Krijg ik dispensatie of niet?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

daffodil

Krijg ik dispensatie of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-04 12:58

Het wordt met de dag spannender: krijg ik dispensatie of niet?

In het kort mijn verhaal:
Ik heb een actieve startkaart met mijn paard en ben L1+6. Hiervoor heb ik met drie andere paarden gestart, waarvan 1 in de b, 1 t/m de l1 en 1 t/m de m1, helaas die laatste net zonder winst (154pnt).

Nu volg ik op dit moment een Orun cursus, hiervoor moet ik in april examen doen met een paard dat L1 geklasseerd is. Mijn eigen paard is helaas geblesseerd en de kans dat hij in april goed is, is vrijwel nihil.

Sinds een week of twee hebben we er een paard bij gekocht, een zesjarige, zonder klassering (dus nooit uitgebracht), maar wel met enig niveau.

Je raadt het al, ik moet hiermee dus in de B starten, maar moet in april L met winst zijn, beetje vlot voor een nieuw paard. Dus heb ik mijn verhaal bij de KNHS neergelegd met het verzoek toestemming te verlenen L1 met dit nieuwe paard te mogen starten.

Hoe groot schatten jullie mijn kansen in???

GeJe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-04 13:08

Denk dat je in overleg met je cursusleider heus wel met een ongeklasseerd paard mag aankomen hoor. Mijn ervaring is dat tijdens de examens soms paarden meegebracht worden die kwa africhting niet thuis horen in de klasses waarin gestart wordt.
Het gaat er vooral om dat je L1-achtig kunt rijden... en zeg nu zelf: wat is dat nou? Gewoon voorwaarts/neerwaarts, beetje wijken. Zorg er gewoon voor dat je in de komende maanden je basis super voor elkaar krijgt. Grote kans dat je de Z1 combinaties er gewoon afrijdt tijdens je examen Haha!

Bettine

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-04 13:15

GeJe schreef:
Denk dat je in overleg met je cursusleider heus wel met een ongeklasseerd paard mag aankomen hoor. Mijn ervaring is dat tijdens de examens soms paarden meegebracht worden die kwa africhting niet thuis horen in de klasses waarin gestart wordt.
Het gaat er vooral om dat je L1-achtig kunt rijden... en zeg nu zelf: wat is dat nou? Gewoon voorwaarts/neerwaarts, beetje wijken. Zorg er gewoon voor dat je in de komende maanden je basis super voor elkaar krijgt. Grote kans dat je de Z1 combinaties er gewoon afrijdt tijdens je examen Haha!

Hierop heb je idd meer kans dan op die dispensatie Haha!
Heb je het al met je ORUN instructeur overlegd?

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-04 13:31

2 jaar geleden was het nog zo dat je paard niet L+wp hoefde te zijn, maar wel op L niveau moest kunnen lopen. Volgens mij zijn die regels nog niet aangepast. Dat betekent dat jij gewoon met dat paard examen zou mogen doen.

Bij ons op de cursus waren zelfs paarden die pas 3 mnd onder het zadel waren op moment van het examen (en ook nog eens allround meeliepen). Die paarden liepen absoluut niet op L niveau, maar die mochten gewoon meedoen.

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-04 13:31

Ja en die hamert er toch wel op dat ik een L1 combinatie mee neem. Kijk, mijn eigen paard is natuurlijk geen enkel punt, maar die heeft een rugblessure en als hij al in staat is om met mij mee te gaan tijdens dat examen, weet ik niet of het slim is er ook anderen op te laten rijden.

Die nieuwe is hardstikke leuk en daar moet iedereen zo mee weg kunnen rijden, dus dat is voor de rest ook wat eerlijker lijkt me. Volgens onze Orun instructeur loop ik het risico dat als er gecontroleerd wordt door de examinatoren, mijn nieuwe paard dus niet goed is voor het examen, simpelweg omdat hij geen L1 klassering heeft, ongeacht hoe hij loopt! Dat risico wil ik eigenlijk niet lopen....

Op L niveau met m rondkachelen is geen enkel probleem!

En Geje, je hebt gelijk sommige combinaties verbazen me voor wat betreft de klasse waar ze in rijden!!!

Bettine

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-04 13:38

Heb je dit paard al eens meegenomen naar cusus dan?!
Als hij zo loopt als je zegt moeten ze er daar geen probleem van maken lijkt me!

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-04 13:44

Maar wat staat er in het reglement? Staat daar dat je L geklasseerd moet zijn of op L-niveau moet rijden?

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-04 13:49

Beetje vreemd van die instructeur dat hij niet begrijpt dat je je eigen paard niet mee kan nemen en dus voor een andere oplossing moet zorgen. Kun je trouwens niet een paard lenen dat ook L geklasseerd is om dat examen te doen?

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-04 13:55

Ik weet ook niet beter of je moet een paard hebben dat op L-niveau kan lopen, maar misschien is dat wel verandert Verward

Ik wil die van mij wel een keer L starten voor je, kun je die meenemen. Geeft een heel leuk effect als daar een vreemde op gaat zitten, maar dat maakt dan toch niet uit Verward Hij is dan wel L Schijnheilig
Ik ben trouwens niet de Orun gaan doen dit jaar omdat me sterk afgeraden werd om dit paard mee te nemen en de andere paarden die ik rijd waren nog veel te groen

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-04 14:47

Ja paard moet ook L niveau hebben, maar ook L geklasseerd zijn. Dat staat ook heel duidelijk in de reglementen. En op voorhand was dat ook geen enkel probleem, want mijn paard is dat ook gewoon.

Die nieuwe is dat dus nog niet, en om heel eerlijk te zijn ga ik liever natuurlijk met ons nieuwe paard rijden! Die is overigens al meegeweest hoor, en goedgekeurd voor wat betreft niveau, alleen die klassering heeft hij dus echt nodig!

Vajramani

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-04 15:19

Voor zover ik weet hoeft je paard niet L geklasseerd te zijn. De ruiter moet ooit L+ winst geweest zijn.
Ik heb afgelopen jaar de orun gedaan. Hier liepen ook paarden bij die nog geen wedstrijdervaring hadden. Waren net beleerd en sommige werden net uitgebracht in de B. Er liep een paard bij dat hoger was dan L. En een die L liep de rest was B.

WestBest

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-04 16:33

Bij de eerste fase wordt het toch niet gecontroleerd?

WestBest

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-04 16:34

Kun je een andere ruiter niet vragen hem 1 keer uit te brengen en dan meteen in de L2 of hoger? Dan is hij in ieder geval L geklasseerd.

janna

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-04 19:26

c
Laatst bijgewerkt door janna op 30-03-22 07:32, in het totaal 1 keer bewerkt

youngster

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-04 19:34

Mij is het wel gelukt Haha!

honey007

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-04 19:42

maar als je nu gewoon gelijk het eerste weekend januari B gaan rijden.. en je gaat elk weekend op concours.. of misschien nog wel een concours waar ze 2 proeven voor punten rijden. dan kun je nog net voor April L starten. dan is het toch geen probleem.. lijkt mij??

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-04 20:10

ja en dat vond ik nou juist zo sneu! elk weekend starten......

Maar de vraag was eigenlijk: zou ik dispensatie krijgen?? En daar ga ik met spanning op zitten wachten! Want dat maakt t een stuk makkelijker, dan kan ik in feb of maart een keer (of 2) starten en daarna lekker op mijn en zijn gemak verder rijden!

honey007

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-04 20:37

-
Laatst bijgewerkt door honey007 op 13-11-24 14:06, in het totaal 1 keer bewerkt

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-04 20:42

in theorie wel maar doordat ik die cursus volg moet ie op maandag ook mee naar cursus (drie kwartier heen, uur wachten, uur rijden, uur wachten, drie kwartier terug). Daarom vind ik het teveel worden dan. We hebben hem pas twee weken, ik denk dat ik m daarmee overvraag. Hij moet het wel leuk gaan vinden, is nog nooit op wedstrijd geweest en als ik dan de druk zo hoog opvoer weet ik niet of hij dat wel zo leuk vindt!

Vajramani

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-04 22:21

Zoals ik al gezegd heb hoeft een paard naar mijn weten niet L geklasseerd te zijn. Maar is het wel handig om dat hij de oefeningen van het L kent. maar zoals je zelf al zegt is dat geen probleem.
Wil je het zeker weten neem dan even kontakt op met de KNHS.

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-04 22:32

Ja dat heb ik natuurlijk al gedaan! Eerst nagevraagd of die L klassering echt nodig was, ja dus, daarna gevraagd voor dispensatie en dat daarna schriftelijk aangevraagd...

Vajramani

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-04 22:34

Kan je me ook vertellen wanneer die nieuwe regel dan ingegaan is. Afgelopen jaar was dit namelijk nog niet het geval. En ik ken iemand die rijdt zelf m1 en heeft nu een ongeklasseerd paard mee naar de orun. Daar heb ik niet van gehoord dat dit niet mag.

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-04 22:40

ik heb dit nagevraagd bij degene die de cursus leidt, die verzekerde me dat er een kans in zit dat dit gecontroleerd wordt. Ik zie zelf ook het probleem niet hoor, begrijp me goed, maar heb natuurlijk ook geen zin straks voor piet .... op een examen te staan waar ik dan niet aan mee mag doen.

De ruiter/amazone moet L1 zijn , het examenpaard ook, je hoeft dit niet samen te zijn, mag ook apart, dus bijvoorbeeld in het verleden met een andere combinatie.

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-04 22:41

Maar het kan natuurlijk best zijn dat er instructeurs zijn die daar anders mee om gaan, misschien moet ik het wel gokken, maar ik vind de gok zo groot. En die brief naar de KNHS is toch al gestuurd, dus blijf ik heeeeel benieuwd wat het antwoord is.

youngster

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-04 23:56

Stuur een brief met je argumenten naar de KNHS en vraag om opwaardering..