Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
Effy schreef:Naar aanleiding van wat het jurylid op mijn wedstrijd gister uitlegde, wil ik jullie visie ook wel eens horen. Dit jurylid vertelde het volgende:
"Als een paard niet nageeflijk loopt, mag ik geen winstpunt geven."
Dit ging over de klasse B paarden, waarin niemand behalve ik, een winstpunt had gehaald.
Zijn jullie het met het jurylid eens of oneens? En waarom? Is dit een te streng uitgangspunt, of helpt dit juist de niveau's waarop gereden wordt weer wat omhoog te krikken en zo wat meer kwaliteit in de basissport te brengen?
Evy schreef:Ik vind dat je in de B je paard wel nagevelijk moet rijden, en dan hoeven ze echt nog niet helemaal in de krul worden getrokken maar wel lekker ontspannen en met voldoende impuls![]()
Met een nagevelijk paard kan je ook beter je figuren rijden, en waardoor je dus ook hogere cijfers kan verwachten en dus een winstpunt
Zep schreef:moet je wel kunnen zien wat nageeflijkheid is. (maar ik heb zo'n idee dat deze jury dat wel kon)
Nageeflijk kan ie ook ver voor de loodlijn zijn namelijk. Het heeft niet zoveel met dat krulletje te maken.
broertje schreef:Tegenwoordig lijkt het wel of je alleen nog maar een winstpunt rijdt als je paard in "de krul" loopt!! Als je in een B proefje een netjes op de letters gereden proef laat zien met een ontspannen paard en een CONSTANTE hoofd-hals houding zou dat genoeg moeten zijn voor precies 156 punten!!! Zo staat het ook in het proeven boekje, pas in de L1 komt de nageeflijkheid erbij kijken, maar helaas is de realiteit tegenwoordig anders..................
broertje schreef:Tegenwoordig lijkt het wel of je alleen nog maar een winstpunt rijdt als je paard in "de krul" loopt!! Als je in een B proefje een netjes op de letters gereden proef laat zien met een ontspannen paard en een CONSTANTE hoofd-hals houding zou dat genoeg moeten zijn voor precies 156 punten!!! Zo staat het ook in het proeven boekje, pas in de L1 komt de nageeflijkheid erbij kijken, maar helaas is de realiteit tegenwoordig anders..................
Sjonniej schreef:Wat is nageeflijk. De eene ziet het als het paard lekker actief loopt en goed aan het bit is. De ander vind het pas als hij met zijn kop op de loodlijn loopt.
Als een paardje netjes loopt, ruiter goed op de letter rijdt, paard loopt over de achterhand, maar nog net niet met het hoofdje waar ze het willen zien is deze combinatie naar mijn idee toch zeker wel een winstpunt waard.
XSimbaX schreef:heey k vind dat je in een B proefje de pony ontspannen moet hebben lopen, netjes op de leter rijden, en de pony hoeft egt nog niej helemaal aan de teugel te lopen maar hij mag ook niet met zijn hoofd alle kanten op kijken. Want anders krijg je wel je winspunten voor de L maar dan zit je in de L vast omdat je pony niet naar behoren loopt
VValar schreef:Vertel jij me dan hoe een paard ontspannen kan lopen als hij niet nagevenlijk is. Een rustig rondje door de bak zonder schrik-en bok scenario's versta ik niet onder 'ontspannen'.
Myra1 schreef:VValar schreef:Vertel jij me dan hoe een paard ontspannen kan lopen als hij niet nagevenlijk is. Een rustig rondje door de bak zonder schrik-en bok scenario's versta ik niet onder 'ontspannen'.
Ow dus een paard dat wel heel aardig over de rug loopt en niet op de voorhand slentert, maar met het neusje er nog een stukje uitloopt kan niet ontspannen?
In elk geval ben ik het er niet mee eens. Met dit soort *bijna idiote* stellingen krijg je alleen maar het effect van paarden die naar beneden worden gezaagd en op de voorhand vallen. *kijk is hij loopt aan de teugel*.
Liever het neusje er een beetje uit, maar wel een constante aanleuning, niet overdreven op de voorhand en de rug niet wegdrukken. Dat lijkt me voldoende. Een B paard komt net op wedstrijd kijken joh, er is nog een lange weg te gaan.