[jv] protest tegen deelnemer?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Lielle

[jv] protest tegen deelnemer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-05 16:21

nav de vraag over een grijs jasje hier. Hoe zit dat als andere starter in die ring? Stel dat ik protest wil aantekenen omdat iemand gestart is met niet-reglementaire optoming of kleding. Kan dat?

En vraag 2: als ik weet dat een ruiter niet startgerechtigd is in een bepaalde klasse (bv omdat deze 2 * Z1 met wp is geweest en toch B start), kun je daartegen protesteren, en zo ja, hoe moet dat?

Niet dat ik die plannen heb, vroeg het me gewoon af.

Missouri

Re: [jv] protest tegen deelnemer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-05 16:25

1) je kunt protest maken, bij de jury en niet langer dan een half uur na afloop van de rubriek.

2) je kunt protest maken, maar direct bij de KNHS. De jury en het secretariaat hebben weinig tot geen corntrole op deze zaken (administratieve rompslomp).

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-05 16:28

In dat 2e zit wel een stuk onrecht. Ik verwacht nl niet dat als het protest terecht blijkt de uitslagen e.d. alsnog worden gecorrigeerd Knipoog

Ik ga het reglement (dressuur maar even) bekijken

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-05 16:33

Citaat:
HOOFDSTUK 22 - PROTESTEN
Artikel 43 - Protesten
1. Tegen de beoordeling van de jury is geen appèl mogelijk. In gevallen waarin het oordeel van de jury niet is gebaseerd op een waardering/beoordeling van de verrichting van een deelnemer
en/of van diens paard(en) staat tot uiterlijk 30 minuten na het bekend maken van de einduitslag van de desbetreffende rubriek protest open tegen een beslissing van de jury.
2. Ieder protest dient schriftelijk en met redenen omkleed, verwijzend naar de artikelen waartegen bezwaar wordt gemaakt, binnen de in artikel 43 lid 5 voorgeschreven tijd te worden ingediend bij de Federatievertegenwoordiger. Uitsluitend de deelnemer, of diens vertegenwoordiger indien deze minderjarig is, kan een protest indienen.
3. Een protest wordt pas in behandeling genomen nadat een waarborgsom conform het bedrag, dat hiervoor is opgenomen in de KNHS Tarievenlijst, is gedeponeerd bij de Federatievertegenwoordiger.
4. De waarborgsom wordt terugbetaald als het protest wordt toegewezen. Bij verwerping van het protest vervalt de waarborgsom aan de KNHS.
5. Protesten dienen binnen de onderstaande tijdlimiet te worden ingediend:
a. Protesten tegen een deelnemer of een paard, dan wel tegen de startvolgorde: één uur voor het begin van de desbetreffende wedstrijd of rubriek.
b. Protesten inzake een hindernis, het parcours, dan wel inzake de omstandigheden waaronder verrichtingen moeten plaatsvinden: direct na de bezichtiging van het parcours of van de ring en in elk geval vóór de eerste deelnemer aan de desbetreffende wedstrijd of
rubriek van start is gegaan. Protesten inzake de marathon of cross country, dan wel inzake de omstandigheden waaronder verrichtingen moeten plaatsvinden: direct na de bezichtiging van de marathon of de cross country.
c. Protesten betreffende onregelmatigheden of incidenten gedurende de wedstrijd of de rubriek: zo spoedig mogelijk na afloop daarvan, doch niet later dan 30 minuten nadat de uitslag bekend is gemaakt.
d. Protesten tegen de uitslag: zo spoedig mogelijk, maar niet later dan 30 minuten na de officiële bekendmaking daarvan.
6. Protesten worden niet in behandeling genomen indien niet aan de in de leden 2, 3 en 5 van dit artikel gestelde voorwaarden is voldaan.
7. Een bij de Federatievertegenwoordiger ingediend protest dient te worden behandeld door de jury van beroep.
8. De jury van beroep bestaat uit:
a. De Federatievertegenwoordiger;
b. De voorzitter of wedstrijdleider van de wedstrijdgevende organisatie of diens vervanger;
c. Een derde door de Federatievertegenwoordiger aan te wijzen lid. Indien één of meer van de in artikel 43 lid 8 a, b of c genoemden personen in enige hoedanigheid betrokken was/waren bij de totstandkoming van de beslissing waartegen geprotesteerd wordt,
benoemt de Federatievertegenwoordiger een ander lid/andere leden in de jury van beroep.
9. De jury van beroep doet ter plaatse zo spoedig mogelijk schriftelijk en gemotiveerd uitspraak inzake het ingediende beroep. Deze uitspraak is bindend voor alle partijen. De uitspraak wordt
door de Federatievertegenwoordiger met zijn rapport meegezonden.

en het is dus ook anders.

honey007

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-05 16:57

-
Laatst bijgewerkt door honey007 op 13-11-24 14:22, in het totaal 1 keer bewerkt

GeJe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-05 17:00

steffiej schreef:
hoezo ik rijd gewoon met een grijs rijjasje hoor.. en heb er nog nooit gezeik mee gehad!!
pff laat die mense toch gewoon rijden joh... waarom allemaal moeilijk doen.. heb jij er last van dan??

En je houdt je verder wel aan het reglement? Of trek je een zwarte rijbroek aan... best handig en staat ook nog leuk bij je grijze jasje.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-05 17:01

Steffiej, dat is een off topic reactie en daarmee dus niet gewenst. De vraag gaat niet over het specifieke voorbeeld van een grijs jasje maar in het algemeen over protest indienen. Daarnaast is een grijs jasje wel toegestaan met springen, maar niet met dressuur.

honey007

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-05 17:01

-
Laatst bijgewerkt door honey007 op 13-11-24 14:22, in het totaal 1 keer bewerkt

honey007

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-05 17:03

-
Laatst bijgewerkt door honey007 op 13-11-24 14:21, in het totaal 1 keer bewerkt

ponymeid1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-05 17:09

Of je doet ff opvliegerig Scheve mond , ze geeft toch een voorbeeld? Hoef jij je toch niet druk over te maken..
Ik ben 't wel met het reglement eens ja, ik vind alleen wel dat het KNHS er zelf ook op moet letten!

GeJe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-05 17:34

Mik_beer schreef:
Of je doet ff opvliegerig Scheve mond , ze geeft toch een voorbeeld? Hoef jij je toch niet druk over te maken..
Ik ben 't wel met het reglement eens ja, ik vind alleen wel dat het KNHS er zelf ook op moet letten!

Als jurylid bén je op dat moment de KNHS....

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-05 22:12

Voor beide stellingen denk ik dat protest aantekenen in 99% van de gevallen geen nut zal hebben. De organisatie (of bonsvertegenwoordiger) van een wedstrijd zal meestal reageren van:"Maak je niet druk, zo erg is het toch niet?" en er verder niks mee doen. Ook al sta je in je recht.

Fleurtje100

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-05 22:41

En het kost dus ook geld protest aantekenen. In ieder geval een waarborgsom. Heeft iemand enig idee wat die waarborgsom inhoud en hoeveel hij is?

laborah

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-05 22:50

Fleurtje100 schreef:
En het kost dus ook geld protest aantekenen. In ieder geval een waarborgsom. Heeft iemand enig idee wat die waarborgsom inhoud en hoeveel hij is?

Protesten Waarborgsom (zie art. 43.3 van het Alg. reglement): € 37,50

Zie tarievenlijst 2005 KNHS

Mies7

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-05 22:53

steffiej schreef:
Lielle schreef:
Steffiej, dat is een off topic reactie en daarmee dus niet gewenst. De vraag gaat niet over het specifieke voorbeeld van een grijs jasje maar in het algemeen over protest indienen. Daarnaast is een grijs jasje wel toegestaan met springen, maar niet met dressuur.

pff kzeg toch gewoon dat mensen niet zo moeten zeiken het knhs moet zelf maar opletten... maarja dat ik mijn mening.. dus laat maar he!! doeiii

Er is duidelijk in de reglementen aangegeven dat je in de dressuur in een blauw of zwart rijjasje moet rijden. En dus niet in het grijs! Tenzij dit het clubtenue is.
Als deelnemer wordt er van je verwacht dat je weet in welke kledij je op concours dient te verschijnen. En ja als je je daar niet aan houdt, mag de knhs best ingrijpen wat mij betreft. Deze regels gelden voor iedereen!

Persoonlijk vind ik dat je van mededeelnemers mag verwachten dat zij zich aan de regels houden en dat het mogelijk moet zijn dat je er als deelnemer iets aan moet kunnen doen (protest indienen) indien een andere deelnemer zich niet aan de regels houdt. In een van de reacties hierboven is een deel van de reglementen weergegeven waaruit blijkt dat protest indienen mogelijk is tot 1 uur voor aanvang van de wedstrijd.

Op zich is het natuurlijk geen gruwelijke schande als je in een andere kleur jasje verschijnt op de wedstrijd, maar ik zie ook regelmatig mensen losrijden met een slofteugel oid of mensen die hun paard gaan longeren op indoorwedstrijden in de losrijhal waar andere ruiters hun paard proberen los te rijden, en dat hoeft toch niet geaccepteerd te worden? Vind dat zulke deelnemers best wel afgestraft mogen worden...

Fleurtje100

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-05 23:05

laborah schreef:
Fleurtje100 schreef:

Protesten Waarborgsom (zie art. 43.3 van het Alg. reglement): € 37,50

Zie tarievenlijst 2005 KNHS

Dat is vrij duur zeg maar! Eigenlijk een beetje belachelijk vooral omdat je soms niks anders doet dan de KNHS ermee helpen dat hun regelement word nageleeft. Je zal de waarborg wel terugkrijgen als je protest gehonoreerd word, maar het is wel een prijzig risico.
Vooral dat met slof / hele strakke martingaal losrijden ja, ook weleens gezien. En daarna werd ze nog bij beide proeven eerste ook, terwijl dat paard een half uur naar beneden was gewerkt met een hulpteugel. Zeer frustrerend, al ben ik nog nooit op het idee gekomen het te melden zolang de ringmeester het toelaat.

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-05 01:22

Hoe het via de reglementen geregeld is zijn jullie inmiddels wel uit geloof ik dus daar ga ik niet meer op in.

Ik weet wel dat er laatst op een wedstrijd bij ons in de regio achteraf protest ingediend is tegen een ruiter die volgens de andere ruiters niet had mogen starten. Was nog een heel gedoe, jury moest contact opnemen met iemand van de KNHS die er verstand van had. Echt een heleboel gezeur.

Uiteindelijk is de betreffende ruiter uit de uitslag geschrapt en mocht ze niet starten in de finale. De uitslag van de betreffende rubriek is gecorrigeerd en de prijzen zijn later in de kantine opnieuw uitgereikt Ja

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-05 09:30

Ook bij ons is een keer protest aangetekend tegen een amazone die met een pessoabit reed. Op het losrijterrein is dit (terecht imo) opgemerkt en daar is over geklaagd. Deze wedstrijd was overigens nog een selectiewedstrijd ook. Ze was eigenlijk eerste met een aantal winstpunten, maar werd dus gediskwalificeerd door de jury. Terecht denk ik!

Ander voorbeeldje, bij ons op stal rijdt er iemand wedstrijd met een Mylerbit, dit is (nog) niet toegestaan. Dat weet ze en het risico dat ze geschrapt wordt, neemt ze.... Wie ben ik dan om daar protest over in te dienen, maarja misschien zou ik het wel doen als ze bij mij in de klasse reed, dat weet ik nu niet.

Over mij is ook een keer geklaagd, ik had een knieblessure en kon niet echt losrijden, maar wilde perse toch proef rijden (niet slim). Dus ik van te voren gevraagd of je met longeren bij mocht zetten. Reglementen opgezocht, mag mits enkelvoudig (dus alleen van t bit naar t zadel en niet meer terug). Ik dit keurig gedaan, maar hier is inderdaad over geklaagd door iemand die bij mij in de klasse reed. Heb er maar om gelachen.......wist dat ik me aan de regels hield, had ze niet voor niets nagevraagd!

capriole

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-05 13:20

Citaat:
Op zich is het natuurlijk geen gruwelijke schande als je in een andere kleur jasje verschijnt op de wedstrijd, maar ik zie ook regelmatig mensen losrijden met een slofteugel oid of mensen die hun paard gaan longeren op indoorwedstrijden in de losrijhal waar andere ruiters hun paard proberen los te rijden, en dat hoeft toch niet geaccepteerd te worden? Vind dat zulke deelnemers best wel afgestraft mogen worden.....

Ehm.... wij longeren de pony van onze dochter ook weleens heel even tijdens het losrijden (alleen als de losrijbak dus ook groot is), kleine cirkel en alleen als er voldoende ruimte is, niet als er veel mensen losrijden natuurlijk.

Dus zodanig dat je anderen niet hoeft hinderen maar de keren dat er bij losrijden onwijs asociaal gereden wordt en zeker niet volgens de bakregels is veel hinderlijker. En een beetje rekening met elkaar houden is niets mis mee.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-05 13:45

Toch mag dat niet

Citaat:
Het longeren van paarden is uitsluitend toegestaan, indien het oefenterrein voldoende groot is en er daartoe een speciaal gemarkeerd terreingedeelte bestemd is. Is dit niet het geval, dan uitsluitend na uitdrukkelijke toestemming van de wedstrijdgevende organisatie. In géén geval mogen andere deelnemers als gevolg van het longeren worden gehinderd.

capriole

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-05 13:59

Lielle schreef:
Toch mag dat niet

Citaat:
Het longeren van paarden is uitsluitend toegestaan, indien het oefenterrein voldoende groot is en
er daartoe een speciaal gemarkeerd terreingedeelte bestemd is. Is dit niet het geval, dan uitsluitend na uitdrukkelijke toestemming van de wedstrijdgevende organisatie.

In géén geval mogen andere deelnemers als gevolg van het longeren worden gehinderd.

Dat zei ik er dus bij, als de bak groot genoeg is. De losrijbak moet nl. 15*35 zijn, als hij dus gewoon 20*40 is dan kan het.

Wedstrijdsecretariaat heeft vaak geen idee wat je bedoelt als je het vraagt. Maar vaak zie ik ruiters van de betreffende rijvereniging het eerst doen en daar sluit ik me dan dus bij aan (niet allemaal tegelijk hè...!!! netjes om de beurten.

GeJe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-05 14:48

Niets is zo irritant als een deelnemer die eerst zijn paard gaat longeren in de losrijbaan. Of 'ie nou groot of klein is: je hebt er altijd wel last van. Komt omdat die beesten vaak als een gek rond gaan aan de longeerlijn en de vasthoudster (ja, sorry... meestal dames) dan ook nog eens zelf op een grote volte gaat lopen, ondertussend "hohoooo...braaf" roepend. Verward

Iedereen die ondertussen wel volgende de regels rondrijdt en zich loopt te ergeren aan collega's die wèl met slof rondtouren, moeten hier gewoon wat van zeggen. Jammer dan.

Is op zich wel grappig dat wanneer je als jurylid tijdens een pauze ofzo even je neus om de hoek van de losrijbaan steekt, ineens iedereen netjes gaat rijden, nergens een slofteugel is te bekennen en de vervelende paarden klopjes op hun hals krijgen in plaats van de gebruikelijke afranseling met de lange zweep....

Leuk he...dressuur rijden Haha!

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-05 14:53

Citaat:
Dat zei ik er dus bij, als de bak groot genoeg is. De losrijbak moet nl. 15*35 zijn, als hij dus gewoon 20*40 is dan kan het.

nee, want dan is het niet speciaal gemarkeerd Knipoog

capriole

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-05 15:01

Citaat:
nee, want dan is het niet speciaal gemarkeerd

Dat is waar Clown , maar nog niet meegemaakt dat er speciale markering was hiervoor. Overigens vliegt haar pony niet als een gek door de baan, maar soms moet zij al op haar andere pony starten, om hem dan even vast warm te laten lopen is het wel handig. Enne...in dit geval heeft een man Haha! hem dan aan de longe.
Tja..., nog geen commentaar gehad trouwens, we doen het nooit als er veel combinaties aan het rijden zijn. Denk dat er veel onrust voorkomen kan worden als je het in overleg of niet hinderlijk doet. Dan denk ik dat het vaak niet zo'n probleem is.

Citaat:
nee, want dan is het niet speciaal gemarkeerd

En ook niet helemaal waar, hoeft niet perse gemarkeerd te zijn als de organiserende vereniging van de wedstrijd toestemming geeft.

GeJe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-05 15:05

Tja..., nog geen commentaar gehad trouwens, we doen het nooit als er veel combinaties aan het rijden zijn. Denk dat er veel onrust voorkomen kan worden als je het in overleg of niet hinderlijk doet. Dan denk ik dat het vaak niet zo'n probleem is.

... als iedereen dat nu op die manier doet, zou er een hoop gezeur voorkomen worden. Maar zo zie je... de goeden moeten lijden onder de "slechten"....