Paard laat je compleet zitten in de proef... wat te doen?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Koortje

Paard laat je compleet zitten in de proef... wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-05 17:16

Vandaag ben ik voor de 2e keer op wedstrijd geweest... en het was me weer wat zeg!
Het begon met opzadelen. Op een of andere manier krijgt ze het telkens voor elkaar mn zadel eraf te gooien op het moment dat ik omloop om de singel vast te gespen. Ze rent dan achteruit, stijgert, en gooit het dus op de grond. Vorige keer ook, het raakt zo wel erg beschadigd, om nog maar niet te spreken over ergere schade aan de boom enzo. Boos!

Met losrijden was ze best braaf, wel wat kijkerig. Vervolgens komen we in de bak, en gaat ze vol op de rem bij het zien van de bloembakken. En ik maar schoppen wat ik kan, zonder duidelijk resultaat. Gewoon niet luisteren. Tussen de 2 proeven in, moest ik haar flink voorwaarts rijden van mn instructrice, en haar meer attent op mij maken. 2e proef ging iets beter, op het tegen de hand en hinniken na dan in ieder geval Rolleyes

Maargoed, mijn instructrice denkt dus dat Kore mij van begins af aan (bij het opzadelen al) gewoon aan het uittesten was. En dat ik met losrijden niet streng genoeg ben geweest, zodat ze mij in de proef finaal liet zitten.

Nog meer mensen die dit zo ervaren?

Ter verduidelijking, thuis is ze met opzadelen ook erg vervelend. Maar de proeven gingen thuis goed, zoals altijd.

TisUnique

Re: Paard laat je compleet zitten in de proef... wat te doen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-05 17:25

Kan je haar niet op de trailer opzadelen? Of desnoods opgezadeld meenemen van huis? Dan voorkom je al een heleboel gestress voor je er eenmaal op zit (en heb je ook die strijd van het opzadelen niet met haar aan hoeven gaan!). Of anders met 2 mensen opzadelen, dat je niet om hoeft te lopen voor de singel, maar dat iemand anders die kan aanpakken en meteen vast kan maken.
Het klinkt inderdaad wel alsof ze je aan het uitproberen is, ik denk dat het enige waar je iets mee opschiet is dat je haar duidelijk laat merken dat jij baas bent, dat ze gewoon moet luisteren en dat jij niet met je laat spelen (makkelijker gezegd dan gedaan, ik weet het, maar je kunt beter één keer een proef echt helemaal verzieken doordat je haar goed aanpakt, dat ze weet dat ze er ook op wedstrijd niet mee wegkomt dat ze niet luistert naar je, dan dat het iedere keer tobben is). Succes in ieder geval!

Koortje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-05 17:30

Thanks!
Opzadelen op de trailer is denk ik geen optie. Ze stormde vandaag ook weer de trailer uit, en ik ben bang dat ze dan mn zadel helemaal kapot maakt (als het blijft haken ergens). Verder waren we met zn tweeen, en had ik het halstertouw al door haar bit gedaan. Ze stond keurig stil, en opeens, alsof ze schrok, vloog ze achteruit, mn vriendin heeft haar hand behoorlijk bezeer. Scheve mond
En betreft de proef, ik heb haar nog nooit zo hard geschopt, maar het was alsof ze het niet voelde!

marijkuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-05 18:38

je kunt als je aan het opzadelen bent ook gewoon aan de goede kant blijven staan en de singel gewoon van het zadel afgooien en dan kun je de singel direct pakken onder de buik, zo heeft je paard ook minder tijd om wat uit te vreten.... Haha! Pling

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-05 19:00

Als dit pas je 2e wedstrijd is, dan is het denk ik ook nog niet echt realistisch om te verwachten dat ze als een ervaren wedstrijd paard de sterren van de hemel loopt met een Anky2 op haar rug.
Gewoon regelmatig gaan, ga ook eens op vreemd terrein lessen en dan wordt het vanzelf minder met de kijkerigheid en de spanning, geef het de tijd.

Laat je niet opjutten door de verhalen hier op bokt van mensen die gelijk dik scoren op hun eerste wedstrijd, want dat zijn echt uitzonderingen.

orsini

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-05 19:03

als ze thuis ook zo vervelend is met opzadelen zou je dan niet eerst aan wat anders denken. Zo'n heftige reactie op het zadel geeft meestal toch wel aan dat ze of last heeft van d'r rug of iets dergelijks het zadelen kan ze dan associeren met pijn. singelneid hebben wel meer paarden, gewoon omdat ze dat onprettig vinden maar echt onwijs bokken etc duid soms och wel op een groter probleem

Wat handig is voor het opzadelen, gevoon je zadel via de kant waaraan je aansingelt erop leggen dan hoef je niet om te lopen om aan te singelen en kan je hem meteen vast doen.

Die plantenbak daar zou ik me niet te druk om maken, daar kan ze gewoon echt even bang voor zijn geweest, is dan toch iets nieuws. Je moet je paard wel de kans geven om te wennen aan wedstrijden. Zeker pas als het de 2e keer is. Tuurlijk moet ie luisteren maar sommige dingen zijn nu eenmaal indrukwekkend op wedstrijd en daar leren ze vanzelf beter mee om te gaan als je vaker rijdt. Ga een s vaker ergens anders rijden gewoon voor de lol als je geen wedstrijd hebt kan ze eraan wennen zonder wedstrijdstress.

succes

Koortje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-05 19:20

@ Margreet en Orsini, zoiets verwacht ik natuurlijk niet van mn paard. Ik ben niet zo iemand die meteen meent vette winst her en der te behalen, echt niet.
Maar met dat opzadelen, heeft daar niets mee te maken natuurlijk. Dat is gewoon echt stout. Thuis doet ze dat ook, maar stukken minder erg. Ze doet het zelfs met dekens. Ze heeft geen drukplekken of witte haren, en loopt ook gewoon regelmatig. En betreft de plantenbakken, daar mag ze best bang van zijn of kijken, maar dat is toch iets anders als meteen vol op de rem en er nog geen eens naartoe willen? Nouja, anyway, de ervaring zal het leren in ieder geval.
Heb me voorgenomen om thuis het sjabrak al vast te maken, en de singel ook aan de rechterkant. Tot nu toe deed ik dat op het wedstrijdterrein, met opzadelen. Als ik alles al vast maak, kan ik inderdaad links blijven staan en meteen aansingelen.

orsini

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-05 19:39

als ze echt iets eng vinden dan gaan ze toch echt wel op de rem. Bij ons op stal was laatst een onderlinge. Hadden ze ook voor de lol plantenbakken neergezet. Die van mij die heft 5 min staan te trillen en steigeren op x omdat hij niet wist wat hij ermee aan moest.

denk ook niet meteen dat je te veel verwacht hoor van je paard. Was alleen maar pos bedoeld dat commentaar.
Die van mij heeft tot op vorig jaar regelmatig gebokt tijdens proeven puur omdat hij dan weer wat zag en raar wou doen. Ik nu wel redelijk over (behalve bij grote concoursen). weet zeker dat die van jou ook beter gaat luisteren als je vaker weg gaat . dat stout doen kan ook best een vorm van stres uiting zijn omdat hij het gewoon spannend vind.
iig goed belonen als hij vervolgens wel lang bv die plantenbak gaat! Haha!

YvonneS

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-05 19:58

Ik zou thuis opzadelen, dekentje erover en je zadel beschadigd niet door dat ie niet kanblijven haken oid. Ook kan je thuis gewoon het hoofdstel eerst een paar x om doen, halster erover en op de trailer. Zo kan ie je daarmee tenminste al niks maken. Ook zou ik de volgende keer een proef eraan spanderen om m overal normqaal langs te krijgen. Loopt ie in 1 hoek te klieren, draai je er gewoon een volte extra. reageert ie keer niet op je been, geen tolerantie en meteen 2 benen erin en handen naar voren. Je zal ongetwijfeld een x lage punten halen, maar misschien werkt het. Hij moet gewoon weten dat hij ook in de proef gewoon zijn aandacht bij jou moet houden.

Misschien komt echter de spanning ook bij jou weg (onbewust) dan zou ik een aantal keren HC starten, zodat je zelf al ontspannener bent doordat je niet voor punten hoeft te rijden.

O ja, ga een flink aantal keren achter elkaar op concours, zodat jij en je paard eraan wennen dat het de normaalste zaak van de wereld is.

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-05 20:17

Om stress van mij kant en voor mijn paard te voorkomen, zadel ik thuis al op. Met een deken erover gaat hij de trailer op. Ik doe het al jaren zo en er is nog geen enkele beschading van gekomen.

Ik vind niet dat je mag zeggen dat Kore je heeft laten zitten in de proef. Dit was pas je tweede wedstrijd, zoveel heeft ze nog niet gezien. Ik zou zoiets in het begin liever met rust en geduld oplossen dan met boos worden en schoppen. Romanoff stond laatst, vlak voor we moesten beginnen, ook nog met z'n hoeven in het zand, soms kan iets er gewoon eng uitzien.

Koortje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-05 20:48

Het probleem is dat ik niet veel kan starten, ik rij met een stalgenoot mee op de trailer, we starten maar eens per maand ongeveer.
En hoe gaat Romanoff de trailer af? Kore doet dat niet echt met beleid, soms scheef... een ongeluk zit in een klein hoekje met een zadel erop! Dat durf ik echt niet aan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-05 20:59

In ieder geval wel gefeliciteerd met je winstpunt Koor.

Probleem is duidelijk het niet aan het been zijn, dat kom er op wedstrijd altijd stukken meer uit dan thuis. Voorwaartser rijden zal niet gelijk helpen, eisen dat ze reageert op been wel. Tijdens het losrijden en ook gewoon thuis in de training veel strenger zijn met het aan het been rijden.

YvonneS

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-05 21:00

Koortje schreef:
Het probleem is dat ik niet veel kan starten, ik rij met een stalgenoot mee op de trailer, we starten maar eens per maand ongeveer.
En hoe gaat Romanoff de trailer af? Kore doet dat niet echt met beleid, soms scheef... een ongeluk zit in een klein hoekje met een zadel erop! Dat durf ik echt niet aan.

Maar als je paard nu al 2 x je zadel eraf heeft gegooid, wordt ie er ook niet beter van. Zowel je paard àls je zadel! Met een goeie (wollen) deken erover, beugels uiteraard nog omhoog en niet te strak aangesingeld gebeurt er echt niks. Ik denk toch dat je paard het allemaal nog gewoon moet leren. Heb je al eens thuis geoefend met op en afladen?? Doe dat eens 1 x per week. Misschien dat ie dan vanzelf rustiger de trailer af komt.

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-05 21:47

Koortje schreef:
En hoe gaat Romanoff de trailer af?

Meestal wel in een rap tempo, maar wel redelijk recht. Ik vind het ideaal om hem kant-en-klaar mee te nemen. En geloof me, ik ben erg zuinig op mijn HB'je!

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-05 22:45

Mijn pony is normaal gesproken niet blij met zijn zadel (paste niet, problemen zijn verholpen maar hij heeft er toch een angst aan over gehouden), maar op wedstrijden was het toch een tikje erger.
Ondanks dat hij best braaf is er toch spanning van de wedstrijd/ vreemde omgeving en werd het opzadelen een stuk moeilijker.
Simpele oplossing, streng en consequent reageren en door iemand vast laten houden.

Zwelgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-05 09:57

Als het pas de tweede keer is, dan zou ik het nog even wat tijd gunnen. Ik ga vrijdag voor het eerst met de jonge Olivi op pad en dat zal me een feestje worden denk ik.
Ik verwacht ook niet dat ik braaf een proef rondgestuurd zal krijgen want deze draait in een razend tempo om een rent keihard weg als ze iets engs vindt.
Soms best wel angstig als je bijna uit het zadel gelanceerd wordt. Ik ga vrijdag ook alleen maar voor de ervaring in de hoop dat ik blijf zitten.
Als ik de proef rondgestuurd krijg is dat mooi meegenomen Clown
Maar ik denk ook wel dat je paard niet genoeg aan het been is en dat je dat wel moet verbeteren. De ervaring in de ring en het lef komen vanzelf wel naarmate je wat vaker weggaat.

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-05 10:00

Die van mij is trouwens qua kijkerigheid echt enorm opgeknapt sinds ik met 'm ben gaan springen, maar dat moet je ook maar net willen he...

Tigger

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-05 11:34

Gefeliciteerd met je winstpunt... Knipoog

Ik denk dat het idd een kwestie van veel op pad gaan is... Samen wennen aan drukte en verandering...

Het kant en klaar opzadelen lijkt me vooral in het begin geen gek idee. Zo heb je al 1 bron van stress weggenomen.... Idd een dikke deken erover, gaat vast lukken Ja

Succes en gewoon volhouden hoor!! Ja

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-05 13:25

Ik zou ook al thuis opzadelen en dan een deken erover. Dat doen we bij Okki ook altijd, vorige keer was alleen de deken beschadigd, maar normaal gesproken is er niets aan de hand. Zo kun je ook gelijk aan het rijden als je haar van de trailer afgehaald hebt, dat scheelt weer wat extra afleidingstijd.

Von

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-05 14:19

In ieder geval gefeliciteerd met je punt! Die heb je in ieder geval weer binnen Haha!
Tja helaas ken ik het probleem. Wat bij mij heeft geholpen (alhoewel het nog niet altijd goed gaat) is inderdaad heel veel weg gaan, clinics, onderlinge, en gewone wedstrijden. En dan het liefst met dezelfde mensen waar jij je vertrouwd mee voelt. Opzadelen in de trailer heb ik geen ervaring mee, dus daar kan ik je niets over vertellen. Ik zorg er altijd voor dat Dorus hem vasthoudt en ik zadel samen met vriendin (juf) op.
Wat het rijden betreft: tja ook hier geldt: veel op vreemd terrein oefenen, en gelijk rijden, dus niet afwachten hoe hij is, maar gelijk aan de gang. Soms is dit helaas niet genoeg, ik heb er ook zo één die zich helaas helemaal voor de hulpen kan afsluiten. Ik kan mijn sporen er dan overdwars inzetten maar dan gebeurt er nog niets Boos!
Het enige wat bij hem helpt is de ontspanning zien op te zoeken, en dat is erg moeilijk als je met een proefje bezig bent in een vreemde bak waar hij voor alles bang is. Ik los het altijd op door in ieder geval proberen te blijven rijden en niet mee te liften, dit houdt helaas in dat ik mijn proef compleet verknal door extra voltes te rijden op de punten waar hij in de staak gaat. Gelukkig heb ik nog altijd jury's getroffen die dit toestonden, en meestal stond er op het protocol "goed opgelost" .
Tja, punten rij je dan natuurlijk niet, maar je probeert er in ieder geval wat van te maken.
De laatste tijd gaat het bij ons goed, maar soms is er een bak/omgeving waar hij weer compleet van in de stress schiet, en tja dan pak ik het maar weer zo aan.
Wens je heel veel succes toe!

Koortje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-05 21:44

Bedankt Von, klinkt inderdaad heel bekend voor!!

Jij ook succes ermee in de toekomst!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-05 21:53

Misschien wat vaker oefenen met de trailer? Die van mijn vriendin wilde er eerst absoluut niet in, hij staakte gewoon, je kan slaan boos worden en alles, maar hij ging echt niet. Langzaam aan heeft ze ge-oefend en ge-oefend, nu loopt hij als een mak lammetje achter haar aan.

Ik vind dit niet laten zitten, als ik met Bob op vreemd wedstrijd terrein ben, is hij ook heel druk, ik blijf dan juist rustig, zodat ik hem kalmeer, als ik hem dan ga opjutten door veel voorwaarts te rijden en te schoppen raakt hij alleen maar meer gestressed.

Ik zou toch eens gaan kijken voor een optie naar je zadel, want met je vorige zadel deed ze dit toch niet (meen ik me te herinneren van een topic op cavaletti). Een paard dat erg "protesteert"'met opzadelen heeft blijkbaar geen fijne ervaring ermee.. Zo hetzelfde voor de dekens, ze zal het ongetwijveld beide niet fijn vinden!

Squawk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-05 14:55

Ik denk dat het een kwestie van spanning is misschien?

Misschien dat jij op de wedstrijd toch net ietsje anders rijd dan thuis met trainen.

Misschien ben jij tijdens het opzadelen tijdens de wedstrijd wel ene beetje gespannen en dan voelt je paardje dat?

Belli

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-05 15:29

Hay

je instructrice heeft gelijk! Dat heb ik vroeger ook meegemaakt. Gewoon even laten weten dat jij de baas bent en niet het paard. Normaal gesproken gaat geen enkel paard dat niet gek is in zn kop! uit de bol op wedstrijd, als je paard respect en vertrouwen in jou heeft en dat op die moment ook voelt moet er geen prob zijn! Maar je moet wel genoeg vertrouwen geven! Als je paard al moeilijk doet met dekens thuis e.d. zou ik ze zeker niet opgezadeld in de trailer zetten! Stel dat er dan iet s gebeurt Ach gut moet er niet aan denken!

xxx

Passionato

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-05 18:54

Ik zou toch eens nog een keer goed naar je zadel laten kijken, als je paard zo nijdig is met opzadelen oid is er toch vaak wat mis mee. Die van mij had het ook, we dachten dat het gewoon vervelend was, maar sinds ik een ander zadel heb is het steeds minder geworden. Als ik op concours ga zadel ik bijna altijd lekker thuis op, voorkomt een hoop zenuwachtig gedoe.
Ik vind het zelf altijd fijn om dik 10 minuten met lang teugeltje te stappen. Ik heb nu ook een vat buskruit, maar als ik hem gewoon lekker even de tijd geef om om zich heen te kijken, en ik even lekker relax op zijn rug voel je zo de spanning wegvloeien. Bij de meeste paarden werkt dit meer dan volop moe proberen te krijgen, door al die adrenaline door hun lijf werkt dit toch niet. En ALS je dan begint dan wel streng zijn. Hij heeft zijn tijd gehad, en dan nu opletten. Dat repect moet je trouwens thuis ook eerst voor elkaar hebben, want dat krijg je op een wedstrijd helemaal niet zo 123 voor elkaar. Verder is het gewoon ervaringen opdoen! Ga je thuis ook veel naar buiten? Ik neem de meest grote idioten altijd zo snel mogelijk mee naar buiten, dijken over, tussen verkeer door, strand, keertje bos.. Tja en soms zijn ze heet ja.. ik zie wel waar in eindig Knipoog
Toch merk ik dat hoe meer ik dat met ze doe, des te minder snel ze onder de indruk zijn van een bloembak oid. Ze krijgen er ook vertrouwen door. Als een bruggetje bijv eng is, en je krijgt hem eroverheen, dan zal het paard zien dat het idd niet eng was,en jou meer gaan vertrouwen..

Pff... heel verhaal haha, maargoed, neem lekker de tijd, nog gefeliciteerd met je winstpunt.. en gewoon op naar de volgende keer! Vork