Wedstrijd-starter!!!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Phynix
Berichten: 1179
Geregistreerd: 14-06-04
Woonplaats: Breda

Wedstrijd-starter!!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-04 16:17

Hallo

Ik ben van plan om met een vriendin samen begin 2005 te beginnen met wedstrijden te rijden. Zijn al hard aan het oefenen en met de trailer rijden lukt me ook al aardig, al zeg ik het zelf Tong uitsteken Haha!
Maar toch is het nieuw voro ons en vroeg me af of iemand handige tips had. Hoe zit het bijvoorbeeld met inschrijven, de kosten ervan?? Wanneer weet je welke proef je moet rijden, hoe gaat het op zo'n dag eraan toe?? Moet je zelf iemand regelen om voor te lezen?? Is het niet altijd errug druk op zo'n dag/avond??
Ach, alles is welkom!! Schijnheilig *LOL*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-04 16:37

Het beste kan je lid worden van een vereniging, zij kunnen je met alles helpen en uitleg geven.
Voor je wedstrijden mag starten moet je een startkaart hebben, deze kan je via een club aanvragen bij de KNHS. Als je lid bent van de KNHS krijg je elke 2 weken 'paard en sport' thuisgestuurd, hierin kan je per provincie opzoeken welke wedstrijden er wanneer zijn. (dit kan overigens ook op www.knhs.nl en www.startlijsten.nl). Dezez verenigingen kan je dan bellen of er nog plaats is en waar je dan je coupons naar toe moet sturen. (dit kan ook soms via het secretariaat van je club)
Welke proef je moet rijden staat in het proevenboekje, per maand een andere proef. Voor de lezer moet je in principe zelf zorgen, maar op concours zijn er meestal mensen genoeg die willen lezen.
Op de dag zelf zorg je gewoon dat je paard netjes gepoetst en gevlochten is, zelf in tenue (meestal witte broek, blouse, rij-jasje). Bij aankomst moet je je soms nog melden bij het secretariaat en kan je bij de ringmeester informeren of ze op tijd lopen. Dan ga je losrijden en als je de ring inmag komt de ringmeester je halen. Na de proef is het meestal een half uur na de laatste starten uitslag in d kantine. (binnenseizoen).

Hopelijk heb je er iets aan, anders kan je altijd pb-en.

pientje4

Berichten: 777
Geregistreerd: 15-07-04
Woonplaats: Maastricht

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-04 16:39

hoi,

Allereerst moet je je inschrijven bij een vereniging die aangesloten is bij de knhs. Het verschilt per vereniging wat je zelf moet doen of wat zij doen. Mijn vereniging heeft mijn startkaart aangevraagd en besteld de coupons en stuurt ze op naar de wedstrijden waarvoor ik me heb ingeschreven. Ik kan bij hun aangeven welke wedstrijden ik wil rijden. Voor elke proef die je rijdt is er een coupon nodig.

Tip: neem altijd reserve coupon(s) mee voor de zekerheid als er een coupon kwijt geraakt is.

Op wedstrijd moet je altijd de papieren van je paard (bewijs dat ie elke jaar geent is) en je startkaart.

De kosten verschillen per vereniging.je betaald inschrijfgeld en een jaarlijkse contributie. verder de coupons en inschrijfgeld voor elke wedstrijd. Kosten hiervan verschillen per klasse. (B paarden tussen 5 en 10 euro)

Op startlijsten of via je vereniging kom je te weten hoelaat je moet starten. Zorg dat je minstens een uur van te voren aanwezig bent ivm eventuele uitvallers en verkennen van terrein.(zeker de eerste keer) Het is idd handig om iemand mee te nemen die je helpt met op- en afladen, evt opzadelen etc. en je proef voorleest. Je kan deze ook uit je hoofd leren maar als iemand je voorleest (ook ivm zenuwen) vind ik persoonlijk fijner.

euh.....wat nog meer, oh drukte. Met die drukte op de weg valt het erg mee hoor. Op zaterdag is het over het algemeen (bij mij tenminste) wel wat drukker.

Ik geloof dat ik nu het meeste heb......succes OK dan!

Phynix
Berichten: 1179
Geregistreerd: 14-06-04
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-04 16:47

Okee, dank je wel. Ik heb op maneges al vaker wedstrijden gereden, dus tenue en vlechten enzo is geen probleem en wist ik al.
Okee, dus elke maand is er landelijk een standaard proef, begrijp ik dat goed?? Dus voor januari is er een bepaalde proef en februari weer een nieuwe? Wat apart, wel grappig als je het niet weet!!
Die coupons, is dat wat anders als inschrijfkosten? Wat doe ik daar precies dan mee?
Mijn paard heeft geen papieren, alleen een paspoort, is dus ook niet elk jaar ingeent. Hoe zit dit dan, enig idee??
In ieder geval al bedankt voor de tips, sommidingen wist ik wel al, maar staan ook zeker nieuwe dingen bij!

Lielle

Berichten: 66461
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-04 17:33


Marloes0508

Berichten: 2927
Geregistreerd: 25-08-03
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-04 17:40

Phynix schreef:
Okee, dank je wel. Ik heb op maneges al vaker wedstrijden gereden, dus tenue en vlechten enzo is geen probleem en wist ik al.
Okee, dus elke maand is er landelijk een standaard proef, begrijp ik dat goed?? Dus voor januari is er een bepaalde proef en februari weer een nieuwe? Wat apart, wel grappig als je het niet weet!!
Die coupons, is dat wat anders als inschrijfkosten? Wat doe ik daar precies dan mee?
Mijn paard heeft geen papieren, alleen een paspoort, is dus ook niet elk jaar ingeent. Hoe zit dit dan, enig idee??
In ieder geval al bedankt voor de tips, sommidingen wist ik wel al, maar staan ook zeker nieuwe dingen bij!


Bij de ruitersportzaak koop je een proevenboekje, voorin staan de proeven van elke maand voor elke klasse. Coupons zijn de 'startbriefjes' waarop de jury je cijfers schrijft en het commentaar.
Bij de dierenarts kun je je pony laten enten, en die enting wordt dan opgeschreven in je paspoort. Verder moet je pony ook t/m 8-jarige leeftijd gemeten zijn, dit kun je op een manege laten doen.

WWWiske
Berichten: 1187
Geregistreerd: 12-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-04 22:07

Ik zou me zeker goed informeren over het rijden met een trailer, althans als je geen E bij je B hebt, want ik heb het een paar keer meegemaakt dat ze op concoursen (vaak in de zomer) controleren op rijbewijs en illegale landbouw diesel Haha! een paard en trailer zijn al vaak boven de 1300 kg. dan moet er zowiezo een auto voor die 1300 kg mag trekken anders moet je ook je E bij B halen, of ben je daar mee bezig? succes OK dan!

Phynix
Berichten: 1179
Geregistreerd: 14-06-04
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-04 23:00

Ja, voordat ik de trailer eraan heb gehangen heb ik alles uitgezocht. Ik heb alleen mijn B, maar de auto is zwaarder als de trailer+laadvermogen en het totaal is nog onder de 3500, dus ik mag ermee rijden!!!
Maar enten en hoogte meten?? Heb al veel gehoord, maar nog niets van dit. Is dit verplicht en hoe of wat? Is een paspoort alleen niet voldoende? En wat is het nut ervan, vooral van hoogte meten zie ik het nut niet, want start toch met mijn pony bij de paardjes!
Bedankt voor de tips, zo zie je maar dat er nog heel wat bij komt kijken, maar ik kom er wel hoor *LOL*

Lielle

Berichten: 66461
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-04 23:01

ik wilde net WWWiske's verhaal gaan corrigeren maar ik zie dat je het al goed bekeken hebt.

Phynix
Berichten: 1179
Geregistreerd: 14-06-04
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-04 23:01

Oh, mijn trailer met paard komt niet boven de 1300, 1-paardtrailer, dus gaat allemaal net, anders mocht de auto het niet eens trekken....

Phynix
Berichten: 1179
Geregistreerd: 14-06-04
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-04 23:03

Ja, voor de trailer heb ik me ook al dagen in verdiept, je hoort daar zoveel verschillende verhalen over en op stal verklaren ze je ook voor gek. Maar goed, ik rijd dan een peugeot 307 waarvan je het niet zou denken, maar het mag toch echt...

Lielle

Berichten: 66461
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-04 23:12

je hebt goed naar het totaal toegestaan gewicht gekeken toch? Daar gaat het om bij B, niet om het daadwerkelijk gewicht.

Meten hoeft trouwens niet als je bij de paarden start *LOL* Enten (1 * per jaar) is wel verplicht en dat moet (incl de vermelding dat de basisenting in orde is) in het paspoort staan.

Phynix
Berichten: 1179
Geregistreerd: 14-06-04
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-04 23:14

Ik zit nou net bij de links te kijken en bedenk me nou nog iets. Ik heb een E-pony en start dressuur bij de paarden, maar hoe zit het bij springen? Zag dat de catergorie afhangt van de lengte van je pony, start ik dan ook bij ponies, ondanks dat ik boven de 18 ben?? (Weet niet of dit wel de goede plek is, maar ja, merk dat wel!)

Phynix
Berichten: 1179
Geregistreerd: 14-06-04
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-04 23:17

Okee, dank je wel Lielle, zal eens contact opnemen met de DA.
Ik heb ook naar toegestane gewicht gekeken. Gewicht trailer+ max laadvermogen is 1200 en de auto weegt 1294 (!) Scheelt niet veel, maar net genoeg!!!

Lielle

Berichten: 66461
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-04 00:40

je start met springen ook gewoon bij de paarden ( B is 1 meter).

WWWiske
Berichten: 1187
Geregistreerd: 12-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-04 08:00

Wat ik bedoelde is, toen ik een 1.5 paards trailer had was het laadvermogen van de trailer 1300 kg en de auto mocht 1350 kg. trekken, dat kon dus net, veel personenauto's zitten op 1200 kg en dan zou dat dus weer niet mogen.
Overigens zijn er plannen om per medio 2005 de regels naar europeesche normen aan te passen, men wil dan dat je bij alles boven de 750 kg. een E bij B verplicht stellen.

Lielle

Berichten: 66461
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-04 09:27

WWWiske schreef:
Wat ik bedoelde is, toen ik een 1.5 paards trailer had was het laadvermogen van de trailer 1300 kg en de auto mocht 1350 kg. trekken, dat kon dus net, veel personenauto's zitten op 1200 kg en dan zou dat dus weer niet mogen.
Overigens zijn er plannen om per medio 2005 de regels naar europeesche normen aan te passen, men wil dan dat je bij alles boven de 750 kg. een E bij B verplicht stellen.

Je 1e opmerking klopt niet helemaal. Als je een B hebt worden het maximaal toegestaan gewicht van de trailer en het ledig gewicht van de auto vergeleken. Heb je je BE dan gaat het om het actueel gewicht van de trailer en het maximaal te trekken gewicht van de auto.

Dat 2e is alleen maar terecht, het is nu erg onduidelijk.

WWWiske
Berichten: 1187
Geregistreerd: 12-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-04 09:51

Lielle schreef:
Je 1e opmerking klopt niet helemaal. Als je een B hebt worden het maximaal toegestaan gewicht van de trailer en het ledig gewicht van de auto vergeleken.


Even een kopie van de website van het RDW:
Rijbewijs B
Binnen deze categorie heeft men ook bevoegdheid voor het besturen van een motorvoertuig met een aanhangwagen. Daarvoor gelden echter twee voorwaarden:
- de aanhangwagen mag totaal (ledig gewicht + laadvermogen) niet zwaarder zijn dan 750 kg;
- de aanhangwagen mag zwaarder zijn dan 750 kg, maar in dat geval totaal (ledig gewicht + laadvermogen) niet zwaarder zijn dan het ledig gewicht van het trekkende voertuig en de combinatie van het geheel mag niet zwaarder zijn dan 3.500 kg.


de meeste trailers hebben een ledig gewicht plus een laadvermogen dat vaak boven het gewicht van een gewone personen auto ligt, dan heb je dus E bij B nodig.
De meeste personenauto's ( geen 4x4 en stations dus) hebben een gewicht van 1200-1300 kg. aangezien een trailer een laadvermogen heeft van 700-800 kg en een eigen gewicht wat ook ongeveer zoveel kg. is kom je bij het laadvermogen en een trailer samen vaak op een gewicht van boven de 1300 kg. uit. Bedoelen we nou hetzelfde Verward

CGJ12

Berichten: 11673
Geregistreerd: 18-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-04 09:55

Dat verhaal met dat E-rijbewijs gaat zéér binnenkort op de schop.
Ga in ieder geval dat E-rijbewijs maar alvast halen, want er komt een kleine aanpassing waardoor je MET ELKE auto ATLIJD een E-rijbewijs moet hebben om een aanhanger te mogen trekken met een laadvermogen (incl eigen gewicht) van 750 kg...........

Dus met elke paardentrailer ben je zéér binnenkort de klos.

Lielle

Berichten: 66461
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-04 10:02

ik heb mijn E al Knipoog
WWWiske, ik weet niet wat jij met je laatste opmerking bedoelt (als je het daar over de eisen bij een chauffeur met BE hebt, zeggen wij hetzelfde), maar jouw vet/cursieve stukje beschrijft precies wat ik zeg.

Je hebt dus een aantal mpgelijkheden

Alleen B is toegestaan als:
- aanhanger < 750 kg
- MTM aanhanger < ledig gewicht auto

BE is toegestaan als:
- daadwerkelijk gewicht trailer < toegestaan trekvermogen (dus wat mag de auto die ervoor staat daadwerkelijk trekken).

Dus MTM trailer = 1300 kg en daadwerkelijk gewicht is 1250:

toegestaan als

A) chauffeur met B rijbewijs en auto zwaarder dan 1300 kg (totaal < 3500 kg)
B) chauffeur met BE rijbewijs en trekvermogen auto >= 1251 kg

WWWiske
Berichten: 1187
Geregistreerd: 12-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-04 10:05

CGJ12 schreef:
Dat verhaal met dat E-rijbewijs gaat zéér binnenkort op de schop.
Ga in ieder geval dat E-rijbewijs maar alvast halen, want er komt een kleine aanpassing waardoor je MET ELKE auto ATLIJD een E-rijbewijs moet hebben om een aanhanger te mogen trekken met een laadvermogen (incl eigen gewicht) van 750 kg...........

Dus met elke paardentrailer ben je zéér binnenkort de klos.



Stond al eerder genoemd Knipoog

Phynix
Berichten: 1179
Geregistreerd: 14-06-04
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-04 10:14

Nou, lekker dan, van de verplichting van E. Zou wel balen zijn ja., als dat doorgaat.... Boos! Huilen
De gewichten van die trailer zijn echt iet altijd zo, onze trailer heeft een laadvermogen+ledig gewicht van 1200. De auto zelf is 1294 en mag 1300 trekken. Omdat het een kleine auto is, lukt het allemaal maar net, maar toch net genoeg.
Dacht wel al te moeten starten bij de paarden met springen, maar zag opeens die andere indeling dan bij dressuur en natuurlijk ook gunstiger, dus wie weet was het daar anders....

WWWiske
Berichten: 1187
Geregistreerd: 12-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-04 10:16

Lielle schreef:
ik heb mijn E al Knipoog
WWWiske, ik weet niet wat jij met je laatste opmerking bedoelt (als je het daar over de eisen bij een chauffeur met BE hebt, zeggen wij hetzelfde), maar jouw vet/cursieve stukje beschrijft precies wat ik zeg.

Je hebt dus een aantal mpgelijkheden

Alleen B is toegestaan als:
- aanhanger < 750 kg
- MTM aanhanger < ledig gewicht auto

BE is toegestaan als:
- daadwerkelijk gewicht trailer < toegestaan trekvermogen (dus wat mag de auto die ervoor staat daadwerkelijk trekken).

Dus MTM trailer = 1300 kg en daadwerkelijk gewicht is 1250:

toegestaan als

A) chauffeur met B rijbewijs en auto zwaarder dan 1300 kg (totaal < 3500 kg)
B) chauffeur met BE rijbewijs en trekvermogen auto >= 1251 kg


Ja dan zeggen we toch het zelfde Verward t zal wel door m'n haarkleur komen Blond of de wijn van gisteren Clown Haha!

Ja maar een peugot 307 ? ik dacht dat een 406 dat nog maar net mocht trekken?

Oh ja en nog een advies voor de topic starter, als je het al niet deed: ga rijden als of je "eieren" op de achterbank heb staan en flink anticiperen op stoplichten, mijn vader had daar vroeger altijd wat moeite mee, met het gevolg dat het arme dier er toen zijn eerste traumatische ervaring aan overgehouden heeft, van het "vol in de remmen en optrekken met plank gas en 100 door de bocht Hyper! " rijden, t heeft weken geduurd voordat hij er daarna weer in wilde gaan.

WWWiske
Berichten: 1187
Geregistreerd: 12-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-04 10:20

Phynix schreef:
De auto zelf is 1294 en mag 1300 trekken.


Oh dat valt dus goed mee, ik dacht dat ze een stuk lichter zouden zijn, maar dan kan je er voorlopig nog volgens de normen mee rijden

Phynix
Berichten: 1179
Geregistreerd: 14-06-04
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-04 11:03

Ja, het is de auto niet aan te zien, want het is niet eens een station, maar ligt gewoon een hele zware motor in, gelukkig maar!!
Over het rijden ermee. Ik heb voorheen nog nooit mee gereden, maar ben nu al aan het oefenen met een lege trailer en mijn vader ernaast. De eerste wedstrijden zullen ook lekker in de buurt zijn. Verder heb ik eindelijk een pony, wat ik helemaal zelf moet betalen, dus trotser erop kan ik niet zijn. Al rij ik 50 op de snelweg en loopt iedereen te toeteren, ik zorg dat hij er normaal aankomt, zonder spierpijn of trauma OK dan!