkocht.
Het is echt een showpaard, en dochter van de arabische (ex) hengst Sjapoer. Ze kan ver komen in de wedstrijdsport, maar ik moet dan met haar bij de paarden rijden. Daarom wilde ik graag wat reacties van mensen die dat doen of die er een mening over hebben.

marina1998

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-05 21:55

Hoi!

Ik vind dat iedereen zelf mag weten of ze met een pony tussen de paarden willen starten. Dus als jij graag wedstrijden wilt rijden met je arabiertje moet je dat gewoon doen! Ik heb de ervaring dat de jury's gewoon de gereden proef beoordelen en je er echt niet op afrekenen dat je geen groot paard hebt. Zelf heb ik een D-pony van 1.44m die ook nog eens behoorlijk wat pony-uitstraling heeft. Toch rij ik nu M2 met wp met hem en we eindigen vaak wel ergens bovenaan.

Ik denk wel dat het scheelt of je een mooie combinatie vormt met je pony. Daarmee bedoel ik dat je zelf nog past op de pony en niet veel te groot bent. Want dat oogt natuurlijk minder mooi en het zou kunnen dat je daar door de jury (onbewust) op wordt afgerekend. Ook valt het dan meer op dat je pony kleiner is dan de andere paarden die deelnemen. Ik hoor bijvoorbeeld vaak dat mijn pony echt een dwerg lijkt op het losrijterrein tussen al die paarden, maar dat dat niet meer opvalt zodra we alleen in de ring zijn. Ik ben namelijk net als mijn pony ook maar een kleintje. Blijkbaar kun je doordat de verhoudingen tussen ons kloppen, niet meer goed inschatten hoe groot mijn pony nou eigenlijk is... Tong uitsteken

Met losrijden merk ik soms wel dat mensen denken dat ze die kleine pony omver moeten rijden. Heel irritant en erg kinderachtig ook. Meestal rij ik dan gewoon door, want als je constant voor hen op de rem moet, kun je natuurlijk nooit goed losrijden. Het scheelt dat mijn pony gewoon recht op die paarden durft af te lopen en zich dan ook echt niet minder voelt. (Hij voelt zich zelfs heel erg stoer, haha) Daarna is er vaak niets meer aan de hand en kan ik lekker losrijden.

Ik zou dus zeggen: ga lekker wedstrijden rijden met je arabiertje. Je doet het voor jezelf en niet voor die anderen die vinden dat je beter een paard kunt kopen. Trek je er niets van aan en laat ze maar eens zien wat die kleine pony allemaal kan! Succes!

Nimmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-05 22:39

die van mij is gegroeid van grote e naar paard van bijna 165, maar ik vind ook dat je het gewoon moet doen, ken meer mensen die met hun pony tussen de paarden starten, en waarom niet...
ok je zal jury's hebben die je discrimineren, maar dat kun je bij de pony's ook hebben als je een jury hebt die gek is van volbloeden en jij met een lompe fjord aan komt zetten. en het gaat uiteindelijk gewoon om de proef die jij neerzet, en als die goed is krijg je dr echt wel waardering voor.
ook met springen zou je het nog kunnen redden, als je een pony hebt die ruime passen maakt, die van mij kwam aan t begin beter uit als de hindernis op paardenmaat stond dan op zijn maat.
en wat losrijden betreft, ja je hebt mensen die zich heel wat voelen en anderen voor de voeten rijden, heb ik ook last van, helaas mijn paard is niet geheel betrouwbaar en drukt de "aanvallende" combinatie gewoon de bak uit (bijna letterlijk) die wijkt niet uit (probeer dit gedrag er uit te krijgen, is alleen best lastig). laten ze je vanzelf wel met rust.

Biertabje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-05 22:51

steffie4ever schreef:
reddytobias schreef:

ik reed met mijn E-pony

een E-pony is eigenlijk een paard Tong uitsteken
ik denk dat D-pony's het niet redden Knipoog

dit was geen paard gefokt paard hoor!! rond de 1.53m
waarom zou een D-pony het niet redden? het wordt technisch gezien wat moeilijker qua afstanden, maar de ruiter moet het doen toch! Clown en ik kan het weten! Knipoog

evita_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-05 23:56

he fijn die positieve reacties! Ik ben ook niet zo groot (1.69) en ik ben soms wel eens onzeker of ik op mijn paardje pas omdat ze vrij iel is. Toch zegt iedereen om mij heen dat het een perfect maatje voor me is en dat het helemaal niet opvalt. Ze is misschien dun en staat hoog op haar benen maar ze lijkt wel groter met zadel en ruiter. Ze heeft 'paardengangen' , altijd al gehad. Ze is speciaal gefokt op springen en loopt ontzettend ruim. Het is niet zo'n arabische dribbelkont zeg maar, meer een swingende danser.
Ik ga het gewoon weer proberen, dressuur en springen! Nu hopen dat in mijn regio meer pony's bij de paarden lopen want dat was 4 jaar geleden niet zo...

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-05 00:29

evitatinkle schreef:
Nu ben ik vier jaar verder en ben aan het zoeken wat ik nog met haar kan doen. (...) Het is echt een showpaard, en dochter van de arabische (ex) hengst Sjapoer. Ze kan ver komen in de wedstrijdsport, maar ik moet dan met haar bij de paarden rijden.

Heb je wel eens gedacht aan endurance of aangespannen rijden? Of SGW? 'Wedstrijdsport' is meer dan dressuur en springen. Lachen

En je kunt deze takken van sport natuurlijk ook altijd als afwisseling naast dressuur en springen doen. Lachen

evita_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-05 00:31

ja, ga dit jaar ook endurance met haar starten, waarschijnlijk 9 september in Holten omdat ik en zij veel in die omgeving hebben gereden!

Yuri

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-05 12:06

ik ga zaterdag voor het eerst starten met mijn fjord tussen de paarden. ik ben haast 1.80 mtr, pony is 1.50 Haha!

evita_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-05 12:33

Dat is pas een duidelijk teken dat het kan! Zou je me willen vertellen hoe het ging?

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-05 12:52

Als je een Arabisch Volbloed heb,heb je een paard.
Want het zijn paarden.
Dus gewoon starten bij de paarden.Dat kan dus gewoon en is niks raars aan.

Douni

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-05 13:57

Ik ga met een ranke NRPSmerrie van ongeveer 1.45m starten bij de paarden!
En ik heb dr echt veel zin in!

Waarom zou je het niet doen!

khorizon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-05 14:21

Mijn zusje rijd met haar pony van 1.48 m bij de paarden.
Ze heeft nu 3 wedstrijden gereden en 6 winstpunten behaald. Ze is al 1x derde geweest, 1 x 1e en 1x 2e.
Haar pony is een kruising tussen een fjord en arabier. Een hele aparte verschijning.

Ze kan goed meekomen bij de paarden.

evita_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-05 15:36

Zoals eerder gezegd had ik niet van die goede ervaringen op wedstrijden. Misschien dat het nu beter gaat, ik ga het in ieder geval weer proberen en ben wat zekerder nu ik van iedereen hier van die goeie reacties krijg!

Anike

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-05 19:51

Ik ga straks ook met een (grote) e-pony starten tussen de paarden omdat ik ook 18 ben.
Mijn merrie oogt dan wel wat groter als ik erop zit (ik ben ongeveer 1.72m zij is ongeveer 1.56m)
Ik zou het gewoon doen! Moet je eens opletten hoe ze verbaasd kijken als jij de punten rijd en niet hun!

fresco

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-05 22:39

Ik start al jaren tussen de paarden!
Ik ben 28 en 1.64 lang.
Eerst starte ik met mijn ruin (1.48) Z2 met winstpunten!
meniggeen heb ik er uit gereden! Haha!

Nu ben ik opnieuw begonnen met Buur's Wisper, een KEUR merrie
van 1.45!
Ik rijd momenteel M2 +4 en zijn even gestopt omdat ze drachtig is.
Maar je ziet: je kan genoeg bereiken met een pony!
Als je zelf maar wilt! Knipoog