Waarom ook geen indeling in B1 en B2?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Fleury

Waarom ook geen indeling in B1 en B2?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-05 22:34

Net stond ik in de douche en vroeg me opeens af waarom je wel bij de L M en Z een indeling hebt in 1 en 2 en niet bij de B.
Ik rijd nu 8,5 jaar en soms ook een wedstrijdje (onderling en nu ook met studentenwedstrijden) maar heb die B-proefjes wel gezien onderhand! Ik ben er nog niet aan toe om echt een L1 proef te rijden zoals het hoort. Ik zou hem wel kunnen uitrijden maar bijvoorbeeld wijken zal lastig worden.
Waarom is er bij de B geen indeling gemaat? Bijvoorbeeld oefeningen wel iets dichter op elkaar maar nog geen wijken maar bijvoorbeeld slangevolte door s van hand veranderen of recht/links omkeert.

Sizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-05 22:44

De B is gewoon beginnend en in de L1 moet je iets meer. Als je daar ook nog een klasse voor moet bedenken. Dan wordt het wel erg laag en bijna niet meer te punten.

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-05 22:46

Ik vind de overgang B-L1 niet groot, ik zou geen reden kunnen bedenken waarom er ook nog eens een B2 zou moeten komen. WIjken hoef je in de L1 nog niet perfect te kunnen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-05 22:49

De overstap B-L1 is niet zo groot, als ze daar nog iets tussen zouden plakken is heel de 'uitdaging' van de l1 weg. En in de l1 kom je er met netjes rijden en slecht wijken ook wel.

Angeliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-05 23:07

Dan komen ze oefeningen te kort Tong uitsteken

Poffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-05 10:06

Vroeger was dat er ook, heel lang geleden, dus zo gek is dat idee van jou niet. Toen werd er ook ander gepunt: 120 was een winstpunt. Paarden liepen toen ook nog niet in de krul tijdens een B1-proef....

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-05 10:14

Ja en nee. Er was idd vroeger wel een B2, maar dat was wel ook de klasse waarin je begon. Volgens mij was het B1 alleen voor A/B pony's of zo. Je kreeg idd bij 120 punten een wp maar je kon ook maar 200 punten halen En nageeflijkheid is altijd een vereiste geweest.

Die 260 punten zijn ingevoerd in 1994 volgens mij (boekje voor dit boekje) en die B1 is gebruikt dacht ik tot halverweg de jaren '80.

En als antwoord: ik vind het verschil tussen B en L1 nu al erg klein, dus een tussenklasse lijkt me niet zo nodig.

Poffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-05 10:42

Het was ook bij de paarden, ik reed er zelf nog in mee, paarden liepen echt niet in de krul zoals nu! Het klopt wel dat de puntentelling anders was.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-05 10:44

ik ook Haha! Ik ben begonnen in 1983, in de B2!

Ik heb het grijze boekje gepakt, daarin werd idd B1 voor paarden gerede. Toch weet ik zeker dat ik direct in het B2 begonnen ben.

Wat die krul betreft, ik heb het over nageeflijkheid Knipoog
Laatst bijgewerkt door Lielle op 16-01-05 10:47, in het totaal 2 keer bewerkt

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-05 10:44

Ik moet er niet aan denken om er (nu) weer een klasse tussen te plakken Bloos! . B is al erg eenvoudig en zelfs dan wordt er maar weinig gescoord. een B proef moet iedereen, die op wedstrijd wil gaan, kunnen lopen.
Wat zou je dan in de B1 willen zien? Net als bij de AB pony's, geen galop? Dat lijkt me een aanfluiting.
Nee hoor, het is al duur genoeg, niet nog meer klassen invoeren, eerder het promoveren eenvoudiger maken.
B.V. mogen promoveren als je bij 3 verschillende jury's meer dan 165 punten hebt gehaald.
En ik ben het met iedereen eens die zegt dat de L1 en de B weinig verschillen, zie de L1 dan maar als B2.

Poffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-05 10:52

Gelukkig Lielle, vwb die nageeflijkheid! Trouwens die proefjes waren nog niet zo gemakkelijk, als ik me goed herinner, ik meen zelfs te herinneren dat er bij 1 proef bij B of E een volte 10 meter gereden moest worden en bij aankomst hoefslag in galop moest worden aangesprongen.....( B1). Misschien is het wel een idee, voor het wennen. Sommigen vinden de overgang B naar L1 moeilijk, anderen de overgang L1 naar L2!

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-05 12:03

amondi schreef:
Ik moet er niet aan denken om er (nu) weer een klasse tussen te plakken Bloos! . B is al erg eenvoudig en zelfs dan wordt er maar weinig gescoord. een B proef moet iedereen, die op wedstrijd wil gaan, kunnen lopen.
Wat zou je dan in de B1 willen zien? Net als bij de AB pony's, geen galop? Dat lijkt me een aanfluiting.

Inderdaad, ik ben het helemaal met je eens!

idje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-05 12:35

Lielle schreef
Citaat:
Ik heb het grijze boekje gepakt, daarin werd idd B1 voor paarden gerede. Toch weet ik zeker dat ik direct in het B2 begonnen ben.

Dat hing geloof ik af van de bond waar je reed. want in het nog oudere groene boekje (uit mijn ruiterjeugd) Haha! staat bij de B2, B landelijke ruiters.
Maar i.d.d. zo makkelijk waren die B2 proeven niet. Wat denk je van links-, rechtsomkeert met aangalopperen bij aankomst op de hoefslag?
Slangevolte met 3 bogen (die ouderwetse peervormige bogen, ik vind de nieuwe versie veel makkelijker) en tweemaal door een S van hand veranderen? En dat alles wel in draf doorzitten!
Laatst bijgewerkt door idje op 16-01-05 12:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-05 12:36

Ik rij LRV in België en ik heb wel B1 en B2.

Verschil is er nauwelijks tot niet tussen, het enige wat ik zou kunnen indenken dat het 'moeilijker' zou maken is dat iedereen die B2 rijdt allemaal ooit 1ste zijn geweest in B1(ze werken niet met winstpunten, je mag een klasse hoger gaan vanaf het moment dat je eerste plaats hebt gehaald), dus dat de concurrentie een tikje moeilijker word dan de B1, maar dat is dan ook maar vaak een klein tikje. Overgang B2 naar L1 is ook geen echt grote stap, buiten dat je vanaf dan op de letters tempowisselingen moet doen en niet ertussen en wat kleinere en meer oefeningen hebt is het nog hetzelfde, pas vanaf L2, wanneer je wijken en achteruit erbij krijgt vind ik er verschil tussen komen Lachen

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-05 19:21

Poffie schreef:
Gelukkig Lielle, vwb die nageeflijkheid! Trouwens die proefjes waren nog niet zo gemakkelijk, als ik me goed herinner, ik meen zelfs te herinneren dat er bij 1 proef bij B of E een volte 10 meter gereden moest worden en bij aankomst hoefslag in galop moest worden aangesprongen.....( B1). Misschien is het wel een idee, voor het wennen. Sommigen vinden de overgang B naar L1 moeilijk, anderen de overgang L1 naar L2!

ik ben geen voltes 10 meter tegen gekomen in de B1 in het grijze boekje, wel links- en rechtsomkeert met dus halve voltes 10 m.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-05 19:28

idje schreef:
Lielle schreef
Dat hing geloof ik af van de bond waar je reed. want in het nog oudere groene boekje (uit mijn ruiterjeugd) Haha! staat bij de B2, B landelijke ruiters.
Maar i.d.d. zo makkelijk waren die B2 proeven niet. Wat denk je van links-, rechtsomkeert met aangalopperen bij aankomst op de hoefslag?
Slangevolte met 3 bogen (die ouderwetse peervormige bogen, ik vind de nieuwe versie veel makkelijker) en tweemaal door een S van hand veranderen? En dat alles wel in draf doorzitten!

ik kijk even snel door de B2 proeven uit het grijze boekje:
lichtrijden tenzij doorzitten wordt gevraagd
- overgangen tussen de letters in
- grote acht
- gebroken lijn 10 m doorzitten
- van hand veranderen middendraf
- hals strekken over de diagonaal
- rechtsomkeert halve volte 10 m (dus eind lange zijde terug op de hoefslag) en dan in de hoek galop (lijkt mij persoonlijk niet zo lastig eigenlijk)
- grote voltes in galop
- slangevolte drie bogen doorzitten
- twee maal door een S van hand veranderen in draf doorzitten

Kortom, wel iets lastiger maar niet gigantisch IMO.

Overigens waren er toen maar twee proeven per klasse, in de oneven jaren reed je de ene proef, de even jaren de andere. B2 paarden was L1 pony's en bij de NBVR kon je destijds nog L1 en L2 tegelijk starten voor wp'en.

- grote volte galop
-

Melanie15

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-05 21:01

Er is idd geen grote overgang van de B naar de L1, heb 1 keer geen winst gereden(mn 1e keer, had ik wel in de 150), verder alleen maar winstpunten en ik kon echt niet goed wijken!

idje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-05 12:10

Lielle schreef
Citaat:
Kortom, wel iets lastiger maar niet gigantisch IMO.

Overigens waren er toen maar twee proeven per klasse, in de oneven jaren reed je de ene proef, de even jaren de andere. B2 paarden was L1 pony's en bij de NBVR kon je destijds nog L1 en L2 tegelijk starten voor wp'en.

Heb ook niet beweerd dat het GIGANTISCH moeilijker was Haha! .
Vind de proeven tegenwoordig trouwens beter. Ook het wisselen van proef elke maand. Want dat was soms een extra moeilijkheid, steeds de zelfde proef. Sommige paarden kennen de proeven in no time uit hun hoofd en dat was soms lekker anticiperen geblazen Scheve mond .

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-05 12:15

dan zijn we het helemaal eens Knipoog

idje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-05 12:23

Mijn idee Lachen .

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-05 12:55

even over die voltes 10 meter vroeger in B, ik reed onderlinge wedstrijdjes zo eind jaren 80 bein 90 met officiële proeven van 120 punten. Daar zat toch wel degelijk volte 10 meter in. Kan me nog heel goed heugen: A afwenden, tussen D en X volte halve baan links, tussen X en G volte halve baan rechts Haha! hihihihihi. In die tijd dachten we inderdaad dat in de B de pony's nog niet "aan de teugel" hoefden, en in de L wel. Je had toen B, L, M1 en M2, Z1 en Z2 als ik het me goed herinner. Pas later werd het opgesplitst in L1 en L2 toch? en voor de huidige periode kreeg je het gedoe met 5 in plaats van 10 winstpunten wat al weer teruggedraaid is.

Maaruh... Moenira reed hoge punten in de B, maar beheerste de L1 oefeningen als wijken en middengalop nog niet goed. Toch ben ik L1 gaan starten. Dat was leerzaam voor ons allebij omdat de oefeningen veel sneller achter elkaar komen. De puntjes die we halen zijn mooi meegenomen, en in de L1 kun je ook prima in de oefeningen als wijken, middenstap en middengalop groeien hoor... Je haalt misschien moeilijker je winstpunten, maar die paar onderdelen verknallen echt niet je hele proef als je verder netjes rijd.
Het aan de teugel lopen is inderdaad wel een vereiste. Maar in de B is dat ook al belangrijk om hogere punten te kunnen halen.

Maar ze mogen van mij in de B best wat meer variëren met de figuren Knipoog Dan blijft het leuker denk ik.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-05 13:01

joyce B schreef:
even over die voltes 10 meter vroeger in B, ik reed onderlinge wedstrijdjes zo eind jaren 80 bein 90 met officiële proeven van 120 punten. Daar zat toch wel degelijk volte 10 meter in. Kan me nog heel goed heugen: A afwenden, tussen D en X volte halve baan links, tussen X en G volte halve baan rechts Haha! hihihihihi.

lees mijn berichtje ergens hierboven eens Knipoog

Citaat:
In die tijd dachten we inderdaad dat in de B de pony's nog niet "aan de teugel" hoefden, en in de L wel. Je had toen B, L, M1 en M2, Z1 en Z2 als ik het me goed herinner. Pas later werd het opgesplitst in L1 en L2 toch? en voor de huidige periode kreeg je het gedoe met 5 in plaats van 10 winstpunten wat al weer teruggedraaid is.

van ca 1984 tot 1994 kenden we B, L1, L2, M1, M2, Z1, Z2. Promotie in alle klassen was bij 5 wp'en.

1994-2001 (geloof ik): B, L, M1, Z1, Z2. Promotie in het L bij 10 wp'en (in feite dus hetzelfde als de periode daarvoor)

2001-2003: B, L1, L2, M1, M2, Z1, Z2, promotie bij 5 wp'en

2004 - nu: B, L1, L2, M1, M2, Z1, Z2, promotie bij 10 wp'en

eefje_rudmer

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-05 19:04

dan duurt het nog langer voordat je es uit die B bent, want dan moet je vast en zeker in B1 en B2 ook allebei 10 winstpunten hebben. nee hoor overbodig

Fleury

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-05 11:35

Dank je voor de uitleg maar waar ik echt op doelde was niet het feit dat het ingevoerd moest worden maar meer waarom er nu juist besloten is om L M en Z wel op te delen en de B niet.

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-05 12:23

Omdat de B al makkelijk genoeg is? Ik zou niet weten hoe ze überhaupt die opdeling zouden willen maken, want een B-proefje is een stuk verlenging van je training waarin alleen wat basisdingen gevraagd worden. De opsplitsing in het L/M/Z vind ik behoorlijk logisch, daar kan ik me ook wel in vinden.