groot paard meer punten?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

LDRD

groot paard meer punten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-05 13:25

Denken jullie dat een groot paard in de dressuurring meer punten krijgt dan een kleinere? Ik ga er dan wel even vanuit dat het een passende combinatie is natuurlijk, dus geen ukkie op een heel groot paard bv.

LuvdaTossa

Re: groot paard meer punten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-05 13:33

Nee, dat hoeft zeker niet. Vooral in de lage klassen hebben de jonge paarden die groot zijn meer moeite. Door hun lengte, lange benen hebben ze meestal meer tijd nodig.

Ze komen meestal het beste tot z'n recht in de 40x 60 m banen. In de kleinere banen komen de kleine (een meestal chique) paarden meestal goed uit de voeten.

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-05 13:34

Goeie vraag en afgelopen zaterdag heb ik het tegendeel gezien. Ikzelf heb L1 gestart met een paard van 1.80, en ook echt een plaatje om te zien. De jury kwam na mijn proef nog haar hok uit om even te melden hoe knap ze m vond!

Tegelijkertijd in dezelfde klasse reed een jongedame met haar pony van 1.56 voor het eerst bij de paarden mee. Zelf 18 geworden dus nu naar de paarden toe. Heel gesprek buiten met haar gehad, ze maakte zich echt zorgen dat ze zwaar zou worden beoordeeld, juist vanwege haar "pony".

Je mag driemaal raden wie er eerste was met bijna dubbel winst....inderdaad die pony! En dan was het ook nog een groep van 13 starts! Dus nee, het hoeft echt niet uit te maken hoor!

Margo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-05 13:40

In princiepe zou het niet uit hoeven maken...

toen ik mijn pony bij de paarden ging rijden won ik nog steeds in het Z2.. Natuurlijk niet de 'grote' wedstrijden maar kon hartstikke leuk meekomen!!

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-05 15:05

Ben ik het niet mee eens, de combinatie is veel belangrijker. Je kan ook groot lijken op een paardje van 1.60.

Rachel_T

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-05 15:14

nee dat zal niet veel uitmaken of die nou groot of klein is,
je moet tog opletten hoe er gereden word niet of die nou klein/groot is!
lijkt mij
en okal rijd er een ukkie op een groot paard dan nog
als ze een nette proef rijden, dan maakt het tog niet uit?

VValar

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-05 15:19

Ik was altijd onder de impressie dat je werd beoordeeld op het rijtechnische aspect. Maar het kan natuurlijk aan mij liggen.

patos

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-05 15:21

De grootte van het paard maakt niet zoveel uit, ik ben vaak genoeg geeindigd boven paarden van 1.80, terwijl patos maar 1.65 is. Een verschil is wel dat de grote paarden in de hogere klasses vaak behoorlijk hoogbenig zijn en dat daarbij de gangen veel mooier uitkomen, of denk bijv. maar aan een oefening als appuyeren, uitstrekken ed. Oftewel, bij een goed gebouwd groot paard is het plaatje toch anders en dat kan punten opleveren.

samoth

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-05 16:05

ene bokker * ukkepuk * rijdt met een shetlander tussen de paarden van klasse L1 met 4 wp volgens mij Haha! en ook is er een haf die paar keer tussen peperdure grote paarden te hebben verslagen Ja

trisca

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-05 16:43

Ik denk dat het meer het gangwerk is. Soms heb ik wel het idee dat 'ponygangen' bij de paarden niet altijd gewardeerd worden.

Maar ik zat met mijn paardje van 1.62 ook bijna altijd in de prijzen in het Z1 Knipoog Je valt wel op, op een paard van 1.80, tewijl je met 1.60 wel een 'over het hoofd' gezien wordt Clown( vooral op het losrij terrein)

Nistria

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-05 16:52

In de basis zou het niet veel uitmaken, ik rijd nu met een vosje van 1,60 in het Z1 en dat paardje heeft alles nog gewonnen met dikke punten.

Maar bij het ZZGP heeft het zeker wel invloed.

Marije84

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-05 16:54

tja denk het niet. De grootte maakt niet uit het ligt aan het type paard. Groot en grof ligt niet in de markt. Om echt punten te scoren zoek dan een chique rank paardje die snel is van de grond.

Dit zijn paarden waar je kampioenschappen mee kunt winnen!!! Pling

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-05 16:55

Dit hoeft niet waar te zijn, maar geloof wel dat een pony 'minder' gangen heeft als een paard. Volgens mij is het gangenwerk van een paard niet afhankelijk van de grootte.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-05 16:55

Nistria schreef:
In de basis zou het niet veel uitmaken, ik rijd nu met een vosje van 1,60 in het Z1 en dat paardje heeft alles nog gewonnen met dikke punten.

Daarom wint Berkel I. Dancer ook telkens als ze de ring in komt zeker.... Verward

patos

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-05 16:56

Nistria schreef:

Maar die van jouw toont groter en loopt redelijk ruim, dat scheelt ook.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-05 17:39

nee, maakt niet uit, maar het moet wel een leuke combi zijn.

Dus geen 180 op een paard van 150 Lachen

Sizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-05 17:40

Ik vind dat dat niet uit moet maken. Lange mensen hebben een lang paard nodig, wat kleinere mensen een kleiner paard. Als het een combi is is het goed............. Maar meer punten??? Nee, denk het niet.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-05 17:47

Marije84 schreef:
Groot en grof ligt niet in de markt. Om echt punten te scoren zoek dan een chique rank paardje die snel is van de grond.

Dit zijn paarden waar je kampioenschappen mee kunt winnen!!! Pling

......de ervaring leert behoorlijk ander hoor....... Haha!

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-05 17:49

Verschillend.
Heb je een paard met mooie lange benen en hij strekt super, is de kans op een 8 groot.
Heb je een paard met korte pootjes en hij strekt super, is de kans op een 8 behoorlijk van kleiner. Het ziet er minderspectaculair uit.

Maar daartegenover, zien ze bij dat eerste paard eerder foutjes in de tact etc. dan bij dat andere paard met korte pootjes.

Melanie15

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-05 17:52

Mijn paard is 1.70 meter en heeft hele ruime gangen, op mn gangen scoor ik dan ook altijd een 7 of een 8, maar verder vind ik het niet heel erg uitmaken, ja met de middengangen, maar dat is het dan ook.
Een klein paard is makkelijker te besturen, dus die heeft het weer makkelijker met voltes, dus uiteindelijk zal het denk ik niet veel uitmaken.

Noukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-05 10:02

over het algemeen wint de beste combinatie denk ik gewoon.
Ik win met mn E pony van 1.52 (en ik ben 1.80) als ik goed rijd nog wel eens het M bij de paarden.
En als mn vos (van bijna 1.80) goed loopt in zn rubriek staat hij ook hoog.

Maar denk dat het meer gaat om hoe de combinatie eruit ziet, en natuurlijk gewoon of de proef goed is! En een goed bewegende van 1.60 zal hoger scoren voor de uitgetrekte gangen dan een hele simpele van 1.80. en terecht natuurlijk ook. naja, het hangt dus gewoon van je proef af..

idje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-05 11:22

Mloui hier op bokt, rijdt met een zware Welshcob (1m56) M1 tussen de paarden.
Niet bepaald het ideale dressuurtype, maar toch is hij in 9 maanden van niets naar M1+10 gelopen, met maar 2x geen winstpunt en 3x geen prijs en vele oranje linten. Op Indoor Zeeland was hij derde in de M1 in een grote rubriek met bijna allemaal dressuurgefokte paarden met lange benen Haha! .
Laatst had ze haar debuut tussen de paarden (L2) met haar Arabier (1m53), die ze daarvoor bij de pony's reed.
Resultaat : 1e met 178 punten.
Dus bij het grootste deel van de Jury's gaat het rijden echt wel voor de maat.
Gelukkig wel.
Het pony-gangenverhaal, daar word ik altijd een beetje naar van.
Dressuur is toch geen bestgaand rijpaard? Al lijkt het er soms wel op.
Daarbij, goede gangen heeft niets met de maat te maken.
Je hebt fantastisch marcherende A-pony's en dribbelende 1m80-ers.
Ga maar eens naar de Welsh hengstenkeuring, dan kun je ruime, goede gangen in alle maten zien.

yentle01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-05 11:43

1 van mijn paarden, ook niet al te groot en vrij slank, loopt op dit moment Lichte Tour (niet met mij).
Maar ze kan aardig meekomen tussen al die joekels, ze heeft dan ook sublieme gangen.
Het is ook maar net hoe het paard zich toont.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-05 15:46

Het hoort niet uit te maken natuurlijk!
Maar het zal zo nu en dan wel gebeuren.
Gelukkig zag ik laatst het tegendeel.
Een meisje op een kleine C pony won tot 2 keer toe in de klasse B tussen de paarden met in iedere proef boven de 169 punten.

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-05 15:53

Tja, ik vorm een leuke combinatie met mijn paard,hij heeft leuke gangen etc. Nu heb ik al verschillende keren belachelijke hoge punten gekregen, terwijl ik grove fouten maakte. Ik krijg een beetje het gevoel alsof ik meer fout kan doen dan een andere combi. Mensen op stal vinden dit ook wel. Daarom vind ik een mooie combinatie erg belangrijk voor de dressuur.