Instructie bij losrijden?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Pjelk

Instructie bij losrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-04 23:19

Vaak zie ik dat mensen aanwijzingen krijgen bij het losrijden. Likt me wel handig, voor het proefje nog even de puntjes op de i te zetten. Maar wat ik vreemd vind is het verschil met je paard door iemand laten losrijden wat niet mag en je door iemand laten coachen wat wel mag.

Zou je paard dan in een keer zoveel beter lopen met een goede ruiter op zijn rug bij het losrijden dan dat hij doet als je er zelf op zit en je aanwijzingen van iemand krijgt?

Ik zou zelf denk ik liever voor het laatste gaan. TIjdens de proef moet je het toch ook zelf doen en zoveel wonderen kan ook de beste trainer volgensmij niet in een kwartiertje doen.
Wat vinden jullie?
Waarom mag het een wel en het ander niet?

Marliesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-04 23:42

Ik vind het wel correct dat een ander je paard niet mag losrijden.
En coachen lijkt me logisch dat dat mag.
Ik vind het eigenlijk helemaal niet vreemd dat de regels zo zijn.

Milka

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-04 23:57

Trainen doe je maar thuis, vind het echt belachelijk. Vreselijk irritant als iedereen door elkaar heen staat te gillen en jij gewoon rustig probeerd los te rijden.

(ben Charos, comp staat alleen ingelogd onder Emio)

yentle01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-04 00:17

Mijn trainer komt mij vaak begeleiden op wedstrijden, ik vind dit persoonlijk heel bevordelijk voor mijn prestaties in de baan.
Je paard loopt op wedstrijd toch altijd net iets anders dan thuis, en dan is het fijn om je trainer mee te hebben om aanwijzigingen te geven.
Om je paard tijdens het inrijden door iemand anders te laten rijden vind ik niet correct.
In de baan moet je het toch echt zelf doen!

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-04 00:20

Je ziet wel eens ruiters uitgebreid les krijgen in de losrijbak. Ik vind dat erg storend voor andere ruiters. Ik heb er overigens niets op tegen als de trainer of wie dan ook langs de kant staat en op zachte toon af en toe een aanwijzing geeft als de betreffende ruiter voorbij komt. Maar luidkeels les staan geven, dat kan IMO niet op een wedstrijdterrein. Mag volgens mij ook niet (kan zo even niet snel de regels opzoeken).

Sullie97

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-04 00:31

Er bestaan ook zogenaamde "oortjes", dat hebben ze niet voor niets uitgevonden, zodat je er anderen niet mee stoort!

Soph12

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-04 00:33

Ik vind het heel irritant als mensen les krijgen op losrijterrein. soms verwachten ze dan ook nog voorrang te krijgen omdat ze les hebben. Ik vind dat dat echt verboden moet worden. Tenzij er bijvoorbeeld op een buitenterrein gigantisch veel ruimte is, of als diegene bijvoorbeeld in een buitenbak losrijd terwijl het een indoorwedstrijd is. Wat ik niet erg zou vinden is dat er een instructeur aan de kant staat en de ruiter bijvoorbeeld af en toe even halthoud in de buurt, zodat de instructeur wat aanwijzingen kan geven zonder door de bak te schreeuwen. Dan heeft niemand anders er last van.

carlinsky

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-04 09:32

Emio schreef:
Trainen doe je maar thuis, vind het echt belachelijk. Vreselijk irritant als iedereen door elkaar heen staat te gillen en jij gewoon rustig probeerd los te rijden.

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-04 10:03

Als iemand echt uitgebereid staat les te geven vind ik dat ook erg irritant. Als mijn instructrice of een stalgenoot die wel eens helpt vind ik een tip af en toe wel kunnen maar niet door iemand die midden in de bak gaat staan en ook geen geschreeuw. Ik kan er soms wel makkelijk van ontspannen als iemand me nog even op wat puntes attendeert. Maar je kan in het halve uur voor de proef niet je paard nog beter trainen dus dat zie ik ook niet zitten.

Dat een ander je paard niet mag rijden vind ik vanzelfsrekend!

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-04 10:15

Ik zag vorig jaar een meisje staan te praten door een mobiele telefoon. Het klonk alsof ze stond les te geven. Ik dacht: wie gaat er nou lesgeven via de telefoon?? Ze kan toch helemaal niet zien aan wie ze lesgeeft??

...totdat ik zag dat er een meisje op het losrijterrein een koptelefoontje ophad en daar stond ze dus tegen te praten. Op zich best een goeie oplossing. Ze kon mooi aan de kant blijven staan en hoefde niet te schreeuwen.

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-04 11:41

Idd heel irri al die instructeurs langs de kant en nog meer de ruiters die dan denken dat ze voorrang hebben omdat ze idd "les" hebben.
Lessen doe ik thuis en op wedstrijd zal ik mn eigen boontjes moeten doppen, ik ben op die wedstrijd om te laten zien dat ik het kan, en niet dat ik het net tijdens het losrijden geleerd hebt.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-04 11:45

Toch kan het heel handig zijn als iemand je nog even vanaf de grond de puntjes op de i helpt te zetten, vlak voor je de ring in moet.

Maar val daar idd niet je mederuiters mee lastig.

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-04 11:54

Inderdaad, puntjes op de i vind ik goed kunnen, maar uitgebreid nog even een les krijgen (waarvan de instructeur altijd gruwelijk in de weg staat, let maar op!) is 'not done'!

Tigger

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-04 12:18

Ik ben het helemaal met karin eens Begeleiden moet kunnen, maar met gepaste zin.
In het buitenseizoen vind ik het gauw wat anders, vaak is het losrijterrein wat groter en als iemand daar een plekje voor zichzelf zoekt, vind ik dat prima. Niemand heeft daar last van.
In het Indoorseizoen, wanneer er losgereden wordt in de binnenhal, vind ik dat dat niet kan. Maar als iemand aan de zijkant af en toe een aanwijzing geeft als je langsrijd... tja, wat maakt mij dat nou uit.
Het word irritant wanneer er iemand in het midden gaat staan en uitgebreid bezig gaat. Maar ook dat heb ik tot nu toe elke keer meegemaakt. En dan kijken ze je verontwaardigd aan als je ze per ongeluk voor de sokken rijd.... Verward

Melanie15

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-04 12:19

Iemand die echt les staat te geven vind ik ook irritant, of ze hebben n oortje in, dan vind ik het wel kunnen. Gewoon de puntjes op de i vind ik alleen maar handig zodat je je paard net dat ene beetje extra aan t lopen krijgt

Kelly_Taco

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-04 12:22

Ik heb er geen problemen mee als andere mensen begeleid worden via de kant.
Zolang ze maar niet in de bak gaan staan en lopen te schreeuwen.
Meestal rij ik dan vlak langs en laat ik Taac zijn kontje even uitzwaaien *LOL*
Die oortjes zijn inderdaad een uitkomst.

Jaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-04 12:57

Zolang ze niet in de bak staan vind ik het best Lachen

Zo'n inrijbak is vaak al klein en als daar dan ook nog een zooitje mensen in gaan staan Puntjes op de I is prima, maar uitgebreid lessen niet, dat moet je maar thuis doen Knipoog

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-04 14:08

Het is wel irritant als de instructeur keihard door de bak staat te gillen. Maar als je de kans krijgt zou ik hem wel aanpakken, omdat net de puntjes even op de i gezet worden. Ik heb een keer die luxe gehad en scoorde gelijk stukken beter dan normaal.

patos

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-04 14:45

Ik vind dat je thuis moet trainen en op wedstrijd moet laten zien wat je kunt. Ik rijd zo nu en dan in de bak van mijn instructrice wedstrijden, maar zij bemoeit zich dan zelden of nooit met mijn rijden. Als mensen toch nog 'les' krijgen onder het losrijden, vind ik het prima, zolang ze maar met een microfoontje + oortje werken. Ik zag dat afgelopen zondag nog, ik had amper door dat de persoon op het paard aanwijzingen kreeg.

Neff

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-04 15:37

Coachen is natuurlijk prima, maar in de bak gaan staan, waar je de paarden in de weg staat, dat vind ik niet kunnen. Af en toe iets vanaf de kant zeggen moet kunnen. Lesgeven kan echt niet, dat doe je idd maar thuis. Maar coachen, daar heb ik geen problemen mee.

trisca

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-04 16:26

sommige denken inderdaad de halve bak te kunnen gebruiken Boos!
Ik doe het niet graag, maar als mensen het willen, zeg ik alleen wat als ze langsrijden, of gebruik ik(als ik hem bij me heb) het oortje. Het laatste wat mijn bedoeling is, is mensen storen bij het inrijden Knipoog

RanouK

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-04 16:47

trisca schreef:
sommige denken inderdaad de halve bak te kunnen gebruiken Boos!

Maar je moet het van alle kanten bekijken, een jong paard in die drukte kan op de eerste wedstrijden minder bestuurbaar zijn. En om te zorgen dat hij er niet doorcrosst kan je best hem even goed laten werken, en dat gaat niet echt op een klein stuk.
En soms moet je ook wel de bitch uithangen in de inrijpiste Haha!

Jaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-04 17:08

RanouK schreef:
Maar je moet het van alle kanten bekijken, een jong paard in die drukte kan op de eerste wedstrijden minder bestuurbaar zijn. En om te zorgen dat hij er niet doorcrosst kan je best hem even goed laten werken, en dat gaat niet echt op een klein stuk.
En soms moet je ook wel de bitch uithangen in de inrijpiste Haha!

Hihi dat is ook weer waar, ik ben benieuwd wat mij allemaal te wachten staat volgend jaar Nagelbijten / Gniffelen

Mikkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-04 18:41

Waarschijnlijk mag ik binnenkort gaan starten met een paard van een kennis. Toch denk ik dat ik het wel prettig vind als hij me de eerste wedstrijden tijdens het losrijden nog even op weg helpt. Hij kent het paard (en haar wedstrijdgedrag) immers beter dan ik.
Ik ben het wel met jullie eens dat je dan niet midden in de bak moet gaan staan en over het hele losrij-terein moet tetteren. Ik ben ook eigenlijk niet het type om op die manier in het middelpunt te staan. Zou me denk ik doodschamen.

marloezzke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-04 19:22

ik vind het wel lekker, je krijgt zo net dat steuntje in de rug en wat dingen waar je aan herinnerd wodt waar je op moet letten.

ik vind het oke maar degene die me hier bij helpt staat altijd netjes aan de kant van de baan en geeft me alleen wat aanwijzingen als ik dicht in de buurt ben en staat niet hard te schreeuw.

vaak is het tijdens buitenconcoursen mogelijk om je wat af te zonderen van de rest en wat meer begeleiding te krijgen.

ik vind het dus oke zonder geschreeuw en gewoon weg van de zijlijn