Knellende laarzen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Nistria

Knellende laarzen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-05 12:09

Heeft er iemand een idee wat ik zelf kan doen met mijn leren laarzen die, vooral als ik ze 's avonds aan doe, knellen?
Ik hoorde van iemand dat je ze dan vochtig moest maken aan de binnenkant en dan aan doen? Heeft iemand hier ervaring mee?

Er zit een rits aan de achterkant, kunnen ze dan opgerekt worden?

Ik zou dus nog graag wat ideetjes willen, de schoenmaker is altijd nog een oplossing.

LPtjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-05 12:10

vaak 's avonds dragen , dan rekken ze vanzelf wel een stukje mee , het doet even pijn mara het resultaat is er

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-05 12:18

je kunt er vochtige kranten of handoeken instoppen. wel goed uitwringen van tevoren, anders heb je je laarzen zeiknat Haha!

of ze opgerekt kunnen worden met rits durf ik niet te zeggen, daar kan je het best even de schoenmaker over bellen

bigtime

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-05 13:11

je kan ze gewoon naar de schoenmaker brengen , ik dacht dat oprekken niet kon met rits . Maar mijn zus heeft het gevraagt en het kon wel gewoon. Haar laarzen zitten nu super.

Nistria

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-05 22:17

LPtjuh schreef:
het doet even pijn mara het resultaat is er

Scheve mond wie mooi wilt zijn moet maar pijn lijden Haha!

Nog iemand ervaring met die kranten???
Is dat niet slecht voor je laars?

Rinske

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-05 22:19

Ik wou net zeggen, zet er een rits in, maar die zit er dus al in Clown
Wat ik me dan afvraag, kunnen natte kranten dan geen kwaad? Wordt het leer daar niet ontzettend lelijk van (dan bedoel ik vervormen ofzo?). Ik heb zelf ook leren laarzen die wat strak zitten, heb er ook een rits in laten zetten en nu passen ze weer (redelijk Clown)

vuurvlinder

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-05 23:55

myn laarzen [western] spuit ik in met een spray van de schoenmaker ''walk away'' kost ongeveer 5 euro.inspuiten en binnen 5 min aantrekken.werkt prima.

Unity

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-05 00:01

Met ritsten kun je ze ook op laten rekken, dit duurt alleen langer. Het moet geleidelijk aan gebeuren en de maximale rek is wat minder dan bij een gewone laars.

Oplossing: S'ochtens rijden, scheelt in kuitomvang Haha! Haha! Haha!

Liselot

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-05 22:40

Rinske schreef:
Ik wou net zeggen, zet er een rits in, maar die zit er dus al in Clown
Wat ik me dan afvraag, kunnen natte kranten dan geen kwaad? Wordt het leer daar niet ontzettend lelijk van (dan bedoel ik vervormen ofzo?). Ik heb zelf ook leren laarzen die wat strak zitten, heb er ook een rits in laten zetten en nu passen ze weer (redelijk Clown)

ze moeten ook niet echt nat zijn he Knipoog meer vochtig. de kwaliteit van het leer gaat niet achteruit. je doet die kranten er binnenin he Knipoog ze worden er wel soepeler door. ik vind een vochtige handoek trouwens prettiger. de inkt van kranten wil wel eens afgeven en een handoek haal je er makkelijker uit

Gulpje

Re: Knellende laarzen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-05 23:47

Ik heb mijn laarzen laten verbreden. Ze zetten er dan gewoon een stukje extra leer in. Ze passen me weer super Lachen
Misschien kan de schoenmaker er anders bij jouw laarzen elastiek inzetten, ook omdat je al een rits hebt.

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-05 23:50

Gulpje schreef:
Ik heb mijn laarzen laten verbreden. Ze zetten er dan gewoon een stukje extra leer in. Ze passen me weer super Lachen
Misschien kan de schoenmaker er anders bij jouw laarzen elastiek inzetten, ook omdat je al een rits hebt.

Oh, niet goed gelezen. Tips om het zelf te doen...tja, natte kranten lijkt me niet zo goed voor je laarzen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-05 23:55

Je benen en voeten zijn 's morgens wat dikker dan 's avonds. Als je dus de hele dag in je laarzen loopt zullen je kuiten zich aanpassen aan je laarzen. De enige oplossing blijft dat je de laarzen een uur of zo aandoet voordat je gaat lessen, en je voeten hoog legt. Maar ik heb zelf de ervaring dat je laarzen daar niet breder van worden.

Ook met rits kan de schoenmaker ze nog oprekken. En anders blijft er toch geen andere oplossing dan er een stuk in te laten zetten. Nogmaals, al die pijn lijden is echt de oplossing niet.

Vrees dat je toch naar de schoenmaker moet.

bibi76

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-05 09:28

Heb wel eens mijn laarzen vol gedaan met water en dan echt vol!
Lekker mee gelopen en zaten de volgende dag super lekker

Phynix

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-05 12:54

Ja, natte handdoeken helpt! Het kan geen kwaad voor je laarzen, want leer kan tegen water. Ik heb die van mij gewoon een half uur in een volle badkuip gelegd en het hielp. Je hebt inderdaad ook een soort spray, nog niet echt ervaring mee. Hoe het zit met een rits weet ik niet, maar mijn laarzen zonder rits kunnen niet bij de schoenmaker opgerekt worden. Verder hebben ze wel bij de schoenmaker spanners om erin te zetten om zo het krimpen te voorkomen. En anders zit er maar 1 ding op, wat ik helaas ook moet gaan doen, en dat is de laars vermaken......

Ludora

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-05 13:38

Mijn laarzen zijn ook nog niet zo veel gedragen en doen op sommige plekken wat klemmen en pijn.....

Maar ja ze rekken als ze wat ouder worden vanzelf op, ik vindt het lelijk als een laars opgerekt wordt en daarna niet meer helemaal strak aansluit.....

Ik kies dus voor de pijn en de blaren.... Haha!

Thuis trappen lopen en als ze iets soepeler zijn mee auto rijden..... (maar alleen als je je rijbewijs hebt he !!! Haha!, oh ja de stoel wel wat naar achter zetten, je knie kan namelijk niet zo krom als met een schoen Bloos )

[Edit domme typo]

Phynix

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-05 13:51

Ja dat is ook zo, alleen deze problemen kunnen ook voorkomen als je je laarzen al jaren hebt. Daar ging ik in dit verhaal ook naar uit. Inlopen moet altijd en dat valt niet anders op te lossen dan alleen eventueel een hakje of plastic zakjes tijdelijk te gebruiken.

Mikkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-05 14:03

Ik heb/ had dat ook. Vooral als ik een iets dikkere rijbroek aan heb. Ik heb toen vochtige kranten om een 2 liter colafles gedraaid en die in mijn laarzen gedaan. Dat heb ik twee dagen laten staan, toen heb ik nog een krant eromheen gedraaid (ook vochtig uiteraard) en dat weer een dag laten staan. Mijn laarzen zitten nu goed.

Het zijn ook laarzen met een rits. Ik had ook gehoord dat je ze dan niet meer kunt laten oprekken, dus onder het motto "baadt het niet, dan schaadt het niet" heb ik dit uitgeprobeerd.

Phynix

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-05 14:08

Ja, zo kan het ook. Alleen zijn helaas mijn kuiten wat dikker dan een cola fles (!). Dus zijn en spanners bij schoenmakers die je schacht dus mooi in model houden en er wat spanning op zetten. Zijn ook in de vorm van een kuit. Dit dus misschien als aanvulling op jouw idee, voor mensen met dikke kuiten.

Megan_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-05 17:21

Misschien blonT maar waarom rekt een laars op door natte kranten? Verward

IK heb dus ook een probleempje, althans in de winter gaat wel maar vooral zomers zijn mijn kuiten dikker doordat ze vocht vasthouden en oei dan zitten me laarzen zoo strak, af en toe gewoon pijnlijk.. Maar als ik ze laat oprekken ben ik bang dat ze in de winter niet mooi meer zitten...

appiesjappie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-05 17:27

Nistria schreef:
Heeft er iemand een idee wat ik zelf kan doen met mijn leren laarzen die, vooral als ik ze 's avonds aan doe, knellen?
Ik hoorde van iemand dat je ze dan vochtig moest maken aan de binnenkant en dan aan doen? Heeft iemand hier ervaring mee?

Er zit een rits aan de achterkant, kunnen ze dan opgerekt worden?

Ik zou dus nog graag wat ideetjes willen, de schoenmaker is altijd nog een oplossing.

Hallo, Dat is meestal zo met laarzen met ritsen. De ritsen beginnen meestal te knellen. Ik had namelijk ook laarsen met ritsen maar dat zat voor geen meter dat knelde ook aan de achterkant. Echt alleen aan de achterkant. Dat kwam dus door dat ritsje, dat ritsje zat iets te hoog en als ik dan op mn pony zat dan knelden ze maar als ik liep ahd ik nergens last vanm. Maar nu heb ik zonderrits en nergens last van. Ik heb pas ook chaps met rits geprobeerd maar daar was het zelfde verhaal.

Phynix

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-05 19:48

Hi Megan. Leer leeft en kan dus ook krimpen en rekken. Door ze nat te maken, worden ze soepel en kunnen ze makkelijker rekken. En mensen kunnen dus kiezen om dat nat maken met kranten te doen.
Oprekken zou ik in jouw geval geen probleem vinden. Oprekken gaat maar om enkele mm/cm en als je ze in de winter even in de kou zet, krimpen ze zo weer in!!

Megan_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-05 22:24

Phynix schreef:
Hi Megan. Leer leeft en kan dus ook krimpen en rekken. Door ze nat te maken, worden ze soepel en kunnen ze makkelijker rekken. En mensen kunnen dus kiezen om dat nat maken met kranten te doen.
Oprekken zou ik in jouw geval geen probleem vinden. Oprekken gaat maar om enkele mm/cm en als je ze in de winter even in de kou zet, krimpen ze zo weer in!!

Okeee, heel erg bedankt voor je tips&uitleg Lachen

mister

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-05 10:17

Je kunt ook met je laarsen (aan) in bad gaan zitten. Klinkt misschien een beetje raar, maar door het vocht vervormen je laarzen en doordat je ze dan aanhebt vormen ze zich naar je voeten. Verder moet je ze gewoon goed inlopen denk ik km na km verslijten Ach gut

Het is wel slim als je je laarzen na enige vorm van vochtig maken ze wel weer ff behandeld met iets van vochtinbrengende was of lederolie omdat het vocht van een natte krant (of het bad) het leer misschien een beetje uitdroogt....

Nou ja succes!!!!

Hennutjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-06 23:28

weetje wat je moet doen om je laarzen wat groter te krijge.. je moet zakken vullen met water en in de diepvries leggen.. dan bevriest het en rekken ze uit.. en dat ze savonds strakker zitten dan gewoon overdag komt door dat je zout eet en dat houd vocht vast vandaar dat je benen dan een beeetje dikker zijn... daarom gaan mensen die aan vechtsport doen ook voor de wedstrijd vaak onder ze sauna omdat ze paar pondjes te zwaar zijn en dat zweten ze er dan uit en zo raken ze sneller hun vocht kwijt.. ik hoorde het laatst op wedstrijd ook vandaar

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-06 13:38

VSW --> RUI.