Wat te doen met hele lange volle manen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

WenK

Wat te doen met hele lange volle manen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-04 20:37

Ik wil graag van het voorjaar mijn eerste (buiten) wedstrijden gaan starten met mijn tinkermeisje. We hebben al wel wat onderlinge wedstrijden gereden en daarbij heb ik wat geëxperimenteerd met de tiolettering.

Ik heb de manen los gehad, in een enkele hengstenvlecht en in 2 hengstenvlechten langs elkaar.

De manen los ziet er als volgt uit:

Afbeelding

Als ik de manen in een hengstenvlecht doe dan zakt ie erg uit. Ook als ik de manen deel en aan beide kanten 1 vlecht maak. Ik vlecht dan 's ochtends voor ik moet rijden (vb, starttijd is 9u15, dan vlecht ik om 7u15 ongeveer).

Op de foto kun je ook zien hoe lang en dik de manen zijn. Hoe zou ik haar het beste kunnen tioletteren voor de proefjes zonder dat de manen helemaal kort gaan???

suusje26

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-04 20:40

heo het er nu uitziet is ook wel mooi hoor...

WenK

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-04 20:42

Met losse manen bedoel je??? Ikzelf vind het wel mooi staan, maar mijn teugels gaan er in vast zitten en het is niet de "standaard"van een getoiletteerd paard natuurlijk.

KayC

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-04 20:43

misschien een aantal losse vlechten, die je dan bovenin met elkaar verbind door ze bijvoorbeeld 10 á 15 centimeter in elkaar te vlechten? dat lijkt me ook wel een mooi gezicht

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-04 20:45

Ik zou er een hengstevlecht in maken, aan 1 kant is denk ik mooier.
Als het uitzakt moet je proberen heel strak te vlechten!
Als je de manen los hebt komt de hals minder mooi uit.

WenK

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-04 20:49

Ik heb de vorige keer 2 vlechten gemaakt en bijna elke slag vast gezet met een elastiekje. Strak vlechten kan ik wel, gewone vlechten (ongeveer 12) van de hals recht naar beneden blijven ongeveer 6 weken zitten zonder uitzakken. Om er beter op te vlechten ga ik op Lisje d'r rug zitten en vlecht 'm zo naar mij toe. Als ik aan 1 stuk door vlecht hangt de vlecht met 1 drafje al los. Haarlak ed ben ik eigenlijk een beetje huiverig voor (bang voor irritaties).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-04 20:49

Zo'n matje maken.daar blijf je niet in hangen en dan zijn de manen goed verdeeld .Ze komen dan niet zo snel los.
Ze heeft trouwens prachtige manen.

HorseyLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-04 20:50

een matje misschien Verward

jamiro

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-04 20:57

Ik zou het bij een hengstenvlecht houden. Zo kort mogelijk van te vore invlechte en zo strak mogelijk zodat ie niet uitzakt. Je kan ook tussendoor elastiekjes in de vlecht doen. Als je witte elastiekjes gebruikt valt het niet op en wordt je hengstenvlecht extra bij elkaar gehouden door de elastiekjes Lachen

StalAkiiM

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-04 22:34

cool die manen !! veel suscses met de volgende wedstrijden

WenK

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-04 22:43

Jullie denken dus toch een hengstenvlecht ondanks dat ie echt niet blijft zitten....

Hmm, had ik niet verwacht. Punten met hengstenvlecht(en) waren een 7 voor de verzorging, met manen los een 9.

Vind het zo zonde om met een uitgezakte vlecht te rijden. En ja, ik heb vanalles geprobeerd, de manen vlecht ik altijd nat is, terwijl ik er op zit, ik vlecht heel erg strak, haar hoofd houd ze niet te hoog (dan trekt ze 'm los) en ik doe overal (witte) elastiekjes tussen. Ik ben ongeveer een half uur onder weg (minimaal anders een uur). Moet onder de man naar wedstrijden omdat ze momenteel de trailer niet op durft. Later vlechten gaat dus echt niet.

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-04 22:48

Citaat:
Jullie denken dus toch een hengstenvlecht ondanks dat ie echt niet blijft zitten....

Moet je Margreet es vragen, die maakt bij Morrie een hengstenvlecht die zonder elastiekje aan het eind (stukje hooi zat er omheen) een hele dag blijft zitten en Morrie bewoog ook nog die dag Haha!

wel Margreet eerst fouilleren op scharen enzo Schijnheilig

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-04 23:43

Een hengstenvlecht. En dan wel onderhands gevlochten, dan zit de vlecht erboven op.

Guinevere

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-04 04:50

WenK schreef:
Hmm, had ik niet verwacht. Punten met hengstenvlecht(en) waren een 7 voor de verzorging, met manen los een 9.
Met een 9 maakt het toch niet echt uit of het nou de standaard is of niet? Knipoog

Wel lastig dat je teugels dan vast gaan zitten, maar als je ze nou van te voren over de manen legt en dan je handen iets hoger houdt (zodat je een rechte lijn van jouw elleboog naar de mond krijgt) valt het misschien mee.

ThisRockIza

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-04 10:49

Misschien handig om te kijken of je gladde teugels kunt vinden.
In de westernsport hebben wij gladde leren teugel (ok het zijn wel splitreins) en er wordt heel veel met lange losse manen gereden.

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-04 13:39

Hoe vaak moet ik het nou nog tegen je zeggen: gewoon kort trekken en opscheren die handel! Knipoog

Ik snap niet dat een hengstenvlecht niet blijft zitten bij Lisje, haar manen zijn toch nog een stuk langer dan die van Morrie? Als ik Morrie vlecht, dan blijft het prima zitten, de hele dag, met langere manen zit het alleen nog maar steviger. Niet te dikke plukken erbij pakken he, steeds maar kleine stukjes, maar weer wel zorgen dat het recht blijft, als je de plukken er van te ver naar voren of juist naar achteren bij moet pakken, dan gaat het mis. En anders pruts je er toch even een nieuwe vlecht in vlak voordat je de ring in gaat? Is toch zo gebeurd?

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-04 13:52

wanneer is de cursus Margreet????

als ik bij Morrie een hengstenvlecht maak, is ie er na 3 passen ook weer uit....

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-04 13:55

haha stelletje prutsers zijn jullie Haha!

Donderdag was de vlecht niet helemaal geworden zoals ik het graag had, maar ik had geen zin om opnieuw te beginnen, toen was hij toen ik terug kwam heel ietsjes uitgezakt, maar zoals Morrie toen tekeer ging in het bos zien ze niet graag in de dressuurring hoor *LOL*

WenK

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-04 16:42

Lisje heeft ook hele zware manen. Kom maar eens proberen zou ik zeggen Margreet... Ben benieuwd of ie zo lang blijft zitten...

samoth

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-04 17:47

vraag eens aqan haar

lowara

elady

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-04 18:04

hey

je kunt idd om de zoveel slagen een elastiekje doen. En als je aan twee kanten een hengstenvlecht doet?

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-04 18:29

ik vind het eigenlijk ook wel cool zo!
misschien kun je een matje maken of een hengstenvlecht???

DendroFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-04 00:13

Ik zou tijdens een dressuurproef kiezen voor twee hengstenvlechten. De jury kan dan goed de buiging in de hals zien. Maar voor shows moet je ze echt loslaten....ze zijn prachtig.

WenK

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-04 09:48

Aan 2 kanten heb ik ook geprobeerd. Zakken ook uit. Wel minder snel, maar toch... Ik zelf vind een hengstenvlecht die er mooi op gevlochten is het mooist, maar dan moet het wel blijven zitten. Als ze uitgezakt zijn vind ik het er echt heel erg slordig uit zien...

Kan nog wat proberen met nat invlechten, 2 vlechten maken en elestiekjes erom en dan wat haarlak erover... Dan ook na het rijden maar wassen...

Maartje__

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-04 08:47

touwtjes meevlechten wil vaak ook wel werken.