Stelling: niet nageeflijk = geen winstpunt (B dressuur)

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Effy

Stelling: niet nageeflijk = geen winstpunt (B dressuur)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-05 15:01

Naar aanleiding van wat het jurylid op mijn wedstrijd gister uitlegde, wil ik jullie visie ook wel eens horen. Dit jurylid vertelde het volgende:

"Als een paard niet nageeflijk loopt, mag ik geen winstpunt geven."

Dit ging over de klasse B paarden, waarin niemand behalve ik, een winstpunt had gehaald.

Zijn jullie het met het jurylid eens of oneens? En waarom? Is dit een te streng uitgangspunt, of helpt dit juist de niveau's waarop gereden wordt weer wat omhoog te krikken en zo wat meer kwaliteit in de basissport te brengen?

Evy

Re: Stelling: niet nageeflijk = geen winstpunt (B dressuur)

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-05 15:04

Ik vind dat je in de B je paard wel nagevelijk moet rijden, en dan hoeven ze echt nog niet helemaal in de krul worden getrokken maar wel lekker ontspannen en met voldoende impuls Ja

Met een nagevelijk paard kan je ook beter je figuren rijden, en waardoor je dus ook hogere cijfers kan verwachten en dus een winstpunt Lachen

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-05 15:26

Effy schreef:
Naar aanleiding van wat het jurylid op mijn wedstrijd gister uitlegde, wil ik jullie visie ook wel eens horen. Dit jurylid vertelde het volgende:

"Als een paard niet nageeflijk loopt, mag ik geen winstpunt geven."

Dit ging over de klasse B paarden, waarin niemand behalve ik, een winstpunt had gehaald.

Zijn jullie het met het jurylid eens of oneens? En waarom? Is dit een te streng uitgangspunt, of helpt dit juist de niveau's waarop gereden wordt weer wat omhoog te krikken en zo wat meer kwaliteit in de basissport te brengen?

Ben het met dit jurylid eens. Een paard moet wel degelijk nageeflijk lopen! Dit is na voorwaarts het belangrijkste in mijn ogen, zelfs in de B. Een tuigpaard of springpaard hoort dit ook te zijn. Dit is geen streng uitgangspunt, dit hoort elk jurylid te bekijken. Eveneens ben ik van mening dat er meer moet worden gelet op de gangen van een paard. Veel juryleden kijken alleen naar het plaatje. Pas bij uitgestrekte stap wordt gekeken naar hoe een paard stapt, terwijl in de B dit al belangrijk is voor een betere doorstroom in mijn ogen. Vaak lopen ruiters vast in de L/M klasse omdat de basisgangen onvoldoende/matig gereden zijn of eruit gehaald worden. Een paard kan van zichzelf matige gangen hebben, maar maximaal gereden worden. Een paard wat geen ruimte van voor krijgt, wordt korter gereden, zal op den duur ook korter gaan lopen, wat zelfs in de B al opgelet moet worden...zo lang verhaal...maar dat is mijn mening

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-05 15:29

Wat is nageeflijk. De eene ziet het als het paard lekker actief loopt en goed aan het bit is. De ander vind het pas als hij met zijn kop op de loodlijn loopt.
Als een paardje netjes loopt, ruiter goed op de letter rijdt, paard loopt over de achterhand, maar nog net niet met het hoofdje waar ze het willen zien is deze combinatie naar mijn idee toch zeker wel een winstpunt waard.

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-05 15:30

Evy schreef:
Ik vind dat je in de B je paard wel nagevelijk moet rijden, en dan hoeven ze echt nog niet helemaal in de krul worden getrokken maar wel lekker ontspannen en met voldoende impuls Ja

Met een nagevelijk paard kan je ook beter je figuren rijden, en waardoor je dus ook hogere cijfers kan verwachten en dus een winstpunt Lachen

Dus in het L en hoger mag je je paard wel in de krul trekken? Haha!

VValar

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-05 15:32

Je kunt nooit een net, correct gereden en ontspannen proef rijden als je paard niet nagevenlijk is. Nagevenlijkheid is een teken van ontspanning en de juiste basisafrichting. Dus ja, ik ben het met de jury eens.

peerdjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-05 16:12

ik vind dat je pony/paard wel ontspannen en nagevelijk moet lopen(hoeft niet de hele proef!)
en de stelling moet er al wel een beetje in zitten maar als het paard/pony in de krul getrokken moet worden krijg je nog meer van die lompe ruiters en die boos worden als het niet wil lukken!
en als dat allemaal zou moeten kan je pas wedstrijden gaan rijden als je je pony/paard helemaal voor elkaar hebt bijvoorbeeld L klaar ofzo!
ik had net een nieuwe pony van 3 jaar en ik was op een dressuur/springwedstrijd in hoogland en ik had mevr. de Graaf-Wolf en ze zei tegen mij:
"wat doe jij hier op deze wedstrijd?!!!! je hoort helemaal geen wedstrijden te rijden met zo'n pony die niet eens normaal kan lopen!!!"
dus je kan wel nagaan dat ik helemaal overstuur was want ten eerste is mijn pony geen lomp paardje maar ze heeft wat weg van een arabiertje (is er geen 1)
en ten 2e wanneer moet ik dan beginnen met wedstrijden met die pony?
en ook nog ten 3e ik had al iets van 7 jaar wedstrijd ervaring alleen het was een van de eerste wedstrijden voor die pony!!!
en ik vind dat je dat niet tegen iemand hoort te zeggen! ook niet tegen volwassenen!!!
wat vinden jullie????

gr. peerdjuh

Effy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-05 16:26

Ik ben het zelf ook roerend met de jury eens hoor Knipoog Ik was heel blij dat er eens iemand jureerde naar hoe ik zelf ook graag zou zien dat er gereden wordt!

Maar veel van mijn mede B-amazones gister, vonden het raar dat de jury dit uitgangspunt had. Vandaar deze discussie, even kijken of er meerdere zijn die dit echt zo raar vinden Haha! En als je het raar vindt of te streng o.i.d. kun je het dan ook goed onderbouwen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-05 16:35

moet je wel kunnen zien wat nageeflijkheid is. (maar ik heb zo'n idee dat deze jury dat wel kon)

Nageeflijk kan ie ook ver voor de loodlijn zijn namelijk. Het heeft niet zoveel met dat krulletje te maken.

Effy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-05 16:48

Zep schreef:
moet je wel kunnen zien wat nageeflijkheid is. (maar ik heb zo'n idee dat deze jury dat wel kon)

Nageeflijk kan ie ook ver voor de loodlijn zijn namelijk. Het heeft niet zoveel met dat krulletje te maken.

Ja, deze jury keek niet naar het krulletje, maar echt naar de nageeflijkheid. Je mag van een jury, iedere jury, trouwens wel verwachten dat ze het verschil tussen nageeflijk en in de krul weten vind ik.

Maar ben je het eens met de stelling?

broertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-05 16:53

Tegenwoordig lijkt het wel of je alleen nog maar een winstpunt rijdt als je paard in "de krul" loopt!! Als je in een B proefje een netjes op de letters gereden proef laat zien met een ontspannen paard en een CONSTANTE hoofd-hals houding zou dat genoeg moeten zijn voor precies 156 punten!!! Zo staat het ook in het proeven boekje, pas in de L1 komt de nageeflijkheid erbij kijken, maar helaas is de realiteit tegenwoordig anders..................

Chrisssy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-05 17:04

broertje schreef:
Tegenwoordig lijkt het wel of je alleen nog maar een winstpunt rijdt als je paard in "de krul" loopt!! Als je in een B proefje een netjes op de letters gereden proef laat zien met een ontspannen paard en een CONSTANTE hoofd-hals houding zou dat genoeg moeten zijn voor precies 156 punten!!! Zo staat het ook in het proeven boekje, pas in de L1 komt de nageeflijkheid erbij kijken, maar helaas is de realiteit tegenwoordig anders..................

Hier ben ik het wel mee eens. Volgens mij gaat de B dressuur meer over een lekker ontspannen 'nette' proef rijden, het hoeft niet zozeer helemaal in de krul te zijn... natuurlijk is het wel zo dat een ontspannen paard al redelijk naar beneden loopt (aan de teugel), dat zou dus wel zo moeten zijn Lachen
Goed op de letters rijden en vooral een leuke indruk maken is in de B dressuur vooral belangrijk. Dit zou je al een winstpunt moeten kunnen opleveren.

VValar

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-05 17:19

Vertel jij me dan hoe een paard ontspannen kan lopen als hij niet nagevenlijk is. Een rustig rondje door de bak zonder schrik-en bok scenario's versta ik niet onder 'ontspannen'.

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-05 17:33

broertje schreef:

Dit is zeker niet waar! Wat is bij jou constante hoofd-hals houding? Als die aan het sterren kijken is en totaal niet VWNW loopt? En ik maak vaak genoeg mee dat paarden die lekker ontspannen en vriendelijk vragend voor worden gesteld met een stuurfoutje nog hoger komen dan een netjes rondsturende B-ruiter die zijn paard laat kijken waar die wil...en zo vind ik ook dat er naar gekeken moet worden. Je verdient een winstpunt als de jury je goed vindt voor een klasse hoger. In dit geval wordt er een promotie van B naar L1 (nageeflijkheid) gevraagd.....als jou paard niet nageeflijk loopt, hoe kun je dan van een jury verwachten dat ze jou naar het L zien?

Femmes86

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-05 19:26

Wel nageeflijk..niet aan de teugel. Kvind alleen niet dat een paard constant nageeflijk moet zijn in de B, maar mag ook niet verzet tonen dus het is inderdaad maar net wat je onder nageeflijkheid verstaat. Ik persoonlijk noem het liever ontspannen.

Rachel_T

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-05 19:41

Sjonniej schreef:
Wat is nageeflijk. De eene ziet het als het paard lekker actief loopt en goed aan het bit is. De ander vind het pas als hij met zijn kop op de loodlijn loopt.
Als een paardje netjes loopt, ruiter goed op de letter rijdt, paard loopt over de achterhand, maar nog net niet met het hoofdje waar ze het willen zien is deze combinatie naar mijn idee toch zeker wel een winstpunt waard.

ik sluit me achter Sjonniej aan.
iedereen ziet "nageeflijkheid" anders
zolang je netjes je figuren rijd is een winstpunt wel waard
het paard moet natuurlijk niet helemaal in de lucht lopen met zijn hoofd
of helemaal geen stelling heben.

XSimbaX

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-05 20:05

Vingers aflikken heey k vind dat je in een B proefje de pony ontspannen moet hebben lopen, netjes op de leter rijden, en de pony hoeft egt nog niej helemaal aan de teugel te lopen maar hij mag ook niet met zijn hoofd alle kanten op kijken. Want anders krijg je wel je winspunten voor de L maar dan zit je in de L vast omdat je pony niet naar behoren loopt Tong uitsteken

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-05 20:08

Ja mee eens.

ART_UMA

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-05 21:59

Nageeflijk is een beetje een beladen begrip. In het proevenboekje hebben ze het meer over het onvoorwaardelijk aannemen van het bit, waarbij geen spanning of weerstand optreedt, met een volledige ontspanning en ..Bij al het werk... meer of minder oprichting en welving van de hals...licht en soepel contact... etc.
Ik vind het belangrijker hoe er gereden wordt dan of het nou precies op de letter is. Voor mij is de kern geen weerstand.

Om dan naar de stelling te kijken: Bij een vlotte proef, zonder weerstand is vaak ook de ontspanning geen probleem en, ontstaat dat "knikje" vanzelf, winstpunt geen probleem misschien wel 2.
Waar dat "knikje" bevochten wordt, dik probleem en weinig kans op winst.

Wat mij betreft: mogen zagende prutsende ruiters wel een winstpunt krijgen?? Bij zulke ruiters weinig paarden met een blije uitdrukking. De "happy athlete" is daar ver te zoeken.

Black_White

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-05 22:04

XSimbaX schreef:
Vingers aflikken heey k vind dat je in een B proefje de pony ontspannen moet hebben lopen, netjes op de leter rijden, en de pony hoeft egt nog niej helemaal aan de teugel te lopen maar hij mag ook niet met zijn hoofd alle kanten op kijken. Want anders krijg je wel je winspunten voor de L maar dan zit je in de L vast omdat je pony niet naar behoren loopt Tong uitsteken

ben ik ook mee eens.
Ik vind dat het om de ontspannig gaat, en als je dat kunt kun je voorzichtig iets tegen de hand aanrijden.
Maar, aangezien er van die 'sportfanaten' zijn die denken dat ze goed kunnen rijden als ze in een krulletje lopen hebben ze het naar mijn menig fout. Een krulletje is namelijk niet nagefelijk, en dit is ook een fout die veel jury leden maken! Nagefelijk is een ontspannen paard wat van achteruit tegen de hand aan loop, en daardoor zijn halsspieren (en nog veel meer) moet gebruiken. En met halsspieren bedoel ik vanuit de schoft tot en met de nek.
En een nagefelijk paard moet je ook nog goed kunnen sturen als je winstpunten wilt. Als je netjes op de letter rijd, de oefeningen volledig en ontspannen rijd, de combinatie er in het totaal netjes uit ziet, en dat de combinatie er met plezier rijd vind ik meer punten waard als wanner je een nagefelijk paard hebt wat eigelijk aan je teugels trekt. Een echt nagefelijk paard wat trekt, trekt aan zicht zelf, niet aan jou.

En om nog eventjes op de 'sportfanaten' terug te komen waar ik het daarnet ook over had, als je in het B in een 'krulletje' rijd, kom je je van zelf wel ergens tegen. De juryleden die horer op mogen jureren zien namelijk wel vaker het verschil tussen een goed ontspannen paard wat van uit de achterhand loopt en een stijf paard wat in een 'krulletje' loopt.

En of m'n verhaal nog niet lang genoeg is:
Ik wil ook nog iets zeggen over de manier waarop er vaak, en waarschijnlijk ook in dit geval wordt gejureerd. Jury's weten alee wat er FOUT is, maar wat is eigelijk GOED? De meeste juryleden gaan in alle klasse, dus van B tot ZZGP, de fout in. Een 8 is zo'n beetje het hoogste wat je kunt krijgen volgens de meeste, maar dat is niet zo. de puntentelling gaat van 1 tot 10. Maar een 10 wordt zelden gegeven. En in het B en L al helemaal niet. Want krijg je allemaal 8tes dat is je paard 'te goed'. Wanner gaan juryleden nou ook eens de perfecte dingen zien, en niet alleen de fouten? Hier mee bedoel ik niet dat je geen 1 mag hebben hoor, maar een 10 vind ik ook niet verkeerd op mijn lijst.
Ik heb ook een keer meegemaakt dat er een jury lid was die wel goede dingen zag, die is er zelfs voor op haar vingers getikt. 'Ze was te soft' volgens anderen, maar ze zag ook wanneer er iets goed fout ging, en ze gaf daat ook lage punten voor. Ik ben tot de conclusie dat dressuur leuk is. Jury's frustrerend.

Ecudes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-05 22:07

VValar schreef:
Vertel jij me dan hoe een paard ontspannen kan lopen als hij niet nagevenlijk is. Een rustig rondje door de bak zonder schrik-en bok scenario's versta ik niet onder 'ontspannen'.

Ow dus een paard dat wel heel aardig over de rug loopt en niet op de voorhand slentert, maar met het neusje er nog een stukje uitloopt kan niet ontspannen?

In elk geval ben ik het er niet mee eens. Met dit soort *bijna idiote* stellingen krijg je alleen maar het effect van paarden die naar beneden worden gezaagd en op de voorhand vallen. *kijk is hij loopt aan de teugel Clown *.
Liever het neusje er een beetje uit, maar wel een constante aanleuning, niet overdreven op de voorhand en de rug niet wegdrukken. Dat lijkt me voldoende. Een B paard komt net op wedstrijd kijken joh, er is nog een lange weg te gaan.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-05 22:19

Ik ben het er volledig mee eens. Nageeflijkheid hoort bij de Basis, net zoals stelling en buiging en voorwaarts lopen.

fresco

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-05 22:27

Ik ben het (als jurylid) roerend met deze stelling eens!

Wat heb je te zoeken op een wedstrijd met een paard wat niet voldoende nageefelijk loopt...
Het is de bedoeling om een proef samen af te leggen en als eenheid door de baan te gaan.
Train liever thuis wat langer door en ga dan het wedstrijd terrein opzoeken, veel mensen gaan (naar mijn mening ) te snel starten.

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-05 10:41

Myra1 schreef:
VValar schreef:

Ow dus een paard dat wel heel aardig over de rug loopt en niet op de voorhand slentert, maar met het neusje er nog een stukje uitloopt kan niet ontspannen?

In elk geval ben ik het er niet mee eens. Met dit soort *bijna idiote* stellingen krijg je alleen maar het effect van paarden die naar beneden worden gezaagd en op de voorhand vallen. *kijk is hij loopt aan de teugel Clown *.
Liever het neusje er een beetje uit, maar wel een constante aanleuning, niet overdreven op de voorhand en de rug niet wegdrukken. Dat lijkt me voldoende. Een B paard komt net op wedstrijd kijken joh, er is nog een lange weg te gaan.

Oneens Bloos . Als een paard B-klaar is moet hij dat zijn. ongekend of hij nog een lange weg te gaan heeft of niet. Ook is nageeflijk totaal niet het beeld: Kijk hij loopt aan de teugel, integendeel. Veel jury's willen dit niet zien, straffen dit ook rigoreus af. Deze paarden komen later toch niet verder (zoals ik hierboven ergens al heb uitgelegd). Jij ziet het nu dat als nageeflijkheid strenger wordt gejureerd dat veel ruiters hun paard aan de teugel werken. Je zult dit altijd houden. Ondanks dat komen er nog veel pony- en paardenruiters in het M of zelfs Z uit. Helaas krijgen ze dan pas met de gevolgen te maken. Pony's die constant op de voorhand worden gereden kunnen de oefeningen haast niet aan. Punten onder de 4 zijn dan helaas geen uitzondering. Ik ga altijd mee met jury's en heb in al die jaren pas 1 Z jury meegemaakt die meerdere 0-en en 1-en uitdeelde voor niet goed uitgevoerde oefeningen. Punten in de 140'/150 waren daar geen uitzondering. Maar veel jury's geven niet lager als 4 of hoger als 8. Ook verkeerd beeld...

Kylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-05 14:07

Ik vind nagefelijk en aan de teugel wel een verschil. Een paard moet in de B wel nagefelijk zijn, maar hoeft nog niet prima aan de teugel te gaan.
Het is jammer dat heel veel jury's niet zien of de krul 'erop getrokken wordt' of dat een paard gereden is. Als een paard ontspannen de hand volgt en netjes rond loopt, en de ruiter trekt niet, doet niet te gek en rijd nette figuurtjes, dan moet er een winstpunt gegeven worden. Als een van die dingen niet klopt, dan mag er ook wel flink naar beneden gepunt worden. Nog te vaak wint het meisje die de krul strak op het paard trekt en de figuren afraffelt, puur op de krul krijgen ze dan punten, dat vind ik ook niet kunnen.

Dus mijn mening: Een paard in de B moet fijn de hand volgen, de ruiter mag niet trekken, moet netjes op zn paard zitten (daar wordt ook veel te weinig aandacht aan besteed) en moet de figuren netjes afwerken. Dan kan je maximale punten halen, ontbreekt een van de dingen, dan mag er flink omlaag gepunt worden.