Afsplitsing v KNHS, hoever mogelijk/wenselijk?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Afsplitsing van KNHS, in hoeverre mogelijk/wenselijk?

Terug naar de situatie voor het ontstaan van het KNHS
17 (56%)
Land in 5 regio's verdelen met iedere regio zijn eigen paardensportorganisatie
7 (23%)
De disciplines dressuur en springen apart verenigen in nieuwe organisatie
6 (20%)

Totaal aantal stemmen: 30

Neverhere

Afsplitsing v KNHS, hoever mogelijk/wenselijk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-05 16:15

Ik lees hier heel veel onvrede over het functioneren van het KNHS en de reglementen die de laatste tijd wel erg drastisch veranderen.

Wil daarom graag weten hoe jullie erover denken.

Let_be

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-05 18:11

ppfff ik ben de eerste!
Maar de derde optie is ook idee, maarja nogal onhandig als er ruiters zijn die beide doen, dubbel betalen dan ook!

Ik vind het nu bagger en heb dan liever het oude systeem!

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-05 18:16

Laat het zoals het is.
De andere verenigingen deden het ook niet in enkele jaren goed. Ik vind persoonlijk dat er veel dingen steeds beter geregeld worden en dat zal waarschijnlijk zo door blijven gaan.
Bij het mennen zijn er ook veel mensen die erover nadenken, zeker omdat hier het dres/vaard samen met het samengesteld is gegaan. Dit is ongeveer te vergelijken dat het dressuur, springen en eventing allemaal bij elkaar op 1 hoop gegooit wordt, een hoop choas, verkeerde besluiten etc.

Maar het grootste probleem is; waar haal je het geld vandaan? Hoe wil je een nieuwe organisatie bekostigen? Alle computers van de rekenkamer zijn in bezit van de KNHS, dan zal je dat allemaal opnieuw moeten kopen. Hoe kom je aan het geld? Van je eigen vermogen??
Dat lukt niet, dan zullen de leden die dus overstappen nóg meer moeten gaan betalen dan dat ze nu al doen.

kadans16

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-05 18:34

Precies.Laat het zoals het is.Zulke grote problemen hebben we nou ook weer niet.Bij elke nieuwe organisaties zijn wel 'kinderziektes'.
Laten we nu maar gewoon even afwachten.

Kyona

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-05 19:13

Terug naar oude situatie is ook niet zaligmakend. En tja, fouten worden overal gemaakt. Zelf heb ik het idee dat het de laatste tijd al weer wat beter gaat.

Kitty

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-05 19:20

Ik had nooit problemen met de KNF, maar de ideeën van de KNHS spreken me persoonlijk een stuk minder aan.
Er wordt niet naar de leden geluisterd, er worden ideeën doorgedrukt en het is een enorm commerciële organisatie aan het worden waarbij de hoofdgedachte "geld verdienen" is.

Ik noem een aantal dingen die doorgeduwd worden of waar vage ideeën over bestaan:
- de tien-winstpuntenregeling
- 2x ZZ-L is niet lager dan M dressuur starten
- enorme keuzebeperking in hoofddeksel
- loslaten van de klassieke wedstrijdtenues: chaps en straks vast ook in plaats van het jasje een trainingsjack met Rabobank-logo.

En zo zijn er vast nog veel meer ideeën. Je hoort heel vaak: vroeger was alles beter, maar ik heb nog niet veel positieve dingen gemerkt aan het samengaan van de bonden.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-05 19:22

Ik zie het meeste heil in een opsplitsing van dressuur en springen zoals bleek uit een ander topic. Dat je dan bij twee organisaties lid moet zijn om te kunnen dressuren én springen lijkt me niet zo'n probleem. Dat vergelijk ik dan maar met studeren aan twee verschillende universiteiten; hoef je ook maar één keer collegegeld te betalen aan de ene uni en bij de andere laat je een bewijs van betaling zien et voila, je staat ingeschreven bij twee uni's.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-05 20:49

Kitty; Maar de KNF bestond dan ook al járen. Die hadden in het begin ook niet meteen alles bij het rechte eind, en zijn ook na verloop van de jaren wijzer geworden en hebben geleerd.
Nu is het vervelend, ze maken slordige foutjes en doen dingen anders dan daarvoor. Maar dat wil niet zeggen dat het fout is, we kunnen we de oude regels blijven handhaven, maar daar wordt de paardensport ook niet beter op.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-05 21:56

Ik heb niet gestemd. Wat mij betreft mag de NKB terugkomen. Maar dan wel met behoud van een Nederlands kampioenschap waar ook B en L1 ruiters aan mee kunnen doen. Niet meer alles in Ermelo, maar op een meer centraal gelegen plaats. Verder nog wat aanpassingen van onzinnige dingen in het wedstrijdreglement en geen Rabo-Talentenplan meer. Dat kost alleen geld en die ruiters komen er zo ook wel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-05 22:33

Volgens mij krijg je problemen met de FEI als je dit door zou willen voeren.

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-05 22:39

Zep schreef:
Volgens mij krijg je problemen met de FEI als je dit door zou willen voeren.

Volgens mij ben je de FEI niet nodig als je onder LT niveau blijft.
Uiteindelijk willen die helemaal niks doen voor die basisgroep......

En uit de gebleken "niet-comptabiliteit van dressuur-klassen" tussen bijvoorbeeld Nederland en Duitsland is dat dus niet het grootste probleem....

kwitnie

Re: Afsplitsing v KNHS, hoever mogelijk/wenselijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-05 23:28

laten zo als het nu is.

ik heb er geen problemen mee.
En allemaal verschillende bonden is ook niet handig helemaal nietals je springen, dressuur en waarschijnlijk dan ook nog een sgw gaat schrijden. dat word een grote puinhoop.

liberty

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-05 23:57

Ik vind het ook allemaal best zoals het nu gaat. lekker zo laten, ooit komt alles goed Haha!

Scum

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-05 00:16

Die ervaring heb ik niet. Toen er nog 3 bonden waren voor de basisruiters kon je gewoon overal SGW rijden en de punten zijn altijd keurig bijgehouden.

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-05 00:30

Ik hoorde vanmiddag op radio Drenthe dat er een Fries is die wil dat GR/FR/DR zich afscheiden van de rest van NL. In dat geval kunnen we ook mooi een nieuwe bond oprichten! Haha!

Alikesflame

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-05 03:15

Die friesen schieten soms dingen door de kop Knipoog

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-05 08:51

Sjonniej schreef:
Maar het grootste probleem is; waar haal je het geld vandaan? Hoe wil je een nieuwe organisatie bekostigen? Alle computers van de rekenkamer zijn in bezit van de KNHS, dan zal je dat allemaal opnieuw moeten kopen

Dat is niet waar, de complete rekenkamer is ingebracht door de NBVAP/VSWMN, dus de computers, software, startklokken, etc.....
Als er een afsplitsing zou komen gaan die dus gewoon weer mee, rekeningen enzo zijn gewoon allemaal aanwezig.
De klassementsrijders hebben zich trouwens alweer afgesplits Ja

Neverhere

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-05 11:01

Ilindra schreef:
De klassementsrijders hebben zich trouwens alweer afgesplits Ja

Verklaar je nader! Heel interessant. Wat zijn klassementsrijders en hoe is die afsplitsing gegaan. Hebben ze een site?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-05 11:23

Klassementrijders zijn mensen die rijden met autheniek gerij, dus antieke koetsen met bijbehorende kleding.
Deze club raakte bij de KNHS echt compleet ondergesneeuwd en heeft u de NVTG (Nderlandse Vereniging Traditioneel Gerij) opgericht.

Gerrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-05 16:07

KarinvdM schreef:
Ik hoorde vanmiddag op radio Drenthe dat er een Fries is die wil dat GR/FR/DR zich afscheiden van de rest van NL. In dat geval kunnen we ook mooi een nieuwe bond oprichten! Haha!

Dat is eigenlijk al oud nieuws...
Daar zijn al eerder plannen over geweest maar de bonden kwamen niet overeen helaas..

Citaat:
Klassementrijders zijn mensen die rijden met autheniek gerij, dus antieke koetsen met bijbehorende kleding.
Deze club raakte bij de KNHS echt compleet ondergesneeuwd en heeft u de NVTG (Nderlandse Vereniging Traditioneel Gerij) opgericht.

Ik hou ook van tradities Haha!

http://www.traditioneelgerij.tk/

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-05 16:33

Laten zoals het is. Als er iets verbetert moet worden moet je dat aan de KNHS laten weten. Het liefst een beetje georganiseerd (zoals de actie dressuurhoed, waar ik het overigens niet mee eens ben). Met dit soort acties ben je iig duidelijk over je ontevredenheid en kan er misschien iets aan gedaan worden.
Ik persoonlijk heb nog geen nadelige gevolgen gezien van de KNHS.

Gerrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-05 16:45

Een aantal pagina's eerder (onder aktie dressuurhoed)is het tradtioneel gerei ook aande orde geweest..

Citaat:
Ik ben even wezen lezen op hun site en daar vind ik onder een PP een term dat de NVTG onder eigen reglementen blijft rijden??
Dus zij wel met hoed en wij niet??!

Ik ben ook voor het behoud van culturele waarde!
Kan ik me bij hun aansluiten...

www.traditioneelgerij.tk
www.woering.nl

Uitslag van de ledenvergadering Nederlandse Verenging Traditioneel Gerij van zaterdag 27 november : NVTG sluit zich aan bij de KNHS.
( voor een volledig verslag als Word document klik hier)

In januari van dit jaar kreeg het interim bestuur van de NVTG van de leden het mandaat een nieuwe vereniging op te richten met als voorwaarde de drempel tot toetreding tot de NVTG voor leden zo laag mogelijk te houden door de contributie zo laag mogelijk te houden.
Veel klassementsrijders dragen, doordat zij in bezit zijn van het koetsiersbewijs of lid zijn van een vereniging aangesloten bij de KNHS, al af aan de KNHS, sommigen zelfs 5 of 6 maal.
De NVTG had aan de KNHS verzocht voor die leden die al een afdracht deden aan de KNHS niet weer opnieuw te hoeven betalen.
De KNHS zei technisch en/of organisatorisch niet in staat te zijn deze dubbele afdracht te voorkomen voordat het nieuwe computersysteem in 2006 of 2007 wordt geïnstalleerd.
Mede omdat de NVTG in het afgelopen jaar bewezen heeft uitstekend op eigen benen te kunnen staan ( financieel en organisatorisch) stelde het bestuur van de NVTG zich op het standpunt dat aansluiting bij de KNHS niet nodig noch gewenst was .

Nog geen 24 uur voor de ledenvergadering te Ugchelen deed het bestuur van de KNHS aan het bestuur van de NVTG een aantrekkelijk financieel voorstel. Voor elke klassementsrit, door de NVTG georganiseerd krijgt zij ter bestrijding van de administratieve kosten een bedrag van € 40.00. Een klein rekensommetje leert ons dat hiermee de financiële reden om geen aansluiting bij de KNHS te zoeken werd weggenomen.

Omdat bij niet aansluiten er mogelijk een scheiding zou kunnen ontstaan in het authentieke rijdersveld en in het jurybestand wat de doelstellingen van de Vereniging Traditioneel Gerij danig zou kunnen ondergraven, besloot het bestuur op het laatste moment toch voor toetreding tot de KNHS te adviseren.
Uit de uitslag van de schriftelijke stemming ( 37 voor en 1 tegen toetreding) blijkt dat de argumentatie door de aanwezige leden op waarde werd ingeschat.

Ik neem aan Ilindra dat je hier naartoe verwijst?

@ pol013 As maandag gaan we naar het federatiecentrum praten.

De structuur van de KNHS is echter zo dat je als lid geen inbreng hebt...

Dat wordt voor jouw bepaald en wordt je pas op de hoogte gebracht als het al ter tafel is geweest...

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-05 21:01

pol013 schreef:
Laten zoals het is. Als er iets verbetert moet worden moet je dat aan de KNHS laten weten. Het liefst een beetje georganiseerd (zoals de actie dressuurhoed, waar ik het overigens niet mee eens ben). Met dit soort acties ben je iig duidelijk over je ontevredenheid en kan er misschien iets aan gedaan worden.
Ik persoonlijk heb nog geen nadelige gevolgen gezien van de KNHS.

Wat kan ik hier nog op zeggen... zie post van Kitty... >;)

En let vooral op het zinnetje

====> 'DE KNHS LUISTERT NIET NAAR DE LEDEN'

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-05 00:57

Gerrie schreef:
KarinvdM schreef:

Dat is eigenlijk al oud nieuws...
Daar zijn al eerder plannen over geweest maar de bonden kwamen niet overeen helaas..

Nee, nee, dit gaat niet over de paardensport, maar over de 3 noorderlijke provincies in het algemeen!

Gerrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-05 11:05

Een afscheiding van de drie noordelijke provincies van de rest van Nederland Verward

Als het met de paardsportbonden al niet lukte lijkt me dit helemaal een moeilijk te verwezenlijken iets Haha!