Jurylid Z2+ winst?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Caesar

Jurylid Z2+ winst?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-05 15:07

Volgens P&S wordt het verplicht gesteld dat juryleden die het Z willen jureren met hun eigen paard gestart zijn in het Z2 met winstpunten. Juryleden die het Z nu jureren blijven buiten de regels, dit is dus een regel voor aankomend Z-juryleden.

Mijn mening hierover is dat het niet uitmaakt wat je zelf hebt gereden, als je het maar goed over kan brengen en weet hoe de oefeningen uitgevoerd moeten worden. Hoeveel juryleden rijden er nu werkelijk wedstrijden, hebben dit gedaan en zijn Z2 geklasseerd geweest?

wat is jullie mening?

Belli

Re: Jurylid Z2+ winst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-05 15:10

Hay

in België mag jezelf geen wedstrijden meerijden als jurylid.. anders zou je anderen "expres fout" kunnen beoordelen.. langs een kant is dit een goede regel, maar eigenlijk moet je gewoon "bekwaam" zijn Lachen

xxx

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-05 15:14

Belli schreef:
Hay

in België mag jezelf geen wedstrijden meerijden als jurylid.. anders zou je anderen "expres fout" kunnen beoordelen.. langs een kant is dit een goede regel, maar eigenlijk moet je gewoon "bekwaam" zijn Lachen

xxx

Jij bedoelt dat als een jurylid de L2 moet jureren dat hij/zij zelf ertussen rijdt? Nee dat mag hier ook niet. Bedoel alleen dat hij/zijn om te jureren Z2 geklasseerd moet (geweest) zijn.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-05 15:25

Verplaatst van VMR naar WD.

peeky

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-05 15:48

Enerzijds ben ik het ermee eens, want ik denk dat je de dressuur op dat niveau beter begrijpt als je er zelf eens bent geweest. Aan de andere kant is mijn instructrice ook jurylid en ze is zelf door een slechte rug al jaren niet meer in staat om te rijden en naar mijn weten ook nooit Z geklasseerd geweest, maar ze ziet alles en als zulke mensen niet meer morgen jureren is dat toch weer een gemis voor de jurysport. Maar toch denk ik dat ik argument 1 het zwaarste vind wegen en ja, dan ben ik er dus voor dat juryleden die jureren op Z niveau zelf Z2 gereden moeten hebben.

Nistria

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-05 15:49

Ik weet een juri die ZZlicht jureerd en pas enkele keren Z2 heeft gestart...

Nog nooit een pirouette gereden maar wel kunnen beoordelen...

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-05 15:51

Volgens mij was een dergelijke regel er al langer.
....... en tegenwoordig is dat ook geen probleem dacht ik zo.

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-05 15:53

Hermesdeux schreef:

Juryleden die het Z nu jureren blijven buiten de regels
, dit is dus een regel voor aankomend Z-juryleden.

oliebol oliebol oliebol oliebol........... Haha! Haha! Haha! Haha! Haha!

(anders kan de helft wel inpakken denk ik........ Knipoog)

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-05 15:55

CGJ12 schreef:
Hermesdeux schreef:

Juryleden die het Z nu jureren blijven buiten de regels
, dit is dus een regel voor aankomend Z-juryleden.

oliebol oliebol oliebol oliebol........... Haha! Haha! Haha! Haha! Haha!

(anders kan de helft wel inpakken denk ik........ Knipoog)

Maar zulke heb je ook in het B, L en M. Je zult altijd blijven zien dat mensen liever een bepaald beeld willen zien, terwijl dit niet altijd juiste is...

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-05 15:56

CGJ12 schreef:

De regel was eerst dat je Z1+1 moest zijn mocht je jureren dacht ik. Hoe bedoel je geen probleem?>

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-05 16:01

ze zouden het eens voor alle jury's in moeten voeren. Misschien zou het niveau van jureren in de B en L nog eens wat omhoog gaan want dat is vaak om te huilen

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-05 16:06

Hermesdeux schreef:
CGJ12 schreef:

Hoe bedoel je geen probleem?>

De aanmelding voor dergelijke cursussen is al jaren zó groot dat het in de praktijk totaal niet moeilijk is om Z2-rijdende jury's te krijgen.
Zeker als de regel zou worden: hoogst rijdende ruiters / amazones komen het eerst aan de beurt............
In de praktijk ken ik hier dan ook geen jury's van de laatste 10 jaar die zelf geen Z(2) reden dacht ik zo.

(Daar staat tegenover dat er hier wel jury's zijn van "voor de oorlog" die zelf nooit verder zijn gekomen dan "dubbel B" ..... Haha!)

AnneG

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-05 16:42

Ik ken wel een aantal juryleden die Z2 rijden, maar je wilt echt niet weten hoe dat eruit ziet! Haha! Dus veel maakt het in sommige gevallen niet echt uit denk ik....

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-05 18:58

Ik denk dat mensen heel goed in staat zijn om goed te leren jureren zonder dat ze zelf op dat niveau hebben gereden.
In de turnsport is het het gebruikelijk dat juryleden zelf nooit dat niveau hebben gehad, als dat ze jureren. Dat zijn meer uitzonderingen. Maar toch zijn ze in staat een technische en tegelijk artistieke oefeningen naar waarder te schatten.

Denk alleen dat het eenvoudiger en minder tijdrovend is juryleden op te leiden die zelf al op of boven het te jureren niveau hebben gereden. die hoef je immers niet eindeloos oefenen in het herkennen van een goed gereden oefening. Maar zelfs die juryleden hebben een goede opleiding nodig, want hoeveel ruiters denken niet dat ze een goed oog hebben voor een goede oefening, terwijl dat niet het gewenste beeld is?
Kan elke ruiter een goed, over de rug, nagevelijk en op de achterhand, gereden paard herkennen aan het plaatje, in plaats van aan het gevoel als je er op rijd?

Maar hoe zit dat met de ZZ-zwaar? Zijn dat allemaal juryleden die op wedstrijden ook ZZ-Zwaar hebben gereden? Of zitten daar ook gewoon goede juryleden bij, die bijvoorbeeld alleen trainer zijn/waren, of alleen jureren?

Inderdaad jammer als je mensen met een goed oog voor paardrijden, en goede jurykwaliteiten, uitsluit van het jureren...

Zouden er niet twee paralelle wegen kunnen zijn?
1 vanuit de praktijkervaring, en 1 van doorstuderen, na een theoretische cursus en door middel van cursussen met beeldmateriaal en openbaar commentaar en vaak proefjureren (evt schaduwjureren bij een ervaren jurylid) een examen halen per niveau?

Bettine

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-05 19:28

Zep schreef:
ze zouden het eens voor alle jury's in moeten voeren. Misschien zou het niveau van jureren in de B en L nog eens wat omhoog gaan want dat is vaak om te huilen

Ja OK dan!

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-05 19:55

Zep, waar was je in de topic over de kundigheid van de jury's?
Daar kon je heerlijk dit soort opmerkingen kwijt, ik kan het weten, ik heb daar druk in rondgeroerd!

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-05 20:01

Ik vind dat wel een goede regel eigenlijk. Hoe moet je nou iets goed kunnen beoordelen als je t zelf nog nooit gereden hebt?

Ja als je de Z-cursus wilt doen moet je ook wel minimaal Z2 met wp zijn ja!

Maar ja in het Grand Prix gaat dat niet meer op helaas. Toch jammer.

amagun

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-05 21:40

Suzanne F. schreef:
Ik vind dat wel een goede regel eigenlijk. Hoe moet je nou iets goed kunnen beoordelen als je t zelf nog nooit gereden hebt?

Sommige zien meer dan dat ze kunnen voelen Knipoog

fresco

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-05 22:04

ik ben het met suzanne eens, soms kan een plaatje er beter uitzien dan dat het voelt.
Daarbij denk ik dat een persoon die Z2 heeft gereden, vaak wat meer gevoel heeft als een B of L ruiter.
De oefeningen uit de Z klassen vragen meer gevoel, als de B of L.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-05 22:26

Op zich ben ik het er wel mee eens. Ik merk het vaak op kampioenschappen. Bij ponykampioenschappen zitten veel meer juryleden die zelf ook rijden. Bij paardenkampioenschappen zitten juist vaker juryleden die zelf niet rijden/gereden hebben, en juist daar zie je grote verschillen tussen de juryleden onderling (bijv. iemand die eerste en laatste staat). Ik denk zelf dat dat veel te maken heeft met het feit dat die juryleden zelf niet rijden/gereden hebben.
Dus ik ben er wel voor dat juryleden zelf wp moeten hebben gehad in de klasse waarin ze rijden, of dat nou Z2 of een andere klasse is.

En ja, er zijn ook juryleden die zelf niet Z hebben gereden maar het toch goed kunnen beoordelen. Je zult echter toch ergens een regel moeten vaststellen om te bepalen wie er in welke klasse mag jureren.

Schwung

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-05 23:13

Ik zie regelmatig een ZZLicht jurilid in de uitslagen van het ZZLicht staan zo rond de 56/57% af en toe een keertje 60%
Dat lijkt me niet zo goed voor je naam als jurilid in dezelfde klasse.....

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-05 00:18

Weten hoe iets er uit hoort te zien, en het zelf uit een bepaald paard kunnen rijden zijn toch twee verschillende dingen hoor!

Hoe kijken jullie dan aan tegen mijn vergelijking jury turnen/jury dressuur?

laborah

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-05 01:04

Je gaat het pas zien als je het doorhebt!

Johan Cruyff

Dat is met alle dingen zo, maar bij paardrijden en (dressuur)jureren in het bijzonder!

Bettine

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-05 01:21

Wouter24 schreef:
Sommige zien meer dan dat ze kunnen voelen Knipoog

Ja, maar zie die er maar eens uit te pikken Knipoog

roxanna_z

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-05 02:02

ik vind idd ook dat de jury bijv. Z2 gereden moet hebben wil men gaan jureren... af en toe lijkt het net alsof de B/L juries er de ballen verstand van hebben... ik vraag me dan ook vaak af, heeft die wel eens op een paard gezeten Haha!