wassen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

hunter87

wassen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-05 21:00

hoi,
ik heb een vraagje,
ik heb een zwart paard (fries) waar je soms vieze plekken ziet. nu gaan we dus in april op wedstrijd maar wat zouden jullie doen?we hebben alleen koud water op stal dus please geen antwoorden van neem warm water...t kan dus niet...

wat zouden jullie doen? wel wassen met koud water of niet wassen en met een vies paard op wedstrijd?

Patriesja

Re: wassen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-05 21:04

wel wassen... maar alleen als je een goeie wollen deken ofzow hebt.. toen wij nog geen warm water op stal hadden (erg lang geleden) moesten wij vaak om 6 uur 'sochtends op wedstrijd... (ook 's winters ..) en toen hadden we een schimmel die gewoon niet schoon bleef, jah gewoon wassen met koud water.. dikke wollen deken erop... dat kan best!

YvonneS

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-05 21:04

Wat voor vlekken heeft je paard dan?? Bij mijn paard (een vos) was ik alleen maar zijn benen (wit). Overige vlekken (mest of modder) poets ik er gewoon goed af met een borstel. Dat zie je dan echt niet meer!

En met koud water wassen zou ik helemaal niet doen. In april kan t nog best fris zijn, dus lijkt me voor het paard niet erg prettig. Ook denk ik dat koud water weinig of geen effect heeft.

Patriesja

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-05 21:10

wel als je er zeep bij gebruikt Vork

Patriesja

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-05 21:12

ik werk al 7 jaar voor een springruiter, wat dus betekent dat je 4 schone paarden mee op concours moet nemen... er is er nog nooit een dood gegaan aan koud water....kijk het ligt er ook aan wat je moet wassen...moet je zijn hals wassen? jah dat zou ik ook niet zo snel doen (als je geen solarium e.d hebt) das gewoon goed poetsen.. maar is het zijn bovenbeen ... dat kan nouw niet echt heel erg veel kwaad hoor..

hunter87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-05 21:15

koud water wil best wel met goeie shampoo uit me kapsalon.

vlekken die ze heeft zijn van dr mest... echt een raar paard ik weet het maar ook al heeft ze een hele schone stal, krijgt ze het voor elkaar om helemaal (:+ ) onder de mest te komen te zitten!!! niet alleen haar achterbenen vies maar zelfs haar hals, buik, hoofd... kan eigenlijk geen plaats bedenken wat ze schoonhoud...

Patriesja

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-05 21:24

tsja, om haar helemaal te wassen is niet te doen.. das te koud.. maar de mestvlekken kan je er toch afpoetsen?? beetje equistar erover Tong uitsteken en klaar Tong uitsteken ... kan je haar alleen buiten wassen?? of ook binnen??

YvonneS

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-05 21:28

patries_kjp schreef:
kijk het ligt er ook aan wat je moet wassen...moet je zijn hals wassen? jah dat zou ik ook niet zo snel doen (als je geen solarium e.d hebt) das gewoon goed poetsen.. maar is het zijn bovenbeen ... dat kan nouw niet echt heel erg veel kwaad hoor..

Echt waar??? Jeetje.... Blond Hamer

AnneloesF

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-05 21:32

Ik heb ook een zwart paard die niet 1 van de schoonsten is op stal. Meestal was ik de benen wel (alle 4 wit, dus erg opvallend als ze dat niet zijn) en daarna bandageren. Maar dr hele lijf was ik NOOIT!!! Met goed poetsen krijg ik het er altijd wel af, ook mestvlekken... En als je aan het rijden bent, valt het al lang niet meer zo op hoor!!!
In de zomer kan je je paard natuurlijk wel wassen, doe ik ook met koud water. Maar in de winter (of koudere maanden zoals april) zou ik het niet doen, straks vat hij kou!
Succes ermee!

hunter87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-05 21:50

hoi,
ik kan haar alleen maar buiten wassen.....
maar als we met zijn 2en gaan wassen, meteen zweetmes erover heen en dan wollendeken met winterdeken op doen en op stal, dan kan het toch niet zoveel kwaad??
ons record om een paard zo snel mogelijk te wassen staat op 10 min...

sharonalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-05 21:52

Ik vind het altijd leuk om met mijn pony bezig te zijn, voor de wedstrijd, uitgebreid poetsen, invlechten, etc. ( dit zullen sommige bokkers wel weer pennygedrag vinden)

Maar wassen doe ik niet, misschien in de zomer, en asl ik geen tijd heb, is het invlechten, borsteltje eroverheen, en klaar!!
De jury kijkt ernaar hoe je rijd, niet hoe goed je je paard hebt gepoetst, al is het niet verstandig om met een heeeeel vies paard aan te komen, maar asl bijvoorbeeld z'n beentje niet spierwit is, dan niet, tegen de tijd dat je de ring inmoet, is hij meestal toch al zwart avn het zand of de modder.....

Patriesja

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-05 01:01

YvonneS schreef:
patries_kjp schreef:
kijk het ligt er ook aan wat je moet wassen...moet je zijn hals wassen? jah dat zou ik ook niet zo snel doen (als je geen solarium e.d hebt) das gewoon goed poetsen.. maar is het zijn bovenbeen ... dat kan nouw niet echt heel erg veel kwaad hoor..

Echt waar??? Jeetje.... Blond Hamer

whoehahah >;) (lol Rolleyes )
maar goed weet je... ik wens je succes met wat je ook gaat doen.... niet al te veel zin in penny gedoe mazzels Haha!

Mim11

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-05 01:05

Ik heb 'n waterkoker tot m'n beschikking, twee keer volladen en je hebt lekker warm water. En als je er geen hebt: die dingen kosten tegenwoordig niet meer dan 10 euri's, ik zou de Aktion 's checken.
Dan hoef je je ook niet meer druk te maken of het te koud is of niet. Ik was meestal de staart wel (echt altijd helemaal grijs ipv zwart) maar de rest doe ik ook met borsteltje. Maar, moet ik erbij zeggen, paardje houdt zich ook wel schoon.

Succes!

rockey

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-05 09:33

benen en zo kunnen wel, maar vind het wel erg koud om met koud water te wassen, gewoon goed poetsen, en anti klit helpt ook wel Knipoog

Didtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-05 10:04

ik heb een bonte en ze 75% wir en 25% zwart
veel poets werk dus.
Maar ik doe het met een babydoekje of met een spons met wat wateren dan met een handoek droog maken

su6

WestBest

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-05 15:15

Wat ik met mijn schimmel doe: wassen en meteen opzadelen (schoon sjabrak gebruiken!) en gaan rijden (of longeren). Zo loopt hij zichzelf droog en vat hij geen kou.

Ilsemarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-05 16:03

Heel makkelijk. Wij hebben ook geen warm water op stal. Er staan daar wel een aantal emmers mee dus wij nemen in thermosflessen een liter of 6 aan kokend water mee. Dat mengen we dan ter plekke met koud water totdat het een aangename temperatuur heeft. Heeeel makkelijk en toch warm!

AnneloesF

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-05 16:08

missmuts schreef:
Wat ik met mijn schimmel doe: wassen en meteen opzadelen (schoon sjabrak gebruiken!) en gaan rijden (of longeren). Zo loopt hij zichzelf droog en vat hij geen kou.

Maar het lijkt me dat je dit alleen doet als je in een binnenbak rijdt... Anders lijkt het me nog erg koud, met de wind enzo erbij!!! Brrrrrr........

WestBest

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-05 16:18

Bloos Ja, daar ga ik dan van uit.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-05 16:23

missmuts schreef:
:o Ja, daar ga ik dan van uit.

Verwend hoor. Tong uitsteken

Ik zou idd proberen om toch aan wat warmer water te komen als het helemaal op het lijf is.
Kun je niet ergens anders wassen? Maar ik kan me eigenlijk niet voorstellen dat een zwart paard zulke vlekken heeft dat je het niet schoon kunt poetsen.

Liza_vL

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-05 17:03

Het is in april dus dan is het al een stuk warmer.
Je kunt het best doen, gewoon daarna deken op doen.

hunter87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-05 19:24

oke dankje voor jullie reacties!!
ik heb al even bedacht wat ik ga doen!! Haha!

Rieta

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-05 19:30

ik heb een bonte hoe moet ik die nou schoonhouden ik ga 12 maart met haar voor eerst op wedstrijd..Er afpoetsen wil niet dan is die nog helemaal geel Huilen Hier een foto van haar!
Afbeelding

BJuwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-05 16:05

Koud water is geen probleem als je daarna maar een warme deken heb om er op te leggen. En in april kan het al best lekker weer zijn. Ik zou bij wat lagere tempraturen niet wassen.

vivumper

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-05 21:33

Ik zou niet wassen als het te koud is...en als het lekker warm is wassen en een dekentje erop