Over versneld promoveren gesproken...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

obelixje

Over versneld promoveren gesproken...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-04 01:08

Intussen heb ik met Obelix al een paar keer gestart in de klasse B. Dat is goed gegaan en we staan er ook nog eens goed voor voor de selectie.

Vandaag kreeg ik echter een brief binnen van de knhs waar in stond dat ik onrechtvaardig in de klasse B ben gestart. Het zit zo: Ik heb zelf met een vorig paard M2 gereden en Obelix heeft nooit wedstrijd gelopen. Op die ene keer na dat ie in het Z1 is uitgebracht door een ervaren ruiter. Resultaat van die wedstrijd was geen winst.
Mijn redenering was dus: Ik M2 (plus 3 à 4 jaar geen wedstrijden daarna) en mijn paard niet geklasseerd vanwege het niet behalen van winstpunten op die ene wedstrijd.

Ik heb dus vanmiddag meteen de knhs gebeld, om te vragen hoe het precies zat. Nu blijkt dus, dat een paard dat een Z1-proef heeft gelopen (ongeacht het resultaat) sowieso M2 geklasseerd is, ook al is hij nooit in die klasse uitgebracht Scheve mond

Achteraf gezien is het heel jammer, maar aan de andere kant denk ik ook dat ik beter voordat ik ging starten de knhs had kunnen bellen om voor de zekerheid even alles na te vragen. Ik dacht nl dat ik voldoende op de hoogte was van deze regel Schijnheilig

Maar ja, al met al zit er niets anders op dan gewoon verder oefenen (in de training zijn we al wel wat verder dan het B) en maar gewoon M starten. Over versneld promoveren gesproken.... Schijnheilig

We zien wel hoe het gaat en ik zie het M ook wel weer als een uitdaging!!

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-04 01:11

[quote="obelixje". Nu blijkt dus, dat een paard dat een Z1-proef heeft gelopen (ongeacht het resultaat) sowieso M2 geklasseerd is, ook al is hij nooit in die klasse uitgebracht Scheve mond
[/quote]

Dat was/is altijd een handig geintje om merries prestaties te maken...........
Zelfs met een verliespunt in de Z2 was/is een paard zomaar geklasseerd in de Z1 en pakt(e) hij 2 punten voor de moeder.......... SUPER systeem........ Haha!

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-04 01:12

Ging het dan nog zo matig dat je toch besloot B te starten?
Ik persoonlijk vind dat je de B gewoon moet overslaan als je dat mag, tenzijn je een erg jong en onervaren paard hebt. Dat lijkt mij hier echter niet aan de orde met een 8 jarige die al een Z proefje gelopen heeft.
Ik snap niet dat je blijkbaar zelfs selectie had willen rijden, dan voel je je toch bezwaard Verward

obelixje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-04 01:18

Tja, wat ik er misschien er even bij moet vertellen is, dat ik met een enorm angstprobleem heb gekampt. Het probleem met de wedstrijden was dus, dat ik eerst maar eens wilde kijken of het daarmee wel goed ging. Nu gaat het ook beter en vind ik het ook niet erg meer om hoger te starten, maar in eerste instantie zag ik er enorm tegenop, omdat ik me al afvroeg of ik wel normaal op m'n paard kon blijven zitten (en dan niet van wedstrijdspanning, maar van angst)

obelixje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-04 01:21

CGJ12, ik begrijp dat dat voor zoiets een heel handig systeem is!!!! maar voor mij komt het even wat minder gelegen Knipoog

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-04 01:22

Ik zie in je profiel dat je gelijk behoorlijk in de punten zat, dan kan je toch versneld promoveren ipv selecties te rijden Verward
En dan nog, wat is beroerder, 130 in de B of 130 in de L of M vanwege angst?

obelixje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-04 01:25

als ik toch B had mogen starten had ik selecties rijden echt niet erg gevonden hoor. Ik zie dat probleem niet zo. Maar die b-wedstrijden hebben me toch weer een stukje vertrouwen terug kunnen geven en dat is voor mijn gevoel dus wel heel belangrijk geweest. Ieder zal dat op zijn eigen manier beredeneren, maar voor mij was dit toch echt de beste weg.
En zoals ik al zeg, ik moet nu M starten, dus ik zal het ook wel gaan doen over een tijdje, maar een paar maanden geleden had ik niet eens durven denken dat ik nog wedstrijden zou rijden. en dan geven b-proeven je makkelijker vertrouwen dan M-proeven imo.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-04 01:26

Ga gewoon een paar keer HC starten in het L, tot je zelf het vertrouwen hebt dat je M kan starten.

Het is je hobby he Knipoog

obelixje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-04 01:28

Ja weet ik en daarom zal ik er ook niet moeilijk over doen. Gelukkig kan ik nu ook wel zeggen dat het al wat beter gaat, dus als ik (in overleg met instructeur) denk dat het goed genoeg is voor het M, zal ik zeker wel een poging gaan wagen

Coolio

Woonplaats: In het mooiste (en waarschijnlijk kleinste) dorp van Nederland :P

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-04 01:37

Misschien is het wel netjes om dit even bij de kring te melden, om te voorkomen dat je onterecht kringkampioen wordt?

LindaT

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-04 04:41

Tjonge, arme Obelixje wordt wel meteen aangevallen zeg.
Ik kan me heel goed voorstellen dat je met een nieuw paard, dat nooit echt wat gelopen heeft niet meteen M2 wilt starten. Als daarbij dan nog eens komt dat je je heel erg onzeker voelt... En ze dacht dat ze volgens de regels B moest starten (ongeklasseerd paard). Ze doet het niet om de prijzen onder de neus van iemand anders weg te kapen ofzo.

Ik wens je in ieder geval veel succes met trainen. Van B naar M2 is inderdaad wel heel snel promoveren. Ik hoop dat je snel het gewenste niveau bereikt, zodat je weer (zonder angst) wedstrijden kan rijden. OK dan!

obelixje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-04 09:49

Dank je wel LindaT, jij snapt het Lachen

Coolio, ik heb het intussen bij de kring gemeld, ik ga van dit soort dingen meteen werk maken, zodat daar geen misverstanden over ontstaan. En daarbij moet er nog een wedstrijd gereden worden (de kringfinale) en die mag ik niet meer starten, dus kringkampioen zat er toch al niet meer in.

Kelly_Taco

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-04 09:56

Jeetje dat is behoorlijk balen zeg
Zeker omdat je paard geen winst heeft gehaald destijds in het Z snap ik niet waarom je niet gewoon lekker van onder af aan mag beginnen en samen ervaring op doen.
Dan mag het wel een trucje zijn voor die merries maar eigenlijk is dat gewoon een beetje de boel van eieren maken.
Veel succes met oefenen en wie weet starten we straks tegen elkaar.

Tigger

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-04 10:02

LindaT schreef:
Ik kan me heel goed voorstellen dat je met een nieuw paard, dat nooit echt wat gelopen heeft niet meteen M2 wilt starten.

Uhm, het paard is uitgebracht in het Z!! En kan dus behoorlijk lopen.. Of dat dat nu 1 keer of 10 keer is, het paard loopt op niveau. Daarbij heeft ze zelf M2 gereden en is dus ook al behoorlijk ervaren in het rijden van moeilijkere oefeningen...
Ik vind het dus wel terecht in dit geval.

Afgezien van het feit dat ze angst heeft. Ik kan me idd voorstellen dat je het eerst even wil aankijken.
Maar om idd ook de kring te rijden Scheve mond , blijkbaar gaat het allemaal wel lekker en valt het dus met de angst ook wel mee.

Succes in het M Straks.. (phoe das wel even een stap Lachen )

Kelly_Taco

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-04 10:33

Tigger"]
Uhm, het paard is uitgebracht in het Z!! En kan dus behoorlijk lopen.. Of dat dat nu 1 keer of 10 keer is, het paard loopt op niveau.
[/quote]
Ze schrijft dat het paard 1x is uitgebracht en verder nooit.
We weten de punten niet eens!
Ik kan mijn instructrice Taco ook wel een keer een Z proef laten lopen.
Kan ik mooi zeggen dat hij Z is en verkoopt makkelijk
Maar misschien heeft het dier maar iets van 140 punten gehaald in die proef Verward

[quote="Tigger"]
Daarbij heeft ze zelf M2 gereden en is dus ook al behoorlijk ervaren in het rijden van moeilijkere oefeningen...
Ik vind het dus wel terecht in dit geval.
[/quote]

Zoals ze al aangeeft is dit behoorlijk wat jaren terug.
Mijn zus haar paard loopt ook Z2 en ik rij zelf M2 maar met dat paard kan ik echt GEEN M2 proef rijden.

[quote="Tigger"]
Afgezien van het feit dat ze angst heeft. Ik kan me idd voorstellen dat je het eerst even wil aankijken.
Maar om idd ook de kring te rijden Scheve mond , blijkbaar gaat het allemaal wel lekker en valt het dus met de angst ook wel mee.
[/quote]

Ze is gewoon lekker begonnen in de B.
Naar mijn idee ook omdat ze niet wist dat ze hoger kon/moest starten.
Als het dan lekker gaat dan zou ik ook voor de selecties gaan

[quote="Tigger schreef:
Succes in het M Straks.. (phoe das wel even een stap Lachen )

Nu wel een hele stap Verward
Uit je bovenstaande bericht begrijp ik dat het allemaal wel mee zal vallen Schijnheilig

obelixje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-04 11:10

Tigger, met die angst valt het NU ook wel weer mee, maar dat is niet altijd zo geweest. Ik denk niet dat je uit punten op kunt maken hoe groot mijn probleem is geweest en daarbij wist ik inderdaad niet dat ik hoger moest starten. Anders had ik hem nog wel even thuisgehouden en verder geoefend tot het M

obelixje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-04 11:10

Taaclover, bedankt voor je reactie en wie weet zien we elkaar wel weer in het M!! Knipoog

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-04 11:17

Dat is zeker een stap van B naar M2 *LOL*

Dat kan niet iedereen zeggen Knipoog
Veel succes in de M2, ik hoop voor je dat je daar ook ontspannen proeven neer kunt zetten.

confetti

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-04 11:44

Als je de stap naar de M2 te groot vind, kun je proberen om dispensatie aan te vragen naar de M1/L2. Wij hebben een clublid, die eigenlijk M1 moest starten met een paard, paard had er een poosje uitgelegen en dispensatie aangevraagd voor de L1, zodat paard en ruiter weer rustig kunnen opbouwen en hij heeft dit gekregen *LOL* , maar als je gaat starten in de M2, wens ik je super veel succes OK dan!

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-04 11:48

Ik val niemand aan hoor LindaT, ik vroeg het mij gewoon af.
Ik vind de B een soort van kennismakingsklasse voor mensen die nooit eerder echt wedstrijden hebben gereden. Het ging mij ook nog niet eens zozeer om het feit dat het paard al hoger heeft gelopen, maar meer om de leeftijd van het paard en het wedstrijdniveau van de amazone. Er zijn ook andere manieren om van je spanningen af te komen ipv te rijden voor de kringkampioenschappen, kampioenschappen lijken mij sowieso niet de meest logische manier om met spanningen om te leren gaan.

obelixje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-04 13:22

sjuimpje, zoals ik al eerder heb vermeld ging het NIET om wedstrijdspanning, maar voor angst in het algemeen.

obelixje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-04 13:23

Confetti, ik ga sowieso proberen dispensatie aan te vragen, zodat ik M1 kan starten. Het is natuurlijk de vraag of dat kan, maar ik ga het iig proberen, omdat ik anders de stap wel enorm vind.

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-04 13:28

Toch begrijp ik het niet helemaal. Je bent volgens de KNHS pas opgenomen in een klasse als je een winstpunt hebt gehaald. Ik vind dit een beetje dubbel.
Je kan dispensatie aanvragen, maar dat krijg je niet erg makkelijk.

obelixje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-04 13:31

de regel blijkt nu dus te zijn, dat als een paard in een bepaalde klasse heeft gelopen en geen wp heeft gehaald, hij altijd geklasseerd is op de klasse die daarvoor komt, ongeacht of ie daar in gestart is of niet

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-04 13:32

Ik kende die regel toch al langer hoor. Maar dispensatie dat zal toch wel lukken? Ik heb het ook al ergens in een ander topic gezet, maar een meisje van onze club was M2+wp. Ze heeft 2 jaar niet gestart wegens drachtigheid van haar paard. En toen dispensatie aangevraagd. En ze mocht verdergaan in de M1.