Hoeveel punten voor het uiterlijk?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Mariek_

Hoeveel punten voor het uiterlijk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-04 22:18

Waar ligt het aan dat de ene jury een 7 voor het uiterlijk en verzorging geeft en de ander een 9??
En volgens mij krijgt ook altijd iedereen (die wedstrijd dan) hetzelfde hiervoor tog?
Ik vind eigenlijk dat ik met mijn smerige schimmel waar ik de avond van te voren errug druk mee ben (lees: de hele avond wassen en poetsen) wel een puntje meer verdien Knipoog Tong uitsteken
Heeft iemand hier eigenlijk wel eens een onvoldoende voor gehad? dat lijkt me sterk ofniet?

Sizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-04 22:20

Ook al heb je een schimmel, meer punten vind ik dan onterecht hier voor.....Je krijgt helemaal niet het zelfde als iedereen. Ik kreeg een keer een 9 en de rest had bijna ellemaal een 8.....

gabyfedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-04 22:30

Ik was mijn zwarte ook vaak voor de wedstrijd (met een washandje warm water, heb geen warmwatervoorziening bij stal), maar zie dat niet terug in mijn verzorging-cijfer. Is meestal een 7 en soms een 8.

Mariek_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-04 23:04

Tja, tis ook wel onterecht als bv alleen schimmels een puntj hoger hiervoor zouden krijgen ghehe.. Maar toch, een 7 vind ik dan een btj magertjes staan als je zo lang bezig bent geweest. En Misssisa, waarom had jij hoger dan? Misschien goeie tip??
Wij hebben ook geen warm water bij de stal, altijd een heel gehannes met tuinslang vanaf de douche enzo..:s

gabyfedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-04 23:06

horsegirlie schreef:
Wij hebben ook geen warm water bij de stal, altijd een heel gehannes met tuinslang vanaf de douche enzo..:s

Ik doe het met een emmer warm water en een washandje. Douche zou qua lengte wel kunnen, maar slang is niet aan te sluiten.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-04 23:11

ik vind dat een spierwitte schimmel wel een hoger punt mag krijgen, aangezien je daar veel en veel meer werk aan hebt om die zo wit te krijgen !

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-04 23:56

Ik vind die 7 voor de verzorging ook belachelijk. Als iemand zijn paard netjes heeft ingevlochten, staart er netjes uitziet, wedstrijdconditie etc, dan is het minstens een 8. Een schimmel krijgt van mij geen hoger punt. Iemand met een vos kan er net zo lang aan bezig zijn geweest. Ik heb zelf een vos en een schimmel, maar aan die vos ben ik veel langer bezig.
Er zijn ook wel mensen die zeggen dat een 7 voldoende is omdat je je wp op de rijtechnische onderdelen moet scoren. Dat vind ik niet. Het punt voor de verzorging zit niet voorniks als onderdeel in de proef. Natuurlijk moet daarbuiten het rijtechnische gedeelte gewoon in orde zijn.

Eusebio

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-04 10:33

crossmonster schreef:
ik vind dat een spierwitte schimmel wel een hoger punt mag krijgen, aangezien je daar veel en veel meer werk aan hebt om die zo wit te krijgen !

Ben het niet helemaal eens met deze opmerking, tuurlijk aan een schimmel heb je meer werk, maar je hebt er zelf voor gekozen om dit paard in het verleden te nemen/kopen toch? Gelukkig heb ik voor een zwarte gekozen. Bloos! Bloos

essie79

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-04 10:43

gabyfedde schreef:
Ik was mijn zwarte ook vaak voor de wedstrijd (met een washandje warm water, heb geen warmwatervoorziening bij stal), maar zie dat niet terug in mijn verzorging-cijfer. Is meestal een 7 en soms een 8.

Ik ben ook behoorlijk secuur wb het uiterlijk.
In de winter ga ik hem niet wassen, maar wel zijn staart en voetjes.
Vooral aan de staart wordt heel veel aandacht besteedt. Ik wil dat alles perfect voor elkaar is, maar dat zie ik ook noooit terug in een cijfer.
Eigenlijk kun je dus net zo goed alles afraffelen, maar ja dat kan ik niet Clown

cornelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-04 11:54

Ik heb altijd een 8. Die kreeg ik als ik uren bezig was maar tegenwoordig heb ik mijn paard in 45 minuten klaar Haha! (vlechten, benen borstelen ( worden zelfs niet eens meer gewassen ) etc ) Dus ik ga zeker niet meer al die moeite doen, het cijfer blijft toch hetzelfde.

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-04 11:56

Heb eigenlijk standaard een 8. Ik ben wel een pietlut, want ik wil dat alles er piekfijn uitziet. Doe gerust een knotje 2x over Bloos , alles moet glimmen, voor de proef worden alle puntjes nog even op de I gezet (plastron recht, uitstekende haren nog even achter m'n oren, evt wat zand van de benen)...

Ik kan me ook echt soort irriteren aan mensen waarvan je ziet dat ze er echt niet zoveel werk aan hebben besteed. Knotjes die schots en scheef zitten, voorpluk niet eens ingevlochten, hoofdstel dat niet gepoetst is Scheve mond ... Niet dat het officieel wat uitmaakt, maar ik zou zo niet op pad willen Haha!

BJuwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-04 12:12

Ik heb een zwarte/ donker bruine maar deze was ik ook altijd en ben ook erg secuur voor de wedstrijd. Als ze heeft gerold is ze grijs en moet dus ook goed mijn best te doen om haar er goed uit te laten zien. Ik heb meestal een 8

BJuwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-04 12:14

Citaat:
.... voorpluk niet eens ingevlochten,.....

Ik vlecht mijn paardje altijd netjes, maar de voorpluk niet omdat dat echt niet mooi staat. Dus dat heeft niks met de verzorging te maken.

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-04 13:25

Ik vind het er écht slordig uitzien! Knotje staat gewoon netter vind ik, waarom is dat bij jouw paard niet mooi dan?

vicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-04 13:39

Ik hou er ook niet van haar de voorpluk ingevlochten vind het gewoon niet mooi.
Met het cijfer ben ik het ook eens je krijgt eigenlijk standaard een 7, al dan niet uitgesloofd op het poetsen van zadel, hoofdstel en paard.
Ik zorg wel dat ik altijd netjes ben.
Laatst bijgewerkt door vicky op 20-12-04 14:03, in het totaal 1 keer bewerkt

miesie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-04 13:42

Mijn schimmel is echt altijd goor, maar de schimmel die naast me staat is altijd spierwit...
Ik vind het soms oneerlijk als sommige mensen op de verzorging hoger worden gepunt... Heb je nou echt iets speciaals gedaan ofzo, dan snap ik het wel, maar niet als je er "gewoon" uitziet!
Ik heb het wel 's meegemaakt dat iemand een hoger punt had voor de verzorging, maar waarom?

AnneloesF

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-04 13:46

Ik deed in het begin best veel aan de verzorging. Netjes wassen enzo... tuig schoonmaken. Maar tegewoordig was ik niet eens meer, en doe het tuig ook niet. Zeker niet in het buitenseizoen, dan zijn haar voeten wel aardig schoon, en ze poept ze toch weer onder! Zaterdag heb ik het nog wel gedaan, ze had 4 zwarte voeten ipv 4 witte (stond in de modder, vandaar...). Maar dr staart was ik ECHT niet! Even uitpluizen, lading anti-klit erin -> klaaaar!! 's Nachts doe ik er vlechten in, dan is het de volgende dag tiptop. Gelukkig heb ik een schoon, maar bovenal zwart paard! Dus helemaal wassen hoeft niet eens, verschil zie je toch niet. Ze glimt al van haarzelf, ik zou haar voor t oog niet eens hoeven te poetsen (doe ik wel hoor Knipoog) Invlechten doe ik wel secuur, ook de voorpluk.
Maar ik vind niet dat een schimmel een hoger cijfer moet krijgen, want iemand met een smerige vos heeft evenveel werk... Maar een 8 vind ik een normaal cijfer, die niet elke jury geeft... 7ens zie je ook nog wel es, maar ik heb nog nooit ergens een onvoldoende gezien op verzorging!!!

sjokkemeule

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-04 13:50

Ik heb een keer een 4 gehad.
Zag er ook niet uit, was met de pony onderuitgegaan tijdens losrijden, en het regende ook nog, alles vies en nat en koud.
En dat met een schimmeltje.......

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-04 13:59

Ik vind dat iedereen een 7/8 hoort te krijgen, en er hoort geen verschil te zijn onderling. Wel natuurlijk als een paardje onverzorgd de ring in komt. En zoals mies zegt, sommige schimmels zijn veel schoner, dus die hebben ook weinig poetswerk, dus het is onzin om schimmels hogere cijfers te geven.

miesie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-04 14:11

sjokkemeule schreef:
Zag er ook niet uit, was met de pony onderuitgegaan tijdens losrijden, en het regende ook nog, alles vies en nat en koud.

Dat vind ik echt banketstaaf... Kan toch gebeuren, als ze dan zien dat je pony wel gevlochten was en dat jij er gewoon uitzag...
Dus dan zou je je zeker om moeten kleden ofzo als het gebeurt.. Daar heb je dan niet eens tijd voor!

peeky

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-04 14:39

sjokkemeule schreef:

Maar daar kun je dan toch niets aan doen Verward Heb het ook weleens gehad hoor, en mijn bonte ziet er altijd piekfijn uit, het wit spierwit e.d. en nou ja, dan moet je dus rijden of losrijden in een modderige bak en is hij zwart in de proef.....echt heel erg balen, maar vind niet dat ze je dan lager dan een 6 kunnen geven, ook al ziet het er niet uit.

Ik scoor altijd een 7 of 8. Nog wel, vanaf de M is het geloof ik geen onderdeel meer waar punten op gescoord kan worden Lachen

BJuwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-04 15:04

Remember schreef:
Ik vind het er écht slordig uitzien! Knotje staat gewoon netter vind ik, waarom is dat bij jouw paard niet mooi dan?

Daar krijgt ze een lang hoofd van. Ze heeft een hele hoge inplant van de manen. en dus valt het helemaal in het niet.

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-04 15:16

Zodra ik wedstrijden ga rijden heb ik pech denk ik. De schimmel poept altijd na een 5 a 10 minuten rijden. Deze arabier legt zijn staart letterlijk op zijn rug en poept dus altijd in zijn staart en op zijn hakken Boos!
Invlechten ga ik denk ik niet doen, hij heeft heel lange manen en het hoeft niet bij een arabier heb ik begrepen...

patos

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-04 17:04

Ik vraag me af wanneer je eigenlijk een 10 krijgt. Toen ik nog een punt voor verzorging kreeg kwam ik altijd de bak in met een gewassen, brandschoon en glimmend paard. Strak ingevlochten, tuigage gepoetst, laarzen gepoetst. Nette rijkleding aan (precies zoals voorgeschreven), paard keurig getoilleteerd. Nou, ik weet echt niet meer wat je er nog meer aan kan doen, toch heb ik nooit hoger dan een 8 gehaald.

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-04 18:41

ik denk wel dat op dit wedstrijdonderdeel de smaak van de jury ook wat doorkomt in de punten. Toen ik nog bij de rijvereniging zat, moest ik regelmatig schrijven als onze club een thuiswedstrijd had. (je moest altijd verplicht helpen op dagen dat je zelf geen wedstrijd had) en dan zeiden sommige juryleden ook gewoon dat het hoger of lager was bijv. omdat ze de kleur mooi vonden, of de bouw van het paard...