links of rechts vlechten?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

paardenspul

links of rechts vlechten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-04 21:03

Ik had van de week zo iets raars, was op stal mijn paard concour klaar aan het maken, krijg ik ineens de opmerking: Je vlecht aan de verkeerde kant.....

Ik wist niet daar dat een regel voor was?? Verward Wie kan mij vertellen of dit zo is. Ik vlecht altijd aan de kant waar het haar van mij paard naartoe valt, en dat is links....

ik hoop dat iemand mij antwoord kan geven alvast bedankt

Flippertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-04 21:08

Zeker weet ik het niet, maar volgens mij maakt het niet uit of je nou links of rechts vlecht. Mijn eigen pony vlecht ik links, vanwege de val van de manen, maar voor een vriendin vlecht ik altijd rechts want de manen van haar paard vallen van nature naar rechts, en het lijkt me erg moeilijk om dan links te vlechten. Verward Voor zover ik weet is zij hier ook nog nooit op aangekeken, en ik met mijn knotjes aan de linkerkant ook niet!

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-04 21:08

Wij vlechten rechts. De manen vallen naar rechts Lachen

Sjel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-04 21:09

Precies dit vroeg ik gisteren aan mijn Instructrice.

Mijn paard zijn manen vallen naar Links en vlecht ik de dus ook naar links. Ze zei dat alle paarden die zij kreeg om in te rijden enz. de manen naar rechts hadden, en dus ook rechts ingevlochten werden. Maar inprincipe maakte het niet zoveel uit, er was geen regel voor.

hetismij

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-04 21:10

recht hoort eigenlijk wel geloof ik maar als de manen nou naar links vallen dan moet je gewoon naar links vlechten wat maakt het uit..ik doe dat ook bij ons ene paard

Lauraa91

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-04 21:30

je mag tegenwoordig zelf weten aan welke kant je vlecht en
hoeveel knotjes je maakt. Vroeger moest het aan rechts. Misschien
je een keer naar rechts vlechten en blijven de manen aan de
rechter kant dat was bij mij ook het geval. De manen van mijn
pony vielen ook naar links, toen is er een keer rechts gevlochten en
nu hangen ze rechts

Piaffe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-04 21:44

Ligt aan welke kant de manen vallen, maar als het meeste rechts valt, heeft dat de voorkeur. Zo zit het volgens mij, iig bij de KWPNkeuringen en daar houd ik me maar wat aan Lachen

Wilke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-04 21:51

Ik vlecht rechts omdat de bij mijn paard dr manen naar rechts vallen maar volgens mij maakt t nix uit!

Pinacolada

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-04 22:13

Ik dus links om dezelfde reden..

Vajramani

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-04 23:14

Ik vlecht altijd rechts, ongeacht welke kant de manen ook ophangen. Voor mijn weten moet het rechts, waarom weet ik niet. Ook trek ik de manen rechts, of ze nou naar rechts of naar links hangen.

Belli

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-04 23:18

Ik vlecht altijd naar de kant waar de manen vallen, maar had zelf geluk bij mijn beessie vroeger omdat je knotjes kon maken die super rechtop stonden, geen kant te bespeuren :d mss is dat een idee, dan heb je veeeeel en kleine knotjes, maar dan kunnen ze niet lastig doen over de kant :d, want normaal maakt het niets uit hoor!!

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-04 00:09

Ik vlecht ook altijd links daar vallen de manen naartoe vandaar...
maar inderdaad officieel moet het rechts.

Eusebio

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-04 09:37

Sjonniej schreef:
Wij vlechten rechts. De manen vallen naar rechts Lachen

Jep, altijd vlechten aan de kant waar de manen hangen.

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-04 09:43

dat wordt ook veel netter als je vlecht aan de kant waar de manen vallen. Moest alleen wel erg wennen bij mn nieuwe paard, was altijd gewend om rechts te vlechten, maar deze zn manen hangen links, das dan toch raar!

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-04 09:48

Volgens mij staat er niks over in het reglement. Ik zou gewoon vlechten naar de kant waar de manen heen vallen. Toevallig bij mijn paarden allebei rechts.

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-04 11:10

Quote van Tineke Bartels:

Een paard dat "links vast zit" heeft de manen bijna altijd naar rechts hangen.
Een paard dat "rechts vast zit" heeft de manen bijna altijd naar links hangen....

Nu weet je meteen hoe je een paard los kunt krijgen op één specifieke kant............. Haha!:D:D

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-04 11:45

CGJ12 schreef:
Quote van Tineke Bartels:

Een paard dat "links vast zit" heeft de manen bijna altijd naar rechts hangen.
Een paard dat "rechts vast zit" heeft de manen bijna altijd naar links hangen....

Nu weet je meteen hoe je een paard los kunt krijgen op één specifieke kant............. Haha!:D:D

Dat klopt bij mij in beide gevallen dan niet. Ik ben zelf niet zo gemakkelijk op links. Dus ik heb al snel dat mijn paarden vastpakken aan de linkerkant. Maw, ze willen de spieren in de rechterkant van de hals liever niet aanspannen. Dan zit je paard dus vast aan de rechterkant. Mijn paarden zitten vast aan de rechterkant (moeilijker door mijn linkerhand), maar hun manen hangen rechts. Is het nog te volgen? Haha!

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-04 12:03

Je maakt het veel te gecompliceerd.

Een paard dat voor het ruitergevoel op de linker ruiterhand "zwaar"is . houdt inderdaad rechts de spieren te strak.
Maar de gemiddelde ruiter noemt dat dan dat het paard op LINKS vast zit.
Die terminologie houd ik hier ook maar even aan voor de duidelijkheid.

In dat geval hangen de manen meestal naar rechts.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-04 12:14

Dan klopt de stelling wel.

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-04 12:34

Ik vlecht rechts. Het is zo'n gewoonte geworden... Als ik links moet vlechten wil het niet zo goed, het voelt onprettig. Mijn paard had de manen naar links hangen, maar ik ben hem rechts gaan vlechten, nu hangen de manen ook naar rechts.

xxLisaxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-04 16:19

ik vlecht ook de manen naar rechts, geloof dat in het proevenboekje vooraan een stukje erover staat heb het iig een keer ergens gelezen naar welke kant het moest, maar of dat nog geldt weet ik niet...

Bento1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-04 16:28

Ik kijk naar welke kant de meeste manen vallen (er steken er altijd wel een paar de andere kant op) en dat is bij mijn paard naar links.
Ik maak dan ook de knotjes aan de linker kant. Volgens mij wordt het een rommeltje als je probeert ze naar de andere kant te halen, of ze staan mooi rechtop natuurlijk. Haha! In elk geval heb ik het nog nooit geprobeerd en ook nog nooit gehoord dat er een regel/verplichting toe is, dus maak ik me het niet moeilijker dan noodzakelijk.

Bento1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-04 16:31

Heb by the way ook weleens gehoord dat de kant waarnaar de manen vallen aanduidt of het paard van nature "links" of "rechts" is.
Wellicht een extra argument om opstaande vlechtjes te maken, zodat de jury je niet meteen door heeft.... Tong uitsteken

Ruchet

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-04 16:34

Amerikanen denken dat het geluk brengt als de maantjes/knotjes van een paard naar rechts vallen. dus ben je van plan om je paard naar de USA te verkopen, zorg ervoor dat de manen naar rechts vallen.

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-04 16:58

Ruchet schreef:
Amerikanen denken dat het geluk brengt als de maantjes/knotjes van een paard naar rechts vallen. dus ben je van plan om je paard naar de USA te verkopen, zorg ervoor dat de manen naar rechts vallen.

In dat geval gaat iedereen nu gelijk rechts vlechten denk ik....