Myler bitten

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Supertje

Myler bitten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-05 17:41

Ik las net in een ander topic dat er vanaf april ook gestart mag worden met myler bitten (zal vast wel iets over te vinden zijn op bokt, helaas werkt de zoekfunctie niet).
Weet iemand of er ook nog restricties zijn wat betreft de verschillende modellen? Ik neem aan van wel trouwens.
Ik heb zelf de meest simpele uitvoering, deze:
Afbeelding
Met deze ringen:
Afbeelding
Ik neem aan dat die toegestaan is dan?

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Re: Myler bitten

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-05 18:59

je hebt dezelfde als ik... Haha!

Ik rijd western met dit bit... maar ik heb gehoord van een stalgenootje dat ze met dit bit gewoon zou mogen starten in de dressuur.... Lachen

Princess

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-05 19:00

ik vind het een beetje een hype worden om met een mylerbit te rijden, die krengen zijn niet alleen duur maar over het algemeen vrij scherp...
ga gewoon lekker met een trensje rijden, je heb zo'n bit echt niet nodig (uitzonderingen bestaan) maar ik vind het zelf niet verantwoord dat de hobby/amateur ruiter hiermee rijd.

wacht nu op heel veel commentaar...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-05 20:03

Afbeelding

Deze mogen dadelijk als ik het regelement goed begrepen heb.

Supertje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-05 20:59

Princess schreef:
ik vind het een beetje een hype worden om met een mylerbit te rijden, die krengen zijn niet alleen duur maar over het algemeen vrij scherp...
ga gewoon lekker met een trensje rijden, je heb zo'n bit echt niet nodig (uitzonderingen bestaan) maar ik vind het zelf niet verantwoord dat de hobby/amateur ruiter hiermee rijd.

wacht nu op heel veel commentaar...

Zo'n bit is juist iets waar ik al erg lang naar op zoek ben. Voor mijn paard denk ik dat dit wel een fijn bit is. Bij een bit wat dikker is dan 18 mm kan hij nog maar net zijn kaken op elkaar krijgen, zo weinig ruimte heeft hij (het drukt dan dus constant). Een dik bit vind hij absoluut niet prettig, en daar protesteert hij ook stevig op. Op een dun bitje dus niet.
Bovendien heeft hij ook nog eens een aardig hangend rooster, waardoor een gebroken bit tegen zijn verhemelte aan kan komen.
Zo'n myler bit kan niet helemaal scharen, maar is toch beweeglijk.

Bovendien ben ik ervan overtuigd dat je elk bit zo scherp kunt maken als je wilt, ligt er helemaal aan hoe je ermee omgaat.

cornelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-05 21:11

Ik rijd er al ruim een jaar dressuurwedstrijden mee. Ik rijd niet met de officiele myler maar met een billy allen bit. Zelfde mondstuk maar een leukere prijs. Ook loopt bij die van mij het mondstuk niet naar voren maar is recht (wel met dat rolletje etc ) Mijn paard heeft een klein kwekje en de haaktanden zitten op een ongunstige plek. Dit bit is iets dunner maar ligt daarom fijner in de mond. En het is zeker niet scherp. Het voordeel is juist dat het niet knijpt in de mondhoeken en prikt in het gehemelte als je de teugels aanneemt.
Mijn billy allen kost 39,00 en is gewoon te koop in nederland.
Afbeelding

cornelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-05 21:15

Princess schreef:

Oke, hier dan het commentaar Knipoog
Ik ben hobby ruiter en rijd ermee ( ook wedstrijden ). Wat vind je er precies niet verantwoord aan? Je kan in elk geval geen mondhoeken samenknijpen of in het gehemelte prikken. Vandaar dat ik benieuwd ben naar wat je er niet verantwoordelijk aan vind?
En nodig vind ik het wel bij ons, ik vind de rest van de bitten niet vriendelijk genoeg.

vikki

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-05 23:42

cornelie schreef:
Princess schreef:

Oke, hier dan het commentaar Knipoog
Ik ben hobby ruiter en rijd ermee ( ook wedstrijden ). Wat vind je er precies niet verantwoord aan? Je kan in elk geval geen mondhoeken samenknijpen of in het gehemelte prikken. Vandaar dat ik benieuwd ben naar wat je er niet verantwoordelijk aan vind?
En nodig vind ik het wel bij ons, ik vind de rest van de bitten niet vriendelijk genoeg.

Ik sluit me aan bij Cornelie... Haha! Ik zou ook graag willen weten wat je er onverantwoord aan vindt... en ik ben ook benieuwd waarom je blijkbaar vindt dat dat specifiek voor hobby/amateur ruiters geldt... Dat vind ik een hele vreemde stelling. Ik ben nl. absoluut een hobby ruiter en zal nooit wedstrijd ambities oid hebben... dat betekent echter niet dat ik niet verantwoord met een dergelijk bit om kan gaan... ik heb mijn paard nu bijna 7 jaar en heb ook echt de nodige lessen achter de rug... Ik vraag me af of je ergens een grenst trekt tussen hobby ruiter en 'kundige ruiter'... dat laatste kan imo ook een hobbyruiter zijn Lachen . Overigens ervaar ik mijn myler bit totaal niet als scherp, in tegendeel. Mijn merrie heeft maar een klein mondje en als ik daar een gewone en dikke trens in leg werkt dat bij haar veel onaangenamer in. Dit bit is ideaal voor mijn puk juist omdat het voor ons een heel vriendelijk bit is.

Marith_Ov

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-05 19:36

Ik heb precies hetzelfde bit als cornelie, alleen die van mij is van Myler en heeft me €89,- gekost. Als ik toen had geweten dat Billy Allan hetzelfde bitje heeft als Myler, dan had ik die wel gekocht, scheelt toch een berg eurotjes.

Ik vind het ook een erg prettig bit, hij kan niet als een notenkraker werken zoals een enkel gebroken bitje en hij is naar de paardemond gevormd.

Je moet natuurlijk niet heel hard trekken, dat doet zeer. Maar het doet ook zeer als je met een heel dik bit hard aan de teugels trekt.

Supertje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-05 01:11

Wat ik me trouwens ook afvraag, zijn alle soorten bitringen (trensuitvoeringen dan) toegestaan?
Er zijn namelijk normale bitringen, gewoon glad zoals ik heb, maar ook bitringen met 2 sleuven erin. Bakstuk gaat dan dus door de bovenste sleuf, teugels door de onderste, zoals op dit plaatje:
Afbeelding
Zijn deze ook toegestaan, of alleen de gladde ringen?

Supertje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-05 01:22

Sorry, weer eens niet verder gekeken dan mijn neus lang is..... (kan helaas mijn vorige bericht niet meer wijzigen).
In het regelement staat dat het gebruik van bitringen die een hefboomwerking bewerkstelligen verboden is. Deze dus ook neem ik aan.

Noukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-05 10:05

wat er in mijn mening nogal vreemd is aan die myler bitten is dat ze, naast dat ze vaak behoorlijk dun zijn, bij het "juiste" (of onjuiste, vul zelf maar in, maar denk dat die werking er niet op zit als het niet de bedoeling van de ontwerper is om gebruikt te worden) gebruik gewoon als stang inwerken. En een stang van net een centimeter dik... Verward

maar weet dat ze met springen iig toegestaan gaan worden, zolang ze maar niet dunner zijn dan een centimeter. Dressuur weet ik niet eigenlijk.

Supertje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-05 12:14

Bij de dressuur zijn ze ook vanaf april toegestaan dus. De minimale dikte van een bit is naar 1 cm gegaan.

Maar wat bedoel je met als een stang inwerken? Dat ze op een gegeven moment niet meer verder kunnen scharen?
Echt als een stang inwerken kunnen ze niet, ze hebben namelijk (de toegestane bitten) geen hefboomwerking. Een stang is het alleen als een bit scharen heeft en dus een hefboomwerking. Een recht bit zonder scharen is een ongebroken trens.

Ze kunnen inderdaad maar net zover 'buigen' als op het plaatje wat RunningKawa een aantal berichten naar boven heeft geplaatst. Maar onvriendelijk is is dat zeker niet. Het geeft juist geen notenkraker-effect op de onderkaak, kan niet in de kaak knijpen.
Bovendien is een ongebroken trens helemaal geen scherper bit.

vikki

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-05 12:22

Supertje schreef:
Wat ik me trouwens ook afvraag, zijn alle soorten bitringen (trensuitvoeringen dan) toegestaan?
Er zijn namelijk normale bitringen, gewoon glad zoals ik heb, maar ook bitringen met 2 sleuven erin. Bakstuk gaat dan dus door de bovenste sleuf, teugels door de onderste, zoals op dit plaatje:
http://www.toklat.com/myler/images/g_mb ... .gif[/img]

Nee, deze zijn niet toegestaan. Mijn vriendin is afgelopen zaterdag nl. voor het eerst gestart... en bij navraag werd haar verteld dat haar bit (het bovenstaande exemplaar) door de bitringen NIET mocht om de 'hefboomwerking' die het bit door deze ringen met gleuven in meerdere mate zou hebben zeg maar. Ze heeft toen mijn myler (zelfde mondstuk maar met normale bitringen) geleend en daar mocht ze wel mee starten.

frunnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-05 12:30

vikki schreef:
Supertje schreef:
http://www.toklat.com/myler/images/g_mb ... .gif[/img]

Nee, deze zijn niet toegestaan. Mijn vriendin is afgelopen zaterdag nl. voor het eerst gestart... en bij navraag werd haar verteld dat haar bit (het bovenstaande exemplaar) door de bitringen NIET mocht om de 'hefboomwerking' die het bit door deze ringen met gleuven in meerdere mate zou hebben zeg maar. Ze heeft toen mijn myler (zelfde mondstuk maar met normale bitringen) geleend en daar mocht ze wel mee starten.

Deze hebben ook wel een hefboomwerking net als een stang. Het stuk van de bitring tussen het mondstuk en het gat waar de teugel door moet werkt dan als 'schaar'.

Maar wat is er nou zo prettig aan die mylerbitten, en hoe weet je welk mylerbit geschikt is voor jou paard> Dit aangezien er nogal een hoop verschillende mylerbitten bestaan en het een dure hobby wordt om ze allemaal uit te proberen?

vikki

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-05 12:35

Je kan een mailtje sturen naar myler bitting assistance waarin je je situatie schetst en dan adviseren zij welke van hun bitten het meest geschikt voor jou en je paard zou kunenn zijn. Heeft voor mij iig geweldig gewerkt. Haha! Dat in combinatie met een beetje gezond verstand en zelf nadenken over het hoe en wat... Ik heb het bit bekeken, de site gelezen, ervaringen van anderen gevraagd... en toen was ik eigenlijk al op mijn bit uitgekomen... toen heb ik nog een mailtje gestuurd naar myler waarin ik de 'probleempjes' heb voorgelegd die ik met mijn merrie af en toe tegen kwam, mijn eigen niveau beschreven (gezegd dat ik een beginner was en dat ik op zoek was naar een vriendelijk bit) en toen kreeg ik het advies om het bit dat ik al in gedachte had -maar dat wisten zij niet Knipoog - te proberen/kopen Haha! .

frunnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-05 12:42

vikki schreef:
Je kan een mailtje sturen naar myler bitting assistance waarin je je situatie schetst en dan adviseren zij welke van hun bitten het meest geschikt voor jou en je paard zou kunenn zijn. Heeft voor mij iig geweldig gewerkt. Haha! Dat in combinatie met een beetje gezond verstand en zelf nadenken over het hoe en wat... Ik heb het bit bekeken, de site gelezen, ervaringen van anderen gevraagd... en toen was ik eigenlijk al op mijn bit uitgekomen... toen heb ik nog een mailtje gestuurd naar myler waarin ik de 'probleempjes' heb voorgelegd die ik met mijn merrie af en toe tegen kwam, mijn eigen niveau beschreven (gezegd dat ik een beginner was en dat ik op zoek was naar een vriendelijk bit) en toen kreeg ik het advies om het bit dat ik al in gedachte had -maar dat wisten zij niet Knipoog - te proberen/kopen Haha! .

Dat is dan wel weer erg netjes geregeld. Mijn paard heeft op zich geen problemen in de mond, maar hij is de laatste tijd nogal eens onrustig in de aanleuning, grotendeels omdat ik momenteel een beetje moeite heb met mijn paard uit te zitten. En daar wordt natuurlijk hard op getraind. Maar ik zat er aan te denken om is aan iemand op onze manege te vragen of ik eens met een mylerbit van hun kan rijden en dan eens kijken hoe dat gaat, miscchien vind mijn paard dat wel prettiger, hij is namelijk erg gevoelig.

Noukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-05 19:17

stang/ongebroken trens. Ok, maar denkt dat ongebroken trens van die dikte van die bitten nou ook niet bepaald lekker is hoor! (en daarnaast, er zijn er die wel scharen bij myler)

ik blijf al die soorten bitten een geweldige uitvinding vinden voor degene die er rijk van wordt Haha!

cornelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-05 20:00

Ik vind 39,- nog wel meevallen eigenlijk.
En ik garandeer je dat mijn paard een dik bit helemaal niet prettig vind. Juist vanwege die dikte kreeg hij problemen en had hij zelfs tongkneuzingen Verdrietig

Noukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-05 20:19

cornelie schreef:
En ik garandeer je dat mijn paard een dik bit helemaal niet prettig vind. Juist vanwege die dikte kreeg hij problemen en had hij zelfs tongkneuzingen Verdrietig

dat geloof ik ook wel, de meeste paarden raken helemaal in de knoop met een dik bit. Ik heb geloof ik ook 120mm ofzo, niet mega dik dus, en mn paard heeft best wel n groot hoofd Haha!

Supertje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-05 22:29

Noukie schreef:
cornelie schreef:

dat geloof ik ook wel, de meeste paarden raken helemaal in de knoop met een dik bit. Ik heb geloof ik ook 120mm ofzo, niet mega dik dus, en mn paard heeft best wel n groot hoofd Haha!

Ehm... 120mm is 12 centimeter dik Knipoog Ik denk eerder dat dat de breedte is. En als je 12 mm dik bedoeld, dan is je bit vrijwel net zo dun als de Myler bitjes Knipoog

Mijn paard loopt trouwens heel fijn op het Myler bitje. Hij komt nogal snel in verzet bij teugeldruk, hoofd omhoog gooien of juist heel erg erachter kruipen. Met dit bitje is hij veel constanter. Natuurlijk is het niet dé magische oplossing, maar het juiste bit bij een paard kan wel een eind helpen Lachen

Inca

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-05 22:54

De heren Myler zijn zelf westernruiters die naast hun zeer uitgebreide assortiment westernbitten ook bitten hebben gemaakt die je in de engelse dressuur kunt gebruiken. Een heleboel van hun bitten vallen voor ons gebruik ervan dus op voorhand al af.
Omdat er zoveel verschillende mondstuken en ringen zijn is er een goede begeleiding nodig vanuit ruitersportzaak en groothandel. Een tijd terug waren ze bezig met een 'bittenbank', waarbij je een bit kan lenen. Ik weet niet of dit ook van de grond is gekomen. Ze hebben ook wel eens een informatie avond gegeven en er is een boekje verschenen over de bitten en hun ideeen erachter. Wanneer je je niet in de bitten verdiept is het moeilijk een passend Mylerbit voor jou en je paard te krijgen.
Ik rijd zelf niet met een Mylerbit. Heb tot nu toe altijd nog (ander) een bit gevonden dat bij het paard past. Toch vind ik de Mylerbitten wel een aanvulling op de al bestaande bitten, en zou er niet over twijfelen ze eens te proberen wanneer ik er niet uit zou komen met de 'standaart bitten'.
Ik vind de Mylerbitten inderdaad behoorlijk prijzig.

Noukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-05 23:57

Supertje schreef:

Ehm... 120mm is 12 centimeter dik Knipoog Ik denk eerder dat dat de breedte is. En als je 12 mm dik bedoeld, dan is je bit vrijwel net zo dun als de Myler bitjes Knipoog

eh....ja... nulletje teveel, zit weer vrolijk veeel te hard te typen! Heb idd 1 bit van 12(!)mm. die gebruik ik ook niet vaak, maar, deze kan niet zo inwerken dat het ineens een ongebroken trens (met evt, afhankelijk van de ringen die je hebt, hefboomwerking) hebt.

en verder heb ik eigenlijk standaard bij alles een dubbel of enkel gebroken k&k (die ook erg duur zijn, maar die heb ik echt al jaren, waarmee ik trouwens niet bedoel dat myler bitten niet zo lang mee kunnen gaan!)

Supertje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-05 01:40

Noukie, een ongebroken trens is absoluut niet scherper dan een enkelgebroken of dubbelgebroken trens. Het is in ieder geval zachter dan een enkelgebroken.
IMO is het juist één van de vriendelijkste bitten. Een enkelgebroken trens werkt als een notenkraker op de kaak, als je de teugels aanneemt knijpt hij in de onderkaak, en bovendien prikt bij genoeg inwerking het bit in het verhemelte. Ook een dubbelgebroken trens knijpt op deze manier in de onderkaak, maar minder krachtig, en prikt ook niet in het verhemelte, hoewel het er wel tegenaan kan drukken. Een ongebroken trens drukt alleen op de tong en de lagen.
Wat voor een paard het prettigste bit is verschilt natuurlijk per paard, maar een ongebroken bit werkt absoluut niet scherper in, wel op een andere manier.
Een ongebroken trens wordt vaak als scherp gezien omdat er vaak de naam stang aan gegeven wordt, wat het dus zeker niet is. En aangezien stang zo ongeveer synoniem is voor scherp bit, wordt een ongebroken trens ten onrechte door veel mensen als een scherp bit gezien.
Mijn paard vind het vreselijk om met een bit te lopen wat dus in de onderkaak knijpt. Iets tegen zijn verhemelte doet hem gewoon zeer, vanwege dat hangend rooster, evenals een dik bit, daar heeft hij gewoon de ruimte niet voor in zijn mond. Overigens heb ik dit niet zelf 'uitgevonden', maar de paardentandarts.

Noukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-05 10:30

Supertje schreef:
Noukie, een ongebroken trens is absoluut niet scherper dan een enkelgebroken of dubbelgebroken trens. Het is in ieder geval zachter dan een enkelgebroken.
IMO is het juist één van de vriendelijkste bitten. Een enkelgebroken trens werkt als een notenkraker op de kaak, als je de teugels aanneemt knijpt hij in de onderkaak, en bovendien prikt bij genoeg inwerking het bit in het verhemelte. Ook een dubbelgebroken trens knijpt op deze manier in de onderkaak, maar minder krachtig, en prikt ook niet in het verhemelte, hoewel het er wel tegenaan kan drukken. Een ongebroken trens drukt alleen op de tong en de lagen.
Wat voor een paard het prettigste bit is verschilt natuurlijk per paard, maar een ongebroken bit werkt absoluut niet scherper in, wel op een andere manier.
Een ongebroken trens wordt vaak als scherp gezien omdat er vaak de naam stang aan gegeven wordt, wat het dus zeker niet is. En aangezien stang zo ongeveer synoniem is voor scherp bit, wordt een ongebroken trens ten onrechte door veel mensen als een scherp bit gezien.
Mijn paard vind het vreselijk om met een bit te lopen wat dus in de onderkaak knijpt. Iets tegen zijn verhemelte doet hem gewoon zeer, vanwege dat hangend rooster, evenals een dik bit, daar heeft hij gewoon de ruimte niet voor in zijn mond. Overigens heb ik dit niet zelf 'uitgevonden', maar de paardentandarts.

ik bedoelde het ook niet meteen als afzeiken, sorry als dat wel zo overkwam..
mijn ervaring met ongebroken trenzen is dat de paarden die ik ermee reed daar echt banger voor waren dan van een (dubbel) gebroken trens. (op een handelsstal, bij gebrek aan genoeg gebroken bitten als er veel tegelijk reden moest je soms met ongebroken rijden en dat was niet erg fijn)
vanauit dat opzicht denk ik dat iemand die niet weet dat de myler bitten zo kunnen werken en ook op zo'n paard terecht komt, best in de problemen kunnen raken. Of dus zonder het te weten een bit heeft dat voor sommige paarden blijkbaar wel als scherper gezien wordt.

maar als jij weet dat je zo werken en daar geen last van ondervind, en er gewoon mee om gaat, en er blij mee bent.. dan is dat goed Lachen