[JV] Wel eens toelichting gevraagd??

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

ART_UMA

[JV] Wel eens toelichting gevraagd??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-05 23:49

Ik zie regelmatig opmerkingen over strenge jury's en meer van die onzin. Nu dus een vraag aan de jury's:

Hoe vaak wordt er commentaar of uitleg gevraagd?

Misschien is een betere vraag of het uberhaupt wel eens gevraagd is, het gebeurd bij mij echt (bijna) nooit. En ik nog wel netjes wachten tot na de prijsuitreiking.

Ben ik zo streng dat ze niet durven??? Cool

Fitzroy

Re: [JV] Wel eens toelichting gevraagd??

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-05 00:10

Ik heb precies hetzelfde. Het gebeurt bijna nooit kun je wel zeggen.
Maar wel z*iken achteraf tegen anderen Knipoog
Dan vind ik het wel zonde van de tijd om tot na de prijsuitreiking te blijven wachten.

melody2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-05 00:29

Ik heb inderdaad wel eens wat willen vragen aan de jury na de proef. Alleen was de jury al gevlogen en ging het vragen helaas niet meer.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-05 00:36

We doen het nooit, maar gister zaten we er echt over te denken, maar ben toch bang om betweterig en ontevreden over te komen, terwijl we het eigenlijk best eens waren met het puntenlijstje van Son (wel wat aan de hoge kant trouwens)

maar wat ik erg vreemd vond was de 4 voor de zuiverheid van de gangen. Ze had welliswaar 2 x een 5 voor de middendraf, maar een 9! voor de middenstap en twee 7ens voor de uitgestrekte galop. En verder ook gewoon goede cyfers voor de meeste onderdelen. Ook stond er nergens op de coupon iets van tactverlies oid.

als hij hem nou echt niet tactmatisch zou vinden zou je dat toch ook in andere onderdelen terug moeten vinden?

Maar toch niet om uitleg gevraagd, misschien wel wat dom.

WestBest

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-05 01:44

Ik probeer altijd zelf de prijsuitrijking te doen en zeg dan nog luid en duidelijk dat mensen met vragen bij me kunnen komen. Helaas gebeurt dat maar zelden. Enige vraag die nog wel eens gesteld wordt: "Wat betekent 'spoort niet'?" Haha!

Ctal

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-05 11:17

1x, toen moesten we opbellen want de jury was direct al weg. Ze was ook tamelijk beledigd dat we dr opbelden volgens mij. Maar ik had mn uitleg, niet dat ik er iets aan had maar ik heb iig geprobeerd het te begrijpen. Ze wist volgens mij ook amper over wie ze het had maar ja ik begreep die punten gewoon echt niet.

Verder heb ik eigenlijk nooit de behoefte gehad om iets te vragen, ik kan me meestal wel vinden in het commentaar/ de punten. En als het eens een keer 2/3 pnt hoger/lager uitvalt dan je zelf had verwacht, tja dat maakt niet uit Lachen

Sizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-05 11:22

Eigenlijk is het ook wel zo, dat er veel geeikt wordt maar weinig gevraagd wordt. Af en toe verlies je ook wel punten op rare dingen zoals ik een keer een 6 kreeg voor de verzorging omdat we de zijkant van de staart niet opgeschoren hadden. Maar mn broer kreeg een 8 terwijl die dat ook niet had Haha! Daar stap je over heen, oke..........

Maar als je met losrijden rondt kijkt.... dan zijn vele mensen ook niet winstpunt waardig. Hoe vaak zie jij een pony die mooi over de rug, rond en laag gereden wordt??? Met losrijden ben ik bijna altijd de enigste die sit systeem gebruit. Vele trekken hun pony aan de teugel. En dan punten willen hebben??? Nee..........

Jasmijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-05 11:40

Ik heb nu in totaal 2x gehad dat mensen met een vraag kwamen. En ik jureer inmiddels al wat jaartjes..... (Oud!! Clown )

Jammer, want ik blijf bijna altijd keurig tot na de prijsuitreiking. Allleen als ik nog moet voeren bijv. en het wordt echt te laat ga ik weg, maar dat komt weinig voor.

VValar

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-05 12:50

Wordt er eigenlijk wel naar het commentaar van de ruiter/amazone geluisterd door de jury? Ik weet dat je om toelichting kunt vragen na de proef maar gaat de jury ook daadwerkelijk in op het commentaar die de ruiter/amazone geeft? Of dulden jury's geen tegenspraak en schepen ze de ruiter/amazone eigenlijk een beetje af?

Hoe doen jullie jury's onder ons het eigenlijk? Gaan jullie serieus in op vragen en aanmerkingen of hebben jullie geen zin in een discussie en zijn daarom niet bereid om met de desbetreffende ruiter/amazone te veel in discussie te gaan? Verbeteringen op het protocol worden toch niet meer gemaakt dus heeft de discussie dan eigenlijk wel zin?

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-05 13:24

VValar, zoals je hebt kunnen lezen gebeurt het dus maar zelden dat mensen om commentaar komen.
Ik heb het 1 keer gehad en dan probeer ik uit te leggen waarom ik bepaalde onderdelen zo heb gepunt. Ja en als deelnemers het er niet mee eens zijn, dat kan natuurlijk, maar het blijft een momentopname en op dat moment heb ik het zo gezien.

ART_UMA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-05 14:06

Als ik het grofweg uitreken, kom ik op ongeveer 0,2 % van de ruiters vraagt ooit eens iets.

Als iemand al een vraag stelt, gaat het meestal over iets wat slecht te lezen is of een onbekende term. Inhoudelijk moet ik nog tegenkomen (ik zet wel bij elke 5 en lager commentaar, scheelt misschien ook wat?).

Discussie's met andere Jury's is eigenlijk alleen tijdens grote buiten wedstrijden mogelijk, dan zijn er vaak wat broodjes geregeld met een bakkie koffie, want anders zie je weinig collega's. Dan gaat het eigenlijk alleen over het regelement, en het soepel toepassen van regels in het voordeel van de ruiter. (JA ja, IN HET VOORDEEL VAN DE RUITER!!!!!).

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-05 15:15

Er is 1x een vader naar me toe gekomen waarom ik bepaalde kritiek op de proef van zijn zoon had. Verder is er nog nooit iemand bij me gekomen.

WestBest

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-05 15:16

Eerlijk gezegd: wat valt er te luisteren naar de deelnemer? Men kan om uitleg komen vragen, waarom ik een bepaald cijfer heb gegeven met dat commentaar. Ik leg uit en geef wat trainings-tipos mee, maar meer kan ik niet doen. De deelnemer kan het daar mee eens zijn of niet, maar dat veranderd de zaak niet meer. Het is heel moeilijk om een discussie te voeren over iets dat is geweest en dat ik als jury heb gezien en dat de ruiter gevoeld heeft. Het wordt vaak al snel een welles-nietes verhaal.

Kylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-05 16:19

Ik heb wel eens wat toelichting gevraagd. Bij buitenwedstrijden zoiezo best vaak, indoor ook wel eens. Als ik mn coupon heb en ik snap iets niet, dan ga ik het vragen als ik de jury rond zie lopen.
Meestal begrijp ik wel wat er bedoeld wordt en als ik de video zie dan snap ik het wel. En als ik het niet snap dan leg ik me erbij neer, het blijft een jurysport.

Noukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-05 16:45

Fitzroy schreef:
Ik heb precies hetzelfde. Het gebeurt bijna nooit kun je wel zeggen.
Maar wel z*iken achteraf tegen anderen Knipoog
Dan vind ik het wel zonde van de tijd om tot na de prijsuitreiking te blijven wachten.

haha, en dan zit je daar en kom ik heel vrolijk van ja, eh, bedankt, maar waarom zoVEEL punten!! Knipoog

maar ik ga niet vaak naar eeen jury met mn punten. Vaak omdat ik het met ze eens ben (ja, het gebeurt dus toch nog wel eens Knipoog) En soms wil ik wel even wat vragen, maar is de jury al weg, of weer bezig met jureren van een volgende rubriek.

Wel heb ik een keer laten doorgeven aan een jury (ook omdat ze verder moest met jureren) dat ik heel blij was dat ze allebei mn proeven zo onafhankelijk had bekeken (eerste 139, 2e 160, allebei terecht).

Fleurtje100

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-05 19:42

Soms ben ik het weleens op een puntje niet eens. Maar meestal is dit dat een punt wat verder niet veel uitmaakt. En dan denk ik dat ik het misschien ook niet goed gevoeld heb en laat ik het zitten.
Een keer heb ik een jury opgebeld. Toen had ik de punten van een ander op mijn protocol staan. Stonden dingen op zoals: geen galop bij middendraf, en keer fout gereden terwijl dat niet was. Ze zei inderdaad dat er dingen fout waren gegaan met de procollen en dat niet bij iedereen het klopte.

cornelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-05 23:34

Over het algemeen ben ik het helemaal eens met de punten maar ik zou graag eens met een jury een babbeltje maken. Gewoon eens vragen wat bv onze sterke/zwakke punten zijn en wat nog kan verbeteren etc. Maar ik weet nog niet zo goed hoe ik dat dan aan moet pakken. Het is dan gewoon eens een geinteresseerde vraag van mij maar ik verwacht dan geen uitgebreide trainingstips oid maar gewoon eens wat aandachtspuntjes.

judithh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-05 23:49

ik heb het ook nog niet zo heel veel meegemaakt misschien een keer of 4 in 6 jaar tijd, toevallig vandaag nog, er kwam een moeder naar mij toe om te vragen wat ik bedoelde met "de gehele proef te gehaast gereden en figuren netter afwerken"..

maar ik zou het niet vervelend vinden als de mensen wat vaker komen vragen om tips, of uitleg ipv achteraf zeuren wat een waardeloze jury er heeft gezeten

Mikkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-05 11:21

Ik heb het vroeger wel eens gevraagd. Niet iedere keer, maar ik ben zeker wel naar de jury gegaan als ik een uitleg echt niet begreep. Daar kun je toch alleen maar iets van leren. Naderhand kun je dan voor jezelf concluderen of de puntenterecht of onterecht waren.

Toch vraag ik me af of het veel zin heeft om op grote concoursen tegen een jury in te gaan/ verhaal te gaan halen, die na jou nog 35 combinaties heeft gejureerd. Ik vraag me dan namelijk af hoe goed hij/ zij jou dan nog voor de geest kan halen. En af het commentaar dat je dan krijgt ook een meerwaarde heeft.

Jasmijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-05 11:55

Mikkie schreef:
Toch vraag ik me af of het veel zin heeft om op grote concoursen tegen een jury in te gaan/ verhaal te gaan halen, die na jou nog 35 combinaties heeft gejureerd. Ik vraag me dan namelijk af hoe goed hij/ zij jou dan nog voor de geest kan halen. En af het commentaar dat je dan krijgt ook een meerwaarde heeft.

Als het goed is heeft de jury veel commentaar op je protocol geschreven, en met behulp van de aanmerkingen en een ruwe schets van je paard, moet het toch wel mogelijk zijn om de proef voor het grootste deel te reconstrueren.

Ik sta altijd open voor vragen, en sluit ook helemaal niet uit dat ik zelf ook wat opsteek van de vragen/verhalen. Lachen

Emeraldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-05 12:14

Ik ben 1x naar de juri toe gegaan, nog voordat ik mijn protocol had. Ik vroeg wat ik kon verbeteren. Nadat hij vroeg welke kleur mijn pony had wist hij het weer. Ik was te stevig voor mijn pony, ik kon beter een paard kopen.
Sindsdien heb ik het niet meer gevraagd. Ooit ben ik het niet helemaal eens met mijn punten, ooit in mijn voordeel, ooit in mijn nadeel. Vaak weet ik zelf wel wat er niet goed ging in de proef, en wat ik dus moet verbeteren.

Vonkie2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-05 12:33

Emeraldo schreef:
Ik was te stevig voor mijn pony, ik kon beter een paard kopen. Sindsdien heb ik het niet meer gevraagd.

Boos! Boos! Boos! Hier word ik dus helemaal WILD van!! Is die man nu helemaal gek geworden??? Wij juryleden zijn er niet om te bepalen wie bij welke pony/paard past, maar om te beoordelen hoe er in de ring wordt gereden!!!! Iedereen is blij met zijn/haar paard/pony. Wie zijn wij dan om daar over te oordelen??? Boos! Boos!
Ik ga voor zover mogelijk in op de vragen die er worden gesteld. Ik kan me bijna altijd wel herrinneren wat er in de ring is gebeurd. Tevens zet ik altijd HEEEEEEEEEL veel op het protocol. Niet alleen bij lagere cijfers maar ook bij bv een 9 waarom het geen 10 is geworden.... Misschien zijn er daarom ook weinig mensen die bij mij komen voor eventuele uitleg!! Heb maar 1 keer een moeder bij de auto gehad die vond dat haar dochter (die ENORM onaardig was voor haar pony) te weinig punten had.... Daar heb ik dus geen boodschap aan dat heeft niets te maken met het inhoudelijke gereden zijn van de proef!! Knipoog Ach gut

gabyfedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-05 12:52

Margo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-05 13:42

Vorig weekend was ik op een wedstrijd waar een jury zelf aangaf om na de prijsuitreiking open te staan voor vragen en opmerkingen...

opvallend was dat niemand daar gebruik van maakte...
(zijn toch bang voor de confrontatie denk ik)

WestBest

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-05 13:58

Als je in Soest bedoelde: daar heb ik weldegelijk gebruik van gemaakt. Maar ik had wel even tijd nodig om mijn protocol door te nemen Clown