Terecht, te verwachten, maar blijft jammer!!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Imerose

Terecht, te verwachten, maar blijft jammer!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-05 12:15

Gister, na acht maanden kreupel, drie maanden wei, vier maanden opbouwen en dertien maanden niet buiten te zijn geweest, ben ik met Roos op wedstrijd gegaan.
Misschien wel veel te vroeg, maar ach, eens moet de eerste keer weer zijn en we rijden toch nog maar B.
De afgelopen drie dagen werkte mn maag niet echt mee (heb gluten- en lactose allergie) dus kon weer eens niet eten en was gruwelijk aan de race. Gelukkig wilde de vorige eigenaar haar zaterdag voor me rijden!!
Zaterdag had ik heel fijn wel 5 uur geslapen door die stomme maag (m'n humeur was dus niet echt geweldig)
Roosje was met vlechten super braaf en de knotjes zaten er dan ook zo in, toen ff losgereden, maar elke keer aandraven kwamen de twee droge crackers van die ochtend omhoog......heel lekker.
Na het losrijden toch maar op stap, het is maar tien minuutjes lopen, maar met een niet verkeersmak paard is dat geen pretje.
Ze is 13 maanden niet de weg op geweest omdat ze zo min mogelijk op het harde mag stappen, ze is krampentrekker en kan dus niet naar de smid achter (zowel bekappen als beslaan is onmogelijk zelfs gesedeerd sloeg ze de hoefsmid de nagels door zijn hand)
Eenmaal op de wedstrijd (waar allemaal heel lief publiek stond) was ze dus al goed stressie (evenals ik haha) en in de proefjes durfde ik dan ook niet meer als enkel meeliften, want op elke beenhulp schoot ze weg (dat is dus ook geregeld gebeurd)
Toch vind ik dat ze zich goed heeft gehouden, ze is zo bang buiten (terug hebben we weer allerlei dressuurhoogstandjes gezien (galop op zijn plaats, passage's en alle mogelijke zijgangen)
Ik wist dus wel dat ik nooit hoge punten kon hebben en dat ik dan ook niet gebeurd. Maar ik vind het commentaar dat erbij stond wel een beetje jammer.
Dit was namelijk: (voor een Bproef) paard moet meer ondertreden, meer vanuit de achterhand gereden, meer opwaarts rijden.
De punten 149 en 151 waren beroerd, meer had ik ook niet verdient, maar het commentaar vond ik wel een beetje vreemd.
Maar we zien het wel, volgende maand gaan we weer en dan hopen we op iets beters.

Rieta

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-05 12:23

nou dat commentaar voor een B proef??Beetje vaag!
Maar je hebt na tijden weer een wedstrijd gehad dus logisch dat het niet super gaat, maar dan ben je ook zo zenuwachtig.
Het wordt vanzelf wel weer beter!

gabyfedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-05 12:25

Als ik het zo begrijp heeft ze achter hele lange hoeven? Als dat namelijk zo is is het commentaar van de jury niet zo vreemd.
Maar 149 en 151 is helemaal niet zo slecht hoor!

Imerose

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-05 16:09

Nee ze heeft juist hele korte hoeven.....daarom mag ze ook niet op het harde lopen. Dan slijten ze nog harder.
En daarbij ben ik gewend dat de keren dat ik startte (toen was Roos perfect in conditie) met winstpunten en bekers naar huis te gaan. Dat kon natuurlijk nu ook haast niet, maar het blijft jammer.

Sannie1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-05 16:31

gabyfedde schreef:
Als ik het zo begrijp heeft ze achter hele lange hoeven? Als dat namelijk zo is is het commentaar van de jury niet zo vreemd.
Maar 149 en 151 is helemaal niet zo slecht hoor!

lange hoeven heeft toch niets met het ondertreden en meer met achterhand te maken?!

Sannie1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-05 16:32

maar zo slecht is het niet hoor, en zeker niet na zoveel tijd !! Komt vast wel goed!!!

Imerose

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-05 16:36

Nee, ze zal er hoogstens meer door struikelen maar dat is allemaal niet het geval. Wel is niet sterk van achteren, door die krampigheid slijt alles harder als normaal en ze is inmiddels alweer 15. Maar ik heb nooit het idee gehad dat dat het doel isvan B proef (achterhand erbij)

Sannie1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-05 16:52

Kopt, dat is het doel ook niet. Kijk maar eens is het dressuurboekje. Maar als je haar doortraint zal het best wel sterker worden. Trouwens, mss bedoelde de jury dat ze wat op de voorhand liep, daar mogen ze wel wat van zeggen want dat is nooit de bedoeling.

gabyfedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-05 17:18

Sannie1980 schreef:
lange hoeven heeft toch niets met het ondertreden en meer met achterhand te maken?!

Ze heeft geen lange hoeven.
Maar als hoeven echt te lang zijn zou dat natuurlijk wel problemen opleveren. Maar dat is hier niet het geval.

pientje4

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-05 17:25

Och ja...alle (her)begin is moeilijk. Hopelijk went het allemaal snel en gaan jullie door de ring als nooit tevoren!!

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-05 22:55

@Imerose,
Zelf heb ik jaren gejureerd en wat ik nu zeg is niet onsympathiek bedoelt, hoewel het misschien wel zo zal overkomen, Verward maar als ik je in de ring had gehad was ik niet blij met je geweest.

Als jury zijnde zit je daar vrijwillig omdat je de sport een warm hart toedraagt. Het zou leuk zijn als de deelnemers daar ook eens bij stil zouden staan en goed voorbereid op wedstrijd gaan.

Heb je enig idee hoeveel halfklare paarden een jury in de ring voorbij ziet komen gedurende een wedstrijd? Daar is voor een jury echt geen biet aan om naar te kijken. Alleen durven meeliften omdat je paard anders wegschiet is voor jezelf geen snars aan om te rijden en voor een jury geen snars aan om naar te kijken. Scheve mond

Begrijp me goed, ik wil je niet afkraken hoor.
Eens moet de eerste keer zijn zoals je al zei maar wacht dan alsjeblieft totdat ze er wel klaar voor is. Dat is voor jezelf prettiger, voor je paard prettiger en voor de jury ook.

Geloof me als ik zeg dat een jury liever 8en en 9en zou (laten) schrijven als altijd maar die ellendige 4tjes, 5jes en 6jes. Als de deelnemers de jury zouden waarderen komen ze niet met een half klaar paard maar nemen de moeite door te trainen totdat ze wel zover zijn.

Imerose

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-05 23:21

Ranna, ik begrijp heel goed dat een jury daar niet zijn vrije zondag verdoet omdat het perse moet, maar hoe kan ik ooit mijn paard laten wennen als ik niet start. Ik ben hiervoor drie keer gestart en nooit zonder winst en bekers thuis gekomen, dus ooit moet je toch gaan proberen hoe ver je paard is.(na 8 mnd kreupelheid) Daarnaast zit een jury er ook om je tips te geven, waarmee je iets kan doen om thuis te oefenen zodat je er de volgende keer wellicht wel klaar voor bent. Op mijn protocol stond enkel onderaan een regeltje met krabbels maar helaas niet bij de gereden onderdelen, terwijl mijn paard tijdens de proef misschien drie keer weg schoot.
Ook vind ik dat 151 punten niet ver weg van winst zit en winst krijg je alleen als de jury denkt dat je er wel klaar voor bent toch?? dus in hoeverre ben je dan nog niet klaar??
Ik begrijp dat je respect wilt voor de juyleden en dat heb ik naar mijn mening ook. Ik ben blij dat er mensen langs de ring zitten die me beoordelen, maar zou dan graag ook willen weten wat zij denken dat er verandert moet worden, anders kom je er toch nooit??

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-05 10:40

Hoi Imerose,
In je eerste berichtje geef je zelf al aan dat je ws veel te vroeg weer aan wedstrijden deelneemt, dus had je al een, laat ik zeggen, sterk gevoel dat je beter nog wat had kunnen wachten.
Hoe je een paard kunt laten wennen als je niet start?
Gewoon meenemen zonder te starten.
Als ik zelf een jong paard wil starten en weet dat het een vuurvreter is dan neem ik hem een paar keer mee als de ergste drukte over is en ga op het terrein rijden. Als een ring klaar is en niemand heeft last van me, rijd ik in de ring een zelfbedacht proefje.

En ja, de jury zit er om tips te geven maar niet om les te geven. Tips geven is b.v. dat je in de wending je buitenkant beter moet begrenzen of iets meer stelling moet vragen of beter met je binnenbeen moet drijven. Lessen, en daaronder versta ik leren je paard te ontspannen en te ontwikkelen doe je thuis en samen met je instructeur overleg je of jullie wedstrijdklaar zijn of niet. Tips zijn kleine opmerkingen waardoor dingen te verbeteren zijn. Niet het leren rijden op zich, dat doe je in de les.

Alle cijfers onder een 6 moet de jury becommentariëren, als een paard 3x wegschiet valt er in mijn ogen weinig zinnig commentaar te geven omdat de ruiter daar zelf ook dondersgoed doorheeft wat er misgaat. Knipoog

Enneh... ik zeg niet dat je geen respect voor juryleden hebt hoor. Als je dat niet had deed je volgens helemaal niet mee aan dressuurwedstijden Lachen

In mijn ogen ben je klaar voor wedstrijden of een bepaalde klasse als je er ruime wp in haalt. Daarom train ik zelf altijd zeker 1 klasse hoger dan ik start. Op die manier kan er ook nog eens iets misgaan door spanning of misschien wel eigen fouten Bloos terwijl je aan het eind van de rit nog steeds een leuke proef heb gereden.
Zo kun je zelf ook ontspannener rijden en ontspant je paard ook weer beter en is de cirkel weer rond.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-05 10:43

Imerose schreef:
Nee, ze zal er hoogstens meer door struikelen maar dat is allemaal niet het geval. Wel is niet sterk van achteren, door die krampigheid slijt alles harder als normaal en ze is inmiddels alweer 15. Maar ik heb nooit het idee gehad dat dat het doel isvan B proef (achterhand erbij)

dacht het wel. Op de voorhand lopen is ook in het B gewoon fout.

WestBest

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-05 11:34

'Achterhand moet meer ondertreden" klinkt misschien ook wat aardiger dan "hij loopt te veel op de voorhand", terwijl het zelfde bedoeld kan worden.

Imerose

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-05 12:39

Dat mijn paard op de voorhand loopt geloof ik graag, en als ik de Bit mag geloven lopen er zo genoeg paarden in de B, die ook hun punten halen.
Het is toch zeker verboden om te gaan rijden in de bak als je niet mee doet aan een wedstrijd. Bij mij op de vereniging kun je verschillende pakketten aanvragen. Bij een wedstrijdpakket mag je enkel starten op de rijvereniging, dus niet zomaar komen rijden.
Mijn instructrice en meerdere mensen op stal zeiden al een tijdje van zo Roos is weer helemaal terug wanneer ga je weer, dus na enige twijfel toch maar weer opgegeven. De onderdelen die zonder spanning gingen rijden we ook gewoon een zes of zeven en naar mijn mening is dat voldoende??
Kijk anders eens op de foto's van: [HAW] Roosje weer aan het werk!!
daar staan foto's van twee maanden geleden (dus inmiddels zijn we ook twee maanden verder met conditie opbouwen), dan weet je een beetje wat je (ver)beoordeelt.
Daarnaast kan je er volgens mij ook nooit achter komen hoever je bent als je het niet eens probeert. Nu weet ik waar ik ben, dus kan ik verder sleutelen. Of misschien maar helemaal niet als ik jullie mening zo hoor.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-05 12:41

Imerose schreef:
Dat mijn paard op de voorhand loopt geloof ik graag, en als ik de Bit mag geloven lopen er zo genoeg paarden in de B, die ook hun punten halen.

maar daarmee is dat toch nog niet terecht?

Citaat:
Het is toch zeker verboden om te gaan rijden in de bak als je niet mee doet aan een wedstrijd. Bij mij op de vereniging kun je verschillende pakketten aanvragen. Bij een wedstrijdpakket mag je enkel starten op de rijvereniging, dus niet zomaar komen rijden.

Idd, dat kan niet. Op een buitenwedstrijd is het simpeler, indoor woredt het niet op prijs gesteld.

Citaat:
Mijn instructrice en meerdere mensen op stal zeiden al een tijdje van zo Roos is weer helemaal terug wanneer ga je weer, dus na enige twijfel toch maar weer opgegeven. De onderdelen die zonder spanning gingen rijden we ook gewoon een zes of zeven en naar mijn mening is dat voldoende??
Kijk anders eens op de foto's van:
[HAW] Roosje weer aan het werk!!

daar staan foto's van twee maanden geleden (dus inmiddels zijn we ook twee maanden verder met conditie opbouwen), dan weet je een beetje wat je (ver)beoordeelt.
Daarnaast kan je er volgens mij ook nooit achter komen hoever je bent als je het niet eens probeert. Nu weet ik waar ik ben, dus kan ik verder sleutelen. Of misschien maar helemaal niet als ik jullie mening zo hoor.

Maar eerlijk gezegd klinkt jouw verhaal niet alsof je er nog helemaal niet aan toe bent hoor. Ik probeer alleen de opmerkingen van de jury in perspectief te plaatsen.

Sannie1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-05 12:43

Ze heeft zeker lange hals, foto´s zijn niet echt duidelijk maar volgens mij zie ik een vrij lange hals. Probeer de teugels wat korter te nemen dan is de kans dat ze op de voorhand duikt minder. En eigenlijk vind ik het best meevallen, ik heb in de L wel veeeeel erger gezien.

Imerose

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-05 14:01

tja ik had ook het idee dat zo het niet zo vreselijk drama was, maar als ik hier de reacties hoor kan ik beter stoppen. ze heeft inderdaad een lange hals en daarbij rij ik pas vier jaar. Ik vind het moeilijk om de teugels korter te nemen omdat ze dan vaak heel diep gaat lopen en dat is ook weer niet de bedoeling, maar goed, daarvoor hebben we les.

simongek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-05 14:13

Ik geef je groot gelijk dat je gegaan ben. Al doende leert men toch. Lachen

Ik ben met mijn jonge paard ook gewoon gaan starten. Ze moeten aan alles wennen en doen zo ervaring op.

Wat maakt het uit als het niet zo goed gaat. Volgende keer beter toch.
Hij heeft weer een stukje ervaring opgedaan zou ik zeggen. Lekker doortrainen en volgende keer beter. Haha!

Ik snap trouwens je probleem. Mijn paard is ook heel lang en ik heb ook heel veel moeite om hem meer te laten sluiten zonder dat hij gaat hangen.

moowsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-05 14:29

simongek schreef:
Ik geef je groot gelijk dat je gegaan ben. Al doende leert men toch. Lachen

Idd! En zolaag waren je punten toch ook weer niet!
En dat commentaar, nouja daar leer je toch weer wat van, kun je er thuis op oefenen...
Succes verder!

WestBest

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-05 14:43

Imerose schreef:
tja ik had ook het idee dat zo het niet zo vreselijk drama was, maar als ik hier de reacties hoor kan ik beter stoppen.

Ho, ho >;) ! Er wordt slechts gereageerd op wat je schrijft. Daar vraag je toch om? En het geeft toch helemaal niets dat je opbouwende commentaar krijgt? Doe er juist je voordeel mee!

Sannie1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-05 14:47

Imerose schreef:
tja ik had ook het idee dat zo het niet zo vreselijk drama was, maar als ik hier de reacties hoor kan ik beter stoppen. ze heeft inderdaad een lange hals en daarbij rij ik pas vier jaar. Ik vind het moeilijk om de teugels korter te nemen omdat ze dan vaak heel diep gaat lopen en dat is ook weer niet de bedoeling, maar goed, daarvoor hebben we les.

Het is ook helemaal geen drama hoor. Gewoon lekker dooroefenen en blijven gaan, komt allemaal goed. Wat betreft de teugels...gewoon vast houden, en anders neem je ze gewoon 2x per zijde weer korter! Knipoog Veel overgangen rijden is ook goed, daardoor komt ze meer op de achterhand. Let hierbij wel op dat ze wel aan het been is, dus van stap naar draf is dus ook echt draf en geen sukkelgangetje. Naar galop precies zo.

Kyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-05 17:45

Gewoon lekker doorgaan. Ik had, als ik jou was geweest, ook gewoon gestart. Je moet ergens weer beginnen. De stress gaat er na verloop vanzelf wel weer uit.

De commentaar op jouw protocol, kan ik niks mee voor een B-proef en ik kan jouw reactie goed begrijpen.

Toen ik mijn paard voor de eerste keer startte, was ze net onder het zadel, kon overgangen rijden en in de goede galop aanspringen en dat was het. Ik kwam er op de eerste wedstrijd gelijk achter dat ze de bakrand enorm miste en kon haar nauwelijks binnen de hekjes houden.
Het blijft gewoon zo: eens is het de eerste keer. Dat geeft toch helemaal niks?

Gewoon zo doorgaan OK dan!

Imerose

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-05 21:14

Mijn idee dit stukje te schrijven was ook helemaal niet om deze reacties te krijgen,maar gewoon net als ieder ander te vertellen wat je meemaakt op wedstrijd.
Zo te merken zijn er duidelijk twee verschillende meningen, maar zelf ben ik er nog niet helemaal uit wat ik wil. De een zegt wachten omdat we er nog lang niet aan toe zijn,de ander zegt gewoon lekker proberen en dan komt het vanzelf.
Ik ga er volgende week maar eens met mn instructrice over kletsen.