veiligheidscap of gewone cap

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Kwaidie

veiligheidscap of gewone cap

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-04 10:27

is het ook verplicht om per 1 januari in de B,L,M een veiligheidscap te dragen? Of is gewoon een cap ook oke? Verward
Ik vind zo'n grote veiligheidscap niet zo mooi namelijk en als die verplicht wordt, moet ik die nog helemaal gaan halen voor die paar wedstrijdjes in de M2!

Sylhouet

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-04 10:55

Vanaf 1 APRIL 2005 is de veiligheidscap (dus geen gewone cap meer toegestaan) verplicht in de B t/m M2.
Plannen zijn er om dit even later ook verplicht te stellen in de Z1 t/m ZZ-zwaar (?) maar dit is nog niet officieel vastgesteld.
Zie de vele topics hier op bokt, actie Dressuurhoed etc. etc. Knipoog

Gerrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-04 11:01

Kwaidie schreef:
is het ook verplicht om per 1 januari in de B,L,M een veiligheidscap te dragen? Of is gewoon een cap ook oke? Verward
Ik vind zo'n grote veiligheidscap niet zo mooi namelijk en als die verplicht wordt, moet ik die nog helemaal gaan halen voor die paar wedstrijdjes in de M2!

Zolas Grandeur al aangeeft gaat de regeling t/m M2 pas in April in.

Dus je kunt nog even met je doppie op rijden.

Mocht de KNHS zijn zin doordrijven mag je je hoed weer afzetten per April 2006 Huilen

Dus laat je stem ook horen voor het behoud van de hoed!
Anders verdwijnt ie voorgoed voor de basis Verdrietig

Sizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-04 11:16

Waarom vind je die veiligheidscap niet mooi???
Ik vind er persoonlijk niet veel lelijks aan.

Gerrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-04 12:22

Wat eenieder er persoonlijk van mag denken, mooi of niet mooi, daar gaat het velen niet om....

De dressuurhoed zit in de traditie van de dressuursport.
Daar gaat het ook om.

Rosalie123

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-04 19:38

Er zijn heel veel modellen hoor, bij de veiligheidscaps!!
En de Casco oogt ook niet zo groot, hij is ook lekker licht van gewicht.
Die is trouwens ook niet zo duur: €59,95

Rachke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-04 20:46

Maar is de gewone ouderwetse cap zonder 3puntssluiting ook niet allang verboden?

Exit13

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-04 21:47

Rachke schreef:
Maar is de gewone ouderwetse cap zonder 3puntssluiting ook niet allang verboden?

nee

Gerrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-04 22:41

Rachke schreef:

sterker nog, volgens de KNHS maak je van je oude cap een veiligheidscap door er een losse 3puntssluiting overheen aan te brengen!?

liberty

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-04 22:47

maar als manege zijnde mag je al vanaf 1-1-2004 een veiligheidscap verplicht stellen. in alle klassen

wat wij ook dus zeker doen.

Rachke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-04 22:51

Gerrie schreef:
sterker nog, volgens de KNHS maak je van je oude cap een veiligheidscap door er een losse 3puntssluiting overheen aan te brengen!?

Nej dat heeft indd zin Verward Maar ik rijd op wedstrijden nog met zo'n ouwde cap zonder 3puntssluiting en daar is nooit iets van gezegd geworden, dus ik neem aan het het nog mag. Is dit dan vanaf 1 april ook verboden??

Kitty

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-04 23:06

Waarom dan Liberty?

Gerrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-04 23:41

Rachke schreef:
Nej dat heeft indd zin Verward Maar ik rijd op wedstrijden nog met zo'n ouwde cap zonder 3puntssluiting en daar is nooit iets van gezegd geworden, dus ik neem aan het het nog mag. Is dit dan vanaf 1 april ook verboden??

Vanaf 1 April moet je t/m de M2 met een veiligheidscap op.Of de versie zoals ik die hier al eerder heb uitgelegd.

In de Z mag je nog met hoedje..

Of je na 2006 nog met hoedje mag rijden hangt af van de KNHS.....

Of je moet de punten hebben voor de PSG Lachen

@ Liberty
zou adviseren niet vriendelijker zijn ?

Kwaidie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-04 00:15

Ik vind die lompe cappen gewoon niet mooi staan in de dressuur, vooral als je wat hoger rijdt niet! Het verstoord het beeld vind ik!
Maar ik heb dus een cap met wel zo'n bandje die je vast moet zetten met klitteband onder mijn kin en dat bandje gaat dus ook achter langs mijn nek zeg maar! Is dat dan zo'n driepuntssluiting?! Verward ik hoop dat ik die dan nog wel op mag! Want die is namelijk niet zo lomp groot!
Wel beter trouwens dat het pas per 1 April is! Bedankt voor de info!

Gerrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-04 00:22

als je voor de vrije keuze bent en voor het behoud van de hoed mag je je stem uitbrengen!
zie mijn onderschrift Lachen

Wie weet verdwijnt de hoed dan niet...

confetti

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-04 09:02

Kitty schreef:
Waarom dan Liberty?

Ik zal ff antwoorden. Waar wij onze wedstrijden organiseren is het dragen van een veiligheidshelm verplicht , iets wat ik persoonlijk een goede zaak vind. Vandaar dat de vereniging per 1 januari 2005 het dragen van een veiligheidshelm verplicht stelt voor alle klassen. Het staat ook duidelijk op ons vraagprogramma vermeld . Dus voordat je inschrijft, weet je waar je aantoe bent, wil je geen helm dragen, dan moet je niet inschrijven . Tot op heden zijn er al veel mensen die een veiligheidshelm dragen. Persoonlijk draag ik ook altijd een helm, of het nu L of Z is, dressuur onder het zadel of aangespannen, ik rijd er altijd mee , het is een gewoonte, mijn hoedje hangt al een poosje aan de muur Haha! En de KNHS heeft ons gemeld dat je als vereniging deze regel mag stellen. Verder wil ik iedereen in zijn waarde laten en draag je graag een hoedje, dan zal ik de laatste zijn die je tegenhoudt, behalve wanneer je tijdens onze wedstrijden start, dan zal ik je vriendelijk verzoeken een helm te dragen Haha!

Persoonlijk vind ik zo'n ouderwetse cap niet lekker zitten, kreeg er altijd hoofdpijn van. Ik heb een Casco, lekker licht met luchtgaten en je voelt hem nauwelijks zitten Knipoog

RanouK

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-04 09:30

Ik zou tegen 1 april zien snel naar het Z te rijden. Tong uitsteken
We doen er alles aan om dat besluit niet te laten doorgaan.

Kwaidie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-04 09:48

ja inderdaad snel naar de Z!! Kijk op zich vind ik het niet zo'n probleem om tot en met M2 een cap te moeten dragen, hangt er van af wat voor cap! Ik vind namelijk het hoedje wel bij de Z horen! Maar om nou voor de paar wedstrijdjes nog weer een hele nieuwe cap te moeten halen, die ik helemaal niet mooi vind, dat doe ik niet!

Yokie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-04 09:49

confetti schreef:
En de KNHS heeft ons gemeld dat je als vereniging deze regel mag stellen.

Is dit zwart op wit aan jullie meegedeeld? Zo ja, zou ik daar een afschrift van mogen hebben?
Ik vind het zelf namelijk bijzonder vreemd dat de KNHS een vereniging in staat stelt subsidiaire regels te stellen! Een vereniging is gebonden aan het overkoepelende reglement van de KNHS en mag niet zelf aanvullende verplichtingen opstellen.

Het zou toch wat zijn? Stel je voor dat je als vereniging stelt dat een ieder die wil starten, in een groen jasje moet verschijnen omdat dat het verenigingstenue is en de vereniging uniformiteit op de wedstrijddag wil waarborgen Haha!

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-04 11:05

Ik vind veiligheid van een iets andere orde dan uniformiteit, maar dat is mijn mening. Knipoog

Yokie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-04 11:16

Het was een voorbeeld. Beter voorbeeld dan: stel dat de vereniging als extra verplichting een bodyprotector eist.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-04 11:23

Of een verbod op sporen in de B en de L om dierenmishandeling te voorkomen.
Een accommodatie mag wel een cap eisen trouwens.

Yokie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-04 11:27

Lovely schreef:
Een accommodatie mag wel een cap eisen trouwens.

Dat is dus nog maar de vraag:

www.fnrs.nl:

Wijziging aansprakelijkheidstelling manegehouder

Ermelo 16 november –
Onze samenleving juridiseert; het aantal advocaten is tussen 1990 en 2004 verdubbeld in Nederland. Consumenten of hun verzekeringsmaatschappij weten de weg naar de advocaat steeds gemakkelijker te vinden. Ook manegehouders zien zich de laatste jaren steeds vaker geconfronteerd met juridische procedures waarbij de rechter hen aansprakelijk houdt voor ongevallen waarbij hen geen enkel verwijt treft. Dit standpunt van de rechter komt voort uit de wettelijke regeling in het Burgerlijk Wetboek (art. 6:179) waarin bepaald is dat de zogenaamde Risicoaansprakelijkheid altijd bij de eigenaar van het dier ligt. De FNRS is daarom momenteel in overleg met het ministerie van Sport (VWS) teneinde de tekst van artikel 6:179 BW te wijzigen in die zin dat voor een aantal situaties de risicoaansprakelijkheid wordt vervangen door een schuldaansprakelijkheid.

De manegehouder moet zorgen voor een geschikt paard en harnachement, een veilige accommodatie en een juiste instructie (lees; dient te voldoen aan de eisen van het Veiligheidscertificaat). Wanneer de manegehouder heeft gedaan wat van hem verwacht mag worden, dan dient hij voor het overige niet meer aansprakelijk te zijn; luidt het standpunt van de FNRS.
Het is immers de eigen keus van de ruiter om de paardensport te beoefenen waarvan hij zich de risico’s bewust is en deze aanvaardt. Iedere vorm van fysieke sportbeoefening herbergt onberekenbare aspecten; de paardensport is daarin niet anders, ook al is daar een paard bij betrokken. De manegehouder ontvangt weliswaar een vergoeding voor het gebruik van het paard, maar deze vergoeding is relatief gering en staat in geen verhouding tot de mogelijke schade bij een ongeval. Deze vergoeding vormt daarmee geen rechtvaardiging voor de huidige vergaande aansprakelijkheid van de manegehouder.

De ruiter kan zich ook verzekeren tegen de gevolgen van een ongeval door het sluiten van een ongevallen-, ziektekosten-, en/of arbeidsongeschiktheidsverzekering. Deze verzekeringen zijn ook niet ongebruikelijk. Het mag daarom ook van de ruiter verwacht worden dat hij zich op deze manier wapent tegen de financiële gevolgen van een mogelijk ongeval, in welk risico hij zichzelf ook heeft begeven.

Inzet voor de FNRS is dat de risicoaansprakelijkheid van de eigenaar van een dier komt te vervallen voor die situaties waarin sprake is van een lesovereenkomst tussen de eigenaar van het dier en de benadeelde, dit geldt bijvoorbeeld voor FNRS Ruiterpaspoorthouders. De aansprakelijkheid wordt dan bepaald door de inhoud van de overeenkomst en de handelingen van de betrokkenen. Concreet betekent dit dat de manegehouder aansprakelijk is wanneer de schade is ontstaan door fouten van de zijde van de manege. Wanneer dit niet het geval is de eigenaar dan ook niet aansprakelijk.

De risicoaansprakelijkheid van de eigenaar van een dier blijft bestaan voor die situaties waarin zo’n overeenkomst tussen eigenaar en benadeelde ruiter ontbreekt.

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-04 11:28

Per 1 april 2006 een verbod op de hoed tot en met ZZ..................
Per 1 april 2008 een verbod op stang en trens tot en met Z2 ...........
Per 1 april 2010 een verbod op sporen tot en met Z2............

Per 1 april 2018 een verbod op het rijden van een paard...........
Per 1 april 2020 een verbod op het fokken van een paard...........
Per 1 april 2050 laatste paard is uitgestorven.............

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-04 11:30

Yokie, dit is wel een interessant stukje, ook voor de KNHS en hun jacht op de hoed.